حتما باید سید ابراهیم رییسی را به این کارخانه در چین می بردید!

سید ابراهیم رییسی در پایان بازدید از دو روزه از چین به تهران برگشت و در پایان این سفر گفت اگر آنچه بین او ، هیات همراه پرتعدادش که شامل وزراء ، نمایندگان مجلس ، تیم کارشناسی وزارت خانه ها و احتمالا فعالان اقتصادی می شده با همتایان چینی ، جاری شود ، اثرات مثبتی بر زندگی مردم خواهد گذاشت. او که در ماه های گذشته چند باری درباره ساخت هواپیماهای بومی در ایران صحبت کرده در این سفر می توانست دیداری از کارخانه تولید هواپیما سازی بومی چین داشته باشد که در برنامه هایش جایی نداشته است.

فرهاد عشوندی: سید ابراهیم رییسی و تیم همراهان در چین چه کرده اند؟ آنچه از دل اعلام برنامه های دیدارها اخبار رسانه ای شده بر می آید ، دیدارهایی رسمی در زمینه توسعه همکاری ها و اجرایی شدن طرح توسعه راهبردی ۲۵ ساله همکاری ها با چین است که باید منجر به سرمایه گذاری این کشور شرق دور و متحد استراتژیک در توسعه تاسیسات زیرساختی باشد. یکی از این راهبردها می توانست تقویت ناوگان هوایی ایران به عنوان کوریدور مهم شرق به غرب باشد. اما بر اساس آنچه منتشر شده به نظر نمی رسد سیاستی در این زمینه در دستور مذاکرات دو طرف بوده باشد و حضور چین در صنعت خودرو و ساخت و ساز انگار در اولویت بوده در سوی مقابل هم فروش نفت. آنچه در ویدیوی ابتدای مطلب می بینید درباره کارخانه و ایده بلندپروازانه چین به عنوان یک ابرقدرت جهانی برای ساخت هواپیمای مسافربری داخلی است. گزارشی که حجم سرمایه گزاری و چالش های چین را پس از رسیدن کوماک به تولید انبوه نشان می دهد. هواپیمایی که اگرچه انبوه سازی آن آغاز شده اما همچنان در تعامل با قطعه سازان بزرگ دنیای غرب از خود بویینگ و ایرباس تا جنرال موتورز همکاری می کند. رییسی که تاکید بر ساخت هواپیماهای ایرانی دارد شاید با بررسی دقیق این شرکت هواپیماسازی می توانست از تجربیات شرکای چینی بهره بگیرد.

حتما باید سید ابراهیم رییسی را به این کارخانه در چین می بردید!

چرا هواپیما مهم است؟

آنچه از دل توافقات آنی بر می آید توسعه فروش نفت به چین و یا تهاتر آن با این هم پیمان استراتژیک بوده است و گفته های غیر رسمی چون پیشنهاد برای دعوت از چینی ها در اجرا و عملیاتی سازی ساخت پروژه ۴ میلیون مسکن و یا صادرات محصولات کشاورزی به این کشور پهناور و البته پر جمعیت و ...

بحث هایی درباره توسعه صنعت فیلترینگ و خرید تکنولوژی برای توسعه پیام رسان ها نیز از دیگر بحث هایی بوده که درباره آنها صحبت به میان آمده. سید ابراهیم رییسی غیر از دیدار با تجار چینی و ایرانیان حاضر در این کشور دیداری از مجلسی در چین و همچنین دانشگاه ملی پکن داشته که از خبرسازترین بخش های سفر او به چین بوده است اما در میان همه این دیدارها شاید با توجه به حضور وزیر راه در کنار او ، یکی از مهمترین ملاقات هایی که می شد برای رییس دولت در این سفر استراتژیک برنامه ریزی کرد ، راهی برای برون رفت از بن بست فعلی صنعت حمل و نقل هوایی کشور بود.

بر اساس گفته محمد محمدی بخش ، رییس سازمان هواپیمایی کشور ، از ۵۵۰ هواپیمای مورد نیاز کشور برای حمل و نقل هوایی کشور ، در حال حاضر کمتر از ۳۰۰ هواپیمای قابل پرواز در خطوط هوایی داریم. تعداد بسیاری از هواپیماهای خطوط هوایی به دلیل سن بالای ناوگان از رده خارج شده اند و جنگ روسیه با اوکراین هم یکی از مهمترین کوریدورهای واردات هواپیماهای دست دوم جدید به خطوط هوایی کشورمان را با چالش روبرو کرده است.

در این شرایط و درحالی که رییسی در تابستان سالی که رو به پایان است پس از دیدارش از کارخانه هواپیماسازی هسا در اصفهان یکی از کارویژه های دولتش را حمایت از ساخت و پرواز هواپیماهای مسافربری ایرانی در آینده نزدیک اعلام کرد و حالا دوباره رییس سازمان هواپیمایی از به روز رسانی هواپیمای ایران ۱۴۰ نه چندان خوشنام و پرواز پلتفرم به روز رسانی شده ترابری آن در روزهای پیش رو تا پایان سال سخن می گوید ، همچنان یکی از بزرگترین دغدغه های دولت بر اساس قول های داده شده ساخت هواپیماهای مسافر بری ۷۲ نفره است . هواپیماهایی که حداقل تا امروز درباره نوع موتور ، فرمت بدنه و دیگر جزییات شان اطلاعاتی داده نشده اما اگر قرار بر توسعه همین پلتفرم موجود ایران ۱۴۰ باشد ، با توجه به ایرادهای ساختاری در این مدل و ناهمگونی این پرواز با شرایط اقلیمی ایران ، به ثمر نشستنش با تردید های جدی روبروست.

حتما باید سید ابراهیم رییسی را به این کارخانه در چین می بردید!

چینی ها برای کوماک چه کردند؟

فرصت حضور در چین با توجه به تجربه بازدید از کارخانه هلی کوپتر سازی در تارتارستان که به گفته شخص سید ابراهیم رییسی از بهترین شرکت های هلی کوپتر سازی دنیاست و البته بازدید از امکانات کارخانه هواپیماسازی هسای اصفهان ، بی تردید فرصت مناسبی بود تا از بزرگترین دستاورد جدید دولت چین بازدید کند. کارخانه هوا پیما سازی «کو ماک» که حالا دیگر مدل تجاری پرواز های مسافری اش وارد چرخه تولید تجاری شده است. چین حالا یکی از معدود کشورهای دنیاست که توان ساخت هواپیماهای مسافربری را دارد آن هم با گنجایش ۱۶۰ نفری . با موتوری به روز که برایش بیش از یک دهه تلاش کرده است.

این کارخانه فرصت مناسبی بود برای بازدید. یا حتی اگر به دلیل فاصله مکانی از پکن امکان بازدید رسمی نبود می شد با یک دیدار حضوری با تکنیسین ها و مدیرانش ، درباره راه های انتقال تجربه برای ساخت هواپیمایی که توان و کیفیت پرواز داشته باشد سخن گفت.

از اینکه چین در دل چالش ها با آمریکا چرا در ساخت و بهره برداری هواپیماهای مسافربری اش پیمان های همکاری مشترک توسعه ای با ایرباس و بویینگ داشته است؟

بی تردید یکی از بزرگترین دستاوردهای عینی برجام برای مردم در همان دوران کوتاه ورود همان چند فروند هواپیمای برجامی اولیه بود که یکی از آنها همان هواپیمایی است که سید ابراهیم رییسی و هیات همراه را به چین برد و برگرداند. اگرچه حالا قیمت بلیت های هواپیما این قدر لاکچری شده که از سفره بخش بزرگی از مردم حذف شده اما همچنان داشتن ناوگان مسافری به روز شده حتی با مدل هواپیماهای نوو استاندارد چینی بهتر از پرواز با هواپیماهایی ست که سال های امن دوره پروازی شان به پایان رسیده یا دارد به پایان می رسد.

بیشتر بخوانید:

این روش های عجیب و غریب برای پیش بینی زلزله!

رازگشایی از یک واقعیت علمی درباره درختان جنگل!

فیلم | پشت پرده ویدیوی جنجالی «مزرعه نوزاد انسان»!

ملاقات با آقای دونگ فنگ

بازدید از چنین کارخانه ای و آشنایی با مسیر رفته در راه رسیدن به ساخت هواپیما توسط دونگ فنگ که تجربه کار در فعالیت های فضایی را دارد ، بخشی از دولت چین بوده در وزارت صنعت این کشور و البته یک مهندس دانش آموخته از دانشگاه پلی تکنیک چین است. مردی که از سال ۲۰۱۷ تا امروز رییس کارخانه جات کوماک شده و همزمان توانسته دئو فرمت کوچک زیر ۱۰۰ نفره و پلتفرم ۱۶۸ نفره از این هواپیما را به بهره برداری صنحتی برساند و حالا در پی ساخت هواپیماهای ۳۰۰ نفره است. هواپیماهایی که مثل ایران ۱۴۰ ما با تکنولوژی موتوری سال ۱۹۸۰ ساخته نمی شوند و قابلیت های روز موتورهای جت دنیا را دارند. با شرکت های بزرگ موتورسازی هواپیما در دنیا در ارتباط هستند. اگرچه نخبگان ایرانی در سال های گذشته نشان داده اند توانایی ساخت بهترین ها را دارند اما در مسئله مهمی چون ساخت هواپیمای مسافربری در تمام دنیا این ارتباط علمی به صورت مداوم باید وجود داشته باشد و حالا که اگر به دلیل فشار تحریم ها ، امکان دسترسی برای مان کمتر است و مثل صنعت خودروسازی در چین با محصولات متفرقه بسیار روبرو نیستیم ، می شود این بهره گیری از تجربه شرق را که خودش در تعامل با بویینگ و ایرباس آن را به پیش می برد ، به کشور منتقل کرد. کوماک البته همان کاری را می کند که دقیقا شرکت هواپیماساز سرشناس سوخوی روسیه هم درباره هواپیماهای مسافربری ۱۰۰ نفره خود در حال انجامش است . به همین دلیل ملاقات با این مهندس سیاست مدار و استفاده از تجربیات او برای رییسی و تیم همراه می توانست حداقل دارای این تجربه و نگاه به واقعیت شود که چطور این شرکت در یک بازه کوتاه از زمان ورود به بازار تجاری توانسته خارج از تعهدات داخلی صاحب ثبت نزدیک به هزار سفارش برای تولید هواپیما از دیگر خطوط هوایی دنیا شود .

فرصت سوخته برجام

همین چندی قبل اعلام شده بود که در صورت تداوم برجام در یک بازه ده ساله قرارداد تحویل ۲۰۰ فروند هواپیما با ایران منعقد شده بود که چالش صنعت هوایی کشور را به کلی بر طرف می کرد. اتفاقی که به سرانجام نرسید و هنوز هم رییس سازمان هواپیمایی یکی از سه نقشه راهش را احتمال کشایش در برجام و امکان بهره مندی از این فرصت برای بازاحیای قراردادهای قبلی می داند اما تا آن زمان اگر سیاست ایران گام برداشتن به سوی ساخت پلتفرم داخلی است ، باید در خاطر داشته باشد که چنین مسیری نیاز به بالاترین سطح تجربه ، دقت و کیفیت را دارد. برای همین شاید یکی از ضروی ترین بخش هایی که باید به سفر آقای رییسی افزوده می شد احتمالا ملاقات با صاحبان این کارخانه هواپیماسازی بود.

۴۱۴۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1732488

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 98
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 6
  • IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    دو هزار تا آدم با خودت بردی چین تو این اوضاع اقنصادی که چی بشه دلار ۴۸ هزار تومن آقایون تو فکر سفر
    • IR ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
      انقدر که شما جدی گرفتید مطمئنم خودش جدی نگرفته. حالا یه چیزی گفت بنده خدا.
    • IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
      تو خودرو موندند. هواپیما پیشکش.
    • IR ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
      سر جمع خبر آنلاین، 250 لایک یا دیس لایک تقدیمی به طرفداران دولت 12+1
    • هیبت وشکوه IR ۱۷:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
      منافق ماهواره ای
  • IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    76 15
    چین بدهکاری..
  • IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    کدامیک از مسئولین سوار ماشین ایران خودرو یا سایپا می شوند؟ بس کنید همان طور که همه می دانند ماشین های ضد گلوله بنز وآخرین مدل فقط برای مسئولین حلال است! پراید قاتل جاده ها برای مردم بی گناه ایران!!
  • محمد معین نجف آبادی IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    چین بزرگترین تقلید کننده و دزد تکنولوژی جهان است و از صدقه پیشرفت دیگران به اینجا رسیده و این آنچنان لطفی نخواهد داشت .تمام کنید این بساط رو
    • محمدرضا IR ۲۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
      خود اروپاییا کل انقلاب صنعتیشون رو از اسناد علمی مسلمونا دارن. هرچی دانشمندای مسلمون کشف کردن اونا به نام خودشون زدن.
  • IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    امثال رییسی روحانی احمدی نژادوقالیباف فقط ضرردارن
    • IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
      خب تو کاندیدا میشدی خخخخ
    • IR ۱۶:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
      ملت راضیه
  • مرضیه IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    اول خبر خوشحال شدم ولی همین که خوندم چندی از نماینده های مجلس هم بودن کلا ناامید شدم حضور این نماینده ها هیچ اثر مثبتی ببار نمیاد
    • عباس IR ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
      کدام مفیدبوده .چلوگربه ای زدندوبرگشتند
  • دیده بان IR ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    نویسنده متن، مشخص است که تنها برای دیده شدن در تلاش است چون دارای اطلاعات ناچیزی از یک نوع تخصص و نیاز میباشد، و دید یا نگاهی جامع و کامل و محیطی و محاطی بر رفتارها ندارد! علت این نوع نظر اینست که، اولین پارامتر در مواردی چون بومی سازی یک نوع محصول صنعتی تولیدی، بیشتر از هر عنصر شکل گیری دیگری که باید وجود داشته باشد ، فرهنگ جامعه کارگری تولید محصولات است، که مشخصه اصلی این دیدگاه بر عدم شناخت نویسنده بر نحوه عملکرد کارگران و متخصص های چینی نسبت به همتایانشان در جامعه ایران است، دوم اینکه نویسنده متأسفانه جغرافیای وسعت چین را نمی‌شناسند و همینطور قوانین موجود در کشور چین نیز هم نمی‌داند! مگر تاکنون چند رییس‌جمهور یا نماینده کشور های خارجی زمان ورود به ایران از کارخانه های تولید کشور دیدن کرده اند که رییسی قادر به ارسال چنین درخواستی باشد! آیا ما تا کنون برای تولید پهپاد و یا موشک و یا هر خودروی دیگری از کشور های مختلف سرویس گرفته این که اینبار هم همچین اقدام اشتباهی را بخواهیم انجام دهیم؟؟!!! همچنین، آیا شما میتونید بنا به درخواست هریک از مسئولان کشوری و لشکری براحتی وارد خودروسازی شوی
  • رز IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    اگر خبرگذاری هایی امثال این .... بزارن کارهای خوبی صورت میگیره.یعنی کارها همیشه انجام میشه.اما این شمایید که نمیزارید مردم مزه کنن........
    • IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
      71 9
      خبرگزاری منظورت بود
  • مریم IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    هواپیما مهم است زندگی معیشتی و مشکلات مردم مهم نیست آقای دکترای افتخاری
  • ناشناس IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    آخه چینی ها هم تا این حد احمق نیستند، آنها با صنایع درجه سه و چهار و گمنامشان تهاتر میکنند، صنایع درجه یک که شامل تحریم ها میشوند را که قربانی ما نمی‌کنند.
  • علی IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    تارتارستان اسمش برام عجیب بود یکم تحقیق کردم تاتاریا هم بهش میگن نژاد قزاق ترک هستن اکثرا سرمایه گزاری های این ایالت ترک تبار رو ترکیه انجام داده به علاوه بر اینا نمیدونم واقعا بایداینکارو کرد یا نه روسیه بزرگترین ضربه هارو به اقتصاد ایران زده.
  • IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    یه عده درفتن اونجا و اومدن بدون هیچ دستاوردی برای مردم
  • IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    خود اقای رییسی دستور ساخت هواپیمای 72 نفره را داده شما نگران نباشید اونرا که ساختند 720 نفره هم کمه تلاش و پول بیشتر میخواهد .مهم این است که دستور ساخت صادر شده.
  • فرض کن من IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    این ذوق زدگی دولت از این سفرپر سر و صدا بحث اقتصاد مقاومتی را زیر سوال میبرد ،این پالس خود نشان دهنده نیاز مبرم به تکنولوژی روز دنیا و مقداری تعدیل درفرار از گفتگوی با جهان باحفظ استقلال سیاسی و استفاده خبرگان سیاسی وباتجربه کشور وتوانمند در قدرت چانه زنی وآشنا با قوانین بین المللی میتوان به مردم خدمت کرد
  • هاهاها IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    ما رینگ هواپیما رو هم نمیتونیم بسازیم چه برسه به کلش
  • IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    71 29
    شما که اینقدر اطاعات به روز تکنولوژی صنعت هواپیمایی دارید چرا وقتی کار تمام میشود شروع به نظریه دادن میدهید ومیخواهید دولت را ناکار آمد جلوه دهید این صغرا کبراها که شنیدند مردم ولی هیچ خاصیتی از مسئولین ومشاورین ومنتقدین دریافت نکردند پس غم مردم را زیاد نکنید که افسوس چیزی را بخورند که معلوم نیست درست از کار درآید ماشا ا لله تا بخوای در این مملکت پر ادعا زیاد ولی پوچ مردم از این دولت وبقییه دولتها هیچ خیری ندیدن شاید کارهای خوب هم انجام داده با شند ولی در برابر خراب کاریشان ناچیز است باید هماهنگی در بین نخبه های اقتصادی فرهنگی سیاسی باشد تا کاری را به پیش برد واین ها از هم جدا نیستند ما در زمان جنگ کسانی فرماندهی کردند که حتی دوران سربازی هم نرفته بودند ولی بهترین فرماند شدند باید روحیه جهادی واز خود گذشتگی داست والا راه به جابی نخواهیم برد ونه تبلیغی که با تبلیغ عیب پوشانی کنی مثل کسی که مریض است بجای دارو ودرمان کت شلوار نو و شیکت بکنی تنش
  • جانم فدای سردار سلیمانی IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    کشور ما ایران از همه دنیا از همه نظر جلوتر هست و بخصوص از افرادی متخصص و نابغه .ولی بخاطر اینکه مدیران کشور ما بیسواد هستند .حرف نابغه ها را نمی توانند هضم بکنن . و رد میکنند اونا هم می‌روند خارج اونجا بهترین کارها را انجام می‌دهند .همین خودروسازی .فقط بفکر خودشون هستند نه مردم . اگر فقط چند درصد حرفهای رهبر را مدیران انجام میدادند الان در. دنیا در صنعت خودور صادر کنند بودیم
    • IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
      8 270
      این چه کامنتیه
    • سید مجید IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
      مرسی اه
    • IR ۱۵:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
      278 3
      احسنت. فقط جای سواله که چرا این مسئولین انقلابی به حرفهای ایشون گوش نمیدن؟!
  • حشمت IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    922 8
    چرا فکر میکنید اونا برجام میخوان ما نه؟ به کدوم تعهد برجامی عمل کردند اخرشم پاره کردن رفت
  • مهدی نصر IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    معلومه که شمااصلاحات چی های ...حسابی یک جاهایی تون سوخته از سفر «سیدابراهیم رییسی»به چین.که حتی حاضر نمیشین لقب رییس جمهور را براش بکار ببرین !!!خخخخ
    • مرتضی@ IR ۱۷:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
      مابه سفرمون نگاه میکنیم که هرروز کوچیکتر میشه درضمن مثبت ومنفی ها به صورت کاملا مشخصی دست کاری میشن خیلی تابلوهستش که دست کاری میشن
    • بنده خدا 16 IR ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
      آفرین آقا مرتضی گل گفتی
  • ایرانی IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    آخه با کدوم تجربه و کدوم مطالعه و کدوم مشاوران ورزیده میتونه قضاوت کنه که اینا بهترین هلی کوپتر و غیره.... ما در گذشته اولین کشوری بودیم که هواپیماهای مدرن را بعد از کشور سازنده در اختیار داشتیم از هواپیماهای جنگنده گرفته تا مسافربری اما حالا باید به دنبال هواپیماهایی باشیم که از عمر مفید آنها سالها می‌گذرد اینجاست که تحریم ها برای گروهی نون و آب خوبی دارد و دود اینکار فقط به چشم مردم بدبخت و عقب نگه داشته این مرز و بوم میرود
  • ناشناس IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    کاشکی یکم کارهای مثبت این سفر را هم میدید
    • IR ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
      افزایش قیمت دلار یکیشه.
    • IR ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
      دیدن کارای مثبت چشم بصیرت میخواد که متاسفانه در ایرن کمه
  • رو کم کن IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    بابا ولمون کنید ، چه انتظاراتی دارید
  • میثم IR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    وقتی یه چندصدنفرمیرن یه کاری راانجام بدن بدون که فقط چین ندیده بودن وخدامیدونه چقدرهزینه شده تواین وضعیتی که کشورمون اینقدرمشکلات داره خوی هم که یه طرف تازمانی که دین وسیاست باهم باشه هیچ کاری پیش نمیره چون کارمون به جایی رسیده ک
  • IR ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    این سفر با اثرات مثبت در زندگی مردم با دو برابر شدن قیمت فولاد افزایش سر سام آور مواد غذائی رکورد ۴۸۰۰۰ هزارتومانی دلار خودشو نشون داد چه سفر پر برکتی
  • IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    254 8
    ماشالا معلومه خبرآنلاین کارشناس کم داره. کاش چندتا کارشناس استخدام می کردین و خبرای درست و حسابی دست مردم می دادین. چیه اینا نوشتین!!!!
  • IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    حالمون بد شد از بس گفتین برجام .برجامیون رفتن حالا این خبرگزاری ها ول کن نیستن . چهار تا خبر امیدوارکننده هم میاد شما وارونه تحویل ملت میدید بی آبرویی بیشتر از این نکنین خیلی از مسئولین دولت قبلی همین که تو زندان نیستن برن خدا رو شکر کنند. شما هم سیاسیت رو بچرخون چون قدرت در حال چرخش و هرکی دیر متوجه بشه زیرش میمونه 🤣
  • میثم IR ۱۵:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    به این میگن دموکراسی. امثال روحانی و خاتمی باید یاد بگیرن.
  • داود IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    سلام چرانون رادورسرخودمان میرگردانیم که آیابتوانیم بخوریم یانتوانیم بهتراست ازمهندسی معکوس استفاده شودالبته باآزمون وخطای بیشتروگسترده ترشایدبه امیدخدا بتوانیم بهتروبه روزترازآنان به تولیدداخل بپردازیم بله ناامیدی یعنی مرگ پس مامیتوانیم فقط کافیه بخودمتگی بود اینقدرخودتحقیرنباشیم فقط کمی بخودمان امیدوارم باشیم مشگل مااین این است که میترسیم ازمباداها. این مباداها مساویست باناامیدی بامیدخدامامیتوانیم
    • رضا IR ۱۸:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
      ما ۲۰۶ و پراید نتونستیم درست کپی کاری یا بقول شما مهندسی معکوس کنیم.ال نود که پلت فرم ساده ای داشت بعد از رفتن رنو در سال ۹۸ خط تولید متوقف شد. اونوقت با مهندسی معکوس هواپیما درست کنیم. یه چیزی شنیدی .همه چیز به این سادگی که شما فکر میکنی نیست.
  • میرزا IR ۱۵:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    قرار هست یکی این اسب رم کرده اقتصاد رو افسارشو بکشه یا منتظرید خودش وایسته. اگه منتظرید که اون بالا چه نیاز به شما
  • IR ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    به نظر من فقط داره فرصت سوزی میشه با چین باید با اروپا آمریکا روابط داشته باشیم چون ریش و قیچی دست اونهاست باید با پنبه سرشون رو ببریم و کسب امتیاز کنیم
  • IR ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    خبرآنلاین سایبری هم تو لایک نظرات زیادن هنوز نفهمیدی حک شدی؟
  • حامد IR ۱۶:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    9 259
    اقای دیده بان حافظه چیز خوبی است ادعا می‌کردید که هشت تا رییس جمهور خارجی از تام ایران‌خودرو دیدن کرده اند نماز قضا ها را در چین خواندند
  • IR ۱۶:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    دستاورد بزرگ سفر به چین رسیدن دلار از ۴۴ تومان به بالای ۴۷ تومان دستاورد بزرگی است باید در کتاب گینس ثبت بشه
  • Aj IR ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    کی حاضره سوار هواپیمای چینی بشه؟
  • علی IR ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    هواپیما با موتور سمند می‌سازیم دست بر دارین از کارهای پوپولیستی و حرف های عوامفریبانه یه فکری ب حال اقتصاد در حال فروپاشی بکنید
  • عشایرایرانی IR ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    خبرانلاین،،،،، مینویسد عده‌ای نشسته اند بغل منقل نظرمیدن
  • م IR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    11 0
    برای من هم جای سواله ،چرا هواپیما مهم است ؟مخصوصا از نوع باربری برای مسافتهای دور !
  • هستی IR ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    262 2
    علی برکت الله
  • IR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    مدتی هست منفی و مثبتها واضحا دستکاری میشه
    • مرتضی@ IR ۱۷:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
      کاملا مشخصه که دست کاری میشه وگرنه ازحال وروز مملکت مثل روز روشنه چند چندن دولت بامردم
  • Ali IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    بااین خط و خطوطت بایستی بهت بگم خودتی! مردم ایران به آینده امیدوارند. زنده باد ایران قوی
  • محمد رضا IR ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    مشک آن است که خود ببوید نه آن که عطار بگوید کسی از این دولت هاخیری ندید
  • Zz IR ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    حتما توی چین ناهار میدادن که جمعیت کثیری با رییسی رفتن.حالا هروقت برگشتن یادمون باشه ازشون بپرسیم ناهار خوردین؟؟
    • IR ۲۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
      9 478
      عیبی نداره منفی بدین.حرف حق تلخه.
  • علی IR ۱۶:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    11 0
    دوست من چند وقت پیش با شرکت هواپیمایی کاسپین رفت اهواز ولی هواپیما کهنه کهنه و فرسوده بود باید این شرکتها در هم ادغام شوند و به بخش خصوصی واگذار شوند تا رقابت بین انها باشد
  • IR ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    کمی دلخور شده بود چین رفتن از دلش در بیارن،،دستاورد دستاورد چی اوردین چین تا بهتون احتیاج داره هست همه قرادادها بنفع خودش میزنه همچنین روس وقتی با کمونیست میشه رابطه داشت رابطه بهتری میتوان با امریکا داشت مردم کی میخوان بی دردسر زندگی کنن چند سال زندگی میکنن بس کنید خودتون که سفرها وخریدهای خارجکی دارید
  • علی US ۱۷:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    رییسی خیلی آد م خوبیه ولی کاش تو اقتصاد هم وارد بود
  • IR ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    همینطور که بارها اشاره کردم به شما ربطی نداره کی کجا رفته و چیکار کرده همچنان زبونتون رو در دهان نگه دارید شاید بشه این بلایی که سر ایران دراوردین رو درستش کرد
  • ناشناس IR ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    چه رُباتهای خوبی، همه نظرات رو در یک حد و اندازه منفی دادن!!!
  • IR ۱۷:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    ما که ندیدیم ونشنیدیم چین تا حالا جایی رو آباد کنه فقط به فکر منافع خودشون هستن
  • مهدی IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    به کوری چشم همه منافقین و بد خواهان نظام از همه ی مشکلات عبور می‌کنیم و بهترین دولت دولت رییسی است نه اون دولت پیر روحانی با جماعتی اصلاح طلب ک خیلی هاشون اجازه پیدا میمردن یک شبه ایران و به غرب و آمریکا میفروختن!!! ‌
  • رضا IR ۱۷:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    976 9
    خبرآنلاین یعنی مغرض
  • IR ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    5 4
    سلام هواپیما برای پرواز ایمن باید بروز باشد! یعنی حتی هواپیمای قدیمی قابل پرواز هم باید مرتب بروزرسانی شود! تأمین هواپیمای جدید ایمن یا بروزرسانی هواپیمای قدیمی را هم به ناچار باید از مسیر دو تأمین کننده ی عمده ی غربی پیگیری کرد! این دو تأمین کننده هم به خاطر توسعه ی صنعت هسته ای و جدیدا توسعه در دیگر زمینه ها به همراه غرب ما را تحریم کرده اند! برای حفظ حمل و نقل هوایی در یک افق بلند مدت آیا چاره ای جز ساخت داخل می ماند؟! مطمئن باشید اگر غرب تلاش ایران برای توسعه ی صنعت هوانوردی عمومی را ببیند، برای حفظ بازار و جلوگیری از توسعه ی داخلی این صنعت رفته رفته از شدت تحریم های این حوزه خواهد کاست! درست مثل صنعت خودرو که ظاهرا صادرات خودرو کامل به ایران تحت تحریم نیست ولی صادرات قطعات تحت تحریم است! البته عدم ورود خودرو خارجی به کشور بیشتر دلیل داخلی دارد تا خارجی! یا حق
  • محسن IR ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    491 8
    دولت مقبول خبرآنلاین سفینه فضایی می‌ساخت، برای همینه که به رئیسی توصیه می‌کنن یه سر به کارخانه هواپیماسازی چینی‌ها بزنه.
  • سید IR ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    چین شریک بی رحمی است فقط بفکر سود خودش است
  • عباس گرانمهر IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    که هر که بی هنر افتد نظر به عیب کند رییسی مظلومتر از بهشتی رییسی سربازی بی ادعا
  • مرتضی IR ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    وقتی که گرانی کمر مردم را بریده اگه عرش اعلا هم برید هی بگید این 44سال پیشرفت های اینچنینی وانچنانی داشتیم فایده ندارد برادر من آقای من.پیشرفت یعنی جلو گرانی راگرفتن هر وقت اینکار را کردید بعد ادعا کنید.
    • IR ۲۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
      4 2
      اگه دست شما دلالان فرصت طلب رو بتونن از بیخ کوتاه کنن بهت قول میدم گرانی وتورم هم کم کم حل میشه
  • IR ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    ازدستا وردهای سفر رئیس جمهور به چین:۱-رکورد شکنی قیمت دلاروسکه ۲-افت هرروزه شاخص بورس ۳-افزایش سرسام آور قیمت مسکن وگوشت وخودرو،و۰۰۰۰۰۰خداراشکر که این دستاورد ها در کوتاه مدت حاصل شد ومردم در کوتاه ترین زمان برکات این سفر رادرسفره هایشان احساس کردند
    • IR ۱۹:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
      6 224
      الان این منفی ها یعنی چی یعنی مردم از این وضعیت راضی هستند از صبر خدا سو استفاده نکنید یک دفعه چنان به کمرتون می زنه که بلند نشید
  • IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    تو رفتی چین گردشتو کردی در عوض اینجا دلار گرونتر شد ما باید اجناس گرونتر بخریم دستاوردش این بود
  • ناشناس IR ۱۸:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    8 247
    فقط بخاطر شهدا رهبری سکوت کردیم والا در مورد رئیسی و دولتش اصلا ارزش تظر دهی وجوددنداره
  • بهروز IR ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    221 4
    ما آمریکا را زیر پا میگذاریم ،😁😁😁😁
  • IR ۱۹:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    4 154
    کشته مرده اون قسمتیم که نوشته احتمالا فعالان اقتصادی رو هم شامل میشه.
  • مجید IR ۱۹:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    88 1
    سفر غیر رسمی داشته باشند و مجددا بازدید علمی و صنعتی داشته باشند
  • اصغر IR ۱۹:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    6 737
    مهمتر از همه اهداف جناب رییس جمهور ایران اقامه نماز جماعت در پکن وو دریافت دکترای افتخاری برای ایشان بود هر چند که هیچکدام از اینها برای رفع مشکلات موجود در ایران نقشی نخواهند داشت همانطور که ره آورد تمام سفر ایشان و هیات بلند پایه همراه ایشان به چین انجام توافقاتی در مورد بیست سند می‌باشد که البته هیچ کدام از آنها در شرایط فعلی ایران کمکی به حل فقر و گشایش در ایران نمیشود چون توافق می‌باشند و طرف مقابل هیچ الزامی به انجام آنها ندارد و جدای از قرارداد می‌باشد و چون سیستم بانکی ایران همچنان به خاطر FATF بسته می‌باشد هیچ شرکتی حاضر و قادر به سرمایه گذاری در ایران نمیشود
  • IR ۱۹:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    6 745
    چین به هیچ عنوان خیرش به ایران نمیرسه. مثل روسیه. اینا فقط و فقط به فکر منافع ملی خودشون هستن. بر عکس مسئولین ایران که به فکر دیگرانند.
  • IR ۱۹:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    113 0
    اگر چین بتواند راه آهن سراسری ایران را نوسازی و بهسازی نماید باز جای شکرش باقیست .
  • وطن دوست IR ۱۹:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    خبر آنلاین اولا یخورده تبلیغات دور زمین رو کم کن مگه خرجت زیاد شده دوما حسن روحانی دیگه تو این مملکت هیچ منصبی بهش تعلق نمی گیره که انقدر سینه براش میچاکی سوما بایدن هم سلام بهتون رسوند و تشکر کرد از همه زحمت کشان خبر آنلاین. شرم بر خود تحقیران
  • محمد IR ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    7 275
    بنده خدا دلار رسید به ۵۰ هزار تومان تو در حال سیر و سیاحت در چین و ماچینی! مملکت را دارد آب می‌برد !
  • بهزاد IR ۲۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    5 221
    انگار نه انگار که این آقا رئيس جمهور است و مملکت را به ایشان سپرده اند !
  • US ۲۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    242 0
    چرا زرد حرف میزنید اولین چین رایگان تجربیات سطح اولش رو به ما نمیده دوم کار تخصصیه مثلا میخاستی تو یک ساعت بازدید به ریسی بگن ما اینجور هواپیما میسازیم اونم بیاد مهنس های مارو جمع کنه براشون کلاس آموزشی بزاره راز ساخت هواپیما رو بشون بگه
  • IR ۲۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    رئیسی را فقط باید به بازار ایران برد تا مسابقه گرانی را به این نشان داد هر چند که بعید می دانم برایش اهمیت داشته باشد یا درکی از آن داشته باشد
  • IR ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    کاملا تابلوئه که مثبت و منفی های نظرات دستکاری میشه
  • مرتضی IR ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    3 247
    این سفر ، فقط یک سفر سیاسی بود بهتره نظرات تحلیلگران رو هم راجع به این سفر در نظر داشته باشیم و البته نظرات سیاسیون رو......
  • محمدمهدی IR ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    9 471
    دولت محترم!بگذار ما در همان ذوق پیشرفت لوکوموتیر اقتصادی بمونیم.طیاره پیشکش نسل های بعد از ما.
  • IR ۰۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۹
    0 0
    اولین اثر مثبت این سفر دستکاری لایک هاست . جای مثبت و منفی عوض شد .
  • IR ۰۶:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۹
    0 0
    فقط در باغ سبز نشون دادن!!! والا میگفتن چند تا مهندس نخبه صنایع هم با خودتون بیارین !
  • حمید IR ۰۶:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۹
    0 0
    ساخت هواپیما خیلی زمان بر هست علاوه بر این که هزینه بسیاری داره و در آخر هم باز نیاز به واردات یک سری قطعات هست واردات خود هواپیما که کاری نداره یه شرکت صوری در کشور ثالث خارجی و استفاده از اونها در ایران
  • حامد IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۹
    1 0
    یا مثبت منفی ها دستکاری میشه یا واقعا بعضی ها خودشون زدن به ندیدن !!! یکی نوشته آقای رئیسی باید به بازار ایران بره قیمت ها رو ببینه تا بفهمه چقدر گرونی هست بعد این نظر ده تا مثبت خورده ... نهصد تا منفی !!!!یکی توضیح بده لطفا
  • ارش IR ۰۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    0 0
    بسیاری از کشورهای ثروتمند و صاحب تکنولوژی به این نتیجه رسیده اند که ساخت هواپیماهای تجاری آتش زدن سرمایه های کشور است و از بوئینگ و ایرباس هواپیما می خرند : ژاپن ، کره جنوبی ، افریقای جنوبی ، سوئد ، بلزیک ، اطریش ، هلند، فنلاند ، سویس ، تازه به این کشورها می توان لیست کشورهای عضو کنسرسیوم ایرباس رو هم اضافه کرد : ایتالیا ، اسپانیا ، ترکیه ، این هواپیمای چینی هم مثل سمند ماست : طراحی شو خریدن . موتور و اویونیک کلا تولید غربه ، حتی تولید صندلی ها لایسنز شرکت های اروپایی است ...