روزنامه شرق در گزارشی با عنوان «سفرهای استانی، از شعار تا واقعیت» به نقل از داریوش قنبری یکی از طراحان طرح تحقیق و تفحص از این سفرها نوشت:

 * سفرهای استانی دولت، جنبه تبلیغاتی دارد. آنچه تاکنون از سفرهای استانی احمدی‌نژاد حاصل شده هدر دادن منابع و بالا بردن سطح توقعات مردم در استان‌ها بوده که در شش سال گذشته به این انتظارات پاسخی داده نشده و مردم قطع امید کرده‌اند.

  • تحقیق و تفحص از سفرهای استانی یکی از موضوعاتی است که جهت تنویر افکار عمومی از سوی تعدادی از نمایندگان مطرح شده است. یکی از محورهای این طرح علل عملی نشدن وعده‌های استانی رییس‌جمهور در دولت نهم بود. تعارض مصوبات استانی با قانون مصوب مجلس از دیگر محورهای تحقیق و تفحص است. متاسفانه در سفرهای استانی شاهد ارایه آمار و ارقام غیرواقعی هستیم که ما در عمل این آمارها را ندیده‌ایم. مثلا اعلام می‌کنند حدود نود یا صددرصد مصوبات استانی اجرایی شده، ولی ما چنین چیزی را در حوزه‌های انتخابیه‌مان نمی‌بینیم و بیشتر در حد آمارها و روی کاغذهایی است که مسوولان استانی اعلام می‌کنند.
  • وظایفی که در دولت‌های گذشته بر عهده شورای برنامه‌ریزی استان‌ها بود در دولت احمدی‌نژاد به هیات دولت و تصمیمات در سفرهای استانی واگذار شد. در چنین فرآیندی تصمیم‌گیری‌های جزیی در استان‌ها همچون راه روستایی و ساخت مدرسه و مسجد و... به هیات دولت سپرده شد و سطح تصمیم‌گیری هیات دولت را کاهش دادند.
  • اگر سفرهای استانی مورد تحلیل هزینه و فایده قرار گیرد به نسبت فایده، هزینه‌ها آنقدر زیاد است که دستاوردی ندارد.هزینه‌های سفرهای استانی سرسام آور است. در هر سفر حداقل حدود 200 نفر آقای احمدی‌نژاد را همراهی می‌کنند. هزینه ایاب و ذهاب، اقامت‌ها، اضافه کار کارمندان و حق ماموریت‌ها در کنار تامین امنیت و اسکورت بودجه‌ای است که به کشور تحمیل می‌شود.. در هر استان در آستانه سفر استانی رییس‌جمهوری روند کاری اداره‌ها مختل شده و در روز استقبال معمولا مدارس و ادارات تعطیل می‌شوند.
  • احتمال سوءاستفاده تبلیغاتی در آستانه انتخابات مجلس است. از دستگاه‌های نظارتی می‌خواهم که بر عملکرد این سفرها نظارت بیشتری داشته باشند.

 /2929 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 172949

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =