وزارت بهداشت اعلام کرده که چند حلقه چاه آب در تهران را پلمپ کرده است. مرتضی تمدن، استاندار تهران گفته زنان باردار و کودکان در مصرف آب شهری، رعایت کنند. هرچند که گفته آب تهران آلوده نیست

زهرا تالانی: .رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت هم می گوید آب تهران آبوده نیست. کاظم ندافی در گفت وگو با خبرآنلاین با تایید پلمپ چند حلقه چاه آب در تهران می گوید: "وزارت بهداشت برای حذف آلودگی آب تهران این کار را انجام داده است."

گفتگوی خبرآنلاین با رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت را بخوانید؛

با وجود تکذیب آلودگی آب تهران از سوی وزارت بهداشت اما استاندار تهران معتقد است که زنان باردار و کودکان باید مراقب باشند.دلیل آن چیست؟

من از این صحبت تعجب می کنم و آن را رد می کنم چون آزمایش نشان می دهد که آب شرب تهران به هیچ وجه مشکلی ندارد.

اما سال گذشته وزیر بهداشت اعلام کرد نیترات آب تهران بالاست.

از سال گذشته که این موضوع اعلام شد ما به طور مرتب آب را در تمام شبکه ها بررسی می کنیم و هر روز هم این مشکل کم شده است به طوریکه دیگر این مشکل را نداریم. ما از آب منطقه جنوب تهران نمونه برداری کردیم. بیش از 80 درصد نمونه‌ها نیترات‌شان بالاتر از استاندارد ملی بود. پس از اعلام این بحث از سوی وزیر بهداشت، جلسات مختلفی با وزارت نیرو برگزار شد. در حال حاضر 36 حلقه چاه که از نظر میزان نیترات مشکل عمده داشتند از مدار خارج شده و شش دستگاه RO (سیستم پیشرفته تصفیه آب) نصب شده است تا آب رقیق شود و کیفیت آن بهبود یابد.

برای همین اخیرا وزارت بهداشت برخی از چاههای بخش خصوصی را پلمپ کرده است؟

بله. کاری که وزارت بهداشت انجام می دهد، پایش کیفیت آب از پشت سد تا شبکه خانگی است به طوری که کیفیت آب در تمامی قسمتها بررسی و کنترل می شود. این برنامه شامل از رده خارج ساختن این چاهها و تامین آب از طریق آبهای سطحی است. 35 درصد آب تهران توسط آبهای زیرزمینی و چاهها و 65 درصد از آبهای سطحی تامین می شود.

با این حال گفته می شود که کیفیت آب شرب شمال و جنوب تهران با هم تفاوت دارد و آب جنوب تهران آلوده است؟

هنوز 2 شرکت خصوصی آبرسانی در مناطق جنوبی تهران، مشغول فعالیت هستند که از نظر وزارت بهداشت، آب تحویلی آنها، آلوده است. وزارت بهداشت از این شرکتها، به دادگاه شکایت کرده و پرونده آنها در دست بررسی است.

برای دسترسی این مناطق به آب شرب استاندارد وزارت بهداشت چه برنامه ای دارد؟

برای رساندن آب تصفیه شده به جنوب شهر تهران اقدامات دیگری نیز انجام داده ‌شد که بودجه بسیار سنگینی در اختیار وزارت نیرو قرار گرفته که از آب سد ماملو که در حال حاضر تا میدان افسریه تهران رسیده است آبرسانی به جنوب شهر انجام شود تا مردم جنوب شهریز از آب تصفیه شده رودخانه‌ای استفاده کنند. 

آیا صحت دارد که آبهای معدنی هم مشکل دارند؟

آب‌های معدنی که دارای مجوز وزارت بهداشت هستند به طور مستقل کنترل می‌شوند و هزاران تست بر روی آب‌های معدنی انجام می‌شود لذا آن‌ها از مبدأ پاک هستند.

47232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 172761

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۱
    0 0
    ما که نفهیمیدم بالاخره اب الوده هست یا نه؟