سینما به هق‌هق افتاده/ چرا باید جشنواره را تحریم کنیم؟

محمود بابایی، تهیه کننده سینما معتقد است که اوضاع گیشه سینما بسیار بد است و در واقع این عرصه با هق هق افتاده است.

مهسا بهادری: این نمونه کوچکی از دموکراسی است که هر کسی بخواهد می‌آید و هرکسی بخواهد حضور نخواهد داشت. فیلم ما در آذرماه و در التهابات ساخته شد و همه از ما می‌پرسیدند که آیا لازم است در این شرایط فیلم بسازیم و به‌نظر من کار فرهنگی تعطیلی بردار نیست.
این‌ها صحبت‌های محمود بابایی تهیه‌کننده، فیلم سینمایی «بعد از رفتن» است که پیش از این هم فیلم سینمایی «بدون قرار قبلی»به کارگردانی بهروز شعیبی را در جشنواره داشت و حالا هم این اثر را به چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر فرستاده است. این تهیه‌کننده کمال صداقت و انصاف را به خرج داد و دست‌کم نگفت که بازیگرانش در تهران گم شدند یا بهانه‌های مختلف دیگر در بخشی از نشست حتی اعلام کرد من به عوامل فیلم اطلاع دادم که برنامه است اما به آن‌ها زنگ نزدم و بنا را بر صلاحدید خودشان گذاشتم.

بازیگران این فیلم صابر ابر و سارا بهرامی بودند که هیچ یک در نشست خبری حاضر نشند و هر دو تا کنون دو فیلم سینمایی در جشنواره داشتند سارا بهرامی پیش از این در سینمایی «جنگل پرتقال» ایفای نقش کرده بود و بازی صابر ابر نیز در «کت چرمی» به نمایش گذاشته شده بود.
بعد از نشست خبری به گفت‌وگو با این تهیه‌کننده پرداختیم که در ادامه می‌خوانید.

باتوجه به سابقه حضور در جشنواره و بعد هم اکران فیلمی مثل قرار قبلی در سینما فکر می‌کنید اکران فیلم در جشنواره تا چه اندازه روی گیشه آن تاثیر دارد؟

به هرحال در جشنواره فیلم فجر و اساسا همه جشنواره‌ها، شرایط خوبی برای معرفی فیلم‌ها فراهم می‌شود، هم برای معرفی به اهالی رسانه و هم به مردم چون مخاطبان سینما را دنبال می‌کنند نقدها را می‌خوانند و نظرهای متفاوت نسبت به یک فیلم را متوجه می‌شوند، به همین دلیل جشنواره یک اتفاق خوب برای فیلم‌ها به شمار می‌آید و این ماجرا امری بدیهی است.

در شرایط فعلی وضعیت اقتصاد گیشه سینما را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

اگر در یک کلمه و راحت بخواهم بگویم، اوضاع افتصاح است و به نظر من سینما به هق‌هق افتاده است و من بابت این ماجرا افسوس می‌خورم که همین سینمایی که ما عاشقش شدیم و برای تماشای فیلم‌ها پشت نرده‌ها صف می‌بستیم، حالا به این روز افتاده و هرکسی برای هر فیلمی پایش را در سینما می‌گذارد، من عمیقا برای او دعا می‌کنم.

چرا مسئله رحم اجاره‌ای برای شما به یک دغدغه تبدیل شد و آن را دنبال کردید و به آن پرداختید؟

مسئله، مسئله بازگشت است، ما از ابعاد مختلف می‌توانیم درباره رحم اجاره‌ای صحبت کنیم و خیلی ابعاد مختلف دارد و چون تا کنون چندان به آن پرداخته نشده ترجیح دادم درباره آن صحبت کنم.

بیشتر بخوانید:

«آه سرد» در دومین روز جشنواره/ اکران «یادگار جنوب» و «جنگل پرتقال»

ملاقات با صابر ابر و جواد عزتی در سینما ملت

نه جواد عزتی هست نه صابر ابر/ جشنواره‌ای با طعم عوامل فنی!/ بازگشت پورعرب به جشنواره

باتوجه به شرایط موجود و فاصله گرفتن سینماداران از این موقعیت چگونه می‌توانیم موقعیت معاش را دوباره به آن‌ها بازگردانیم؟

خیلی‌ از افراد از سر ناچار در این مراسم حاضر نمی‌شوند، عده‌ای از آنها هستند که نگاهشان این است که این جشنواره و سینما برای ماست و من چرا باید آن را تحریم کنم؟ اما بخاطر مسائل موجود و تبعات بعد از آن به جشنواره نمی‌آیند. به هرحال سینما در حال ساخت فیلم است و فیلم و سریال‌سازی، مخصوصا در بخش سینما به کار خود ادامه می‌دهد. به همین جهت به کار خودمان ادامه دهیم، چون جشنواره فیلم فجر یک دستاورد است چون من روزگاری را که در صف تماشای فیلم جشنواره می‌ماندیم به خاطر دارم اما این روزها که می‌بینم اوضاع این شکلی است بسیار ناراحت می‌شوم.

وضعیت این فیلم در گیشه را چگونه می‌بینید؟

گیشه و فروش در سینما معقوله پیچیده‌ای است و از الان نمی‌توان آن را پیش‌بینی کرد اما ما همه مولفه‌های فروش را در سینما رعایت کردیم. مثلا پروداکشن در همه ابعاد را حفظ کردیم، مثل صحنه، لباس و بازیگر و این فیلم اساسا برای اکران ساخته شده و مردم هم بهتر و بیشتر به سینما بیایند تا کمی وضعیت این هنر را بهبود بخشند.

شانس جایزه گرفتن فیلم را چگونه می‌بیند؟

بحث این است که ما در همه بخش‌های اصلی مدعی هستیم اما این بستگی به هیئت انتخاب دارد، من همیشه این را می‌گویم اگر فیلم‌هایی که پارسال جایزه گرفتند، یک هیئت داوری دیگری آن‌ها را داوری می‌کرد قطعا جایزه‌ها تغییر پیدا می‌کرد، به همین جهت نمی‌دانم.

۵۷۲۴۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1728421

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =