ممنوعیت تحصیل زنان؛ طالبان از زنان می‌ترسد/ می‌گویند زن باید چشمش را هم بپوشاند/ از زنان معترض اعترافات اجباری می‌گیرند

ملیحه می‌گوید: «مدرسه‌ها در کابل اغلب بسته شده‌اند، فقط برخی مدارس باز هستند. برای حضور دختران در مدرسه نیز باید پدر یا برادرشان همراه آنها به مدرسه بروند، خواهرم نمی‌تواند تنها به مدرسه برود، حتما باید یک نفر از مردان خانواده همراهش باشد، از طرفی باید پوشش‌مان طوری باشد که همه بدن‌مان را  بپوشانیم، طالبان می‌گوید حتی چشم‌های‌تان نباید دیده شود، چشم‌ها را با روبنده یا عینک می‌پوشانیم تا بتوانیم رفت و آمد کنیم.»

مستوره برادران نصیری: برای ما و جهان یک خط خبر بود، «طالبان ادامه تحصیل زنان در دانشگاه را ممنوع کرد» اما برای ملیحه‌ی ۲۲ ساله و همکلاسی‌هایش، آوار خبری که قرار است زندگی‌شان را تباه کند. روز چهارشنبه، ۳۰ آذر،‌ وقتی ملیحه و بقیه همکلاسی‌هایش دانشگاه بودند، دو مرد از طالبان وارد ساختمان شدند و به همه گفتند از اینجا بیرون بروید و دیگر حق ندارید به دانشگاه بیایید.

جز این دو نفر چند نفری هم جلوی در ورودی بودند و دانشجویان را به بیرون از دانشگاه هدایت می‌کردند. ملیحه در دانشگاه علوم صحی فخری شهر کابل رشته مامایی می‌خواند، در دانشگاهی با حدود ۱۵۰۰ نفر دانشجو که از ابتدای روی کار آمدن طالبان، نه تنها کلاس‌های دختران و پسران جدا شده بود که حتی در دو زمان متفاوت در دانشگاه‌ حاضر می‌شدند، صبح‌ها پسرها، عصرها دخترها.

با این حال همین را هم تحمل نکردند، با رعب و وحشت، بدون اعلام قبلی، بدون اینکه رئیس دانشگاه و استادان اطلاعی داشته باشند، دختران را از دانشگاه بیرون کردند. از آن روز به بعد هربار که ملیحه و دوستانش به دانشگاه مراجعه کرده‌اند تا خبری بگیرند، حتی به آنها اجازه ورود به فضای دانشگاه را هم نداده‌اند. پاسخ همان است که از قبل گفته‌اند:« تا امر ثانی دانشگاه بسته است.»

این وضع فقط شامل حال این دانشگاه نیست، کمی آن‌سوتر، در یک دانشکده خصوصی هم همین است، «شریفه» دانشجوی رشته خبرنگاری است،‌ با هزار آرزو در همین شهر کابل. اما به او و هم‌کلاسی‌هایش هم اجازه ورود به دانشگاه را نمی‌دهند،‌ شریفه که از صدایش غصه می‌بارد، می‌گوید خسته شده‌ایم از این رفتارهای طالبان:« درحالی که جهان در فکر فتح کره مریخ است طالبان ما را از حق‌مان یعنی تحصیل در مدرسه و دانشگاه محروم کرده است.»

ممنوعیت تحصیل زنان؛ طالبان از زنان می‌ترسد/ می‌گویند زن باید چشمش را هم بپوشاند/ از زنان معترض اعترافات اجباری می‌گیرند

طالبان از زنان می‌ترسد

کشور افغانستان حدود ۴۰ دانشگاه دولتی و حدود ۱۳۰ دانشگاه غیردولتی دارد،‌ دانشگاه کابل، به عنوان نخستین نهاد آموزش عالی در افغانستان، در سال ۱۳۱۱ خورشیدی تأسیس شد. با این حال فراز و فرودهای فراوان از جمله اشتغال و جنگ‌های داخلی طی ده‌های اخیر و خصوصا حضور طالبان در دو دروه، طی سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ و از سال ۲۰۲۱ تاکنون، سبب شده، اجازه تحصیل خصوصا برای زنان با محدودیت‌های زیادی روبه‌رو شود.

نرگس ۲۰ سال دارد و دانشجوی رشته خبرنگاری در هرات است. او به خبرآنلاین می‌گوید:‌ «من واقعا این رشته را دوست داشتم و مدتی هم در رادیو و تلویزیون کار کردم، می‌خواستم صدای مردمم باشم. من تنها عضو خانواده هستم که کار می‌کنم و نان‌آور خانواده محسوب می‌شوم،‌ این مدت به سختی کار کردم، درس خواندم و سعی کردم قوی بمانم تا به آرزوهایم برسم.»

«شریفه» دانشجوی رشته خبرنگاری است،‌ با هزار آرزو در همین شهر کابل. اما به او و هم‌کلاسی‌هایش هم اجازه ورود به دانشگاه را نمی‌دهند،‌ شریفه که از صدایش غصه می‌بارد، می‌گوید خسته شده‌ایم از این رفتارهای طالبان:« درحالی که جهان در فکر فتح کره مریخ است طالبان ما را از حق‌مان یعنی تحصیل در مدرسه و دانشگاه محروم کرده است.»

حالا از آخرین باری که نرگس توانسته به دانشگاه برود بیش از دو هفته می‌گذرد.

«بعد از آمدن طالبان شرایط بسیار سخت شد، این مدت بابت این مشکلات مدتی خودم را گم و گور کرده بودم،‌ با این حال باز برگشتم به زندگی اما طالبان دیوار سختی به اسم دین روبه‌روی ما ساخته است. فشارهایی که به زنان می‌آید حتی باعث می‌شود که برخی از خانواده‌ها اجازه ندهند دختران از خانه بیرون بیایند.»

او می‌گوید از لحاظ روحی صدمات شدید دیده‌ است و این فشارها با روی کار آمدن طالبان چند برابر شده است:«طالبان از جامعه زن می‌ترسد، نمی‌خواهد زنان پیشرفت کنند. آنها در کشور یک مشت بله‌گو و چاپلوس دارند که از فساد، قوم‌گرایی، جنایت، خیانت،‌برداشت‌های افراطی از دین حمایت می‌کنند.درد ما این است که مردان جامعه ما فقط می‌نشینند و نگاه می‌کنند، حتی وقتی که هنگام اعتراضات، طالبان روی زنان با ماشین آب پاش، آب می‌ریختند، تعدادی از مردان یا نظاره‌گر بودند یا می‌خندیدند.»

ممنوعیت تحصیل زنان؛ طالبان از زنان می‌ترسد/ می‌گویند زن باید چشمش را هم بپوشاند/ از زنان معترض اعترافات اجباری می‌گیرند

حتی چشم‌ها را باید بپوشانیم

بر اساس اعلام یونسکو از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۸ - دوره بین حکومت طالبان - میزان حضور زنان در آموزش عالی ۲۰ برابر شده است. بیش از ۳.۶ میلیون دختر تا سال ۲۰۱۸ در مدارس ثبت نام کرده‌اند - بیش از ۲.۵ میلیون در مدارس ابتدایی و بیش از یک میلیون در دوره متوسطه. بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، افزایش تعداد دختران در آموزش متوسطه به طور خاص قابل توجه بود، به طوری که در سال ۲۰۱۸ نزدیک به ۴۰ درصد در مقایسه با ۶ درصد در سال ۲۰۰۳ ثبت نام کردند.

با این حال درس خواندن در مدارس و ادامه تحصیل در دانشگاه قرار است به یک رویا برای زنان افغانستانی تبدیل شود. زمانی که طالبان در سال ۲۰۲۱ قدرت را به دست گرفتند، اعلام کردند که تحصیل برای پسران و دختران بالاتر از کلاس ششم ابتدایی به حالت تعلیق در خواهد آمد، اما از سال ۲۰۲۲، از سر گرفته خواهد شد. طالبان اعلام کرده بود که به زمان نیاز دارد تا بازنگری اساسی برای حذف موضوعات غربی از کتاب‌های درسی و انعکاس آموزه‌های دینی و اسلامی در کتاب‌ها را انجام دهد.

جز این بهانه دیگری هم در کار بود، طالبان معتقد بود که یونیفورم و لباس مخصوصی باید برای دانش‌آموزان دختر درنظر گرفته شود.

ملیحه که خودش از تحصیل در دانشگاه باز مانده، در همین باره به مشکلات خواهرش اشاره می‌کند:« مدرسه‌ها در کابل اغلب بسته شده‌اند، فقط برخی مدارس باز هستند. برای حضور دختران در مدرسه نیز باید پدر یا برادرشان همراه آنها به مدرسه بروند، خواهرم نمی‌تواند تنها به مدرسه برود، حتما باید یک نفر از مردان خانواده همراهش باشد، از طرفی باید پوشش‌مان طوری باشد که همه بدن‌مان را بپوشانیم، طالبان می‌گوید حتی چشم‌های‌تان نباید دیده شود، چشم‌ها را با روبنده یا عینک می‌پوشانیم تا بتوانیم رفت و آمد کنیم.»

ممنوعیت تحصیل زنان؛ طالبان از زنان می‌ترسد/ می‌گویند زن باید چشمش را هم بپوشاند/ از زنان معترض اعترافات اجباری می‌گیرند

دروغی به اسم اعتدال

در حالی که طالبان در اولین دوره قدرت خود بین سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ تحصیل و کار را برای زنان ممنوع کرده بود، با این حال دختران اجازه داشتند به مدرسه بروند. در دوره جدید علیرغم وعده‌های اولیه که طالبان قول حکومت معتدل‌تر در مورد احترام به حقوق زنان و اقلیت‌ها را داده بود اما به مرور به طور گسترده تفسیر خود از قوانین اسلامی را سخت‌گیرانه‌تر دنبال می‌کند.

ابتدا کلاس‌های درس دانشجویان دختر و پسر را جدا کردند، اجازه تدریس استاتید مرد به دختران ممنوع شد و در نهایت در روزهای آخر پاییز امسال، حق ورود زنان به دانشگاه را ممنوع کرد.

معصومه که ۲۷ سال سن دارد و در دانشگاهی در کابل مبانی حقوق تدریس می‌کرد. او می‌گوید: «آخرین بار پنج‌شنبه دو هفته پیش دانشگاه رفتم، روز قبلش طالبان فرمان ممنوعیت حضور زنان در دانشگاه‌ها را صادر کرد، ‌البته تا پیش از این هم کلاس‌ها جدا بود، پسرها و دخترها در زمان و روزهای متفاوت به دانشگاه می‌رفتند،‌ اما حالا اجازه ورود هم نمی‌دهند. چندباری که خواسته‌ایم برویم دانشگاه و پیگیری کنیم که این ممنوعیت تا کی ادامه پیدا می‌کند،‌ حتی اجازه ورود به ما ندادند.»

«طالبان زنان معترض را بازداشت می‌کند و از آنها اعترافات اجباری می‌گیرد که بگویند از خارج از کشور و یا از جبهه مقاومت دستور می‌گیرند تا به خیابان بیایند، بعد با سند خانه و وثیقه آنها را آزاد می‌کنند و قبل از آزادی از خانواده آنها تعهد می‌گیرند که دیگر در تجمعات شرکت نمی‌کنند و حتی تعهد می‌گیرند که زنان معترض خاک افغانستان را ترک کنند.»

این مدرس دانشگاه به خبرآنلاین می‌گوید: «طالبان اعلام کرده است که این ممنوعیت تحصیل زنان در دانشگاه‌ها موقت است و برای تغییرات در ساختار دانشگاه‌ها و مباحث درسی شکل گرفته است، اما به نظر می‌رسد این موضوع فقط برای توقف اعتراض‌ها و فشارهای بین‌المللی است و تصمیم بر تداوم این محدودیت باشد، چراکه پیش از این و هنگام بستن مدارس برای دختران هم اعلام شد که موقت است و دلیلش را به مباحث درسی ربط دادند و گفتند که کتاب‌ها براساس آموزه‌های غربی تالیف شده و خلاف دستورات اسلام است اما حالا بیش از یک‌سال از تعطیلی مدارس گذشته و خبری نشده است.»

به گفته معصومه در حال حاضر مدارس فقط در مقطع ابتدایی یعنی از کلاس اول تا ششم برای دختران باز است و دختران فقط در این مقاطع می‌توانند تحصیل کنند که آن هم با محدودیت‌هایی همراه است.

او معتقد است: «این محدودیت‌ها و سختی‌ها فقط شامل حال زنان نمی‌شود، مردان نیز دچار مشکلات زیادی هستند،‌ بارها شده که مردان را بدون دلیل بازداشت می‌کنند تا مطمئن شوند که مثلا از جبهه مقاومت نباشند.به لباس و پوشش مردان گیر می‌دهند، آنها را مورد آزار قرار می‌دهند که چرا ریش ندارید. من خودم شاهد آزار و شکنجه وحشتناک یک فرد معتاد از سوی ماموران طالبان بودم که گوشه خیابان نشسته بود و حال خوبی هم نداشت.»

ممنوعیت تحصیل زنان؛ طالبان از زنان می‌ترسد/ می‌گویند زن باید چشمش را هم بپوشاند/ از زنان معترض اعترافات اجباری می‌گیرند

اعتراضات به کجا می‌رسد؟

طی ماه‌های اخیر بارها تجمعات و اعتراضات زنان افغانستان در رسانه‌ها بازتاب‌های گسترده داشته اما محدودیت‌های طالبان نه تنها کاهش نیافته که با افزایش و برخوردهای شدیدتری همراه شده است.

معصومه که پیش از این در چند تجمع شرکت کرده با تهدیدهایی روبه‌رو شده که حالا دیگر برای اعتراض در تجمعات حاضر نمی‌شود. او می‌گوید:«طالبان زنان معترض را بازداشت می‌کند و از آنها اعترافات اجباری می‌گیرد که بگویند از خارج از کشور و یا از جبهه مقاومت دستور می‌گیرند تا به خیابان بیایند، بعد با سند خانه و وثیقه آنها را آزاد می‌کنند و قبل از آزادی از خانواده آنها تعهد می‌گیرند که دیگر در تجمعات شرکت نمی‌کنند و حتی تعهد می‌گیرند که زنان معترض خاک افغانستان را ترک کنند.»

به گفته او اغلب مردان مخالف تصمیمات طالبان هستند، البته اقلیتی هم هستند که با طالبان موافق هستند، مثلا وقتی ما را در تجمعات می‌دیدند می‌گفتند شما را چه به این کارها، مگر شما خانواده ندارید که به خیابان می‌آیید؟ کسی نیست جلوی شما را بگیرد؟

استفاده از کلاس‌های آنلاین؟

در سال ۲۰۰۱، تنها ۸۰۰۰ دانشجو در دانشگاه‌های افغانستان ثبت نام کرده بودند و تا سال ۲۰۲۰ این آمار به رقم ۴۰۰ هزار دانشجو رسید. و در حالی که مشکلات مربوط به برابری و دسترسی، به ویژه برای زنان و اقلیت‌ها همچنان ادامه داشت، ۱۱۰ هزار نفر از کسانی که ثبت نام کردند زن بودند.

این همه شوق برای ادامه تحصیل در زنان افغانستانی حالا به در بسته خورده، «میم» که نمی‌خواهد اسمش در این گزارش بیاید، دانشجوی رشته حقوق در مراز شریف،‌در دانشگاه بلخ است.

او به خبرآنلاین می‌گوید:«نه فقط دانشگاه‌ها که حتی آموزشگاه‌ها را هم بسته‌اند، آموزشگاه آموزش زبان انگلیسی که می‌رفتم هم با دستور جدید طالبان بسته شده است البته پسران هم برای همراهی با دختران در کلاس‌ها حضور ندارند.»

«میم» که معتقد است حالا باید ماجرای ممنوعیت تحصیل را با همه سختی‌هایش فراموش کنیم و راه دیگری پیدا کنیم تا از تحصیل بازنمانیم، ادامه می‌دهد:«رنج زیادی دارد این محدودیت‌ها انگار که ما را حبس کرده‌اند درحالی که نه اسلام و نه انسانیت هیچ‌کدام چنین حقوقی را برای زنان منع نکرده است.طالبان با چنین تصمیماتی می‌خواهد اعمال قدرت کند و این‌ها تبدیل به نمایش قدرت برای آنها شده است. با این محدودیت‌ها می‌خواهند ناکارآمدی‌های خودشان در حوزه مدیریت کشور و کنترل فقر و مشکلات مردم را به حاشیه ببرند.»

او می‌گوید:«من دست از تلاش برنمی‌دارم، ما نباید کوتاه بیاییم، حتی اگر در خانه‌هایمان را هم ببندند ما باید درس بخوانیم. شاید در ابتدا تحت تاثیر دستور جدید طالبان قرار گرفتیم و بسیار هم ناراحت شدیم ولی الان باید تمرکزمان را روی حل مساله بگذاریم، باید اهداف‌مان را دنبال کنیم.»

ممنوعیت تحصیل زنان؛ طالبان از زنان می‌ترسد/ می‌گویند زن باید چشمش را هم بپوشاند/ از زنان معترض اعترافات اجباری می‌گیرند

به گفته این دانشجوی دانشگاه بلخ، برخی از اساتید برجسته که از بعد از روی کار آمدن طالبان مجبور به مهاجرت شده‌اند، و برخی از فارغ‌التحصیلان و دانشجویان افغانستانی ساکن خارج از کشور، در قالب کلاس‌های آنلاین می‌خواهند آموزش زنان را ادامه دهند.

او امیدش را به این کلاس‌ها بسته و می‌گوید:«من به مهاجرت فکر می‌کنم البته پدرم معتقد است تا سن ۲۵ سالگی صبر کنم و پیشنهادش برای مهاجرت ایران است، چون ریشه‌های فرهنگی مشترکی داریم و از این جهت بهتر می‌داند که در ایران ادامه تحصیل بدهم.»

با این حال بقیه زنانی که در این گزارش با آنها صحبت کردیم، امیدی به این کلاس‌های آنلاین ندارند، آنها می‌گویند دسترسی به اینترنت در افغانستان به دلیل هزینه بالایش و از طرفی افزایش فقر طی این مدت، مانع این است که بتوانند در این کلاس‌های آنلاین شرکت کنند. تنها امید آنها این است که طالبان با فشار افکار عمومی یا جامعه بین‌المللی دست از این ظلم بردارد و اجازه بدهد زنان افغانستان به کار و تحصیل مشغول باشند.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1715928

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 88
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    چقدر آشنا
    • IR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
      92 7
      ، حتی وقتی که هنگام اعتراضات، طالبان روی زنان با ماشین آب پاش، آب می‌ریختند، تعدادی از مردان یا نظاره‌گر بودند یا می‌خندیدند.»
    • لولا IR ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
      26 0
      نمیدانم گناه زن بودن چیست که اینگونه مردان زور بگویند به زنان .حتی خداوند علیم هم به انسان اختیار داده که این جماعت مرد نما از زنان دریغ می‌کنند.
  • شهلا IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    ...جماعت از زن می ترسد
    • IR ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
      97 3
      طالبان زنان معترض را بازداشت می‌کند و از آنها اعترافات اجباری می‌گیرد که بگویند از خارج از کشور و یا از جبهه مقاومت دستور می‌گیرند تا به خیابان بیایند، بعد با سند خانه و وثیقه آنها را آزاد می‌کنند و قبل از آزادی از خانواده آنها تعهد می‌گیرند که دیگر در تجمعات شرکت نمی‌کنند و حتی تعهد می‌گیرند که زنان معترض خاک افغانستان را ترک کنند.
    • IR ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
      2 32
      از زن بطور مستقیم نمیترسه کسی چون بطور متوسط از نظر فیزیکی ضعیف‌تر هستند، الکی توهم برتون نداره. حرمتی که مخصوصا توی جوامع سنتی برای زن قائل هستند باعث توهم برخی زنان شده، هرچی دلشون میخواد میگن ولی کافیه چک بخورن اون موقع اکثر رسانه‌های اونوری و خود طرف میگند که وا اسفا دست روی زنان بلند کردند! البته بماند که این یکی از شرایط برابری میان زن و مردی هست که طوطی ‌ها شعار میدند. دلیل ترس احتمالی از زنان تاثیرگذاری اون‌ها روی مردانی هست که طبیعتا به دلیل قدرت بیشتر، اون مردان تاثیرگذاری بیشتری دارند.
    • IR ۱۹:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
      1 27
      از انحرافات اخلاقی می‌ترسند که با مردانه کردن خلق و خوی زنان رخ می‌دهد و در کشور شما رخ داده و یا قبلتر در مدینه فاضله
  • دختر ایران IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    خستم از افکار و کردارتان !!! خستم از اینکه یه مشت افکار پوسیده باید برای فکرم من ، بدنه من ، پوشش من و نحوه زندگی من باید تصمیم بگیرن !!! متنفرم از دینتان از کردار و افکار تان خستم. شما خبر دارید که زنان و دختران سرزمینت برای سیر کردن شکم خانواده و سر پناه داشتن تن به چه کارهایی میزنند. شما خبر دارید که پدران ما غروب که میان خونه روش نمیشه تو صورت بچه هاش نگاه کنه!!! خستم خستم خستم از افکار پوسیده ای که فقط از حکومت داری و دین رو خلاصه کردین به محدود کردن دختران ایران زمین.
    • Hariveh IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
      98 17
      لعنت بر طالبان عمر و عاص وحشی ضعیف کش قدرت طلب جانی خبیث
    • عالیه سادات هستم IR ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
      24 0
      متاسفانه من باورودطالبان کشورم رابا5طفلم رهاکردن دافغانستان من معلم بودم ودرمدرسه دولتی علم اجتماعی تدریس میکردم 14ماه درمشهدزیرسایه اقلیم اماورضازندگی میکنم اما قلبم برای دخترهای وطنم خون گریه میکند اگردروطن میبودم چی میکردم با5طفلم نمیدانم اینها هم نابودمیشوندچراکه بنیادشان رابرظلم گذاشتن نه برابری و برادری
    • ناشناس IR ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
      2 46
      شما ها رو باید بدن دست طالبان تا قدر این مملکت رو بدونید دیگه میخوایید چکار کنید که نکردید
    • IR ۲۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
      0 29
      دختر ایران دختر باهوش این مطلب درباره دختر افغان هس نه ایران عجب کمی خوب بخون دیگه
    • بی نام کاربری و IR ۲۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
      24 0
      من موندم اونایی که منفی دادن چجور آدمی هستن باید بی وجدان بود و ندید حرفهای این متن رو افسوس
  • IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    درود بر طالبان این موجود بهشت در زیر پایش استوجهنم بالای سرش
    • IR ۱۷:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
      2 23
      طبق نظرسنجی‌های خود غربی‌ها، طرفداران طالبان در افغانستان، بیشتر از مخالفین طالبان در افغانستان هستند؛ پس به دموکراصی و نظر اکثریت احترام بگذارید ای کاربران خبرآنلاین دموکراصی دوست
  • IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    چقدر همدردیم
  • رویا IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    حتی افکارشان هم شبیه دین محمدی نیست ..همان پیامبری که فاطمه رو برروی شونه ها می‌گذاشت تا جماعت عرب بدانند که جای زن کجاست .حتی افکارتان شبیه خدایتان نیست که زن فرعون را چه مقامی داده یا سمیه و فاطمه زهرا را چه جایگاهی ..یا ام‌البنین مادر عباس را ....جماعتی که از مادرانشان خجالت نمیکشن و به اسم دین نفس کشیدن برای زنان را هم ممنوع می‌کنند..
    • IR ۱۵:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
      29 89
      اگه الگو حضرت زهرا(س)است با حجاب و عفاف تر از حضرت زهرا نبوده در تاریخ
  • IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    اگه مثل طالبان تو ایران هم باشه انقدر زنای ایرانی پرو و جسور نمی شوند انقدر بی حیا نمی شوند که راه به راه سر لوخت میشن میان بیرون۸
    • Roya telayi IR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
      چقدر جلادی تو ...نابود شود هر آن که افکاری چون تو دارد موجود هیز
    • IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
      واقعن که تو دیگه کی هستی
    • IR ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
      36 0
      خوب شما که انقدر طالبان رو دوست داری پاشو برو افغانستان
    • IR ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
      34 1
      تو چشمهای هیز کثافتت رو تمیز کن تا مزاحم زنها نباشی آقای چشم چرون ،حتی بلد نیستی درست کلمات رو بنویسی آقای لوخت
    • هموطن IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
      2 0
      تو چقدر حقیر و پست هستی فقط ادعا میکنی که مسلمانی نه بوی از انسانیت بردی نه از مسلمانیت درضمن ماهم تقریبا شبیه افغان هستیم و همدردیم با این تفاسیر که پول ما نسبت به افغان هیچه امثال تو چقدر پست و حیوان صفت هستند که چنین آرزو هایی برای کشورشون دارند
    • IR ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
      31 0
      متحجر عزیز. مهاجرت کنید افغانستان. یا یه ماشین زمان پیدا کنید برگردید به عهد بوق در عربستان.
    • IR ۱۹:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
      23 0
      برو اول درست نوشتن یاد بگیر بعد واسه ملت نسخه بپیج سر لوخت آخه ؟))))))
    • IR ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
      22 0
      بی حیا خودت هستی که به زنان ایران توهین میکنی. توشرم نداری
    • IR ۲۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
      19 0
      اولا لوخت غلطه لخت صحیحش هست ثانیا طالبان فرقی با داعش ندارد.تو دوست داری حکومتی مثل داعش بیاید داخل کشورت و کل کشور نابود کند؟اول فکر کن بعد دهنت باز کن
    • از جنس ایران IR ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
      22 0
      چقدر آدم می تونه پست و حقیر باشه
    • از جنس ایران IR ۲۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
      4 0
      یه آدم چقدر می تونه پست و کوتاه فکر باشه
    • IR ۰۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۸
      2 1
      بمیر متحجر تو خودت طالبانی
  • آرزو IR ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    من یک زن مجردم ۵ سال هست از شوهرم جدا شدم یک دختر ۸ ساله دارم که حضانتش با من هست معلم هستم وخودم بادخترم ومادرم زندگی می‌کنیم پدرم فوت کردن وبرادرهام جدا از ما زندگی میکنن اگر افغانستان بودم چی میشد؟!!! چرا مردهای مسلمان اینقد هیز و نامرد هستن؟!!!! چرا برای غیر مسلمانها مرد و زن برابرند ؟!!! این همه پوسیدگی مغزها برای چی؟!!!
    • IR ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
      5 18
      زنان و مردان، از جزایر سلیمان و فیجی و تیمور شرقی گرفته، تا بورکینافاسو و ماداگاسکار و اروگوئه و شیلی و سوییس و نروژ و ایسلند و... همه هیز هستند وهرکس خلاف این بگه، مخصوصا با عباراتی مبتذل و مستهجن مثل کافر همه را...داره خودش رو به خریت میزنه و ابدا فکر نکنه که خبریه و باکلاسه.
  • IR ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    102 5
    افکار واقعا پوسیده هست یا عمدا خودتون میزنید به اون راه تا مردم رو نابود کنید این دین نیست که این روش سرکوب کردنه در افغانستان که فقط خودشون باشند مردم افغانستان باید انقلاب کنند واقعا اگه غیرتی دارن باید همه مردمش ببند بشند و افراد طالبان رو قتل عام کنند
    • IR ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
      3 31
      حق با طالبان هست زن جاش تو خونه وزندگی هست نه تو خیابان جولان دادن
  • IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    86 13
    شبیه ما
    • IR ۱۶:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
      16 0
      حالت نوبت اینترنت افغانستان است که با کمک چین فیلترینگ و طبقاتی شود تا مبادا دختران با سواد و پسران آگاه شوند.
  • عباس IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    102 5
    چطوره زنها رو توی کیسه گونی کنیم وتوی گوشه انباری مخفی کنیم که آفتاب مهتاب آنها را نبیند؟ شاید اگر این کارو بکنیم طالبان افغانستان وطالبانی های ایران یک نفس راحتی بکشند!جهل وبیسوادی ونادانی تا چه حد؟انگار که طالبانی ها مانند اصحاب کهف در یک خواب 1000 ساله بوده اند وتازه از خواب بیدار شده اند ونمی توانند پیشرفت علم ودانش جامعه انسانی را درک کنند وبا همان ادبیات 1000 سال پیش فکر می کنند وعمل می کنند.
    • . IR ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
      23 0
      ای کاش فقط طالبان بود والا تو ایران خودمون زیاد از اینجور ادما پیدا میشه:)
    • IR ۰۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۸
      23 0
      از ما یاد گرفته طالبان
  • . IR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    73 2
    زن حتی نباید با چشم ببینید چشمها را بپوشانند اینا کی هستن که اینطوری عمل میکنن
  • IR ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    91 2
    اون موقع که طالبان داشت افغانستان رو میگرفت باید باهاش میجنگیدن، ولی نجنگیدن و طالبان رو پذیرفتن
    • IR ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
      7 0
      دمت گرم خدایی زدی به هدف
  • IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    53 0
    کار از کار گذشت
  • IR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    89 0
    مشکل طالبان با سواد شدن دختران است. اختلاط با پسران و نوع لباس و یونیفرم و... بهانه است
  • اسرحدون بن سنحاریب IR ۱۶:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    21 0
    این احمق های متحجر نمیدونن ک حضرت خدیجه همسر پیامبر از بزرگترین تاجران مکه بوده و حتی لقب سرور قریش رو داشته!!؟ این احمق‌ها نمیدونن ک خانم فاطمه بنت محمد الفهری بیش از دوازده قرن پیش در دوره عباسیان اولین دانشگاه آکادمیک در تمامی رشته ها به نام دانشگاه القرویین رو تاسیس کرد!!؟ بابا اینا دیگه چ موجوداتی هستن!!!
  • سیمرغ IR ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    11 0
    اینم از بی لیاقتی دولت ایران است؛ ولایت های هزاره نشین هزارستان؛ همگی شیعه هستند؛ فارسی زبان هستند؛ ایران دوست هستند؛ همیشه تاریخ، دقیقا و به سند؛ در همیشه تاریخ؛ مدافع مردم ایران بودند؛ حتی در دفاع مقدس هشت ساله ایران و عراق؛ از ایران دفاع کردند....چراااا دولت ایران ؛ از مردم هزاره ؛ حمایت نکرد...چرااا بالعکس؛ از پشتون ها که دشمنان خونخوار هستند؛ حمایت کرد... هزارستان فردوسی؛ قلب و مهد تمدن ایران است... در این آخرالزمان؛ قلب ایران در محاصره و شکست افتاده...
  • IR ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    11 0
    انشاالله روزی طالبان از صفحه روزگار نابود بشن خودتان تقدیر خود بنویسید و از نو بخوانید زندگی حق شماست کسی نمیتونه این حق رو بگیره خواهرم تلاش کن نتجه میگیری نا امید نباش خدا نا امیدان را دوست ندارد روزی خورشید شما طلوع میکنه نور بر تاریکی پیروز میشه
  • IR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    3 22
    احسنت به طالبان همین روش عالیه برای مهار کسانی که ناقص العق هستن ، ببینید وضع زنان ایران رو
    • ناشناس IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۸
      3 0
      احمق هایی با طرز فکر تو در ایران و افغانستان وضع را این جا رساندند.
  • IR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    5 1
    خوشبحال انها که سوار بال هواپیما شدن برای فرار از افغانستان یکبار مردن
  • IR ۱۷:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    10 0
    سناریوی آشنا و تقلید کارانه
  • کتایون RO ۱۷:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    6 0
    گزارش مفصل و بسیار خوبی بود امیدوارم زنان افغانی به خواسته به حق شون برسن
  • رضا IR ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    8 0
    لعنت برطالبان ومرگ ونفرین برطرفداران آن متحجرین قرن این تروریستهاازباسوادشدن زنان وحتی مردان میترسنداینها تادوسال پیش شپش ازسروگردنشان درغارهابالامیرفت الان اومدن خون مردم شریف افغانستان رادرشیشه کردند
  • ما IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    1 0
    تازه رسیدن به زمان انقلاب ما.......
  • IR ۱۸:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    0 0
    دوران قاجار ما که الان زورشون برسه برمیگردیم به همون موقع
  • سیمرغ IR ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    0 0
    اینم از بی لیاقتی دولت ایران است؛ ولایت های هزاره نشین هزارستان؛ همگی شیعه هستند؛ فارسی زبان هستند؛ ایران دوست هستند؛ همیشه تاریخ، دقیقا و به سند؛ در همیشه تاریخ؛ مدافع مردم ایران بودند؛ حتی در دفاع مقدس هشت ساله ایران و عراق؛ از ایران دفاع کردند....چراااا دولت ایران ؛ از مردم هزاره ؛ حمایت نکرد...چرااا حتی اخبار قتل عام و نسل کشی؛ شان را پوشش خبری ندادند.. هزارستان فردوسی؛ قلب و مهد تمدن ایران است... در این آخرالزمان؛ قلب ایران در محاصره و شکست افتاده...
  • IR ۱۸:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    1 15
    ما حتی نصف رعایت شرعی حجاب را نکردیم ،نه مثل طالبان ،الان سطق جنین داخل فاضلابها دیده میشه ،خیانت زنان ومردان از سقف هم گذشته ،اتش زدن ایه قران حکم مرگ داره ،اتش زدند راحت دارند میگردند ،البته عقوبت پروردگار گریبان گیرشان هست ،یک سوال روزی ما دست کیست ؟مابا چه چیزی روزی را کم یا زیاد میکنیم ؟بی حیایی به چه میگویند ؟اگرقرار بود لخت بگردیم ایا خداوند ما را همان حیوان نمیافرید؟ چرا شاعر که منشأ تفکرش از قران هست گفته که ادمی را ادمیت واجب است یا لازم هست ؟خودمون ،خودمون داریم گول میزنیم ،جهان غرب الان به عروسک مانکن هم رضایت نمیده ،هم جنسگرایی دیگه کفافش نمیده ،
  • ایرانیم IR ۱۹:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    2 25
    به نظرمن طالبان خیلی کار خوبی می کند که از درس خواندن زنان ودختران جلوگیری می کند ؟ طالبان می‌خواهد مثل ایران نشود الان از این قانون کوتاه بیاید فردا روسری بر می‌دارند پس فردا شهرنو راه می اندازند؟ حالا من با طالبان رفیق هستم میگم بذارن دختران تا سوم راهنمای درس بخوانند
  • . IR ۱۹:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    7 0
    افکار طالبانی داره جوامع مسلمان را به لجن میکشد.
  • ایرانی IR ۱۹:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    6 0
    طالبان را عربستان باکمک سازمان سیا ،اوردن سرکار ،وانها دراینده باطالبان پاکستانی متحدمیشوند وبرعلیه همسایگان وارد عملیات نظامی میشوند وتفکراتشان پوچ وبی ارزش هست
  • IR ۱۹:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    1 0
    گفتید کدوم گروه در کدوم کشور؟؟!!!!!!!!
  • IR ۱۹:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    6 0
    نکته قابل توجه همه مردان یک مرد از دامن یک زن بنام مادر به دامن زن دیگر بنام همسر می‌رود تربیت شده واثبات مقدار هوش مادرش است وتکمیل شخصیتش باهمسرش است نتیجه اینکه مردان بدون زنان هیچند وطالبان هم مانند زمان جهالت اعراب که دختران رازنده به گور می‌کردند دیوانه وجاهل هستند وقانع کردن دیوانه گان امری غیر ممکن است
  • خدا رنگین کمان IR ۲۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    10 0
    دقیقا خود ایران خود خود ایران
  • IR ۲۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    6 0
    افکارپوسیده طالب مانع ازآن میشود که افغانستان پیشرفت کند.. با منع دانشجوی دختر. فردای روزگار مگر پزشک زن نمیخواهند. با این افکارطالب دکتر مردنمیتواندبیمارزن راجراحی کند.. پس چطورمیخواهد زنان ودختران بیماررا درمان کند.
  • کشاورز IR ۲۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    4 0
    زورشو میاد خودشون که اصلا سواد تو کوه ولو بودن
  • IR ۲۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    3 0
    لعنت بر طالبان با افکار پوسیده شان...عربستان که محور اسلامه همچین قانون مزخرفی نداره..ولی طالبان پوسیده و غارنشین و عقب مانده قانون جدید از خودشون در میارن...
  • IR ۲۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    6 0
    لعنت بر طالبان با افکار پوسیده شان...عربستان که محور اسلامه همچین قانون مزخرفی نداره..ولی طالبان پوسیده و غارنشین و عقب مانده قانون جدید از خودشون در میارن...
  • siros IR ۲۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    0 2
    طالبان سالها ریاضت کشیدن درکوه وکمرودرسختیها ببینید چکارکردید که داداین قوم رو دراوردید
  • پارسا IR ۲۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    4 2
    جستجو کنید اینها همش دروغه اینکه پیام دروغ بخونید بروید از یه افغانی اونجا زندگی می‌کنه بپرسید آزادی افغانستان از آزادی ما بیشتره قبلاً خیلی زیاد افغانی مهاجر توی کشورمان داشتیم حالا چرا کم شده تواین شرایطی که ما داریم افغانستان یه روزی بهتر از کشورما میشه یاد بگیریم ندیده قضاوت نکنیم
  • صادق IR ۲۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    12 1
    چقدر شبیه بعضی مسؤلین ما هستند نمونه اش در مشهد است .
  • یکی IR ۲۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    13 0
    بهانه:یه وقت مرد با زن چشم تو چشم نشه|نیت اصلی:مادر ها رو بی سواد کنیم،چرا؟چون مادری که بی سواد باشه،چشم و گوش باز به بچش هدیه نمی ده!به به،چقدر جالب!الهی همون دینی که این همه تحریف در احکامش ایجاد کردید و اخلاقشو قایم کردید همتونو از دم ریشه کن کنه!
  • AA IR ۲۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    0 2
    در شرایط کنونی و در صلاحدید مسؤلین نظام دختران افغانستان را در دانشگاه مشهد، بیرجند، بجنورد بپذیرد که شرایط زبان فارسی در افغانستان حفظ شود و هم مدارج گرفته شده در افغانستان می تواند شرایط فرهنگی، سیاسی، اجتماعی را به همراه داشته باشد فرصتی است که ایران می تواند استفاده کند
  • IR ۲۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    8 1
    خیلی کشور اشنایی بود نمیدونم‌چرا دیواری محکم و غیر قابل باور به نام دین واقعا باید تاسف خورد
  • امیرحسین فیروزآبادی IR ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    8 0
    خبر انلاین توریه باز جان ، کسی که حکومت خودش همین عیب رو داره خوب نیست به یه حکومت دیگه که همین عیب رو داره خرده بگیره خب ، تو که ان گوشه نشستی خفه شو ... خوب نیست دیگ به دیگ بگه روت سیاه ...
  • IR ۲۲:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    8 2
    اسلامه دیگه
  • IR ۲۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    10 0
    لطمه ای که مسلمان جاهل به دین و عقاید میزند هیچ وقت دشمنان اسلام نمی توانند بزنند
  • IR ۲۲:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    3 0
    🤦‍♀️🤦‍♀️🤦‍♀️🤦‍♀️🤦‍♀️🤦‍♀️
  • محمد IR ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    11 0
    خدا ریشه این افراطی ها و خشک مغزها را در همه جای دنیا خشک کند که مردم راحت شوند !
  • صادی ایذه خوزستان IR ۲۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    14 8
    تو ایران همه چی بنفع زنهاست...خدمت که نمیان....مهریه هاشونهم کمرمردها را بریده.. درهربانک واداره ومطب دکتر و فروشگاه وآزمایشگاه بیمارستان وپرورشگاه وپیشخوان وپست بانک وو....که میری چه دولتی باشن چه خصوصی هفتاد هشتاد درصد کارکنان زن هستند..کلا زنها تو ایران سوارمرده اشدن ولی بازم ازرو نمیرن...میگن حجاب اجباری داریم انصافا تواین بیست سالی که حداقل من بالغ شدم حجاب شرعی ندیدم یه نیممچه حجاب عرفی همه به خاطر اصالت خانواده های ایرانی که از قدیم به حجاب وحیااعتقاد راهنمایان تازه نه برای همه بیشتر توقومیت ها نمود داره... .ولاایران بهشت زنان وجهنم مردانه..بنظرم مردابایدمعترض باشن به وضع موجود..
  • IR ۰۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۸
    2 1
    اگر بگویند چشم پوشی کنید منظور پوشاندن چشم نیست برداشت های غلط از کتاب آسمانی همین میشود
  • IR ۰۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۸
    7 0
    خدایا چطور میتوانیم به زنان افغانستان کمک کنیم .این همه ظلم را می بینیم ولی کاری نمی توانیم .چرا فقط اسلام را در زنان وظلم بانها خلاصه کرده اند در همه جای قران فقط رحم وشفقت وزکات ،کمک به ایتام وایمان به خداورسولش است یک سوره در مورد زنان است که متاسفانه فقط ان رامیبینند چون ظلم بر انها راحتتر از کنترل نفسشان است
  • IR ۰۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۸
    4 10
    حجاب قانون خداست و بی حجابی در انظار عمومی یک گناه و جرم اجتماعی هست. تلاش برای مقایسه و تشابه سازی ایدولوژی طالبانی و جمهوری اسلامی ایران اصلا صحیح نیست. زنان جامعه ما به لحاظ آزادی اجتماعی و حضور در مدارج عالی علمی قابل قیاس با زنان همسایه نیستند.
  • خوجه محمد IR ۰۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۸
    8 0
    اینها همه به دستور اربابانشان اجرا میشود تا کشورهارو از پیشرفت وجمعیته زیاد باز دارن
  • مقیمی IR ۰۷:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۸
    1 0
    اگر همسران این جنایات مریض شوند کی درمانشان میکنه!!!!!؟؟؟؟؟
  • IR ۰۷:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۸
    1 0
    طالبان توی غارها بزرگ شدن از این بیشتر انتظار نمیره از غار نشین
  • بیتا IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۸
    0 0
    کاش زن نبودیم عجیب دلم گرفته😭
  • جواد IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۸
    2 0
    اعتراف اجباری .چه اسم اشنایی؟