عکس| وحشت نکنید! با عجیب‌ترین حیوانات دنیا آشنا شوید

طبق سرشماری‌های صورت‌گرفته در طبیعت، ۸.۷ میلیون گونه جانوری در جهان وجود دارد که شامل ۶.۵ میلیون گونه در خشکی و ۲.۲ میلیون گونه در آب‌هاست؛ هرچند که بسیاری از دانشمندان می‌گویند احتمال دارد رقم واقعی بیش از اینها باشد.

الهه جعفرزاده: وقتی صحبت از حیوانات نادر به میان می‌آید، برخی از آنها را می‌توان تنها با صفت «عجیب» وصف کرد که از قضا بیشتر شبیه موجودات عجیب‌الخلقه در کارتون‌ها یا بازی‌های رایانه‌ای هیولایی هستند، در حالی که برخی دیگر فقط شبیه تلاقی بین دو گونه جانوری هستند که مهم است آنها را از یکدیگر افتراق دهیم. در ادامه با برخی از این موجودات آشنا می‌شوید:

۱) پلاتیپوس

این موجود که یکی از عجیب‌ترین پستانداران جهان به حساب می‌آید، ترکیبی عجیب از پستاندار، پرنده و خزنده است! در حالی که انسان ها دو کروموزوم X و Y را دارا هستند، پلاتیپوس دارای ۱۰ کروموزوم است که از هر نوع پنج کروموزوم دارد. پلاتیپوس که به نوک‌اردکی نیز معروف است، معمولاً در ایتالیا یافت می‌شود. شاید باورش سخت باشد اما جالب است بدانید این حیوان، پستانداری است که تخم می‌گذارد و در عین حال نیمه‌آبزی و سمی هم هست!

عکس| وحشت نکنید! با عجیب‌ترین حیوانات دنیا آشنا شوید

این پستاندار از انواع حشرات ریز و درشت، غذاهای دریایی مانند صدف، حلزون‌ها و بعضی از ماهی‌ها تغذیه می‌کند. این جانور پستاندار با اینکه تخم‌گذار است، ولی در گروه پرندگان دسته‌بندی نمی‌شود زیرا بدن او پوشیده از مو است و دو دست و دو پا دارد.

این موجود کوچک، با حدود ۵۰ سانتی‌متر طول و حدود ۲ کیلوگرم وزن، از آخرین بازماندگان این گونه خاص جانوری در طبقه‌بندی‌های علمی است.

۲) پانگولین

پانگولین‌ها تنها پستاندارن شناخته‌شده با فلس هستند که در بخش‌هایی از آفریقای مرکزی و غربی، هند و آسیای جنوب شرقی یافت می‌شوند. پانگولین هنگامی که احساس خطر کند، مانند یک جوجه تیغی در خود فرو می‌رود و با کمک فلس‌های روی تنش از خود محافظت می‌کند.

متأسفانه این جانور به طور گسترده در معرض قاچاق قرار دارد و گفته می‌شود که فلس‌های پانگولین در بخش‌هایی از آسیا خاصیت دارویی دارد.

عکس| وحشت نکنید! با عجیب‌ترین حیوانات دنیا آشنا شوید

۳) خفاش خون‌آشام

برخلاف سایر خفاش‌ها که از میوه‌ها و حشرات تغذیه می‌کنند، منبع اصلی تغذیه خفاش‌های خون‌آشام خون است و جالب است بدانید که آنها خون را نمی‌مکند، می‌لیسند. خفاش‌های خون‌آشام، شکار خود را از طریق صدا، بو و پژواک پیدا می‌کنند و برای این منظور، با پرواز در یک متری سطح زمین و با کمک حسگرهای گرمایی موجود در بینی‌هایشان، سیاهرگ‌ طمعه را می‌یابند.

عکس| وحشت نکنید! با عجیب‌ترین حیوانات دنیا آشنا شوید

۴) کینکاجو

کینکاجو پستانداری چابک و درخت‌زی است و به زندگی روزانه علاقه‌ای ندارد و ترجیح می‌دهد از شلوغی و هرج و مرج دور باشد. در برخی موارد ممکن است این جانور را با میمون‌ها اشتباه بگیرند اما در واقع هیچ ارتباطی میان این دو گونه وجود ندارد، کینکاجو از راسته راکون ها محسوب می‌شود.

این پستانداران کوچک که به طول حدود ۴۰ تا ۶۰ سانتی‌متر رشد می‌کنند و ۲ تا ۳ کیلوگرم وزن دارند، معمولاً از میوه‌ها، حشرات و گاه از مهره‌داران کوچک تغذیه می‌کنند. کینکاجو دارای یک زبان دراز ۱۲ سانتی‌متری است که در خوردن میوه‌های درشت مثل انبه و آواکادو، خوردن حشرات و حتی بیرون کشیدن عسل از لانه زنبورها به او کمک می‌کند.

عکس| وحشت نکنید! با عجیب‌ترین حیوانات دنیا آشنا شوید

۵) بیلبی

بیلبی یا درازگوش، از پستاندارانِ کیسه‌دار نادر و ساکن در بیابان‌های استرالیا است که به دلیل دم بلند، پوست پوشیده از خز و گوش‌های بزرگی که دارد، مشهور است و طول آن تا ۳ متر هم می‌رسد. بیلبی‌ها می‌توانند زمین را حفر کنند و در عمق طولانی زندگی کنند. آنها به واسطه پنجه‌های قدرتمندی که دارند، اصطلاحاً گورکن‌های فرزی هم به حساب می‌آیند. کیسه بیلبی ماده رو به عقب است تا از پر شدن آن با خاک در حین حفاری جلوگیری شود.

عکس| وحشت نکنید! با عجیب‌ترین حیوانات دنیا آشنا شوید

منابع: hgtv ،animalsaroundtheglobe

۴۷۲۳۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1730709

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =