۰ نفر
۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۴
رقم مناسب نفت در بودجه سال آینده چقدر است؟

هفته گذشته هفته سختی برای ایران بود. از تعطیلی ناخواسته به دلیل کمبود گاز و بارش برف تا صحبت بر سر ناترازی گاز و کمبودها، هر چه هست در این هفته سران قوای سه گانه در رابطه با بحران ناترازی گاز جلسه داشتند و تصمیماتی برای کوتاه مدت و بلند مدت اتخاذ نموده‌اند ولی جزئیات آن منتشر نشده است.

پارلمان اروپا به بهانه نقص حقوق بشر و ارسال پهپاد به روسیه از دولت های اروپایی درخواست کرده که سپاه پاسداران را در لیست سازمانهای تروریستی قرار داده و تحریم کنند.

به محض اعلام خبر تحریم سپاه توسط پارلمان اروپا تاثیر آنرا بر قیمت دلار دیدیم و حتی قیمت جهانی نفت هم اندکی افزایش یافت.

در این شرایط بودجه سال ۱۴۰۲ با افزایش حدود ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی در مجلس است و در آن پیش بینی شده که حدود ۸۰۰ هزار میلیارد تومان از محل مالیات و ۶۰۰ هزار میلیارد تومان از محل نفت تامین گردد که از نظر کارشناسان با توجه به رکود اقتصادی و افزایش احتمالی تحریم‌ها کشور با ریسک کسری بودجه مواجه خواهد شد، ضمنا به قول دکتر طبیبیان :”جمع‌بندی چنین به نظر می‌رسد که توجه خاصی به افزایش بودجه‌های دستگاه‌های تبلیغاتی و خبری، نهادها و برنامه‌های ذهنیت سازی، نهادهای حوزوی، و تشکیلات امنیتی شده و بودجه این دستگاه‌ها از نرخ رشد بسیار بالایی بر خوردار است. همچنین صحبت از اندیشیدن برای مالیات گیری تهاجمی است.اگر قرار بود در جهت صحیح گام برداشته شود در واقع باید بودجه این نهادها کاهش یابد، زیرا تاکنون هرچه منابع به داخل آنان ریخته شده همان نتیجه‌ای که ایشان انتظار داشتند را معکوس تحویل داده اند. بجای آن کارسازتر است اگر منابع برای خدمات و پروژه های مفید و اشتغال زا و ترمیم کننده بنیه تولید اقتصاد هزینه شود”.

ایشان مدعی است که در صورت تصویب این بودجه در مجلس ، سال آتی شاهد ظهور تورم بالاتر، اقتصاد ضعیف تر و بحران های غول آسا خواهیم بود”.

در این اوضاع ارقام درامد ۹ ماهه توسط خزانه داری منتشر شده و خوشبختانه افزایش صادرات نفت در دو ماه اخیر که صادرات نفت دریایی روسیه با مشکل جدی مواجه شده باعث شده که۷۰ درصد درامدهای نفتی محقق گردد و درامدهای دولت نیز افزایش یابد و به ۹۱۷ هزار میلیارد تومان برسد . اعلام شده در مجموع ۸۸ درصد درامدهای بودجه سالجاری محقق شده ولذا دولت میتواند سالجاری را با حداقل کسر بودجه سپری نماید و احتمالا فقط نیمی از بودجه ۲۶۳ هزار میلیارد تومانی عمرانی تخصیص یابد و تاکنون فقط ۸۳ هزار میلیارد تومان پرداخت شده است.

هر چه هست درباره نفت باید به این نکته توجه داشت که بازار نفت مرتب در نوسان بین ۸۶ تا ۸۰ دلار است.

با توجه به قیمت فعلی نفت و تخفیف دو رقمی که مجبوریم برای صادرات نفت به مشتریان بدهیم به نظر می‌رسد که قیمت نفت در بودجه بیش از ۷۰ دلار پیش بینی نگردد.

*فعال اقتصادی

223223

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1722091

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =