روایت خطیب جمعه تبریزاز «۴ عامل دشمنی یهود با سایر ادیان» / آنان «طمع تصاحب دنیا» دارند

ایسنا نوشت:حجت الاسلام فاضل هیدجی گفت: دشمنی یهودیان صهیونیست با دیگران بر سر دنیا است نه ایمان.

حجت الاسلام علی فاضل هیدجی، جمعه ۱۶ دیماه، در خطبه‌های نماز جمعه تبریز اظهار کرد: این یهودیان طمع تصاحب دنیا و حرص مال دارند، دشمنی یهودیان صهیونیست با دیگران بر سر دنیا است نه ایمان.

وی افزود: در صدر اسلام نیز دشمنی یهود بر سر دنیا بود و سر مخالفت با پیامبر (صلی الله علیه و آله) و اسلام را هم بر این اساس داشتند و در دوران حضرت موسی (ع) نیز از ایشان اطاعت نمی‌کردند.

وی گفت: در قرآن از سه دشمن یاد می‌شود؛ اول دشمنی که ایمان را نشانه رفته، انسان‌های بداندیش و ناپاک و سوم انسان‌های حریص.

خطیب جمعه تبریز، با اشاره به اینکه چهار عامل به دشمنی یهود با سایر ادیان و انسان‌ها دامن می‌زند، گفت: عامل اول حرص، طمع، دوم لجاجت، سوم نادانی و چهارم نژادپرستی که در واقع عامل اصلی دشمنی آنان با همه دنیا است.

فاضل هیدجی همچنین با اشاره به عامل اصلی و کلی دشمنی بین انسان ها گفت: نفس اماره و نفس درونی موجب ایجاد دشمنی بین انسان‌ها می‌شود، صفات و ویژگی‌هایی مثل راحت طلبی و خوشگذرانی نیز بالاترین دشمنی‌ها را حتی با خود فرد به دنبال خواهد داشت؛ بنابراین باید به دنبال کسب مراتب بالای معنوی و نفس مطمئنه باشیم.

وی یادآور شد: هوسها آینده‌نگری را از بین می‌برند و پیامبر گرامی اسلام(صلی الله علیه وآله) آن را نخستین دشمن انسان شمرده اند، چون اگر انسان مقابل هوس نایستد دشمن به او نفوذ پیدا می‌کند و دشمن بیرونی هم این فرصت را پیدا خواهد کرد.

وی تاکید کرد: بهترین راه مقابله با نفسانیات تقویت ایمان و تقوا است و بر این اساس آینده انسان، زندگی پس از مرگ است که نباید از آن غافل شود.

امام جمعه موقت تبریز، ادامه داد: یکی دیگر از موثرترین روش‌های رهانیده شدن از غفلت، قرائت روزانه ۵۰ آیه قرآن پس از نماز صبح است تا انسان را از غفلت رهانیده و هوشیار کند؛ عقل را باید از جهالت دور کنیم، تمسک به قرآن، قلب و نفس را از جهالت و شهوت دور می‌کند.

بیشتر بخوانید:

۲۱۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1715894

برچسب‌ها