مراتب ثبت ملی چهار اثر فرهنگی قزوین ابلاغ شد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قزوین گفت: مراتب ثبت ملی چهار اثر فرهنگی ناملموس طی مکاتبه‌ای از سوی قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور به استاندار قزوین ابلاغ شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از قزوین؛ علیرضا خزائلی، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قزوین با اعلام این خبر اظهارکرد: این آثار شامل آیین جوش‌عزا، آیین چاق‌چاقی و آیین زاری‌زاری منطقه الموت‌غربی و مهارت تهیه قوز حلوا ( حلوای گردو) ضیاءآباد ( شهرستان تاکستان) هستند.

او افزود: این نامه در خصوص اجرای مواد «۱۱ و ۱۲» از قانون الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون حراست از میراث‌فرهنگی ناملموس مصوب سال۱۳۸۴ مجلس شورای‌اسلامی و مواد «۲و ۳» آیین‌نامه اجرائی قانون مذکور مصوب۱۳۸۷ هیات وزیران و همچنین آیین‌نامه مشارکت در پاسداری از میراث‌فرهنگی ناملموس شهرها و روستاها مصوب۱۴۰۰ هیئت وزیران و با رعایت مقررات آیین‌نامه اجرایی مذکور ارسال شده است.

خزائلی گفت: در این نامه به‌موجب قوانین مذکور مراتب ثبت ملی «آیین جوش‌عزا » به شماره۲۷۲۴، «آیین چاق‌چاقی» به شماره۲۷۲۵، «آیین زاری‌زاری» به شماره۲۷۲۶ و «مهارت تهیه قوزحلوا» به شماره ۲۷۲۷ در تاریخ۲۲/۸/۱۴۰۱ ابلاغ شده و بر هرگونه اقدام که موجب حفظ و احیای این میراث شود، تاکید شده است.

این مقام مسئول ادامه داد: آخرین مرحله از عزاداری شب عاشورا جوش آن است که در این زمان معمولا نوحه خاصی خوانده می‌شود و سینه‌زنان با نوعی آرایش خاص در کنار هم قرار گرفته و با حرکات موزون دست و پا و به صورت هماهنگ نوحه را اجرای می‌کنند که این مراسم در منطقه الموت‌غربی به نام جوش عزا خوانده می‌شود.

او در مورد آیین چاق‌چاقی توضیح داد: پس از اتمام سوگواری‌های شب عاشورا هیاتی کوچک شامل ۸ تا ۱۰ نفر در کوچه‌های روستای موشقین حرکت می‌کنند و جلوی درب منازل شروع به نوحه‌سرایی می‌کنند که این هیات و مراسم به نام چاق‌چاقی شهرت دارد.

خزائلی افزود: در آیین آیین زاری‌زاری مردم پس از اتمام عزاداری شب عاشورا یک ساعت قبل از اذان صبح به مسجد باز می‌گردند و شخصی با نواختن شیپور یا کرنا آمادگی مسجد برای برگزاری این مراسم را اعلام می‌کند، پس از شنیدن صدای کرنا مردم برای نوحه‌خوانی راهی مساجد می‌شوند، آخرین نوحه زاری زاری است که در واقع بسیار سوزناک بوده و بعضا بداهه‌های مناسب شرایط روز نیز در آن آورده می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی قزوین درخصوص مهارت تهیه قوزحلوا گفت: این حلوا که عموما در مراسم سوگواری و ختم تهیه می‌شود از مهمترین نذری‌های ماه محرم و صفر در منطقه ضیاءآباد است که از خمیر تهیه شده از گردو، کمی آرد و شیره انگور تشکیل شده‌است. این حلوا به‌لحاظ موارد تشکیل‌دهنده کاملا بومی بوده و همه مواد آن در منطقه به‌دست می‌آید.

46

کد خبر 1731463

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =