ترکیه حمله‌ها علیه آمریکا و اروپا را به بهانه انتخابات آغاز کرد

ایسنا نوشت: رئیس‌جمهوری ترکیه، آمریکا و اروپا را به «تلاش برای تأثیرگذاری بر انتخابات سراسری» آینده این کشور در ۱۴ مه متهم کرد.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، عصر یکشنبه در دیدار با جوانان شهر آیدین گفت: قدرت‌های جهانی از اروپا گرفته تا آمریکا سخت تلاش می‌کنند تا بر انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در ۱۴ مه تاثیر بگذارند. برای این منظور کمپین‌های نادرست بسیاری علیه من طراحی می‌شود.

رئیس جمهوری ترکیه پیشتر گفته بود که انتخابات سراسری (هم ریاست جمهوری و هم پارلمانی) در این کشور برای ۱۴ ماه مه برنامه ریزی شده است. وی گفت، دولت به پارلمان پیشنهاد خواهد کرد که تاریخ ۱۴ مه را به عنوان تاریخ برگزاری انتخابات عمومی در ترکیه بپذیرد و در صورت امتناع، از اختیارات رئیس جمهوری استفاده خواهد کرد. اردوغان نامزد اتحاد جمهوری" در انتخابات آینده خواهد بود. ائتلاف شش حزب مخالف هنوز نامزدی را اعلام نکرده است.

رئیس جمهوری ترکیه همچنین در روز یکشنبه از پاسخ‌های کشورش به بسته شدن کنسولگری‌های تعدادی از کشورهای غربی در ترکیه، خبر داد.

اردوغان گفت، کابینه قصد دارد روز دوشنبه در مورد اقدامات لازم در واکنش به بسته شدن کنسولگری تعدادی از کشورها در ترکیه، تصمیم گیری کند.

وی تاکید کرد: "وزیر امور خارجه ما پیش از این همه سفرای این کشورها را احضار کرده بود. به آنها اولتیماتوم داده شد که یا دست از این کار بردارند یا هزینه آن را بپردازند. ما روز دوشنبه جلسه کابینه وزیران را خواهیم داشت. در آنجا در مورد اقدامات لازم و تصمیمات واکنشی نتیجه گیری می‌کنیم".

رئیس جمهوری ترکیه و رئیس حزب عدالت و توسعه اظهار کرد: مبارزه با استعمارگران امپریالیست به مدت ۲۰ سال و در هر زمینه‌ای ترکیه را به وضعیت کنونی رسانده‌ است.

اردوغان طی سخنانی در مراسم افتتاحیه جمعی در استان آیدین افزود: مصطفی کمال آتاتورک با مبارزه علیه مهاجمان، جمهوری باشکوهی را تأسیس کرد که در حال پشت سر گذاشتن یک قرن کامل است.

رئیس جمهوری در ادامه سخنان خود تاکید کرد: ما نیز با مبارزه با استعمارگران امپریالیست در هر زمینه‌ای، به ویژه در ۲۰ سال گذشته، در هر دوره‌ای از زندگی خود، کشور خود را به سطح کنونی رسانده‌ایم. وقتی به پشت سر هر فاجعه‌ای که در قرن اول جمهوری خود تجربه کردیم نگاه می‌کنیم، همان دست‌های کثیف، همان سناریوهای کثیف، همان عروسک‌های خیمه شب بازی را می‌بینیم. امروز هم بیشتر حملاتی که علیه ما و کشورمان انجام می‌شود، حملات مبتنی بر دروغ و تهمت به این دلیل است که ما این بازی‌ها را برهم زده‌ایم و راه را برای ترکیه‌ای آزاد و آباد هموار کرده‌ایم.

اردوغان همچنین تاکید کرد، قرارداد صادرات غلات که با ولادیمیر پوتین امضا شده موجب نگرانی برخی شده است. اما به رغم این موضوع این روند به هر نحو ادامه خواهد یافت.

وی افزود: ما اقدام به انتقال غلات دریای سیاه به سراسر جهان کردیم. پوتین ارسال غلات را پیشنهاد دادتا به شکل دقیق به کشورهای فقیر و به آفریقا ارسال کنیم. ما توافق کرده و شروع کردیم. این مساله باعث نگرانی برخی شده است؛ حتی اگر این گونه باشد ما کار درست را انجام خواهیم داد.

به گفته اردوغان، در حال حاضر در سیاست جهانی هیچ‌کس مذاکرت صادقانه و مستقیمی با پوتین انجام نمی‌دهد. دوست دارم مذاکرات با پوتین و همچنین ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین را خودم هدایت کنم.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1728033

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =