لاریجانی به قدرت باز می‌گردد! / او آماده کوک کردن ساز مجلس آینده است یا ...

آرمان ملی نوشت: چند روزی است که در محافل خبری، اخبار و تحلیل‌هایی درباره احتمال بازگشت یک فرد به عرصه قدرت شنیده می‌شود. علی لاریجانی چهره سیاسی میانه‌رو و منسوب به جریان اعتدالی همان فردی که رسانه‌ها اخبار مختلفی از او را چنان منتشر می‌کنند که گویا این چهره سیاسی درصدد بازگشت به قدرت است.

علی‌لاریجانی کارنامه روشنی دارد که آخرینش حضور در ریاست مجلس است. لاریجانی اگر چه رئیس سه دوره گذشته مجلس بود و نسل حاضر وی را به عنوان رئیس قوه مقننه می‌شناسند اما سابقه طولانی‌ای در مناصب مختلف دارد. لاریجانی روزگاری ملبس به لباس پاسداری از انقلاب اسلامی بود.

او بعدها که لباس رزم از تن خارج کرد، به حوزه فرهنگ رفت و در دولت سازندگی برای مدتی وزیر فرهنگ شد و بعد از سید محمدخاتمی که در حکم استعفایش آورده بود «عطای قدرت را به لقایش می‌بخشد» بر صندلی وی نشست و البته آن سمت را یک جا با کرسی مهم ریاست سازمان صدا و سیما عوض کرد و جانشین محمد هاشمی رفسنجانی در این سازمان شد. برخی آن روزها لاریجانی را سپر تهاجم فرهنگی می‌دانستند و اینگونه می‌گفتند که او در رسانه تحت مدیریتش با برنامه هویت تا آنجا که توانسته بر اندیشمندان جریان اصلاحات تاخته است. آن روزها سریال کیف انگلیسی ساخته شد؛ سریالی که مصادف بود با مجلس ششم و برخی اینگونه تحلیل کردند که با پخش این سریال پرخرج و جذاب، نسخه مجلس ششم در افکار عمومی پیچیده شده است.

کارنامه لاریجانی در این بخش بسته نشد چرا که در دولت محمود احمدی‌نژاد بر صندلی ریاست شورای عالی امنیت ملی کشور جلوس کرد و دبیرشورای عالی امنیت ملی شد و البته پرونده هسته‌ای را در دست گرفت. لاریجانی خوب مذاکره کرد و به راه و مسیری که بعدها سعید جلیلی به فرماندهی احمدی‌نژاد بر عهده گرفت، نرفت و مستقل این پرونده را پیگیری می‌کرد. نقل است که احمدی‌نژاد از او خواست که با هزینه‌کرد در نهادهای بین‌المللی جایگاه ایران و قدرت چانه‌زنی تهران را بیفزاید و او پس از توضیح در این مورد که چرا نمی‌شود و اختلافاتی دیگر، صندلی خود را به سعید جلیلی سپرد. لاریجانی بعد از این بود که به مجلس رفت، نقشی جدی در تصویب برجام ایفا کرد و زمانی که ترامپ از برجام خارج شد و ضد برجامی‌های مجلس به صورت نمادین توافق وین را در مجلس آتش زدند، به لفظی کنایی و همراه با خنده از پشت تریبون گفت: «آقایان مجلس را آتش نزنید.» لاریجانی آنگاه که قصد داشت پرچم اعتدال را بعد از روحانی در دست بگیرد، با رد صلاحیت روبه‌رو شد.

لاریجانی و حوادث اخیر کشور

علی لاریجانی اخیرا در دیدار با دانشجویان خارج از کشور دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه «درکشور ما انسان‌های جهاندیده مثل بسیاری از نخبگان کم نیستند اما مهم این است که چقدر به کار گرفته شوند»، گفت: در این مدت خاکپاشی به صورت انقلاب کم نبوده و فضای مجازی و رسانه‌ها وضعیت را طوری منعکس می‌کنند که انگار فضا در ایران خوب نیست. البته نواقصی هم داریم ولی این خاکپاشی جدی است که در حوادث اخیر هم وجود داشت و آن را بزرگ کردند. بودریار (فیلسوف) می‌گوید: در دنیای امروز حقیقت جابه‌جا شده و منطبق با واقعیت بیرونی نیست بلکه آن چیزی است که رسانه‌ها روایت می‌کنند. وی خطاب به دانشجویان گفت: شما می‌گویید فرهنگ کو؟ من دغدغه شما را می‌پسندم. ما در زمینه فرهنگی علمایی مثل شهید مطهری و علامه طباطبایی داریم. که باید آن‌ها را دنبال کنیم. ما خودمان باید عناصر فرهنگی باشیم و دغدغه داشته باشیم اما آیا به این اساتید رجوع کرده‌ایم؟ آیا در موضوع فرهنگ پرسش داشته‌ایم و دنبال پاسخ رفته‌ایم؟

علی لاریجانی چه می‌گوید

علی لاریجانی مانند هر سیاستمدار تراز اولی هر بار به پشت میز خطابه می‌رود و سخنی در مورد موضوعی می‌گوید مورد توجه رسانه‌ها قرار می‌گیرد، یکی می‌نویسد آماده کوک کردن ساز مجلس آینده است و دیگری می‌نویسد که او قصد دارد در انتخابات ریاست‌جمهوری بار دیگر بخت خود را بیازماید. دیگری البته با توجه به دیدگاه‌های امنیتی وی معتقد است لاریجانی در اندیشه نشستن بر کرسی شورای عالی امنیت ملی و شاید روزگاری در لحظه‌های آخر مجددا هدایت پرونده هسته‌ای را در نظر بگیرد. آن دیگری او را شیخ مجلس می‌داند و معتقد است که اسبی زین کرده تا بر کرسی مجلس بنشیند و دیگری... حال باید دید لاریجانی به دنبال چیست و آیا قصد دارد به عرصه عملی قدرت بازگردد یا فعلا قصد دارد که در مناصب انتصابی خود بماند تا اینکه زمان مناسب برسد.

بیشتر بخوانید:

۲۱۲۲۰

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1721017

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =