استفاده از آب رودخانه ارس برای نجات دریاچه ارومیه، مخالفان بسیاری دارد. اما استاندار آذربایجان شرقی گفته 30 درصد پروژه انتقال آب انجام شده و تا سه سال آینده به بهره برداری می رسد.

احمد علی بیگی در گفت‌وگوی ویژه تلویزیونی دراین باره گفت: در جریان سفر اول، دوم و سوم ریاست جمهوری موضوع انتقال آب از حوزه ارس در دستور کار قرار گرفت و در همین راستا ما اقداماتی را در استان آذربایجان شرقی انجام دادیم و بیشترین وجه آن متوجه انتقال آب از حوزه‌ ارس به دریاچه ارومیه بوده است. خوشبختانه امروز شاهد به ثمر رسیدن 30 درصد از عملیات اجرایی در موضوع جابجایی آب از حوزه رودخانه ارس به دریاچه ارومیه هستیم همین سد گلفرج در 12 فروردین امسال مورد بهره‌برداری قرار گرفت و قریب به 70 هزار متر مکعب مخزن مربوط به پمپاژ احداث شده و پمپاژ اول بهره‌برداری ‌شده است.

او همچنین گفت: هم‌اکنون در حال انجام مناقصه 38 کیلومتر خط انتقال آب ارس از گلفرج به مرند هستیم که اگر از این نقطه به مرند اقدامات ما انجام شود، به نحوی که بتوانیم آب را به نقطه ابتدایی دریاچه ارومیه برسانیم، از آن نقطه آب به سمت این دریاچه سرازیر خواهد شد.

گزیده ای از گفتگو را به نقل از فارس بخوانید؛

- ما قابلیت انتقال سالیانه بیش از نیم میلیارد متر مکعب از ارس به دریاچه ارومیه در طرح انتقال حوزه به حوزه را داریم و در پروژه زمانی 5 ساله تأمین کسری آب دریاچه به میزان 3.1 میلیارد متر مکعب میسر خواهد شد.

- 30 درصد از پروژه انتقال آب از رودخانه ارس به دریاچه ارومیه انجام شده است همچنین ما استفاده از باروری ابرها را به عنوان اولین تجربه در حوزه آبگیری دریاچه ارومیه انجام داده‌ایم و شاهد افزایش 20 درصدی نزولات آسمانی در این حوزه در سال 90 بوده‌ایم.

- لایروبی 236 کیلومتر از رودخانه‌های منتهی به دریاچه ارومیه را انجام داده‌ایم و تغییر الگوی کشت را از سال 89 تا امسال شروع کردیم البته با توجه به اینکه 9500 هکتار از اراضی زیر کشت پباز بود و برای کاهش مصرف آب کشت را به 4500 هکتار کاهش دادیم و بیشتر کشت دانه‌های روغنی انجام دادیم.

- در خصوص تغییر الگوی کشت و استفاده از شیوه‌‌های جدید آبیاری هر ساله قریب به 15 هزار هکتار از اراضی ما در محدوده زمانی 5 ساله از شیوه جدید آبیاری استفاده می‌کنند.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 171920

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۶
    0 0
    افاضات اين اقا را در ارشيو نگهداري فرمائيدخيلي از مرحله پرت است .درياچه اروميه براي احيا حداقل 30 ميليارد مترمكعب اب نياز دارد.
  • بدون نام IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۶
    0 0
    اون دکتر بیچاره کردوانی اگه اشتباه نکنم اسمشو این همه داد زد این کار و نکینید اخرش 4تا بی سواد تصمیم اخرو گرفتن
  • علي IR ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۶
    0 0
    اميدواريم تاآن موقع باد نمكهاراجابجانكرده باشد
  • بدون نام IR ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۷
    0 0
    بعضیها عاشق سد سازیند اینهم نتیجه انهمه عشق کور.
  • بدون نام IR ۰۴:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۷
    0 0
    سه سال طول ميكشه! طبق آمار تا 1.5 سال ديگه كاملا خشك شده
  • بدون نام IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۸
    0 0
    رها سازي آبسدها نابودي كشاورزي رابدنبال دارد