۱۳۰ عمل‌ جراحی تومورهای خوش‌خیم و بدخیم سیستم زنان طی نیمه نخست امسال در مشهد

عضو هیات علمی گروه زنان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه نبود غربالگری و بیماریابی در خصوص سرطان رحم یکی از چالش‌های مبارزه با این بیماری در خراسان رضوی و کشورمان است، گفت: تعداد عمل‌های جراحی تومورهای خوش‌خیم و بدخیم سیستم زنان در مشهد طی نیمه نخست امسال، ۱۳۰ مورد بوده است.

به گزارش خبرآنلاین از خراسان، دکتر ملیحه حسن‌زاده در این خصوص اظهار کرد: سرطان رحم و سرطان تخمدان از انواع سرطان‌های سیستم زنانه به شمار می‌روند و بر اساس تحقیقات جهانی، چهارمین سرطان شایع زنان بعد از سرطان پستان، سرطان ریه و سرطان روده بزرگ است.

وی خاطر نشان کرد: بچه‌دار نشدن، یائسگی دیررس، چاقی، دیابت، مصرف هورمون‌های استروژن، مصرف برخی از داروها مانند "تاموکسیفن" و وجود ضایعات پیش سرطانی رحم از جمله عوامل خطرساز در ابتلا به سرطان رحم به شمار می‌رود.

به گفته دکتر حسن‌زاده، سرطان رحم یا "آندومتر" یکی از سرطان‌های شایع زنان است، ۲.۸ درصد زنان در طول زندگی خود به این سرطان مبتلا می‌شوند.

این پزشک فوق تخصص زنان و زایمان افزود: سال گذشته ۲۰۹ عمل جراحی تومورهای خوش خیم و بد خیم سیستم زنانه در مشهد انجام شده که ۶۹ مورد آن سرطان تخمدان، ۵۰ مورد سرطان رحم و هشت مورد دهانه رحم بوده و بقیه عمل‌ها مربوط به تومورهای خوش خیم بوده است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تعداد عمل‌های جراحی تومورهای خوش‌خیم و بدخیم سیستم زنان در مشهد طی نیمه نخست امسال، ۱۳۰ مورد بوده است.

وی با اشاره به این که ۲ نوع سرطان رحم شامل سرطان‌های وابسته به هورمون(عوارض مصرف برخی از داروهای هورمونی) و غیروابسته به هورمون وجود دارد، اضافه کرد: سرطان‌های وابسته به هورمون با اصلاح روش زندگی، کاهش وزن و جلوگیری از چاقی، زود بچه‌دار شدن، اصلاح سیستم تغذیه‌ای و کاهش مصرف غذاهای چرب تا حدودی قابل کنترل هستند.

دکتر حسن‌زاده خاطر نشان کرد: سرطان غیر وابسته به هورمون، فاکتور خطر ساز ندارند و به طور معمول با افزایش سن اتفاق می‌افتند.

وی ادامه داد: همچنین عوامل ژنتیکی که "سندرم لینچ ۲" نامیده می شود و وجود سابقه ابتلا به سرطان روده بزرگ و سرطان رحم در شجره نامه ژنتیکی فرد یا خانواده‌ اش ،از دیگر عوامل خطرساز و زمینه‌ساز در ابتلا به سرطان رحم است.

یک پزشک فوق تخصص انکولوژی و سرطان زنان در دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: نبود غربالگری و بیماریابی در خصوص سرطان رحم یکی از چالش‌های مبارزه با این بیماری در خراسان رضوی و کشورمان است و درمان سرطان رحم از طریق جراحی همراه یا اشعه درمانی (رادیوتراپی) و شیمی درمانی صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه برداشتن غدد لنفاوی نگهبان در سرطان‌های زنان جزء موارد جدید درمانی بوده که در بخش آنکولوژی زنان بیمارستان قائم(عج) مشهد در حال اجراست، افزود: سالانه ۸۰ تا ۹۰ بیمار مبتلا به سرطان رحم در این بیمارستان از این روش استفاده می‌کنند.

دکتر حسن زاده تصریح کرد: غده لنفاوی نگهبان اولین غده‌ای است که درگیر سرطان و سلول‌های سرطانی داخل آن تخلیه می‌شود لذا اگر این غده نگهبان درگیر سلول‌های سرطانی نشود معمولا بقیه غدد لنفاوی بدن هم درگیر نمی‌شوند.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1720177

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =