ضد و نقیض‌های دولت و مجلس بر سر بودجه ادامه دارد/ برنامه هفتم چه زمانی به بهارستان می‌رسد؟

ابهامات موجود بر سر ارائه لایحه بودجه و تقدم و تاخر برنامه هفتم بر این لایحه پایان نیافته است و این موضوع همچنان محل اختلاف مجلس و دولت سیزدهم شده است. 

زهرا علی اکبری- دولت سیزدهم حالا در بن‌بستی آشکار در تدوین و ارائه لایحه بودجه قرار دارد. مساله تنها تاخیر در ارائه لایحه بودجه نیست. عدم تعیین تکلیف برنامه هفتم توسعه سبب شده است لایحه بودجه سال آینده قانون بالادستی نداشته باشد و حالا بسیاری معتقدند تا زمانی که لایحه برنامه هفتم تعیین تکلیف نشده است، نمی‌توان بودجه را مورد بررسی و تصویب قرار داد. ماجرا آنجا پیچیده‌تر می‌شود که قول‌های دولتی‌ها برای ارائه برنامه هفتم توسعه تا پایان دی‌ماه نیز چندان مستند نیست تا جایی که میرکاظمی در گفتگویی اعلام کرده است سازمان متبوعش تلاش می‌کند برنامه هفتم را تا پایان ماه جاری به «یک جایی» برساند. وی گفته است: این سازمان اولویت را به تدوین لایحه بودجه ۱۴۰۲ در مقابل برنامه هفتم داده است گفت: فکر می‌کنم ظرف یک ماه آینده حداقل، برنامه هفتم توسعه را به یک جایی می‌رسانیم. میرکاظمی توضیح نداده است بودجه سال آینده بر مبنای چه معیاری تدوین شده است.
وی البته گلایه از ظرفیت محدود سازمان برنامه کرده و گفته است که اولویت به بررسی و تدوین لایحه بودجه در این سازمان داده شده است.

بیشتر بخوانید:

افشای اتفاقی عجیب در بودجه ۱۴۰۲ / نماینده محلس: بودجه قبل از اظهارنظر رییس جدید بانک مرکزی درباره نرخ ارز به مجلس آمده بود

خاندوزی سیاست ارزی دولت را زیر سئوال برد/ تصمیم تثبیت نرخ ارز را چه کسانی اعلام کردند؟

بودجه چند دوازدهم تصویب می‌شود؟ / میرتاج‌الدینی: برنامه هفتم نرسید؛ لایحه بودجه اعلام وصول نشد

لایحه بودجه به بهارستان رسید یا در راه است؟

از سوی دیگر در حالی که خبرها حکایت از ارائه لایحه بودجه به مجلس و عدم اعلام وصول به واسطه نارسایی‌های قانونی دارد، دستیار رییس سازمان برنامه و بودجه در اظهاراتی تازه اعلام کرده است: به‌زودی لایحه بودجه ١۴٠٢ و برنامه هفتم به مجلس ارائه می‌شود.
رحیم ممبینی در جمع خبرنگاران درباره تاخیر دولت در ارائه لایحه بودجه ۱۴۰۲ اظهار داشت: طبق توافقاتی که با مجلس داشتیم قرار بر این است که لایحه بودجه به صورت دو مرحله‌ای تحویل مجلس شود.
دستیار ویژه رییس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: به‌زودی هم لایحه کامل بودجه ١۴٠٢ و لایحه برنامه هفتم را به مجلس ارایه می‌کنیم.

بودجه

معاون رییس جمهوری چه گفت؟

در عین حال رئیس مرکز پژوهش‌های برنامه و بودجه گفت:‌ براساس توافق انجام شده بین سازمان برنامه و مجلس قرار شد لایحه بودجه دو مرحله‌ای ارائه شود که یک‌بار کلیات آن شامل ماده واحده و تبصره‌ها و یکبار جداول پیوست ارائه شود.
اظهارات وی در حالی صورت گرفته است که محمد حسینی، معاون پارلمانی ریاست جمهوری که پیش‌تر خبر برکناری‌اش در رسانه‌ها منتشر گردید، در سخنانی تازه دراین باره گفته است: منتظر هستیم شورای نگهبان در این باره تصمیم بگیرد و هنوز تصمیمی درباره بررسی دو مرحله‌ای بودجه گرفته نشده و هنوز موافقت نکرده است.
وی البته توپ این تصمیم را در زمین مجلس انداخت و درباره چرایی دو مرحله‌ای شدن ارائه لایحه بودجه گفت: آیین نامه داخلی مجلس تغییراتی داشت که براساس آن لایحه بودجه در دو مرحله ارائه شود بر این اساس بخشی از لایحه بودجه ارائه شد.

بررسی همزمان زیر علامت سئوال بزرگ

حالا درست زمانی که بسیاری از نمایندگان درباره سه دوازدهم یا یک دوازدهم شدن بودجه سال آینده به دلیل تاخیر رخ داده در ارائه لایحه بودجه سخن می‌گویند، میرتاج‌الدینی اخباری از نشست غیرعلنی مجلس شورای اسلامی اعلام و تاکید کرده است: رئیس مجلس در جلسه غیرعلنی امروز مجلس عنوان کرد بناست دولت تا پایان ماه برنامه هفتم توسعه را تقدیم مجلس کند و مجلس بودجه ۱۴۰۲ و برنامه هفتم را باهم بررسی کند.
در عین حال حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی عضو هیأت رئیسه مجلس، دلیل اعلام وصول نشدن لایحه بودجه این است که این لایحه به صورت ناقص ارائه شده و همچنین معلوم نیست این لایحه براساس کدام قانون برنامه باشد، چون قانون تمدیدشده برنامه ششم توسعه تا پایان سال جاری اعتبار دارد، در حالی که لایحه بودجه ۱۴۰۲ مربوط به سال آینده است و باید براساس برنامه هفتم تدوین شود.
به گفته سلیمی مجلس آمادگی دارد، هم‌زمان لایحه برنامه هفتم و بودجه سال آینده را بررسی کند. در حال حاضر دو ماه و یازده روز به پایان سال باقی مانده و نمایندگان مجلس می‌گویند طبق آئین‌نامه داخلی مجلس وقتی که دولت در ارائه لایحه بودجه از موعد قانونی ۱۵ آذر تأخیر داشته باشد، باید هم‌زمان با ارائه لایحه بودجه، لایحه ۳ دوازدهم بودجه را هم تقدیم مجلس کند.
به این ترتیب گذشته از تاخیر قابل توجه، مشخص نبودن تکلیف لایحه برنامه هفتم، پیچیدگی در این زمینه را بیش از پیش افزایش داده است.


۲۲۳۲۲۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1717453

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =