در هفته گذشته پخش یک کلیپ تبلیغاتی درباره پروژه شرکت اکتولایف برای تولد نوزاد از طریق دست کاری و اصلاح ژنتیکی و البته در کپسول های رحم مصنوعی در دنیا جنجال بسیاری به پا کرد و بسیاری از اساتید برجسته اخلاق پزشکی این طرح را یک فاجعه نامیدند.

غزال زیاری – آیا تا حالا این را تصور کرده‌اید که یک نوزاد در محیطی مثل کارخانه تولید شود؟ این شاید صحنه‌ای از فیلم ماتریکس را به یادتان بیاورد؛ صحنه‌ای که ردیفی از نوزادان که در ظروف خاصی رشد می‌کنند، ایده‌های زیادی را درباره آینده بارداری در دنیا برانگیخته است.

اخیرا ویدیویی در دنیا وایرال شده که در آن مرکزی را می‌بینیم که قادر است در طول سال هزاران جنین را پرورش داده و به والدینشان تحویل بدهد؛ حالا هاشم الغیلی، تهیه کننده، فیلمساز و زیست شناس مولکولی مقیم برلین و سازنده این ویدیو، در این رابطه صحبت کرده و تاکید کرده که اکتولایف، در حال حاضر یک شرکت واقعی نیست و توضیح داده که اکتولایف "اولین مرکز رحم مصنوعی جهان" فعلا در حد ایده پیگیری می‌شود و راهی برای والدین است تا ویژگی‌های مدنظرشان برای نوزادشان را برگزینند.

الغیلی در این رابطه گفته:«تکنولوژی‌ای که در ویدیو می‌بینید هنوز وجود ندارد؛ این یک ایده است و نه یک کمپانی واقعی. می‌دانم که این ویدیو از جایگاهی که باید می‌داشت، خارج شده و بعضی افراد آن را به نحوی به اشتراک می‌گذارند که انگار واقعی است؛ ولی هدف اصلی ما از ساخت این ویدیو، راه انداختن بحثی درباره این تکنولوژی نوظهور و برجسته کردن پیشرفت‌های علمی در این زمینه بوده.»

ایده اِکتولایف چیست؟

طبق گفته الغیلی، ایده اکتولایف، نتیجه بیش از پنجاه سال تحقیقات محققان در سراسر دنیاست. به گزارش روزنامه متروی انگلیس، این مرکز (که با انرژی‌های تجدیدپذیر کار می‌کند) قرار است تا ۷۵ آزمایشگاه داشته باشد که هر یک از آنها حدود ۴۰۰ ظرف محافظ مخصوص رشد (یا همان رحم مصنوعی) را در خود می‌گنجانند.این ظروف محافظ به نحوی طراحی شده‌اند که محیطی مشابه با محیط رحم مادر را شبیه‌سازی کنند.

والدین می‌توانند روند رشد و تکامل جنین را از طریق صفحه نمایش روی ظرف محافظ که داده‌های زمان واقعی را نمایش می‌دهد، دنبال کنند. این اطلاعات از طریق اپلیکیشن‌هایی برروی موبایل نیز قابل بررسی هستند.

الغیلی در این باره به میرر گفت:«سیستم برپایه هوش مصنوعی نیز ویژگی‌های فیزیکی نوزاد را رصد کرده و هرگونه ناهنجاری احتمالی ژنتیکی را گزارش می‌دهد.» در زمان تولد نیز، کودک با فشار دادن یک دکمه، از ظرف مخصوص خارج خواهد شد.

در بیانیه‌ای که در این باره در وب‌سایت مترو منتشر شد می‌خوانیم:«اکتولایف، گزینه‌ای ایمن و بدون درد است که به شما کمک می‌کند تا بدون استرس نوزادتان را به دنیا بیاورید. فرآیند زایمان راحت و تنها با فشار دادن یک دکمه انجام می‌شود. بعد از تخلیه مایع آمنیوتیک از رحم مصنوعی، شما قادر خواهید بود تا نوزادتان را از ظرف مخصوص خارج کنید.»

ectolife2.jpg

پکیج الیت اکتولایف

پکیج الیت، به افراد این امکان را می‌دهد تا جنین را قبل از کاشت در رحم مصنوعی، از نظر ژنتیکی مهندسی کنند. یعنی والدین می‌توانند سطح هوش، قد، رنگ مو، چشم و قدرت فیزیکی و حتی رنگ پوست فرزندشان را نیز انتخاب کنند.

این امکان به لطف ابزار ویرایش ژن CRISPR-Cas ۹ فراهم خواهد بود و افراد می‌توانند تا ویژگی‌های فرزندشان را از بین بیش از ۳۰۰ ژن برگزیده و حتی هرگونه ایرادات و بیماری‌های ژنتیکی و ارثی را در فرزندشان برطرف کنند.

رحم‌های مصنوعی در ایده اکتولایف

الغیلی براین باور است که ایده رحم‌های مصنوعی تا ده سال آینده به واقعیت تبدیل خواهند شد؛ البته به شرطی که محدودیت‌های اخلاقی سد راه این پروژه نشوند:«هر ویژگی ذکر شده در این ایده، ۱۰۰% برپایه علم است و قبلا دانشمندان و مهندسان به آنها دست یافته‌اند. تنها کار باقی‌مانده، ایجاد یک پروتوتایپ با ترکیب تمام این ویژگی‌ها در یک دستگاه واحد است.»

او اعلام کرده که هنگامی که دغدغه‌های اخلاقی این موضوع برطرف شود، مردم می‌توانند از این تکنولوژی بهره ببرند:« همه چیز به دستورالعمل‌های اخلاقی بستگی دارد؛ در حال حاضر تحقیق بر روی جنین انسان، بیش از ۱۴ روز مجاز نیست و بعد از ۱۴ روز، جنین باید به دلیل مسائل اخلاقی از بین برود. اگر این محدودیت‌های اخلاقی وجود نداشته باشد، بین ده تا ۱۵ سال آینده، اکتولایف در سراسر دنیا در دسترس همگان خواهد بود. البته باید پنج سال زمان هم برای آگاهی‌رسانی عمومی و آموزش را به این زمان اضافه کنید.»

با اکتولایف، والدین می‌توانند بدون طی کردن دوران بارداری و فاز زایمان صاحب فرزند شوند و به گفته الغیلی، این امکان به کشورهایی مثل ژاپن، بلغارستان و کره‌جنوبی که با مشکل جمعیتی روبرو هستند، کمک زیادی کرده و به زوج‌های نابارور کمک خواهد کرد تا فرزند بیولوژیک خود را داشته باشند. این ایده، دغدغه زنانی که ممکن است مجبور باشند تا به دلیل سرطان یا هربیماری دیگری رحم خود را خارج کنند را نیز برطرف خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

امن‌ترین صندلی‌های هواپیما کدام هستند؟

عکس | بلای مرگباری که زلزله کشنده ترکیه بر سر این حیوانات عظیم الجثه بی گناه آورد

نظر متخصصان چیست؟

متخصصان بر این باورند که این تکنولوژی، خیلی دور از ذهن نیست و می‌تواند در آینده به واقعیت تبدیل شود.

اندرو شنان، پروفسور کینگ کالج لندن دراین باره گفته:«از نظر تئوریک، این امکان وجود دارد و فقط بحث تامین محیط مناسب با اکسیژن و مواد موردنیاز است و فکر می‌کنم که تکنولوژی قادر به انجام چنین کاری هست. مثال‌های زیادی را در نوزادان زودرس می‌بینیم که خیلی خوب در دستگاه‌ها از آنها مراقبت می‌شود. این شیوه‌ای مبتدی از ایده‌ای است که در موردش صحبت می‌کنیم.»

او در ادامه درباره فرآیندی مشابه با انتقال آنتی‌بادی‌ها از بدن مادر به جنین درحالت طبیعی، به این نکته اشاره کرد که روندهای بیوشیمیایی و ایمونولوژیکی زیادی در این راستا وجود دارد که احتمالا به آنها دست نیافته‌ایم و این موضوع به تحقیقات بیشتری نیاز خواهد داشت.

پروفسور جویس هارپر، رئیس گروه علوم و جامعه باروری در موسسه سلامت زنان UCL گفته:«تردیدی ندارم که روزی بیشتر انسان‌ها در جهان از طریق IVF متولد شده باشند. از همین رو اکتولایف هم یک گزینه است و در دنیای علم، هرگز نمی توان گفت هرگز.»

دکتر گاید اوئی، متخصص زنان و پروفسور دانشگاه آیندهوون که بر روی فناوری رحم مصنوعی کار می‌کند در این باره گفته که فناوری موجود در این ویدیو درحال حاضر وجود ندارد:«علم مدرن، هنوز فاصله زیادی با آنچه در این فیلم می‌بینیم دارد. با تکنولوژی فعلی امکان بارداری در رحم مصنوعی وجود ندارد.»

در این میان متخصصان اخلاق پزشکی هم بحث‌های زیادی را در این رابطه مطرح کرده‌اند.

جنجال بزرگ اخلاقی در صورت اجرای مزرعه کشت انسان!
از زمان طرح ایده ساخت رحم های مصنوعی و احتمال دخالت مستقیم در شیوه تولد نوزاد ، جنجال بزرگی در بحث های اخلاق پزشکی اتفاق افتاده است و انتقادات بسیاری به پا شده ، به طوری که پس از انتشار ویدیوی تبلیغاتی هم شرکت سازنده ناچار به ادای توضیحات شده است. دکتر علیرضا پارساپور ، متخصص اخلاق پزشکی در این باره به خبرآنلاین می گوید:«ایده ایجاد محیط شبه رحمی برای رشد جنین مشابه کارایی یک انکوباتور برای نوزارد زودرس، برای حفظ و زنده نگه داشتن نوزادان خیلی زودرس به نظر میتواند کارایی و کاربرد داشته باشد. این محیط میتواند تاثیر مثبتی در حفظ و احیای جنین سقط شده خودبخودی و یا عمدی در زمانی که تداوم خاتمه بارداری مادر به دلایلی مقدور نیست ایفا کند.شاهد هستیم با پیشرفت تکنولوژی های نگهداری جنین امروزه امکان نگهداری نوزادان نارس در سنین پاینتری از سن بارداری ممکن شده است. طیف دیگر او او همچنین می گوید:« روش هایی وجود دارد که عملیات لقاح و ایجاد جنین را در خارج از رحم تسهیل کرده و در روشهای کمک باروری از آن استفاده می شود که در راس آن آی وی اف است.»
اما Ectogenesis یا شکل گیری و رشد کامل جنین در محیط خارج رحم و آزمایشگاه به عنوان یک ایده قابل تصور است اما به لحاظ عملی چه به لحاظ تکنولوژیک و چه به لحاظ مقررات و ضوابط اخلاقی راه بلندی را در پیش دارد و به نظر در صورت جدی شدن این ایده گام اول آن مطالعات حیوانی خواهد بود که به نظر به طور محدود و در مراحل اولیه در حال انجام است. انجام فرایند ایجاد و رشد و تولد جنین در خارج از بدن مادر حتی اگر بدون دستکاری های ژنتیکی صورت گیرد علاوه بر جنبه های فنی و تکنیکی با چالش ها و ابهامات متعدد اخلاقی نیز روبروست. ابهامات موجود در خصوص خطراتی که به لحاظ جسمی و روانی متوجه جنین و کودک حاصل ازآن است و جنبه های اجتماعی و خصوصا تاثیراتی که باز شدن این مسیر به عنوان یکی از روش های فرزنددار شدن در جامعه خصوصا نهاد خانواده خواهد داشت از جمله دغدغه های مطرح شده در این زمینه خواهد بود.»
دکتر پارساپور می گوید:« این مشکلات زمانی جدی و پیچیده تر خواهد شد که موضوع دستکاری های ژنتیکی و به اصطلاح ایجاد کودک سفارشی مطرح می شود. گر چه با دستیابی به نقشه ژنوم انسانی و تکنیک کریسپر این نوع دستکاری ها تا حدود زیادی قابل انجام است اما جامعه علمی و اخلاقی جهان بشدت در مورد کاربرد ان در جهت به نژادی یا یوژنیسم نگران و مخالف است. بهره گیری ازدستکاری ژنتیکی مگر برای درمان بیماریهای صعب العلاج و کشنده کاملا در جامعه جهانی ممنوع است. البته دستکاری های ژنتیکی الان در مورد حیوانات خصوصا در صنعت دامپزشکی وبه طور محدود در مورد بیماریهای صعب العلاج انسان در حال انجام است.حواسمان باشد که قرار نیست هر توانمندی که به واسطه رشد علم و تکتولوژِی برای ما ایجاد شده و قلمرو توانستن های ما را توسعه داده الزاما امکان محقق شدن بیابد. به عبارتی اخلاق پزشکی ما را راهنمایی که کند که از میان انچه که میتوانیم کدام را باید انجام دهیم. بشر از ذوق زدگی دسترسی به تکنیک های نوین پزشکی و عملیاتی کردن آن بدون در نظر گرفتن جنبه های اخلاقی و ارزشی و اجتماعی مترتب بر آن کم آسیب ندیده است. امروزه در کشور ما عملیاتی شدن برخی روشهای کمک باروری در مواردی به واسطه کم توجهی به ابعاد اخلاقی، فقهی و حقوقی تیم درمان و خانواده ها را با چالش های جدی روبرو کرده است.»

منابع: Firstpost , Reuters , usatoday

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1732071

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 177
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 27
  • هادی IR ۰۸:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    انجام این کارازلحاظ اخلاقی و انسانی درست نیست ،چون این افراد مثل مرغ کارخانه می شود که بیشترویژگی های حیوان طبیعی راندارندواحساس نمی کنند.
    • محمد IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
      اتفاقا این عالیه دیگه هیچ فرزند ناقصی به دنیا نمیاد خداوند انسانرا در زمین خدای زمین قرار داده چرا اینکارو نکنه؟اتفاقا عالیه و میشه گفت دیگ همه فرزندان در سطح برابری قرار میگیرند نه کسی ناقص میشه نه زشت و بدقیافه نه کم هوش و غیره امیدوارم زودتر شکل بگیره
    • IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
      مجسمه که نیستن ادمی هرچی هم که پیشرفت کنه اخرش روح اون از خداوند متعال می باشه یعنی همین انسان ها هم اگه قرار انسان باشن نه ماشین پس نیاز به روح دارن وروح هم خدایی هست وخدارو شکر این یکی رو هرچی هم بکنن ادما دست صاحب بدون شریک خداوند احد وواحد هست این انسانها هم اگه در مکانی با فضل وروح الهی بزرگ شن که انسان پاک اما اگه با امیال شیطانی بزرگ شن که میشن انسانهای شیطان صفت هرچند ایده خوبیه ادمی درست شه که حداقل ژن بیماری از پدر ومادر مریض نگیره وتمام عمرش زجر کش نشه خوبه همیشه هر نظری دیدگاه خوب وبد داره
    • ج IR ۱۹:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
      81 46
      جالبه یه عده منفی دادن. واقعا مردم عجیبی هستیم!
  • محمد از ایران بزرگ IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    متن خبر داره درباره یک فوقِ پیشرفت در جهان پزشکی صحبت می‌کند بعد شما یک دکتر معمولی آوردید که بگه اخلاقاً درست نیست بعد تازه برای دليلش هم کلی گویی و مبهم حرف میزنه و نمیتونه روشن کنه که چرا غلط است و چه لطمه ای به اخلاقیات وارد می‌شود،
    • رضا IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
      شما که داری تمام قد از این پروژه دفاع میکنی میتونی جوابگوی تبعات بعدی اون هم باشی
    • یاشار IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
      52 29
      اونایی که این کار رو انجام دادن فقط بخاطر بشریت بوده نکنه فکر کنی برای آینده دنیا به خودشون دارن تلاش میکنن ها، گوگولی.
    • IR ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
      66 38
      شما که پزشک به ایرانی می‌گویی دکتر معمولی ، اسم ایران بزرگ را از خودت بردار
    • IR ۱۸:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۹
      16 14
      پس انسانیت چی میشه
  • IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    فکر کنم ایندگان با برقراری این تکنولوژی ها و دستکاری در ژن فرزندان قراره با بیماری ها و خصایص،جدیدی از بشر آشنا بشن. فکر میکنم این موارد این قدر پیچیدگی دارد که به سادگی شناخته نشه. ممکن دستکاری در ژنی ژن های دیگر را هم اثر بگذارد و اثراتش وقتی مشخص بشه کا کار از کار گذشته
  • محبوبه IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    واقعا متاسفم دست به هر کاری میزنن که بگن ما هم خلاقیم گندشو درآوردن
    • IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
      دیگه پس ازدواجی صورت نخواهد گرفت
  • اوا IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    خدایا دیگه انشان هم مصنوعی شد . چی رو ما مجازی و مصنوعی نمی‌کنیم. والا هر چیزی طبیعیش بهتره
    • IR ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
      85 94
      اگه هر چیزی طبیعیش بهتر بود تو غار زندگی میکردیم و با الاغ تردد
  • IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    اصولا کسیکه دنبال یک همچین ایده هاییه فکر های شیطانی در سر داره !!!انقدر کرم میریزن تا دنیا رو تبدیل به باغ وحشی از موجودات انسان نما کنن .هدف اصلی این نیست که مشکل نا باروران رو برطرف کنن
  • ستی IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    اگه واقعی باشه هم بازبرای پولداراست 😔
  • سودا IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    55 74
    واقعا‌چطورمیشه‌‌مگه‌ممکنه‌تو‌بدن‌عقل‌مغزاونهمه‌‌رگ‌قلب‌کلیه‌معده‌هزارجور‌دستگاه‌هست‌چطوری‌درست‌میکنن‌‌‌ 🙁🙁🙁اگه‌عملی.بشه‌واقعا‌کارخانمهارا‌راحتر‌میکنید‌‌‌
    • محمدی IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
      46 57
      درد زایمان و بارداری نباشه خیلی عالی.. خداوند ب ما عقل داده چرا ک نه کاش بشه البته اگر حرام نباشه
  • فرهاد IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    چه بخواهیم چه نخواهیم اینکار انجام میشود در آینده و بسیاری از مشکلات ناباروری و... رو هم حل میکند. در حال حاضر هم رحم اجاره ای انسانی در همین کشور به صورت فراوان در حال باروری هست برای زوج های نابارو یا سرطانی یا .....
    • IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
      9 4
      رحم اجاره‌ای که برای شخص ثالثه.یه زن دیگه داره بچه رو حمل میکنه چه ربطی به دستگاه داره
  • مهران IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    این خبرها رو به فارسی نذارید . ظرفیت پذیرش همچین تکنولوژی هایی هنوز توی کشور ما نیست
    • مهدی IR ۱۸:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
      87 49
      استاد این تکنولوژی نیست! اینا می خوان بشری با خصایص حیوانی مثل خودشون درست کنند
  • ژنرال سیاه US ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    برای ساخت ارتشی بی احساس و گشنده چیز خوبیه حتی به عنوان استفاده از قطعه یدکی بدن در آینده‌ای نه چندادن نزدیک انسان میتونه جاودان زندگی کنه
    • مادر ایران IR ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۹
      12 4
      درسته یک بانک یدکی برای انسان به نظر من چیز خوبیه بشرطی که درست و به جا استفاده بشه مثل چاقو باهاش میوه پوست میگیریم و یه عده باهاش آدم میکشند پس خدا کنه آدمهای خوب و باوجدان ازش استفاده ککند
  • سام IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    82 89
    ایا کسی اصلاح ژنتیک را بطور کامل درک کرده، این یعنی خلق کردن چندین نسل از انسان، انسانی کامل بی نقص وبا ضریب هوشی بالا و ورزیده وتناسب اندامی استثنایی، که طبق روال زمان وارد جامعه شده ونسل های دیگر را ایجاد میکند، ربطی به اخلاق ندارد، این پروژه اژ دیر باز در مد نظر دانشمندان بوده وهست وبا مداخله بی جا ادم های نظیر کم سوادان مانع از پیشرفت این شاخه از علم شدن، با این وجود دوول های جدید مدرنیسم، با پروژه مزرعه نوزادان استثنایی موافق هستند.
    • IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
      99 18
      مثل محصولات کشاورزی تراریخته!!
    • ابوالفضل IR ۱۹:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
      51 5
      به روباه میشع اعتماد کرد به انسان هیچ وقت نباید اعتماد کرد.
  • سید IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    من نمیدونم چقدر واقعی هست ولی من یه مستند دیدم که در رابطه تولد جوجه از تخم مرغ مصنوعی هست همه چیزهای و اقدامات که یه جنین در درون تخم مرغ را دارا مبیاشد را در تخم مرغ مصنوعی قرار دادند تا مرحله تولد یعنی ۲۱ روز جوجه زنده بود و فعالیت طبیعی بود ولی موقع تولد میمرد هر کاری کردند نتوانستند به سرانجام برسونند بعد یادم افتاد که خدا وند فرموده ما روح را در رحم مادر میدمیم و روح میدهیم این یعنی بغیر از رحم روح زنده بودن دمیده نمیشود و این به نظرم بهترین جواب هست حالا اینو نمیدونم خدا اگاه هست
    • IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
      والا ما هرچی میکشیم از امثال تو محمد،خدایش میباشد
    • IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
      43 28
      از کجا معلوم درست تعبیر کرده باشی چون که تعبیر بعضی از آیات را فقط خداوند والراسخون في العلم می دانند
  • زهرا IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    پس جنین که نه ماه در شکم مادر قرار داره و از لحاظ روانی به مادر وابسته هست چی میشه؟ اخلاق یعنی اینکه به روان اینده جنین ها دخالت میشه و اثراتش مخرب ... کدام پیشرفت بشر؟ بشر اگه خیلی زورش رو بزنه تا برای جهان پیشرفت و دستاوردی داشته باشه ، جنگ ها رو تبدیل به صلح کنه. توی همین جنگ ها انسانهای زیادی میمیرن! ... مشکل باروری خیلی وقته که از طریق اجاره رحم یا غیره درست شده... جهان داره وارد فاز جنگ جهانی میشه. این جنگ جهانی هم طبیعتا سرباز انسانهای با روانهای درستکاری شده لازم دارن. انسانهایی که وجدان و رحم نداشته باشند و راحت بتونن کشت و کشتار کنند!
  • ژنرال سیاه US ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    شاید دارن ابر انسان خلق میکنن که در برار سرما ،گرما، آب، بیماری... مقاوم هست و جای انسان های واقعی رو میگیره و این نظام طبیعت رو به هم میزنه
    • حرومزاده IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
      14 31
      سلام
  • IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    99 25
    انسان روح دارداین روح ازمادر به جنین انتقال می یابد.ودرشیردهی کامل میشود.یعنی انسان که می شناسیم.وایمن است .ادمهای دستگاهی.موجودات ناشناخته هستند.چه چیزی ازآب درآید.؟
    • ن IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
      46 31
      اگه یه ذره فکر کنیم راحت میشه تو دستگاه بچه درست کرد اگه بتونن فضایی مثل فضای رحم مادر شبیه سازی کنن حتما میشه با دستگاه های مدرن... و تخمک های نر و ماده رو طی فرایند لقاح با هم ترکیب کنن میشه قطعا یک انسان آزمایشگاهی درست کرد و به شدت ممکنه نظم طبیعی جهان رو تغییر بده
  • IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    63 21
    اگر به واقعیت بپیونده در قرنهای آینده انسانها همه شبیه به هم میشن 😏
  • IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    15 12
    چه جوابی دارن؟
  • امیرحسین IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    واقعا متاسفم وقتی که کامنت ها رو می خونم می بینم که چقدر سنتی فکر می کنند. بیست سال دیگه رو می بینیم که چه قدر دنیا بهتر شده
    • IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
      58 13
      الان ببین سال به سال داره بد بختی بیشتر میشه
    • امین IR ۲۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
      62 1
      تکنولوژی خوبه هااا.. ولی دنیا موقعی بهتر میشه که آدما از لحاظ اخلاقی بهتر بشن..
  • رحیم IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    62 11
    احتمال زیاد این عمل شدنی خواهد شد با توجه پیشرفت بشر در لقاح از طریق Ivf و نگه داری جنین در محفظه ... و بخاطر مسائل اقتصادی و سوددهی برای شرکت های مربوطه شاید بشه.کاش برای سلولهای سرطان هم کاری بکنند.
  • آرش IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    این مسخره بازیا چیه فکن بهش بگی اسم بابات چیه بگه اکتولایف😂😂😂
    • یه گیمر IR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
      37 16
      راست میگی
  • حیدری IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    رحم مصنوعی، اجاره رحم، این کارها فقط به درد کسانی میخوره که نمیتونن خودشون بچه دار بشن، همه میدونن که بچه توی رحم مادر قادر به شنیدن صدا ها واکنش نشون دادن به اون هاست، این جور بچه ها نه تنها شیر خشکی میشن بلکه از یه حس مادرانه داخل رحم هم محروم میشن از شنیدن صدا مادر داره با عشق باهاش صحبت میکنه و منتظر به دنیا اومدنش هست، این کار به درد ادم های از خود راضی میخوره که دلشون نمیخواد هیکلشون به هم بریزه و دوست دارن بچشون هم مثل خودشون که با هزارتا عمل و پروتز قیافشونو عوض کردن اونم مادر زادی قیافش عوض بشه 😁😁
  • مرتضی IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    54 10
    درست یا غلط بودن این کار بستگی به افرادی داره که توی اینکار دست دارن.مثل اینکه چاقو رو دست یه قاتل بدی یا دست یه فرد با اخلاق.پس نمیشه گفت که غلطه.اگه همچین تکنولوژی ای دست افراطی بیفته حتما فاجعه به بار میارهو بجز کشتار و ترور و تجاوز چیزی ازش بیرون نمیاد.ولی اگه دست انسان‌هایی که سرشت پاک دارن و خودشونو از همه بالاتر نمیدونن میتونه بسیار عالی باشه.
  • IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    55 15
    آینده ایران بچه وارد کردنه
    • IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
      58 7
      نسل جمعیت جوان در کره زمین کم شده وهیچکس برای تورم وگرانی وبیخانمانی رعبت فرزند آوری ندارن دانشمندان خلاق هم دست به کار شدن حالا اگه این نوزادان زنده هم بمانند نه عاطفه ای نه احساسی ....قانون جنگل میشه خدا به خیر کنه
  • آس اف IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    44 18
    تجربه ثابت کرده غرب اول در موضوعی به نتیجه می‌رسد بعد چنین فیلمی را ارایه می‌کنند بعد زیرش میزنند ولی آخر سر میبینیم موضوع عادی شده و همه دنبال چنین بچه ای به صف کشیدند هیچ کس جلو پیشرفت علم را نمی‌تواند بگیرد پدر آخر محکوم به پذیرش آن هستند
  • احمد براتی IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    34 5
    این پرژه ها آنقدر گرون اند که فقط دولت‌ها میتونن از این پرژه استفاده کنن یا خوانواده های خیلی پولدار پس به درد همه نمیخوره مگه زمانی که کره خاکی قابل زیست نیست نطفه های فریز شده رو نگه دارن وبعد ها استفاده کنن که باز هم برای پولدا هاست
  • ح IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    85 12
    عجب! من دارم هنگ میکنم. واقعا تمام تنم داره میلرزه. این اون چیزیست که از بندگی خدا ،مادر ، و انسان طبیعی درمیاد. و از کنترل درمیاد وحتی کنترل کننده میشه. یا شایدم ی موجود پخمه ی معلول از آب دربیاد. ولی یقین دارم نسبت به انسان رحمی ی چیزی تو مایه ی مرغ مصنوعی و مرغ محلی میشه. حتی اگر پیش بینی دقیق و علمی پزشکی چیز دیگه ای بگه. خلاصه بچه ای تو آهن از ی مشت چیز مصنوعی تغذیه می‌کنه مقایسه کنید با بچه ای که تو رحمه‌ ونافش به نبض و خون وجانه مادرش وصله.
  • محسن IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    52 13
    خودت فکر کن از چنین روشی بدنیا اومده باشی چه احساسی نسبت به مادر و برادر و خواهر داری ؟. علایقی هست ؟ خب چرا من وارد این خانواده شدم کاشکی متصدی کارخانه من تحویل یه خانواده پولدار میداد !! . نمیدانم شاید ۱۰۰۰ سال بعد توجیه داشته باشند همه بگن روش خوبیه !!
    • حلما IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
      24 17
      دوست عزیز این بچه ها که بی پدر و مادر نیستند کاملا از سلول‌های جنسی پدر و مادر متقاضی در محیط آزمایشگاه تشکیل می شوند کاملا ژن والدین را به ارث می برند فقط به جای رحم طبیعی در رحم مصنوعی رشد می کنند
    • IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
      35 11
      اگر در همچین خانواده ای به دنیا می آمدم خیلی خوشحال می شدم که خانواده ام این قدر شعور داشتند که برایم بهترین ژن ها رو انتخاب کردند وخیلی از بیماری ها رو از من حذف کردند،تا حالا فکر کردی نوزادی که با این روش به دنیا می آيد مجبور نیست اون استرس ها و ترس ها وناراحتی هایی رو که یک زن از محیط یا اطرافیانش در طول بارداری متحمل میشه و روی بچه اثر می گذارد راتجربه کند؟ مطمئن باش فقط خانواده های پولدار می توانند از این طریق جنین دلخواهشون رو سفارش بدهند،تازه الان فکر کردی کسی تا حالا فکر نکرده چرا من تو این کشور ویا تو این خانواده به دنیا آمدم ؟ البته آدم های شیطان صفت از این راه می توانند باعث نابودی جهان شوند وآدم های جنگجو وبی رحم و خونخوار تولید کنند وآنها را در راه اهداف ومنافعشان به کار گیرند
  • IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    67 16
    درست مثل تولید سربازهای سایرون برای جنگ در فیلم ارباب حلقه ها!
  • Ebrahim IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    37 27
    سلام.بنظرم این کاردرآینده انجام میشه وازش استقبال میشه
    • IR ۱۶:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
      41 3
      سلام علم ثابت کرده هر چیزی ممکنه ولی علم هنوز نتوانسته انسانیت عقل وانسان بودن را خلق کند تصور کنید عبر قدرت‌ها ارتشهای وحشی انسان نما تولید کنند ویا نسلی را از روی کره خارج کنند درسته همه دلایل علمی بیماریها ولی کدام انسان میخواهد تضمین بدهد که قیر انسانی استفاده نشود مثل بمب هسته‌ای اول برای سوخت سالم بود والان برای جولان دادن بر سر مردمبیگناه
  • هموطن IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    33 12
    یکی از جنبه های کثیف ان دخالت درکار خداوند است واخساسی رو که خداوند به انسان طبیعی می دهد ممکن است به انسان های از این قسم بامشکل روبرو شود واین نوزادن حکم ربات پیدا کنند ومشکل برای جامعه بشری بوجود اورند البته استکبار صد در صد هدف از اینکار را بهره برداری تسلط برجهان را دارد باید دانشمندان حهان اخلاق پزشکی رو با عیچ چیز معامله نکنن واغفال مافیای پزشکی نشوند
  • IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    16 6
    سلام انوقت می گفتم تولیدی بچه راه بیاندازیم دیگران مسخره می کردن بفرمایید گندم بریز شخم بزن بچه درو کن
  • محمد IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    22 42
    خوبه دیگه الکی زن نمیگیریم راحت شدیم بابا
  • علی IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    29 4
    آن روزکشورهای پیشرفته سربازان بدون احساس برای خود خواهند ساخت واحتیاجی به رباط ندارد
  • علی IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    18 10
    تئوری های توطئه همیشه بلای جان علم بوده بشر راهی برای حل مشکلات پیدا کرده یه سری افراد توطئه غیر علمی که حاصل فیلمای هالیوودی هست ایجاد کردن😐
  • مهدی IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    18 11
    بابا این الکیه،انیمیشنه چرا نمیفهمید؟
  • ناشناس IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    26 6
    اینطور همه دکتر مهندس میشن یا رونالدو مسی چون سطح هوشی همه بالاس و نظم جهان به هم میریزه هیچ حس احساسی هم فرزند به پدر مادر و خواهر برادر خودش نداره
  • IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    62 7
    خدایا امام زمانمان را برسان
  • ناشناس IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    20 6
    این کار هم مزیتهایی داره و هم معایبی
  • امیر IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    31 9
    غربی ها دنبال نابودی خانواده هستن همونطوری که در غرب رابطه جنسی با محارم و حیوانات و همجنس بازی و پلی اموری روابط باز ازاد کردن حالا هم دنبال ساخت انسان های ماشینی هستن که هیچ احساسی به خانواده خودشون ندارن چون پدرمادرش در اصل اون کارخونه ای هست که توش ساخته شده دیگه هم برای بچه دار شدن نیازی به ازدواج و بارداری از نظر انسانی نیست #خانوادهای مکانیکی
  • IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    23 2
    فقط اماده سازی ذهن ها تا مردم بهش عادت کنن😮
  • IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    18 7
    خوبه اگه برای زنانی که امکان بارداری به هر دلیلی ندارند و همش بچه سقط می کنند باشه و همچنین برای درمان بیماری های ژنتیکی خیلی سخته یه ژنتیک مشکل دار تو نسل های مختلف ادامه دار باشه
  • بهنام IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    24 3
    این میشه همون پروژه برتری نژادی عده ای نژادپرست. به نظر شما آیا همه دنیا به این تکنولوژی دسترسی خواهند داشت؟ اگه داشته باشن که فاجعه ای برای دنیاست. (ایضا اگه نداشته باشن) فکر کنید همه یک شکل و با یک سطح هوشی . دیگه کی میخواد تو این دنیا که به این همه شغل های متفاوت نیاز داره دنبال کار باشه. تو مملکت خودمون که همه میخوان دکتر بشن اونوقت ...... فاجعه برای آینده بشریت همین
  • علی IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    25 11
    هیچ کس نمی تواند،انسان سالم تولیدکند،اینها اگربه دنیا بیایند هم موجب بیماری می شوندوهم خودشان هیچ مصونیتی درمقابل بیماری ها مثل سرطان ندارند،پس این ایده شکست خورده است وتاآخرالزمان هم کسی نمی تواندبه درستی انجام دهد.نمونه آن تولیدحیوانات که همیشه شکست خورده
    • بی نام IR ۲۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
      4 0
      وقتی از مرغ رو ماشینی کردن شاید اینم جواب داد
  • مجتبی IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    14 27
    من که ایراد اخلاقی ای توی این موضوع نمیبینم. به هیچ کس هیچ آسیبی وارد نمیکه. جلوی خیلی از آسیب های ممکن رو هم میگیره. این عالیه
  • عطا IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    19 12
    علم را حال پیشرفت است چه بخواهیم و چه نخواهیم بهتر است آینده نگری بکنیم ولی افسوس که ما هنوز بفکر قیمت گوشت و مرغ و دعوا با همه کشورها . .... هستیم و همیشه از همه عقب تریم
  • ارتمیس IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    20 4
    آنچه که این جا مطرح شده است دغدغه شان صاحب فرزند کردن کسانی که برایشان مقدور نیست ،نیست بلکه هدف ساخت انسانی مصنوعی ولی طبیعی از طریق تئوری به نژادی گالتون مربوط به بریتانیای کبیر است بر حسب تئوری داروینیسم است من باب ساخت انسان های قسی القلب و مشابه جانور تحت لوای تولید ارتش و سپاه بی هزینه برای جنگ های احتمالی،در آینده و حکومت جهانی که صهیونیسم و فراماسونری دنبال آن هست ،است ۰
  • khassi IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    15 3
    ببینید خیلی چیزها تو فرضیه هست مثلا جهان‌های موازی و۰۰۰این هم مثل همین قضیه هستش ؛ازکجا معلوم به واقعیت بپیوندد؛ما از علم فقط یک قطره میدانیم والسلام
  • مادر IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    18 4
    یدالله فوق ایدیهم
  • IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    24 8
    این فاجعه است وحشتناکه نباید اجازه داد
  • IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    8 1
    من تولید کننده کشمش تیزاب در ملایر هستم اما تجار این محصول از کشاورز متاسفانه خیلی ارزون میخرند به طوری که کشاورز با باغ انگورش کارگر این کارخانه دار کشمش تیزاب هستش بگو ما چطور محصول خودمان را صادر کنیم که درامدی برای کشاورز ملایری بماند نه خرجی ودخلی باشد
  • محمود مقدم IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    11 5
    باتوجه به اینکه خودم حسابی با مشکلات خونی درگیر هستم و برادرهامم همینطور!اول فکر میکنم غربالگری واقعا مفیده!و همینطور اصلاح ژنتیک و یا انتخاب ژن برتر.واقعا میگم من به شخصه مثل بقیه نمیتونم راحت زندگی کنم.هزار جور داستان دارم.و زندگی ظهر مارم میشه گاها.
  • IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    26 1
    اگر راست میگن داروهای ضدسرطان و دیابت کشفن کنن.
  • IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    30 2
    بجای این مزخرف بازیها سرطان والزایمر وام اس وایدز وبرخی بیناریهای وحشتناک را درنان وراه حل پیدا کنید نه اینکارا
  • IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    25 3
    با این کارشو نظم طبیعی نابود میکنند و کاری میکنن جمعیت کره زمین دوبرابر بشه و در تمام کره زمین خشک سالی بشه
  • المیرا IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    21 5
    پس ما که زجر کشیدیم چی؟ یه روش هم برای پولدار شدن اختراع کنین که داریم از بدبختی میمیریم
  • پسر دنا IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    21 3
    هر گونه دستکاری در روند طبیعی تکامل کلی مشکلات نامعلوم پیش میاره. انسانهای با شعور بعد از مشاهده ی فاجعه های تغییرات ژنتیکی حتی در گیاهان به سمت تولید و مصرف ارگانیک رفته اند. این کار اگه هم انجام بشه تبعات زیادش بعد از ی مدت مشخص میشه و دنیا سرکوبش میکنه. دخالت توی طبیعت و کائنات از خصلتهای غلط انسانه و تا وقتی سرش به سنگ نخوره عاقل نمیشه. جنین در رحم مادر تمام مایحتاج جسمی و عاطفی و روحی رو دریافت میکنه و هیچ سیستمی نمیتونه جایگزین مناسبتر و بی نقص بشه. انسان تنها موجودیست که با این دنیا و کائنات و نظمشون میتونه دشمن باشه...
  • شهرام IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    15 3
    جمعیت جهان بیش از اندازه است و حتی بعضی از کشورها فکر کنترل جمعیتش هستند.حالا چه احتیاجی به این پروژه‌ها است؟
  • IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    18 2
    اولین فاجعه بزرگ در زمینی‌انسانی خواهد شد
  • مهدی IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    8 15
    این خوبه .
  • ،،،،،،،،،،،، IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    10 5
    این هوش رو هم همون خدای یگانه ب اونا داده که چنین کاری رو انجام بدن خدا درروح همون جنین هم هست تاخدانخواد هیچ کاری پیش نمیره خداخواسته که تااینجاپیش رفتن نکته ی مهمش این هست که نوزاد به وجود امده بعد چگونه تربیت بشه به کدوم مذهب خوبگیره. این کارشون هم بزرگی خدارو نشون میده که تااین حد کمکشون کرده تابتونن... اماوقتی فکر میکنی مخ دردمیشی خخخخ خداعاقبت همه رو ختم بخیر کنه الهی امین
  • علی IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    26 3
    تصور کن فرزندی رو قبول میکنی، بری بگن این کارخونش فلان کارخونس فرق داره قطعاتش، مثل اینه که بری ماشین بخری بگن سفارشیه رنگش فلانه، بعد تازه این بچه‌ها همو‌توو‌خیایون ببینن دعوا بشه، من توو کارخونه ی آمریکا بودما، اون یکی منم خب انگلیس، اصلا اینا حس ماور و پدر و... دارن؟ اینا رو شک نکنین دولت ها اگه هم ب وجود بیاد فقط برای عملیات نظامی و جنگ و سیاسی و جاسوسی و... ب وجود میارن . طراحاش دنبال منافع و ادمای خودشونن
  • Nashenas IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    10 6
    کارخانه ی جوجه کشی انسانی بهتر است یا کارخانه جوجه کشی ماشینی؟
  • Omid IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    12 2
    دستکاری ژنی کار اشتباهی هست. کل طبیعت بر اساس انتخاب طبیعی کار می کند. ضعیف باید از بین برود و قوی باید بماند. فردا روزی اگر برای تولید سربازان با ویژگی های خاص استفاده شد چه باید کرد؟؟ بنده مخالف این طرح هستم ولی یقینا اجرا خواهد شد. البته منکر خویی هایش هم نمی‌شوم. مثلا بچه دار شدن زوج های نابارور
  • IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    10 1
    همه به خواسته های خود می رسند فقط یک مورد ترسناک باقی خواهد ماند همه چیز صنعتی ورباتی
  • IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    3 9
    اگه نگاه مثبتی داشته باشیم معنیش این میشه که کاملا با سیر تکامل انسان همخوانی داره
  • Hr IR ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    8 7
    ظاهرش فاجعه است ولی باطنش میتونه خیلی خوب باشه. اینجوری تموم بیماری های ژنتیکی حذف میشه و ابرانسان تولید میشه ولی خب شمشیر دولبه است اگه بیفته دست آدمای ناجور فاجعه میشه
  • Mohammadsadra313 IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    16 4
    ایده آدم های کثیف انسان‌گرا !!! 😑
  • بیمغز IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    7 3
    جلالخال! امید وارم که اینطوری شه اصلا نمی‌دونم قضیه چیه😂🎆🎉
  • IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    6 1
    به نطر بنده چون انسان به دست خالق هستی آفریده شده وخلیفه الله در روی زمین نام گرفته میتونه تجلی روح خدا باشد با علمش میتونه بی نهایت هارا کشف کنه ضمن حفظ ذات وسرشت فطرت انسانی به چنینی علمی دست یابد وشایسته ان هست مهم پرورش فطرت این انسان بعد از تولد ورشد ونمو در جوامع ماست که هیچ انسانی بر انسان دیگر برتری ندارد جزتقوا خداشناسی واین گلوگاه انانی است که میخواهند براانسانهاحاکمیت کنند برده کشی خودرا نماینده خدا بدانند
  • IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    15 3
    کابوس وحشتاکیه این روش مسلما روش غیراخلاقیه چون‌اون بچه ها طبیعی نیستند از لحاظ:فکری انگار مثل یه رباط میشن خدا رحم‌کنه هرکی میگه پیشرفته من‌میگم کار خطرناکیه اینان دارن توهمه کارها دخالت میکنن دنیا رو دارن غیر قابل تحمل میکنن که ادم ومیترسونن
  • IR ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    17 2
    فک کن در اینده طرف میره خواستگاری میگه عروس ماشینیه یا طبیعی بعد میبینن ماشینیه میگن هورمونیه ببخشید ما پشیمون شدیم
  • ساناز IR ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    5 9
    اینقدر تهاجمی در مورد علم و پیشرفتش رفتار نکنید به نظرم اگه همچین مزرعه هایی هم در کل دنیا وجود داشته باز هم سلیقه یی خواهد بود شاید یه عده خواستن فرزندشون رو در رحم خودشون پرورش بدن و روند بارداری طبیعی رو طی کنن مثل همون عمل سزارین و زایمان طبیعی که خصوصا در کشور ما سلیقه یی شده چه بسا که با روش سزارین چه مادران و بچه هایی از خطر مرگ و میر هنگام زایمان در سالهای گذشته نجات پیدا کردن لطفاً علم رو اونقدرهام منفی جلوه ندین
  • فاطمه IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    18 6
    وقتی مادر یه بچه رو توی رحمش پرورش نداده باشه حسش نکرده باشه تولدشو احساس نکره باشه چ حسی میتونه به اون بچه داشته باشه؟مث وقتیه که شما میری عیادت کسی که تازه بچش بدنیا اومده واون بچه رو میدن بغل تو.چ حسی به اون بچه داری؟
  • بی نام IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    11 6
    اخر زمانه دیگه شک نکنین اخه این دخالت در کار خداست ولی در کل نظر همه قابل احترامه
  • IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    6 5
    سلام این ایده بسیار عالی میباشد وبرای مادرانی که بیمار هستند ویا نگی توانند بچه به دنیا بیاورند بسیار لالی میباشد ولز کاش طوری بود که این رحم های مصنوعی حالت ارتجا عی داشت و در رحم مادران کاشته می شد تا هر کس نوزاد خودش را خودش به دنیا می اورد و در جا معه هم مورد قبول همگانی بود و بچه ها تمام حس ها را از مادر در یافت می کردند وبرای مادران هم چنین وبچه ها بعد از به دنیا امدنشان مثل ربا ت ها عمل نمی کردند و رفتارشان به انسانها نزدیک میشد شاید ایده من چند سال بعد به واقعیت بپیوند
  • خااااااان IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    6 5
    این دست گاه خیلی خیلی خیلی خیلی پیشرفته است
  • یه نفر IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    15 2
    چطور دانشمنداهنوز تو درمان خیلی ازبیماریها موندن حالا میخان یه انسان کامل رو مصنوعی درس کنن کاش اول فطعه ها رو میساختن مثلا پانکراس مصنوعی واسه دیابتی ها
  • علی US ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    15 8
    به نام خدا:این قدر ساده نباشید اینها میخوان روح انسان واقعی رو بدزدن وبجاش رباط وفرزندانی تحویل بدهند ک مغز وافکار آنها رو تحت اختیار خود خواهند گرفت ( متاورس)و (ماتریکس) این نیروهای شیطانی ( ابرقدرتها)میخوان زمین رو تصرف کنند لطفا مطالعه کنید وپیچ حامی هیلر رو ببیند لطفا
  • IR ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    13 4
    سند 2030 داره نظم نوین جهانی اجرا میشه خدا به دادمون برسه
  • IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    15 1
    ازنظراخلاق بهترازرحم اجاره‌ای است ولی مسلماً نبایدفراگیربشودفقط برای درمان ناباوری باشدبه هرحال انسان خدانیست و همیشه نقص درکاردا رد
  • IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    5 19
    امیدوارم هرچه زودتر این طرح و ایده به واقعی تبدیل شود و آرزوی بسیاری از افراد جامعه که نمی‌توانند در حالت طبیعی فرزندی داشته باشند برآورده شود علم هر روز پیشرفت می‌کند اما متاسفانه درک و فهم بسیاری از جوامع بشری همگام با آن رشد نمی‌کند 😞
  • IR ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    5 17
    بسیار عالی و سودمند . انشالله در آینده نزدیک شاهد این پروژه در ایران باشیم.
  • جمال IR ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    11 1
    باسلام،انسانها باهرمیزان هوش، زیبایی، توانایی منحصربه فرد هستند اگر این ایده واقعیت پیداکنه خیلی ازفضایل اخلاقی نابود میشه وماشاهد انسانهای ماشینی خواهیم بودکه احساسی ندارند ودنیا هیچ لذتی نخواهد داشت ونسل کشی وجوامع بشری بااینهمه نعمت های خدادادی نابودخواهد شد، بهتره ممنون بشه چرا باساختن حتی یک گونه دنیا مخاطره میشه
  • آرمان IR ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    15 1
    قطعا و بدون شک ساخت دست بشر به گرده پای ساخت خدا نمی‌رسه.
  • پوریا IR ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    15 14
    وبازهم ایرانیان همیشه درصحنه اومدن نظر میدن آخه کسی که اطلاعاتی نداره چرا راجع به همه چیز باید نظر بده
  • محسن IR ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    13 3
    اين كار صد در صد غير ممكنه ، جسم رو در رحم مصنوعى به صورت يك نوزاد كامل پرورش ميدن ولى بچه مرده به دنيا مياد . مسئله روح رو نميتونن حل كنن . نه فقط انسان حتى حيوانات رو هم نميتونن در رحم مصنوعى زنده به دنيا بيارن .
  • بنده خدا IR ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    6 2
    به نظرتون همه چی فقط درد زایمانه؟ پس حس مادری چی میشه؟
  • eli IR ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    8 1
    داروهای ضدسرطان و دیابت خیلیییی وقته کشف شده ولی مافیا دراختیار مردم نمیزاره چون سودی خوبی واسشون داره
  • eli IR ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    9 1
    کل جهان رو ۳ ۴ نفر میچرخونن این کار هم درسته یسری خوبیا داره ولی در نهایت اینکارو میکنن که کره زمین رو تحت تصرف خودشون بگیرن لطفا فیلم خارجی دایورت جنت رو که ۳ قسمته ببینید
  • شهریور IR ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    7 3
    برای من دیگه مهم نیست من دیگه امید ندارم
  • IR ۱۸:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    7 0
    این ایده نیست بلکه چند ساله و چندین ساله روش کار میشه حقیقتم داره.
  • رسول IR ۱۸:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    12 1
    طولی نمی‌کشه همه کشورها این کار انجام میدن با این کار نیروهای مسلح ايجاد میکنن عاقبت کره زمین رو نابود میکنن
  • まわさ IR ۱۹:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    10 2
    ببخشید ولی انسان به خاطر همین نقص هاش انسانه 😐 اگه همه باهوش و زیبا و بدون عیب باشیم دیگه فرقمون چیه ؟؟ جامعه به همه جور انسان نیاز داره .
  • زهرا IR ۱۹:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    9 1
    الان شخصی بچه دارنمیشه بادستگاه بچه دار میشن بچه ضعیف هسش چون توشکم مادر نیست بزرگ شدنی صدتا بیماری داره بعد چ انتظاری دارید ایناایجور کنن این درست نیس
  • زهرا IR ۱۹:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    10 1
    ایشالله اخبار زامبی هم میاد یعنی هرفیلمی ک درست میکنن چ زامبی چ ... و یکی ک الان اینو گفتن همشون برنامه ریزی شدس پس صدرصد زامبی هم میاد این دنیا هیچی ازش بعید نیست
  • سارا IR ۲۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    14 1
    شماها اگر به فکر مردم هستید دارو درمان بیماریهای مختلف مثل سرطان اعصاب پوست ناباروری ... کشف کنید نه ساخت انسان کارخونه ای
  • Tanha IR ۲۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    3 12
    موافقم👍هركي مخالفت کرده ینی باعلم وتکنولوژی مخالفه
  • IR ۲۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    11 1
    اگر صحت داشته باشه در این سطح و گسترش وسیع اینها لشکرهای بی احساسی هستند که در آینده به جان بشریت می افتند و قطعاً این کار برای منافع استکباری و سرمایه داری حاکمان بی اخلاق بشریت فعلی هست
  • امیرعلی IR ۲۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    9 3
    اگه هم راست باشه اون بچه هارو فقط برای داعش تربیت میکنن
  • علی IR ۲۲:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    4 6
    مگه اجبار تو کار هست ..هر کی دوست داشت این کار رو بکنه ...نطفه از پدر مادر هست دیگه ..الان خیلی ها که از شکم متولد شدن خو مثل حیون هستن بلانسب چهارتا ادم خوب
  • رشته علوم تجربی IR ۲۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    13 1
    بر اساس اولین پایه ساختار زیست شناسی که بر پایه اخلاق زیستی بنا شده است و توضیح آن در این نوشته نمیگنجد و ضد اخلاق زیستی است!
  • من IR ۰۴:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    5 3
    اینطوری کودک میشه کالا
  • سرخ پوش IR ۰۶:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    3 2
    اینکارازلحاض فرزنداوری ‌وجلوگیری ازباردارشدن درطول ۹ماه جلوگیری میکنداین نو نسل جدیدازفرزندان شیشه ای رابرای انواع اقدامات نظامی جاسوسی وعملیتهای فراوانی تربیت. وآموزش می‌دهند چون ازنظرعاطفی مادروپدربی بهره هستن وشایدبی رحم ترین نسل بشوندودست پرورده دولت‌ها می‌باشند.
  • Armina IR ۰۷:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    4 2
    انسان ها یه سری ربات بی روح نیستن، منم با درد نکشیدن خانم ها کاملا موافقم و پیشرفت علم باعث راحت تر شدن زندگی تک تکمون میشه اما ما انسانیم . روح داریم و ناراحت میشیم، گریه میکنیم ، عصبانی میشم، میخندیم و استرس میگریم. چیزی که ما رو شبیه ربات نمیکنه چیه؟ احساساتمون؟! نه ! چیزی که ما رو شبیه ربات نمیکنه تفاوتامون و هیچکدوم کامل نیستیم و دنیایی رو تصور کنید که همه یکدست و کامل باشن
  • عباس شجاعی GB ۰۸:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    1 3
    این همه فایده چه فایده؟
  • محمد IR ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    5 1
    سلام این کار نشان از آمدن دجال می‌دهد که در سال‌های آینده یا در قرن اینده،،که اشاره می‌شود به انسانها که بر روی زمین هیچ خداپرست وجود ندارد همه دجال را می‌فرستند وان جاست که روز قیامت فرا می‌رسد در اصل دجال مخفف دیجیتال است که تمام زندگی وبرنامه هدف مارا مشخص میکنه تمام کمال مطیع آن می‌شویم چون چاره دیگه نداریم تمام خواسته‌های مان از طریق دیجیتال بر آورده میشود
  • پویا IR ۰۸:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    8 2
    فقط امیدوارم که ایده ماتریکس در کار نباشه و عده کمی به دنبال پیاده سازی ایده ماتریکس جهانی نباشن و فقط یک راهکار برای بشریت باشه:/
  • درمانده IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    6 3
    بچه سفارشی؟؟ تولید آدمهایی مشابه؟؟؟؟ چیزی پرورش بدین که نسلش رو به انقراضه، نه آدمیزاد که کره زمین رو نابود کرده چه خبره هفت میلیارد آدم؟؟؟ همین آدمهای خیابانی را سرپناه و غذا و آموزش بدین کافیه لازم نیست آدم تولید کنید. اینقده بچه تولید میشه سرراه میذارن کارخانه بجه سازی، از تولید به مصرف
  • ممد ویروس از کهکشان 777 IR ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    3 3
    آنقدر تباه نباشید اینا همش چرتو پرته آدمیزاد آخه آنقدر احمق میشه اینا هنوز نتونستن یه واکسن کرونا بسازن که جلوشو بگیره بعد اومدن واسه ما جنین پرورش میدن واقعا مسخرس
  • IR ۱۷:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    2 2
    اتفاقا الان این مزارع نوزاد به درد کشور ما میخوره که مردم به خاطر وضع بسیار بد معیشتی نه جرات ازدواج دارن نه اینکه صاحب فرزند بی اینده بشن
  • سسس IR ۲۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    4 0
    افرادی که اینکار رو میکنم اقلیتی ان که دنیا دستشونه.فکر ما هم نیستن. یه ارتش بی رحم و بدون وابستگی به خانواده تولید و کارهاشون رو میکنن. این نسل جدید انسان خودش رو برتر دونسته و در آخر همه ما رو به بردگی میگیره. طبیعیه ما خودمونم با گونه های ضعیف تر همین کارو کردیم!
  • ماریان IR ۲۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    1 0
    و اینگونه س که جهان نابود می‌شود...هنوز هم ایمان نمی آورید
  • ۱۲۳ IR ۲۳:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    2 0
    یه سوال این بچه ها چرا بند ناف ندارد
  • DE ۲۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    5 1
    خیلی خطرناک!!!ابتدااین نسل بعداز مدتی ارباب انسانهای عادی،بواسطه هوش وقدرت فوق‌العاده شون،،وبعدنسلهای بعدی،تلاش جهت سلطه به نسل اول هوشمند،،ونهایتا" نابودی هردوگروه،،که حاصلش نابودی انسان وهرنوع موجودزنده است!!!
  • محمد IR ۲۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    1 4
    دوستان این کجاش غیر اخلاقی هست. خداوند به ما انسانها قدرت و علمی داده که بعد نابودی جهان تنها به چند درصدش پی میبریم. رسد آدمی به جایی که به جز خدا نبیند. از خر سواری رسیدیم به فضا پیما و باز ادامه خواهد داشت. با سپاس
  • IR ۰۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۹
    5 1
    این همش تبلیغه اگر راست می گن یک عدد کلیه یا کبد یا قلب درست کنن برای بیماران نیازمند. تا چه رسد به تولید انسان کامل
  • حسین IR ۰۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۹
    0 0
    آنقدر در این مورد ابهامات هست و مسائل سر در گم و سئوالات که آدم مات و مبهوت به آن نگاه میکند. اگر سیستم بدن مادر در روند رشد جنین نقس اساسی داشته باشد این پروژه تا قرنها باید منتظر تکامل باشد. بقول بسیاری از اطبا سیستم تولید مثل زنان خود از عجایب خلقت است . و حیرت آور اما اگر روزی به بار بنشیندو بتوان هزاران انسان با آی کیو ۲۰۰ بوجود آورد مسلم پیشرفت بشر صدها سال جلو خواهد افتاد حالا در مورد در تاریکی قرار داریم تاکی این ایدن عملی شود .
  • aram_kurd IR ۰۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۹
    1 1
    دگ واقعا هر چیزی طبیعیش خوبه ولی بنظر من دنیا دگ ب اخراش رسیده اینا همش نشانه قیامته مگ میشه مگ داریم همچین چیزی تا خدا نخواد برگ از درخت نمیوفته بعد اینا امدن با ی دستگاه نوزاد بدنیا میارن مثل مرغای مصنوعی اصلا مایی ک زنده ایم زندگی نداریم با اینکه پدر و مادرم داریم بعد اینی ک بدنیا میاد با دستگاه ینی زندگی پدر و مادر یا ارزو یا خواسته نداره داشته باشه هم ب کی بگه اینام میشن بچه خیابونی گناه داره والا خیلی
  • سحر IR ۰۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۹
    1 0
    دنیا دیگه فراتر از حد تصور داره پیشرفت می‌کنه ، هم جنبه منفی داره هم مثبت ، ترجیح میدم نظر خاصی ندم 😶
  • مهبد IR ۰۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۹
    3 4
    این موضوع یک ایده قدیمی هست . احتمالا تا سال 2100 یعنی 80 سال دیگر شما قادر خواهید بود فرزندتان را با تمام ویژیگی های مد نظرتان ،مانند رنگ پوست ،مو ، چشم ، مشخصات اندام ، میزان ضریب هوشی و....... را از سایت های اینترنتی دانلود کنید . شاید باورش سخت باشد ولی با آغاز انقلاب صنعتی چهارم و دستاوردهای آن مثل پرینتر سه بعدی بیولوژیک ، هوش مصنوعی ، ایر رایانه های پیشرفته شما مشخصات نوزاد مورد نظر تان را در فیلد های مربوطه تکمیل و سپس روی دکمه پرینت کلیک میکنید ظرف چند دقیقه فرزند شما خلق می شود و می توانید صدای گریه او را بشنوید .
  • میلاد IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۹
    2 3
    عالیه واقعا
  • ابوالفضل IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۹
    2 0
    به نظر من مهمترین نکته در تکامل هر موجودی تنوع آن گونهاست در نظر بگیرید مثلا یک بیماری یا اپیدمی به وجود بیاید که افراد بینا را نابود کندیا تاثیرش بر روی انسانهای کوتاه قامت کمتر باشد.حالا اگر با اصلاح ژنتیکی تنوع کم بشه اومنموقع نسل بشر محکوم به فنا و نابودی است
  • یاسر IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۹
    2 5
    یکی گفته سلام سیزده تا منفی خورده🤭🤭😁😂
  • م IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۹
    4 0
    زمانی میرسه که دیگه هیچ خانواده ای وجود نداره و همه چی از بین میره هوش مصنوعی دنیارو تصاحب میکنه واون روز خیلی وحشتناکه نباید اجازه بدن خطرات هوش مصنوعی بسیار بیشتر از بمب اتم یابیماری
  • IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۹
    1 1
    این پروژه طپش قلب وروح ونفس راازکجابه نوزادتحویل خواهدداددرصورتی که روح ونفس رانوزادازمادربخودمنتقل می کندکارخانه تولیدانسان اینهاراازکجابه نوزادمنتقل خواهدکرد
  • - IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۹
    1 1
    تکنولوژی جوری پیشرفت میکنه که اینجوری هم میشه
  • صبا IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۹
    0 1
    این خیلی عالیه مخصوصا برای افرادی ک بارها کاشت انجام دادن و نتیجه نگرفتن اگر ضمانت میشه ب ایرلن بیاد و بچه از هر نظر جسمی ذهنی و روحی سالم باشه چرا ک نه خیلی عالیه
  • IR ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۹
    2 1
    این کارقبلا انجام شده حالا دارن صحبتشومیکنن
  • ف IR ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۹
    0 1
    خوبه دیگه مادران ویار و درد حاملگی و زایمان نمیکشن و بدنشون چاق و زشت نمیشه!بچه هم سالم بدون بیماری ژنتیکی با چشمان رنگی و موی زرد به دنیا میاد .خیلی از مادران موقع حاملگی زیاد افسرده و ناراحت هستن که روی جنین تاثیر بد میزاره ولی وقتی تو دستگاه باشه دیگه این تاثیر بد رو از والدین دریافت نمیکنه.خیلیا با ای وی اف بچه دار میشن این هم مدل جدید ای وی اف است.
  • آرمان IR ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۹
    2 1
    واقعاً عالیه !
  • lili IR ۱۷:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۹
    2 0
    حاملگی شاید از نظرها یه چیز عادی باشه،چون همیشه دیدیم،اما واقعا یک معجزه هستش،شاید اگه درکی از معجزه وجود داشت،هیچ نوزادی تو سطل زباله یا هر جایی رها نمیشد‌،این مشکل برای همه ی کشور هاست،بعد حالا یه همچین تکنولوژی برای چی باید صورت بگیره،اصلا به این فکر کردین همیشه تو زندگی چیزی رو اگه به زحمت بدست نیاری‌ نمیتونی به اندازه کافی قدرشو بدونی،حالا میخواد ثروت بادآورده باشه یا یه بچه اونم از طریق کشت،کاری به پیشرفت بشریت ندارم،پس ما برای چی خلق شدیم،اصلا هدفمون از زندگی کردن چیه؟
  • محمد جواد IR ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۹
    1 0
    یه زمانی کالبد شناسی و کالبد شکافی هم از نظر اخلاقی بد بود ولی خیلی پیشرفت در پزشکی بخاطر کالبد شکافی روی جسد انسان شکل گرفت .آخرش این جسم احتیاج به روح داره و اون روح را خدا در وجودش قرار میده ،مشکل ما انسانها از استفاده درست و غلط از تکنولوژی هست وگرنه تکنولوژی را درست استفاده کردن مهم است
  • آرمين IR ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۹
    1 0
    اگر برای اصلاح مشکلات ژنتیکی مانند نابینایی باشد خوب هست
  • امیر عباس ق IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۹
    3 0
    این عکسو فیلمو شواهد نشانه پیشرفته ترین برده داری دنیاست
  • شیرین کامرانی IR ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۹
    2 1
    علم چه ما بخوایم ونخوایم در حال پیشرفت هست همونطور که بعد از چند میلیون سال انسان بدوی تبدیل به انسان امروزی با این تنوع ژنتیکی و هوش و دستاورد شده قطعا این مسیر ادامه خواهد داشتد و قطعا این پیشرفتها هر روز به نفع انسان بود فکر کنید علم پزشکی شما و عزیزانتان را چقدر نجات داده و یا مهندسی چقدر زندگی سخت را راحت کرده به طوری که ما امروز از قدرتمندترین پادشاهان گذشته راحتر زندگی میکنیم و دیگه نمیتونیم در غارها و جنگلها و بیابانها بدون امکانات زندگی کنیم خلاصه علم مطابق با زمان خودش پیش میره و انسانها با شرایط جدید تطابق پیدا میکنند .راه دور نروید سال ۱۲۸۴ اولین بار در ایران ژنراتور برق وارد شد و فقط در کشور خودتان ببینید چقدر تحول ایجاد شده چه کسی حاضر است جهان به عقب برگردد.به نظر من به جای غر زدن سر چیزهایی که قدرت درکش را نداریم از امکاناتی که علم دانشمندان برایمان ایجاد کرده اند شکر گزار باشیم و قدر زندگی را بدانیم.
  • مجی IR ۱۹:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۹
    0 0
    اینا فقط میخوان ببینن ما چه پیشنهادایی میدیم چه ایدهایی میخوان از پاسخهای شما کمبودهای علمی شون رو کامل کنن
  • ل IR ۱۹:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۹
    1 0
    چند ماه پیش ی فیلم از شبکه نمایش پخش شد اشتباه نکنم اسمش بود من مادر هستم ی روبات همین کارو انجام داد بچه ب دنیا اومد بعدم ازش نگهداری کرد مثل آدما
  • عباس IR ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۹
    1 0
    علم منتظر بعضی ازمخالفتها نمیماند وبه زودی فراگیرخواهدشد کما اینکه نظرات بسیاری ازدانشمندان دروهله اول بامخالفتهایی روبروشده
  • Zgh IR ۲۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۹
    2 1
    این الان مگه همون لقاح مصنوعی نیس ؟ فقط فرقش اینه که تو یه محیط خارج از رحم اتفاق میوفته.به نظرم برای پدر مادر هایی که فامیل هستن و نمیتونن بچه سالم به دنیا بیارن یا به هر دلیلی ژن شون به هم نمیخوره خوبه.البته بچه هر چی باشه بازم برکته ولی به هر حال یه مادر و یه پدر اگه بتونه سلامتی بچه شو خودش انتخاب کنه خب قطعا بچه سالم رو انتخاب میکنه چون دوست نداره بچه ش عذاب بکشه. اگه کنترل بشه روش خوبی هست برای اینطور والدین.
  • ناشناس IR ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۹
    5 1
    به نطر من در آینده نه چندان دور نسلی خالی از احساس وعاطفی خواهیم داشت . درحال حاضر که جنین در وجود مادر پرورش پیدا می کند مادر ثانیه به ثانیه عمرش رو صرف بزرگ کردن جنین در وجود خود میکند، احساس و عاطفه مرده دیگه وای به حال این جنین هایی که در دستگاه می خواهند رشد پیدا کند آینده ای خون خوار خواهیم داشت، این ها همه نشانه های ظهور آقا امام زمان است ،آینده ای که در جوی ها بجای آب خون سرازیر خواهد شد، به امید ظهور آقایم امام زمان 🤲🤲🤲🤲🤲
  • IR ۲۳:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۹
    3 0
    تو رو خدا کاری کنید تولید انسان متوقف بشه
  • گولیت IR ۰۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    1 0
    یعنی مواد TC4 مصنوعی هم درست کردن برای نوزاد؟!
  • بی نام IR ۰۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    2 0
    ممکنه از هر زوجی چندین اسپرم و تخمک بگیرن و نوزادها درست کنن و جدا از هم بزرگ بشن بعدش چه خواهرها و برادرها که ممکنه باهم ازدواج کنن
  • اکوو IR ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    0 0
    سلام، میشه لطف کنین و استاندارد شما برای چاپ نظرات رو اعلام بفرمائید.
  • اکوو IR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    1 0
    لطفٱ استانداردی برا چاپ نظرات اعلام کنید تا ما باب میل شما نظر بدیم !!!

    پاسخ سایت: فرهاد عشوندی : دوست عزیز سلام استانداردهای خیلی سختی نیست. اینکه قواعد و چارچوب های انتشار در یک رسانه رسمی را داشته باشند

  • سارا IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    7 1
    خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی غیر اخلاقی
  • محسن IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    8 0
    اگه اینکار انجام بشه باید منتظر آخرالزمان باشیم
  • امیرحسین IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    4 0
    این یعنی تربیت نسلی از انسان ها که پدر و مادر ندارند، هویت ندارند، و مثل گله های گوسفند ول و رها و مطیع هستند.
    • مهسا IR ۲۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
      3 1
      چرا فک میکنید بدون خانواده میشن برای به وجود آمدن جنین به اسپرم تخمک نیازه و همین ها خانواده اون رو مشخص میکنه تمام واحساسش بیشتر از اینکه به دوره جنینی مربوط باشه به دوره رشدش مربوطه مگه همین الان انسان بدون احساس نداریم ادمی نداریم که بیخیال سر میبره هیچکدوم به دوره جنینی ربط نداره