راهکار های مقابله با وسوسه مجدد ترک اعتیاد به مواد محرک چیست؟

راهکار مهم مقابله با وسوسه مجدد ترک اعتیاد به مواد محرک شامل ورزش کردن، قرار نگرفتن در شرایط وسوسه انگیز مصرف مواد مخدر، داشتن برنامه از پیش تعیین شده، پر کردن اوقات فراغت و انجام فعالیت‌های هدفمند و صحبت کردن با اطرافیان و در میان گذاشتن احساسات خود می شود.

یکی از مشکلاتی که ممکن است هر فردی در دوره درمانی ترک اعتیاد با آن مواجه شود، ایجاد احساس وسوسه و استفاده مجدد از مواد مخدر است. متاسفانه تنها افرادی از این دوره حساس عبور خواهند کرد که شناخت کافی نسبت به آن و راه های مقابله با این احساس را داشته باشند. اگر شما هم به دنبال راه های مقابله با مصرف مجدد مواد محرک هستید تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا به صورت اصولی با ۵ راهکار مهم مقابله با وسوسه مجدد ترک اعتیاد به مواد محرک آشنا شوید.

وسوسه پس از ترک اعتیاد به چه صورت است؟

فردی که تصمیم می‌گیرد تا برای همیشه مصرف مواد مخدر یا الکل را کنار بگذارد، پس از گذراندن دوران سم زدایی و قطع مصرف وارد دوره ای حساس می شود، به صورت کلی این دوران با شکل گیری احساس نیاز، وسوسه و یا یادآوری دوران خوش مصرف مواد مخدر همراه خواهد بود.

لازم به ذکر است که هر چه زمان بیشتری از دوران شروع ترک گذشته باشد، احساس وسوسه کمرنگ‌تر خواهد شد و این احساس اغلب اوقات در روزهای ابتدایی ترک اعتیاد خود را نشان می دهد. این احساس وسوسه می تواند هر بار چند دقیقه و یا حتی چند ساعت طول بکشد. برخی از ویژگی‌های این دوران که به صورت بیرونی در فرد بیمار قابل مشاهده است عبارت اند از: اضطراب، تنش، انزوا، افزایش ضربان قلب و سایر حالت های دیگر.

به عنوان مثال اگر فرد به تریاک اعتیاد داشته باشد می‌تواند به صورت آگاهانه و یا با کمک بهترین مرکز ترک تریاک این دوران را بگذراند، می تواند قدرت وسوسه‌های پس از ترک اعتیاد را به حداقل برساند. همچنین مصرف مواد مخدر به صورت تفریحی و با بهانه‌هایی مانند عصبی بودن، گرفتن آرامش، ایجاد تمرکز و سایر موارد می تواند باعث افزایش قدرت وسوسه در افراد شود.

۵ راهکار مهم مقابله با وسوسه مجدد ترک اعتیاد به مواد محرک

باوجود سخت بودن گذراندن این دوران، راهکارهای بسیاری برای کاهش احساس وسوسه پس از ترک اعتیاد وجود دارد که افراد می توانند با رعایت چند مورد ساده برای همیشه از شر مصرف مواد مخدر راحت شوند. برخی از این راهکارها عبارت اند از:

۱- ورزش کردن

یکی از بهترین راهکارها برای دور شدن از احساس وسوسه و مصرف مجدد مواد مخدر انجام فعالیت های فیزیکی به شمار می رود. ورزش کردن یکی از شیوه های سالم برای کاهش تمایل مصرف مجدد مواد مخدر است. در اینجا نوع فعالیت بدنی اهمیت چندانی ندارد و تنها نکته حائز اهمیت داشتن یک فعالیت ورزشی است. بهتر است بدانید که برخی از ورزش ها به صورت طبیعی نوعی ماده مخدر به نام اندروفین را در بدن ترشح می کنند که باعث کاهش میل به مصرف مواد مخدر می شود، برخی از این نوع ورزش ها عبارت اند از: راه رفتن یا پیاده روی، دوچرخه سواری، ورزش های هوازی و سایر موارد.

۲- قرار نگرفتن در شرایط وسوسه انگیز مصرف مواد مخدر

قرار گرفتن در میان افرادی که دچار بیماری اعتیاد هستند و یا دیدن مکان هایی که پیش‌تر در آنجا مواد مخدر را مصرف کرده‌اید باعث تحریک احساس وسوسه در شما خواهد شد. سعی کنید پیش از حضور در هر مکانی از قبل شرایط و افراد آن محیط را بررسی و یا پیش بینی کنید تا در صورت وجود محرک از حضور در آن مکان خودداری کنید. اگر احیانا در شرایطی قرار گرفتید که ناچار به حضور در آنجا هستید و محرک هایی نیز برای شما در آنجا قرار دارد، بهتر است قبل از ورود به آن مکان با مشاورین خود صحبت کرده و آمادگی لازم را برای حضور در آن محفل بدست آورید.

جلوگیری از شرایط وسوسه انگیز اعتیاد به مواد محرک

۳- داشتن برنامه از پیش تعیین شده

امکان ایجاد احساسات وسوسه کننده در دوران ترک اعتیاد در هر لحظه وجود دارد و فرد بیمار را به یاد دوران خوش مصرف مواد مخدر می اندازد. در این هنگام فرد ممکن است به صورت ناخواسته دچار لغزش شود. در اینجا داشتن یک برنامه از پیش تعیین شده و مشخص می تواند نجات دهنده این افراد باشد، اصلی‌ترین مزیت داشتن یک برنامه این است که فرد می تواند به راحتی افکار خود را کنترل کرده و از دام وسوسه بیرون آید. برنامه از پیش تعیین شده می تواند هر نوع فعالتی را در خود داشته باشد، مهم این است که فرد بیمار به انجام آن کار علاقه داشته باشد تا بتواند به راحتی وسوسه های خود را کنترل کند. برخی از انواع برنامه‌های از پیش تعیین شده عبارت اند از: تماس با یک دوست صمیمی، گذراندن وقت با خانواده، رفتن به بهترین مراکز ترک اعتیاد، ارتباط با افرادی که به تازگی ترک کرده اند، صحبت با مشاورین و کارشناسان متخصص در حوزه ترک اعتیاد و سایر موارد دیگر.

۴- پر کردن اوقات فراغت و انجام فعالیت‌های هدفمند

اغلب وسوسه‌ها و افکار منفی در زمان بیکاری به سراغ افراد می‌آیند، برای مقابله با این مشکل سعی کنید پیوسته مشغول انجام دادن یک فعالیت باشید. بهتر است به دنبال انجام فعالیت هایی بروید که انجام دادن آن‌ها جزو فعالیت‌های موردعلاقه شما باشند و یا اینکه برای شما تازگی داشته باشند تا تمام حواس شما به آن فعالیت معطوف شود. برخی از فعالیت‌هایی که می توانید در زمان بیکاری به سراغ آن ها بروید عبارت اند از: رفتن به سینما یا استخر، فراگیری یک مهارت جدید، ساخت صنایع دستی، نگهداری از حیوانات، رسیدگی به باغچه یا گلدان ها و سایر موارد. علاوه بر این ها با ایجاد درآمد از این نوع فعالیت‌ها می توان انگیزه انجام دادن آن‌ها را برای خود چند برابر کرد.

۵- صحبت کردن با اطرافیان و در میان گذاشتن احساسات خود

راهکار دیگری که می توان در هنگام وسوسه مصرف مجدد مواد مخدر انجام داد صحبت کردن با افراد است، دوره بهبودی و درمان اعتیاد یک مسیر طولانی است و پیموندن آن نیز به تنهایی کار دشواری به نظر می رسد. سعی کنید در زمان بیکاری با اطرافیان دلسوز خود صحبت کنید. دوستان، خانواده، مشاوران و روانشناسان گزینه‌های بسیار مناسبی برای انتقال احساسات و افکار شما به شمار می‌روند، آن ها دوستدار شما هستند و همیشه حمایتگر شما خواهند بود. با انجام این کار شما به صورت عقلانی و با چشمانی بازتر به مساله ترک اعتیاد نگاه خواهید کرد و به صورت منطقی از دام آن بیرون خواهید آمد.

سخن پایانی

در پایان لازم به ذکر است که دوره درمانی بیماری اعتیاد طولانی بوده و هرچه که با آگاهی بیشتری این دوران سپری شود گذراندن آن برای فرد بیمار و اطرافیانش راحت‌تر خواهد بود. سعی ما در این مقاله بر آن بوده که شما را با راهکارهایی کاربردی برای مقابله با احساس وسوسه مصرف مجدد مواد مخدر آشنا کنیم.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1724750

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =