از سرمایه‌گذاری ۳ میلیارد دلاری  تا اختصاص ۱۱ هزارمیلیارد ریالی در حوزه مسوولیت های اجتماعی

در سفر یک‌روزه وزیر نفت در بندرعباس،  پروژه‌هایی در بخش بالادست و پایین‌دست نفت بااعتباری بالغ‌بر سه میلیارد دلار افتتاح، به بهره‌برداری و همچنین کلنگ زنی شد. جواد اوجی دیروز در چهارمین روز از دهه فجر اسکله صادراتی نفت سپاهان  و پروژه قیر سازی نفت جی را افتتاح کرد. همچنین با حضور وی و مسئولان استانی و کشوری, عملیات اجرایی پروژه کک سازی پالایشگاه بندرعباس آغاز شد.

صبح ساحل نوشت: در همین روز پروژه افزایش و نگهداشت میادین اسفند و سیوند در خلیج‌فارس به بهره‌برداری و قرارداد توسعه میدان گازی کیش در خلیج‌فارس به امضا رسید. تفاهم‌نامه مسئولیت‌های اجتماعی مجموعه‌های نفتی فعال در هرمزگان نیز به امضا رسید و وزارت نفت متعهد شد شرکت‌های نفتی در استان سهم خود را بر پایه اصل مسئولیت‌های برای توسعه مراکز درمانی، محرومیت‌زدایی و سایر اهداف موردنظر پرداخت کند.

کلنگ زنی و بهره‌برداری ۸ میلیارد دلار پروژه تا پایان سال

وزیر نفت در حاشیه بهره‌برداری از طرح‌های حوزه انرژی بابیان اینکه امروز شاهد سرمایه‌گذاری بزرگ در استان هرمزگان به ارزش ۳ میلیارد دلار هم در بخش افتتاح و هم آغاز به کار هستیم گفت: قریب به ۸ میلیارد دلار پروژه تا پایان سال کلنگ زنی و بهره‌برداری خواهیم داشت، کشور در حال حاضر در موقعیت خوبی در تولید میعانات گازی و نفتی قرار دارد. اوجی این را هم تأکید کرد که کل این پروژه‌ها توسط متخصصان شرکت‌های داخلی و دانش‌بنیان‌های داخلی انجام‌شده و از امتیازهای این پروژه‌ها تکیه‌بر توان نیروی ایرانی و اشتغال‌زایی برای استان است. وی استفاده از نیروی بومی از اولویت‌های اصلی توسعه‌ای در هرمزگان عنوان کرد و گفت: سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیارد دلاری در پتروپالایشگاه افزایش اشتغال‌زایی را به دنبال خواهد داشت، ۱۴ هزار میلیارد تومان به مسئولیت‌های اجتماعی تخصیص داده‌شده که ۲ هزار میلیارد آن انجام‌شده است. وی به مردم استان هرمزگان قول داد که ظرفیت پالایشی استان به یک‌میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه برسد. اوجی تصریح کرد: هم‌اکنون ۸۰۰ هزار بشکه فرآورش نفت خام در دو پالایشگاه در این استان تولید می‌شود و اینجا قطب پالایشی فرآورده‌های نفتی کشور است که با ایجاد دو پترو پالایشگاه شهید قاسم سلیمانی و مروارید مکران ظرفیت پالایشی استان به یک‌میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه می‌رسد. وی بابیان اینکه روزانه ۳۵۰ هزار بشکه تولید پالایشگاه نفت بندرعباس، نزدیک ۱۲۰ هزارتا ۱۳۰ هزار بشکه نفت کوره تولید می‌شود، تصریح کرد: با اجرای این طرح بادانش فنی پژوهشگاه صنعت نفت و استفاده از توانمندی پیمانکاران و تولیدکنندگان و سازندگان داخلی، ۸هزار نفر مشغول به کار خواهند شد .اوجی به فرصت اشتغال‌زایی با ایجاد خط لوله فرآورده‌های پالایشگاه نفت بندرعباس به جنوب کرمان و از جنوب کرمان به‌کل کشور نیز گریزی داشت و گفت: بیش از ۴۶۰ کیلومتر از خط لوله در هرمزگان است که تا خردادماه به بهره‌برداری می‌رسد که با ایجاد این خط لوله از جابجایی ۱۵۰۰ تانکر در روز که حامل فرآورده نفتی هستند جلوگیری می‌شود. وی جلوگیری از آلودگی و صرفه‌جویی در مصرف سوخت و کاهش سوانح جاده‌ای ازجمله مزیت‌های مهم این طرح ذکر کرد که تا خرداد سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد. اوجی از بهره‌برداری از خط لوله گاز میناب تا سیریک تا پایان سال جاری خبر داد و در این خصوص گفت: به استاندار هرمزگان و مردم استان این قول را می‌دهم که خط لوله گاز از میناب تا سیریک انجام‌شده تا پایان سال جاری به بهره‌برداری برسد و سپس از شهرستان سیریک به جاسک تا پایان اسفندماه سال ۱۴۰۲ صورت خواهد گرفت.

صادرات نفت باوجود تحریم‌ها

وزیر نفت در ادامه به صادرات نفت باوجود تحریم‌ها اشاره‌ای کرد و گفت: امروز در شدیدترین وضعیت تحریم در حوزه نفت هستیم و فشار این تحریم‌ها به‌قدری زیاد است که حتی در زمان ترامپ که سخت‌ترین تحریم‌ها را در سال ۹۷ وضع نمود هم این‌قدر محدود نبودیم. اوجی افزود: امروز اتحادیه اروپا، آمریکا و اغلب کشورها قوانین سخت علیه ما در حوزه واردات تجهیزات مهندسی و نفتی اعمال کرده‌اند، اما در این مدت و باوجود شدیدترین تحریم‌ها نفت صادر را با مقام و کیفیت بالا صادر می‌کنیم که حتی در سال ۹۷ باوجود تحریم‌های کمتر به این ظرفیت دست پیدا نکرده بودیم.وی دسترسی به این ظرفیت‌ها را فقط با تکیه‌بر توان مهندسی داخلی ذکر کرد و گفت: برای راه‌اندازی این پروژه‌ها سنگ‌اندازی‌های و کارشکنی‌های بسیاری از سوی کشورهایی که امکان این صنعت را داشتند روبرو شدیم اما با یاری خدا و توان مهندسان داخلی موفق شدیم دانش صنعت کک اسفنجی و جلوگیری از تولید نفت کوره یا مازوت را بومی‌سازی کنیم. اوجی افزود: امروز خوشبختانه روزانه ۱ میلیارد مترمکعب گاز خام در کشور و ظرفیت ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت راداریم که همه این‌ها ثمرات تلاش‌های جهادی مهندسین ایرانی است.

ایران در تولید کک اسفنجی جزو شش کشور دنیا

وزیر نفت با اشاره به تولیدات ۳۹ میدان نفتی و گازی در کشور، در رابطه با طرح ملی بهبود کیفیت تولید فرآورده‌های پالایشگاه نفت بندرعباس نیز اظهار داشت: در پالایشگاه نفت بندرعباس که ظرفیت ۳۵۰ هزار بشکه نفت تولید فرآورده‌های نفتی و روزانه نزدیک به ۱۳۰ هزار بشکه نفت کوره تولید می‌کند.اوجی بابیان اینکه ایران در تولید کک اسفنجی جزو شش کشور دنیا شد، ادامه داد: طرح پالایش نفت بندرعباس که کلنگ زنی آن انجام شد که اولین کک اسفنجی در کشور است، نفت کوره باارزش پایین را تبدیل به محصول دارای ارزش‌افزوده بالا می‌کند و یکی از نیازهای کشور به واردات را کاهش می‌دهد.وی ادامه داد: کار خوبی در پژوهشگاه صنعت نفت صورت گرفته و کشور صاحب دانش فنی در خصوص تولید کک اسفنجی شد و با سرمایه‌گذاری ۲.۲ میلیارد یورو در این پالایشگاه، این واحد کلنگ زنی شد .وی تصریح کرد: در پالایشگاه نفت بندرعباس این دومین پالایشگاه خواهد شد که دیگر تولید نفت کوره یا مازوت نخواهیم داشت و مازوت یا نفت کوره به ارزش‌افزوده تبدیل خواهد شد.

تولید ۶۰۰ هزار تن قیر

وزیر نفت در ادامه سخنان کارخانه تولید قیر نفت «جی» را یکی از پروژه‌های خوب در هرمزگان و کشور دانست و گفت: ۴۰ درصد طرح کارخانه قیری آن صرف هرمزگان و استان‌های هم‌جوار خواهد شد و بقیه صادرات می‌شود. اوجی افزود: کارخانه تولید و ذخیره‌سازی قیر با تلاش صندوق نفت و با سرمایه‌گذاری ۳۵۰ میلیارد تومان شکل‌گرفته که سالانه نزدیک به ۶۰۰ هزار تن قیر تولید می‌کند .اوجی این را نیز بیان کرد که با اشتغال ۲۰۰ نفری در این کارخانه ، سبب توسعه توان صادراتی کشور و نیز تأمین قیر موردنیاز پروژه‌های هرمزگان و استان‌های هم‌جوار نیز می‌شود. به گفته وی یکی از کارهای عمرانی در کشور، بحث تأمین قیر برای جاده‌هاست، لذا قیر تولیدی این کارخانه هم نیاز استان و استان‌های هم‌جوار را تأمین می‌کند.

میدان گازی کیش ،دومین میدان گازی کشور

وزیر نفت در خصوص انعقاد قرارداد طرح توسعه میدان گازی کیش گفت: امروز توسعه میدان گازی کیش که ۱۴ حلقه چاه بر روی آن حفاری‌شده، تکمیل می‌شود و عملیات اجرایی خط لوله به طول ۲۱۰ کیلومتر از میدان کیش تا پالایشگاه‌های عسلویه در فازهای ۶ و ۷ و ۸ نزدیک به ۹۰۰ میلیون دلار که شرکت تأسیسات دریایی زیرمجموعه صندوق نفت متولی آن می‌شود اجرایی می‌گردد. اوجی از تولید ۱۲۰ میلیون گاز در توسعه میدان گازی کیش خبر داد که به روند صادرات گاز نیز کمک خواهد کرد. وی ادامه داد: این میدان گازی، دومین میدان گازی کشور پس از پارس جنوبی است، میزان گاز این میدان برابر با ۵۶ تریلیون فوت مکعب استاندارد است که در صورت توسعه کامل، توانایی تولید ۱۲۰ میلیون مترمکعب در روز گاز خام را خواهد داشت. اوجی عنوان کرد: با اجرای این طرح که مشتمل بر احداث یک خط لوله ۳۲ اینچ زیردریایی به طول ۲۰۰ کیلومتر از جزیره کیش به عسلویه توسط شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران است، ۲۸ میلیون مترمکعب در روز گاز خام و ۱۱ هزار بشکه در روز میعانات گازی از جزیره کیش به پالایشگاه‌های سایت یک عسلویه منتقل‌شده است. وی بابیان اینکه مبلغ این قرارداد ۹۰۰ میلیون دلار و مدت‌زمان اجرای آن ۱۴ ماه است.افزود: گاز پالایش‌شده به شبکه گاز سراسری کشور اضافه خواهد شد.

بهره‌برداری از پایانه صادراتی فرآورده‌های نفتی

در مراسم ویدئو کنفرانسی ترمینال صادراتی و وارداتی فرآورده‌های نفتی شرکت نفت سپاهان در بندر شهید رجایی به بهره‌برداری رسید.وزیر نفت در این خصوص گفت: این پایانه صادراتی دارای ۱۲ مخزن به ظرفیت ۴۰ هزار مترمکعب است که امکان ذخیره‌سازی انواع روغن‌پایه گروه ۱، ۲ و ٣، مواد افزودنی، اکسترکت و وکس را فراهم می‌کند و مقرر است پس از فراهم شدن نیاز داخل طبق تعهدها، مازاد فرآورده‌های تولیدی این شرکت راهی بازارهای جهانی کند.

افتتاح پل شریفی جاسک

وزیر نفت در خصوص بهره‌برداری پل شریفی جاسک به‌صورت ویدئو کنفرانسی گفت: این پل در راستای اجرای اصل مسئولیت‌های اجتماعی آماده افتتاح شد و شامل ۱۷ دهانه ۱۵ متری است که بخشی از نگرانی مردم شرق استان در حوزه تردد را مرتفع می‌کند.

طرح توسعه میادین اسفند و سیوند جزو پیچیده‌ترین میادین دریایی

از دیگر پروژه مهمی که با حضور وزیر نفت به بهره‌برداری رسید، طرح توسعه میادین اسفند و سیوند بود.اوجی بابیان اینکه این میادین در استان هرمزگان و منطقه دریایی سیری قرارگرفته و جزو پیچیده‌ترین میادین دریایی ایران محسوب می‌شود گفت: برای بهره‌برداری از این میادین نفتی ۱۱۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری و ۱۳ حلقه چاه حفاری و بازسازی‌شده است ومجموعا ۱۶ هزار بشکه به میزان تولید نفت کشور اضافه می‌شود. وی افزود: ۸۴درصد ساخت کالا و تجهیزات این طرح ایرانی بوده و این میدان‌ها از سخت‌ترین میدان‌های دریایی کشور ازنظر عملیات است.

یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار مسؤولیت‌های اجتماعی

وزیر نفت اشاره‌ای به حوزه مسؤولیت‌های اجتماعی وزارت نفت در هرمزگان کرد و گفت: با برنامه‌ریزی صورت گرفته یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان درزمینهٔ احداث بیمارستان و راه‌ها و آبخیزداری هزینه خواهد شد.اوجی افزود: این اعتبارات به منظور کمک به توسعه استان هرمزگان و در راستای جبران برخی محرومیت‌های این استان است. وی از اختصاص بیش از ۱۴ هزار میلیارد تومان اعتبار برای مسئولیت‌های اجتماعی وزارت نفت در دولت سیزدهم خبر داد و گفت: به فراخور پیشرفت پروژه‌ها بالغ‌بر ۲‌ هزار میلیارد تومان از آن تخصیص پیداکرده است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1727723

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =