۰ نفر
۱۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۶
آقای عین‌اللهی متاسفانه حرف‌هایتان را باور کرده بودیم 

سوم آبان ماه سال جاری بود که بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در جمع خبرنگاران صراحتا اعلام کرد: اکنون بیماران می‌توانند آنتی‌بیوتیک مورد نیاز خود را تامین کنند و نمی‌توان اسم این وضعیت را کمبود آنتی‌بیوتیک گذاشت. با این حال به صورت فوریتی تامین و توزیع دارو را شروع کردیم و ان‌شاءالله تا فردا یا پس فردا دارو به میزان کافی تامین می‌شود.

منظور وی این بود که تا پنجم ابان‌ماه وضعیت دارو عادی خواهد شد. یازدهم آذرماه نیز خبری به نقل از وی با این مضمون منتشر شد. اینکه حجم تولید و تامین آنتی بیوتیک در ۸ ماهه نخست امسال به اندازه ۴ سال گذشته در کشور بوده است.
واکنش ما این بود؛ باور کردیم . نفس راحتی کشیدیم برای خودمان و همه والدینی که نگران بودند کودکانشان به آنفلوآنزا مبتلا شوند و ساده‌ترین داروها در دسترس نباشد اما واقعیت جور دیگری خودش را به ما نشان داد.
در میانه‌ی هفته گذشته که به دلیل وضعیت وحشتناک آلودگی هوا، مدارس تهران آنلاین بود، زمان راستی‌آزمایی از راه رسید. خبرها دیگر درباره تامین آنتی بیوتیک و کمبود احتمالی دارو و ... نبود. همه از موج جدید کرونا در کشور خبر می‌دادند و هشدارها بر این مساله متمرکز بود که به زودی موج جدید کرونا کشور را در بر خواهد گرفت.
انگار همه مثل ما باور کرده بودند که دیگر مشکلی برای تامین داروهای ساده‌ای چون آنتی‌بیوتیک وجود ندارد و حالا باید مهیای مقابله با موج جدید کرونا شد.
علائمی مانند بی‌حالی و تب و تهوع شدید کودکم، ما را راهی بیمارستان کرد. در اولین برخورد اعلام کردند جایی برای بستری نداریم و تخت‌ها پر است. بعد از چند ساعت معطلی، تشخیص دکتر بیماری ویروسی بود و نسخه را به دستمان داد و تاکید کرد چون اغلب بیمارستان‌ها امکانی برای بستری ندارند، همین حالا اولین دوز دارو به کودک باید داده شود.
جستجوی ما برای دریافت داروها از داروخانه شبانه‌روزی بیمارستان آغاز شد و و در عین نابوری داروی کوترموکسازول در دسترس نبود . داروخانه‌های شبانه‌روزی محدوده ولی‌عصر و فلسطین و مطهری و ... این دارو را نداشتند.

حتی متصدی داروخانه سیزده آبان توصیه کرد داروخانه‌های خصوصی ممکن است داروی کوتریموکسازول را داشته باشد اما بررسی ما خلاف این موضوع را نشان می‌داد. این جستجو تا ساعت سه نیمه شب به طول انجامید و نتیجه‌ای در بر نداشت.مجبور شدیم بار دیگر به بیمارستان مراجعه کنیم و از دکتر بخواهیم دارویی جایگزین را تجویز کند. دکتر با ناراحتی تاکید کرد که به وی و همکارانش اعلام شده که داروی انتی‌بیوتیک در داروخانه‌ها هست اما بسیاری از بیماران برمی‌گردند و درخواست داروی جایگزین دارند. بالاخره پیش از سپیده صبح جستجوها از تجریش تا میدان حر و راه‌آهن به نتیجه رسید و داروی کوترموکسازول پیدا شد، داروخانه اعلام کرد طرف قرارداد بیمه نیست و دارو را به صورت آزاد خریدیم.
سئوال اما اینجاست، در شرایطی که داروهای ساده‌ای از این قبیل یافت نمی‌شود و توجیه نیز مصرف بالای دارو و ... است، آیا نباید برای موج جدید کرونا در کشور نگران بود ؟
انگار بهانه برای نگرانی کم نیست.

*روزنامه‌نگار

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1716077

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =