ترفندهای کاهش اسراف مواد غذایی با اسنپ‌فود

انتخاب مواد غذایی نه تنها بر سلامت ما اثرگذار است، بلکه تاثیر خود را بر محیط زیست نیز نشان می‌دهد. بیش از نیمی از مواد غذایی تولید شده در مراحل مختلف تولید، انتقال و مصرف از بین می‌روند و تبدیل به زباله می‌شوند.

اتفاقات ناگوار زیادی مانند فاسد شدن مواد غذایی در انبارها، قرار گرفتن در معرض حشرات، جوندگان، باکتری‌ها و کپک‌ها یا خرید بیش از اندازه توسط مصرف کنندگان باعث می‌شود تا مواد غذایی با ارزش سر از زباله‌دان‌ها در بیاورند. که نه تنها موجب آلودگی محیط زیست می‌شود بلکه موجب هدر رفت تمام منابعی که صرف تولید آن‌ها شده است نیز شود.

اما اگر هر کدام از ما در خرید و نگهداری مواد غذایی بیشتر دقت کنیم می‌توانیم سهم خود از تولید زباله در بخش خانگی را به طور چشمگیری کاهش داده و علاوه بر کمک کردن به محیط زیست از نظر اقتصادی نیز صرفه جویی کنیم. در ادامه ۵ پیشنهاد برای کاهش اسراف مواد غذایی در خانه‌ها را با هم بررسی می‌کنیم:

۱. آگاهی از مواد غذایی موجود در خانه

یکی از ترفندهای خیلی ساده که باعث می‌شود از خرید اضافی خودداری کنیم چک کردن یخچال و کابینت‌های مواد غذایی پیش از رفتن به خرید است. با این کار آمار دقیق‌تری از مواد غذایی موجود در خانه خواهیم داشت و از خرید دوباره آن‌ها پیش گیری می‌کنیم.

۲. داشتن یک برنامه غذایی هفتگی

یکی دیگر از راه حل‌هایی که باعث می‌شود به اندازه خرید کنیم داشتن یک برنامه غذایی مشخص برای هفته پیش رو است. با این روش در هنگام خرید فقط به سراغ اجناسی می‌رویم که می‌دانیم در طول هفته مصرف خواهیم کرد و از خرید مواد غذایی غیرضروری خودداری می‌کنیم. بهتر است در برنامه غذایی هفتگی خود غذاهایی داشته باشیم که مواد اولیه نزدیکی دارند تا مطمئن شویم تمام خریدهایمان در طول هفته مصرف می‌شوند. اگر هم در انتخاب غذاهای هفته دچار سردرگمی شدیم می‌توانیم از دستورهای آشپزی متنوعی که روزانه در وبلاگ اسنپ‌فود قرار می‌گیرند ایده بگیریم.

ترفندهای کاهش اسراف مواد غذایی با اسنپ‌فود

۳. غذاهای باقیمانده را ذخیره یا مصرف کنیم

اگر مطمئن نیستیم که غذاهای باقیمانده را در طول سه روز آینده مصرف خواهیم کرد، آن‌ها را بسته بندی کنیم و در فریزر قرار دهیم. همچنین اگر برای مرتب کردن فریزر خود کمی وقت بگذاریم دیگر مواد غذایی در آن گم نمی‌شوند.

۴. مواد غذایی را به درستی نگهداری کنیم

یکی از دلایلی که خیلی‌ها علاقه‌ای به خرید میوه و سبزیجات ندارند این است که معتقدند این مواد غذایی زود فاسد شده و اسراف می‌شوند. بهترین راه حل برای این مشکل این است که فقط به اندازه‌ای که بتوانیم در طول هفته مصرف کنیم میوه و سبزیجات بخریم و راه‌های صحیح نگهداری از آن‌ها را به یاد داشته باشیم. به عنوان مثال قرار دادن سبزیجات در یک حوله کاغذی و درون یک کیسه پلاستیکی باعث می‌شود که تا مدت طولانی‌تری تازگی خود را حفظ کنند.

و اگر مراجعه زود به زود به میوه فروشی محل یا خرید روزانه نان برایمان دشوار است، می‌توانیم این خریدها را به اسنپ‌فود بسپاریم تا خیلی ساده و سریع آن‌ها را درب منزل تحویل بگیریم. با این کار هم مواد غذایی تازه مصرف می‌کنیم و هم هر بار به اندازه نیازمان سفارش می‌دهیم.

۵. در استفاده از مواد غذایی باقیمانده خلاقیت به خرج دهیم

پیدا کردن راه‌های خلاقانه برای مصرف مواد غذایی که تازه نیستند هم از اسراف آن‌ها جلوگیری می‌کند و هم تجربه‌های جدیدی برای خودمان ایجاد می‌کند. استفاده از سبزیجات، حبوبات و پلو برای تهیه یک سوپ دلنشین یا تبدیل میوه‌هایی که مدت زیادی در یخچال مانده‌اند به مربا یا کمپوت خانگی می‌تواند از هدر رفتن آن‌ها جلوگیری کند.

هر کدام از ما با رعایت کردن همین نکات ساده می‌توانیم میزان اسراف مواد غذایی را به مقدار قابل توجهی کاهش دهیم. یادمان باشد که حفاظت از محیط زیست یک وظیفه جمعی است و ما آخرین ساکنان این سیاره نیستیم.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1725134

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =