روایتی مستند از خاطرات نیروی هوایی ارتش در رویداد تئاتر صاحبدلان

صادق وفایی کارگردان اجرای نمایشنامه «در لانه زنبور» در بخش رادیو تئاتر رویداد صاحبدلان می‌گوید این نمایشنامه محصول یک سال گفتگوهای او با تنی چند از امیران و خلبانان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با محوریت امیر محمود اسکندری است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نمایشنامه «در لانه زنبود» به نویسندگی و کارگردانی صادق وفایی در بخش رادیو تئاتر دوازدهمین دوره سراسری و نخستین دوره بین‌المللی رویداد تئاتر صاحبدلان اجرا می‌شود.
وفایی دراینباره گفت: از سال ۸۶ به اتفاق برخی دوستان هم دانشگاهی در رشته مهندسی مکانیک و فنی اقدام به اجرای تئاتر می‌کردیم و البته پس از چندین دوره تلاش، در دوره کارشناسی ارشد وارد دانشکده سینما تئاتر دانشگاه هنر شدم. طی تمام این سال‌ها همواره اجراهای تئاتری متعددی را تجربه کرده‌ام و به ویژه فعالیت‌هایی را نیز در زمینه نمایشنامه‌خوانی پشت سر گذاشته‌ام. تجربیاتی را نیز برای شرکت در جشنواره‌های تئاتری و رادیویی داشته‌ام و برای نخستین بار است که در رویداد تئاتر صاحبدلان حضور دارم.
او در ادامه به توضیح درباره مضمون نمایشنامه «در لانه زنبود» پرداخت و گفت: حرفه من خبرنگاری است و از این مسیر، بیش از یک سال گذشته به طور اتفاقی با آقای محمود اسکندری یکی از خلبانان نیروی هوایی ارتش آشنا شدم. به شدت جذب شخصیت ایشان شدم و به مدت یک سال زمان بسیار زیادی را پای خاطرات ایشان سپری کردم. پرونده‌ انجام مصاحبه‌هایی را در «خبرگزاری مهر» باز کردم و گفتگوهایی را با ایشان و همرزمانش به انجام رساندم که همگی منتشر شده و مجموعه این مصاحبه‌ها به زودی تبدیل به کتاب خواهد شد.
وفایی تصریح کرد: در حاشیه این گفت‌وگوها، نمایشنامه‌ای را نوشتم و به پیشنهاد یکی از دوستان این متن را برای جشنواره تئاتر مقاومت نهایی کردم. در این اثر به انجام یکی از مأموریت‌های غیرممکن توسط امیر محمود اسکندری پرداختم که حاصل آن نمایشنامه «در لانه زنبود» بر اساس یک داستان واقعی و همان مصاحبه‌ها است.
نویسنده و کارگردان تئاتر رادیویی «در لانه زنبور» در ادامه بیان کرد: راویان این خاطرات در قصه نمایشنامه حضور دارند که البته از میان راویان این اثر سه تن درگذشته‌اند. امیر جانباز خلبان اسماعیل امیدی، آقای هاشمی رفسنجانی و امیر هوشنگ صدیق فرمانده وقت نیروی هوایی از بین ما رفته‌اند و امیر خلبان اکبر زمانی هم که در بسیاری از عملیات‌ها در کابین عقب هواپیمای آقای اسکندی حضور داشته است، همچنان در قید حیات هستند.
او درباره بخش رادیو تئاتر صاحبدلان گفت: به طور کلی درباره قالب پرداختن به حوزه رادیو تئاتر ایراداتی وارد است البته که از سوی برگزارکنندگان جشنواره تأکید شده که رادیو تئاتر یک اجرای رادیویی نیست. جشنواره‌های رادیویی فرصتی را ایجاد می‌کنند که مخاطبان علاقه‌مند به نمایش رادیویی از نزدیک شاهد این اجراها باشند اما رادیو تئاتری که در حال حاضر مطرح شده و به نوعی دوران آزمون و خطا را پشت سر می‌گذارد، هویت مشخصی نداشته و ترکیبی از اجراهای رادیویی و اجراهای صحنه‌ای است که تلفیق این دو و تأکید بر اینکه نهایتاً اجرای رادیویی را شاهد نباشیم، علت مشخصی ندارد. بر این اساس به اتفاق جمع همراه تلاش کرده‌ایم فارغ از تعریف موجود، خلاقیت‌هایی را نیز به اجرا اضافه کنیم تا به مفهوم اصلی رادیو تئاتر نزدیک‌تر باشیم.
وفایی در خاتمه اظهار داشت: این متن، حاصل یک سال از عمر و زندگی من است و امیدوارم چون از دل برآمده بر دل‌ها نیز بنشیند. بهانه حضور من در رویداد صاحبدلان، امیر محمود اسکندری است که در حال حاضر اولویت من هستند و امیدوارم بتوانم در دیگر قالب‌ها نیز به فرازهایی از زندگی ایشان و همرزمانشان بپردازم.

۵۷۲۴۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1718214

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =