تهران امروز نوشت:

آخرین وعده داده شده توسط دولت برای احیای دریاچه ارومیه یک ماه آینده تعیین شده، این درحالی است که هنوز مسئولان به یک نتیجه واحد درباره علت خشک شدن دریاچه ارومیه نرسیده‌اند. اما همه آنها تنها راه نجات دریاچه ارومیه را انتقال آب دریای ارس می‌دانند که«حسینقلی باقراف» وزیر محیط زیست جمهوری آذربایجان در تازه‌ترین اظهارنظر خود از تهران خواسته تا برای انتقال آب ارس به دریاچه ارومیه رضایت باکو را به دست آورد.

او در گفت‌وگو با «ترند نیوز» اعلام کرده که تاکنون ایران درباره این پروژه به آذربایجان درخواست رسمی نداده و آذربایجان فقط از مطبوعات و رسانه‌ها درباره این پروژه اطلاع یافته است. «باقراف» با اشاره به قرارداد دوطرفه ایران و آذربایجان مبنی بر استفاده از آب رود ارس گفته؛ طبق قرارداد میزان حق استفاده طرفین از آب ارس برای کشاورزی و مسائل دیگر مشخص است. او البته آب پاکی را روی دست همگان ریخته و گفته که برداشت بی رویه از آب ارس باعث برهم خوردن تعادل اکولوژیک رود ارس خواهد شد!

 نقش باکو!

آژیر قرمز خشک شدن کامل دریاچه ارومیه را برای نخستین بار «محمدباقر صدوق»معاون محیط طبیعی «محمدجواد محمدی زاده» رئیس سازمان حفاظت محیط زیست یک‌سال پیش به‌صدا درآورد که تا پای استعفای اجباری او هم رفت. از ابتدای بلند شدن صدای مرگ دریاچه ارومیه مسئولان روی انتقال آب خرز و ارس برای نجات دریاچه ارومیه تاکید کرد. اختلاف سطح دریاچه ارومیه و خزر باعث شد تا کارشناسان انتقال از خزر تا ارومیه را یکی از طرح‌های بی‌پشتوانه و غیر ممکن بداند.

بنابراین مسئولان به سمت ارس رفتند هرچند هنوز هم نقل قول‌هایی از مسئولان درباره انتقال آب دریای خزر شنیده می‌شود! از سوی دیگر با اینکه به گفته باقراف هنوز هیچ گفت‌وگو و رایزنی بین دو کشور اتفاق نیفتاده اما یک سوال اذهان عمومی را به خود مشغول می‌دارد که باکو چگونه به انتقال آبی که آن را باعث برهم زدن اکوسیستم دریاچه ارس می‌داند رضایت خواهد داد؟سوالی که تا پیش از نشستن دو طرف ماجرا برسر میز مذاکره هنوز پاسخی برایش نمی‌توان متصور شد.

15 هزار میلیارد متر مکعب آب

«علی نظری‌دوست» مدیر آرام و دور از جنجال طرح حفاظت از تالاب‌های ایران هم می‌گوید: «با توجه به اینکه سطح دریاچه 5 هزار کیلومتر مربع است، برای جبران این میزان باید 15 هزار میلیارد متر مکعب آب وارد دریاچه شود تا دریاچه به حداقل شرایط محیط زیستی خود برسد.

او هم انتقال حوزه به حوزه را یکی از راهکارهای کمک کننده به حل بحران دریاچه ارومیه می‌داند و انگشت روی انتقال آب از ارس به دریاچه ارومیه می‌گذارد و می‌گوید: «این انتقال نیم میلیارد متر مکعب آب را وارد دریاچه می‌کند.» او نیاز آبی دریاچه ارومیه را سالانه1/3میلیارد متر مکعب آب می‌داند ومی گوید: «اگر این مقدار آب را بتوانیم به دریاچه ارومیه وارد کنیم این دریاچه می‌تواند پویا و زنده بماند.» نظری‌دوست می‌گوید:«در طرح‌هایی که ارائه شده و به‌ویژه در طرح مجلس که اخیراً مطرح شده است حدود یک میلیارد متر مکعب آب از حوزه آبریز به دریاچه ارومیه وارد می‌شود ولی مشکل دریاچه ارومیه به تنهایی با این مقدار حل نمی‌شود. همچنین به گفته او برنامه جامع دریاچه ارومیه از سال‌های قبل شروع شده بود و در سال 88 نهایی شده و در سال 89 مصوبه دولت را گرفت ضمن اینکه این برنامه با مشارکت تمام دستگاه‌های اجرایی مانند وزارت نیرو، کشاورزی، کشور و استان‌ها انجام می‌شود. به گفته او میزان آبی که آذربایجان غربی باید به دریاچه ارومیه وارد کند یک میلیارد و 780 میلیون متر مکعب است و در قبال آن دو میلیارد و 35 میلیون متر مکعب اجازه بهره‌برداری دارد.

نظری دوست می‌گوید: «براساس تصمیم شورای هماهنگی آبخیز دریاچه ارومیه از اول مهرماه امسال استان‌ها روند انتقال آب به دریاچه را با کنترل سازمان محیط زیست شروع می‌کنند.» تا مهرماه دو هفته دیگر باقی است اما به تازگی مانع دیگری هم علاوه بر سدسازان، برای نجات دریاچه ارومیه پیدا شده و آن دولت باکو است. هرچندباکویی‌ها توضیحی درباره چگونگی راضی شدن خود نداده‌اند اما نمی‌توان از این سوال گذشت که آنها چگونه رضایت می‌دهند و اگر ندهند آیا تنها راهکار بارورساختن ابرها برای نجات دریاچه ارومیه روی میز دولتی‌ها می‌ماند؟

30145

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 172315

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهرداد IR ۰۶:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۹
    1 1
    یه زمانی از باکو میومدن ایران تا پولی در بیارن یاد قدیما بخیر
  • بدون نام IR ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۹
    1 0
    نظر استاد کردوانی که معقول هم به نظر میرسد این است که انتقال آب ارس به دریاچه باعث برهم خوردن زیست بوم و نابودی کشاورزی دشت مغان است. ایشان پیشنهاد انتقال آب تنگه بولاغ را دارند
  • احسان IR ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۹
    1 0
    چرا آب زرینه رود را که منبع اصلی تامین آب دریاچه ارومیه است به تبریز می برند (از سد نوروزلو) و بعد می خواهند از جای دیگه برای دریاچه ارومیه آب بیاورند؟ برای تبریز از جای دیگه آب بیاورند و کاری به کار دریاچه ارومیه نداشته باشند. خیلی ساده است: سد نوروزلو را باز کنند.
  • قوشاچای IR ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۲
    1 1
    آقا احسان فکر کنم با من هم عقیده باشید که نام حقیقی بومی این رودخانه "جغتی" است که بنا به دلایل نامعلومی به زرینه رود جعل شده است. آن یکی هم "سیمره" است که به سیمینه رود جعل شده است.
  • مهدي IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۴
    1 1
    آقا چرا آب سداي رودهاي منتهي به اروميه رو باز نمي كنن مگه اون آب فقط ماله كشاورزاست مگه بقيه ايران تو اون آب حقي ندارن بدبختي چند نفر بهتر از بدبختي كل ملته
  • یکی از فرزندان ایران زمین (پارس) ZA ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۶
    1 2
    آقای قوشاچای لطفا شما هم وسط دعوا نرخ تعیین نکن.اسمش هر چی هستش متعلق به ایران و ایرانیه اگه فکر میکنی با عوض کردن اسم مشکل حل میشه میخوای اسم دریاچه ارومیه رو هم بذاریم قوشاچی یا هر چی که شما بگی. دست از این کارا برداریم که جز بدبختی، چیزی واسه ملت و مملکت نداره.