۱۳ نفر
۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۷
«میخچه» را چگونه درمان کنیم؟

فارس نوشت: میخچه شامل لایه‌های سفت و سخت شده‌ای از پوست می‌شود که به واسطه واکنش پوست فرد به اصطکاک و فشار شکل می‌گیرد.

میخچه شامل لایه‌های سفت و سخت شده‌ای از پوست می‌شود که به واسطه واکنش پوست فرد به اصطکاک و فشار شکل می‌گیرد. چنانچه علائم زیر را در نوک و یا کناره‌های انگشتان خود مشاهده کنید، ممکن است دچار میخچه پا شده باشید.

برآمدگی‌های سفت و سخت و زردگونه بر روی پوست، حساس شدن پوست به لمس و احساس درد در زمان استفاده از کفش، از جمله نشانه‌های بروز میخچه است.

«میخچه» را چگونه درمان کنیم؟

میخچه پا را می‌توان بدون هیچگونه خطری درمان کرد و حتی می‌توان از بروز دوباره آن در آینده نیز جلوگیری کرد. در این گزارش شما را با علل بروز میخچه و راه درمان آن آشنا می‌کنیم.

میخچه پا دقیقاً کجا شکل می‌گیرد؟

میخچه، می‌تواند در نواحی مختلفی از پا شکل بگیرد؛ نواحی همچون زیر ناخن، بین انگشتان، کناره‌های پا و کف پا.

عامل به وجود آمدن میخچه چیست؟ میخچه، می‌تواند به واسطه پوشیدن کفش‌هایی که بیش از حد تنگ هستند به وجود آید.

چنانچه برای مدتی طولانی بایستید و یا قدم بزنید، وزن بدن و همچنین سایش و اصطکاک مداوم نیز می‌تواند منجر به به وجود آمدن میخچه‌هایی دردناک در کف پا شود.

چگونه می‌توان میخچه را درمان کرد؟

چنانچه از وجود میخچه، اطمینان داشته باشید می‌توانید با استفاده از یکی از روش‌های زیر به درمان آن در خانه بپردازید. همچنین باید استفاده از هرگونه کفشی که برایتان کوچک است را کنار بگذارید.

برداشتن میخچه، امری ممکن است.

از روغن کرچک و پد مخصوص میخچه استفاده کنید. می‌توانید پای خود را خیس کنید و سپس مراحل زیر را دنبال کنید. پای خود را خشک کرده و روی آن روغن کرچک بمالید. این روغن روغنی گیاهی است که می‌توان آن را از داروخانه نیز تهیه کرد.

پس از مرطوب ساختن میخچه با روغن کرچک، از آن با پد مخصوص میخچه مراقبت کنید. پد میخچه به پایین آوردن فشار به ناحیه موردنظر کمک کرده و به درمان میخچه می‌انجامد. پس از استفاده از پد میخچه، حتما از جورابی استفاده کنید که تنگ نیست و مایل به استفاده مجدد از آن نیستید؛ چراکه روغن کرچک می‌تواند جوراب شما را لکه دار کند. درمان میخچه با این روش ممکن می‌تواند تا چندین هفته زمان ببرد.

چنانچه برای مدتی طولانی بایستید و یا قدم بزنید، وزن بدن و همچنین سایش و اصطکاک مداوم نیز می‌تواند منجر به به وجود آمدن میخچه‌هایی دردناک در کف پا شود

مصرف مواد داروخانه‌ای چنانچه روش سریع‌تری را برای رهایی از میخچه، ترجیح می‌دهید، استفاده از مواد داروخانه‌ای نیز گزینه‌های پیش روی شما هستند که موادی بی خطر و موثر نیز محسوب می‌شوند. پدهای میخچه حاوی سالیسیلیک اسید را می‌توانید از داروخانه تهیه و بر میخچه خود استعمال کنید.

با پیروی از دستورالعمل‌های ارائه شده، می‌توانید به مدت دو هفته از شر میخچه خلاص شوید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

چنانچه هیچکدام از روش های مذکور موثر واقع نشدند، باید به پزشک مراجعه کرد. پزشک ممکن است شما را به متخصص امراض پا ارجاع دهد. این متخصصین برای درمان میخچه، می‌توانند از خراشیدن و یا بریدن لایه‌های پوست خشک شده استفاده کنند.

این عمل می‌تواند به از بین بردن میخچه از روی پا کمک کند. بسته به اندازه میخچه، تعداد دفعات انجام این فرآیند نیز می‌تواند متفاوت باشد.

چگونه می‌توان از بروز میخچه جلوگیری کرد؟

بهترین راه برای جلوگیری از بروز و یا بازگشت میخچه، استفاده از کفش مناسب با سایز پاست. انگشتان پای شما باید به راحتی در داخل کفش قابل تحرک باشند.

چنانچه کفش تازه‌ای می‌پوشید که می‌خواهید جا باز کند، از جورابی استفاده کنید که به قدر کافی ضخیم باشد. همچنین می‌توانید رو و کناره‌های خود را با بانداژهایی که تنگ نباشند بپوشانید تا مانع از به وجود آمدن میخچه بر روی آنها شوید. در نهایت اینکه ناخن‌های خود را کوتاه نگه دارید؛ چراکه ناخن بلند می‌تواند انگشت پای شما را در موقعیتی نامناسب قرار دهد.

چه انتظاری می‌توان در دراز مدت داشت؟

میخچه، یک شبه از بین نمی‌رود، اما با استفاده از روش‌های درمانی مذکور می‌توانید تا دو هفته شاهد کمرنگ شدن اثر آن باشید. از بین رفتن آنها به طور کامل می‌تواند یک ماه یا بیشتر زمان ببرد. چنانچه پای شما دائماً میخچه می‌زند، به دنبال کفش‌های راحت تری بگردید.

امیر هوشنگ احسانی، استاد پوست دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس درباره علل بروز میخچه، بیان داشت:‌ضخیم شدن موضعی پوست در یک منطقه را میخچه گویند و درمان آن برداشتن این فشار است.

وی ادامه داد: برای اینکه میخچه برنگردد باید فشار روی آن منطقه برداشته شود که این فشار می‌تواند فرم راه رفتن، نشستن یا به علت کفش نامناسب فرد باشد یا روی یک نقطه فشار وارد شود.

این استاد پوست ابراز کرد:‌ممکن است میخچه با دارو بهتر شود اما درمان اصلی آن جراحی است؛ضمن اینکه بیشتر در سنین بالای 40 سال بروز می‌کند.

اگر مایل به درمان میخچه با طب سنتی هستید در ادامه این گزارش شما را با برخی روش‌های طب نستی در درمان میخچه آشنا می‌کنیم.

سنگ‌پا بکشید

یکی از درمان‌های مؤثر برای از بین بردن میخچه استفاده از سنگ‌پا است. سنگ‌ پا پوست‌های مرده را از بین می‌برد و درد را کاهش می‌دهد و باعث بهبود میخچه می‌شود.

برای استفاده از سنگ‌پا به این صورت عمل کنید که قبل از رفتن به رختخواب ابتدا به مدت‌زمان ده دقیقه پای خود را در آب گرم قرار دهید تا پوست نرم شود آنگاه با استفاده از یک سنگ‌پا به مدت سه الی پنج دقیقه کف پای خود را ماساژ دهید تا پوست‌های اضافی بریزد و سپس پنبه‌ای که به روغن کرچک آغشته شده است را روی منطقه مورد نظر قرار دهید و رویش را با یکپارچه‌ تمیز بپوشانید و اجازه دهید شب تا صبح باقی بماند. این عمل را چند روز به‌ طور متوالی انجام دهید تا این ضایعه پوستی به‌ طور کامل از بین برود.

سرکه سفید

یکی از راه‌های طبیعی و خانگی که برای درمان میخچه از آن استفاده می‌شود، سرکه سفید است.خاصیت اسیدی سرکه به نرم کردن پوست کمک می‌کند؛همچنین سرکه خاصیت ضد قارچی و باکتریایی دارد و از عفونت پیشگیری می‌کند.

برای استفاده از سرکه سفید به این صورت عمل کنید که قبل از خوابیدن در یک لیوان آب حدود یک‌ سوم لیوان سرکه سفید بریزید تا رقیق شود و سپس با استفاده از یک پنبه آن را روی ناحیه‌ آسیب‌ دیده بمالید و اجازه دهید شب تا صبح باقی بماند. صبح روز بعد می‌بینید که پوسته‌ پوسته‌شده است که با استفاده از یک سنگ‌پا آن را تمیز کنید و مقداری روغن‌ زیتون یا روغن نارگیل به پا بمالید. اگر این کار را روزانه یک‌بار انجام دهید شاهد نتایج اثربخش خواهید بود.

جوش‌شیرین

یکی دیگر از روش‌های خانگی و طبیعی برای از بین بردن میخچه و درمان آن استفاده از جوش‌شیرین است. جوش‌شیرین خاصیت لایه‌برداری دارد و باعث از بین رفتن پوست‌های مرده می‌شود؛ همچنین جوش‌شیرین به دلیل ضد قارچ و باکتریایی بودن از عفونت جلوگیری می‌کند.

برای استفاده از جوش‌شیرین به این صورت عمل کنید که حدود دو تا سه قاشق غذاخوری جوش‌شیرین را در آب گرم بریزید و پای خود را به مدت‌ زمان ده الی پانزده دقیقه در این محلول قرار دهید و پس از گذشتن این مدت‌ زمان با استفاده از یک سنگ‌پا پوست‌های مرده را از بین ببرید.

روشی دیگر به این صورت است که با یک قاشق چای‌ خوری جوش‌شیرین، آب‌لیمو و مقدار اندکی آب خمیری درست کنید و این خمیر را روی محل آسیب‌دیده قرار دهید و با یک پارچه تمیز آن را پانسمان کنید و اجازه دهید شب تا صبح باقی بماند و صبح پس از پاک کردن و شستشو با استفاده از یک سنگ‌پا لایه‌برداری می‌کنیم. این عمل را روزانه یک‌مرتبه تکرار کنید تا به نتیجه دلخواه برسید.

زردچوبه

یکی از درمان‌های طبیعی و خانگی بسیار خوب برای درمان میخچه استفاده از زردچوبه است. زردچوبه خاصیت ضدالتهابی دارد و باعث التیام یافتن و کاهش درد ضایعه می‌شود. برای استفاده از زردچوبه به این صورت انجام دهید که حدود یک قاشق چای‌خوری زردچوبه را باکمی عسل مخلوط کنید تا خمیری به دست آید و سپس خمیر حاصل‌شده را روی منطقه آسیب‌ دیده بمالید و اجازه دهید تا خشک شود. این عمل را یک هفته مرتب روزی دو تا سه مرتبه تکرار کنید تا بهبودی حاصل شود.

271 35

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1722962

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =