۰ نفر
۲۳ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۱:۲۷

خبرگزاری میراث فرهنگی نوشت:

با شکل‌گیری کارگروه گردشگری زیارت برای توسعه برنامه‌های گردشگری مذهبی با محوریت مشهد، قم و شیراز، و مبنا قرار دادن توسعه گردشگری سلامت و گردشگری مذهبی در راس برنامه‌های معاونت گردشگری، افزایش درآمد و زمان اقامت در زمره اهداف این معاونت قرار گرفته است.

حامد دهقانان معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری معقتد است: «در پرداختن به گردشگری باید به سوی گردشگری با سلایق مختلف بخصوص گردشگری سلامت و گردشگری مذهبی گام برداریم و کشورهایی در امر توسعه گردشگری موفق عمل کرده‌اند که بر روی بازار کشورهای منطقه خود متمرکز شده‌اند.»

وی معتقد است: «باید به مدت اقامت و میزان درآمدی که به‌ واسطه‌ حضور هر گردشگر به‌دست می‌آید، توجه کنیم. سیاست مطلوب حرکت به سمتی استکه اقامت و درآمد بیشتر شود.»

به گفته معاون گردشگری می‌توان با تمرکز بر کشورهای اکو، OIC ،D8 و کشورهای اطراف گردشگری مذهبی را توسعه داد و در این راستا هرچند ممکن است گردشگر مذهبی درآمدزایی برای بخش‌های گردشگری به همراه نداشته باشد ولی افزایش مدت اقامت می‌تواند این هزینه‌کرد را جبران کند.»

با آنکه کارشناسان با اشاره به ظرفیت‌های پایتخت معنوی کشورمان مشهد را بهترین گزینه برای جذب گردشگران جهان اسلام معرفی کرده‌اند، محمد قانعی، رئیس اتحادیه هتلداران خراسان رضوی از کاهش زمان اقامت گردشگران در مشهد خبر داد و گفت: «در گذشته‌ای نه چندان دور زمان اقامت مسافران در مشهد حدود 10 روز بود که این مدت زمان اقامت در پنج سال گذشته به 5 روز و در حال حاضر به دو روز کاهش یافته است.»

وی با اشاره به میانگین ضریب اشغال هتل‌های مشهد خاطرنشان کرد: «مراکز اقامتی مشهد جز در برخی از روزها که به دلیل مصادف شدن با اعیاد یا مراسم خاص،‌ زمان پر تردد مسافر خود را دارند در سایر فصول سال با میانگین حدود 35 درصد اشغال روبه‌رو هستند با این توضیح که مدت زمان اقامت مسافران نیز کاهش یافته است.»

قانعی درخصوص دلیل کاهش زمان اقامت مسافران در پایتخت معنوی کشورمان که می‌تواند قطب گردشگری مذهبی نیز باشد گفت: «گردشگر علاوه بر بحث زیارت نیازمند امکانات سیاحت نیز هست. باید توجه داشت که گردشگری که به منظور زیارت آستان امام رضا(ع) به مشهد سفر می‌کند اگر تنها بعد سفر او را بر زیارت قرار دهیم با همین کاهش زمان اقامت روبه‌رو خواهیم شد درحالی که اگر در کنار بحث زیارت، امکانات سیاحت و رفاه حال گردشگران را فراهم آوریم خواهیم توانست مدت زمان اقامت را افزایش داده و به تبع آن درآمد بخش‌های وابسته به گردشگری را افزایش دهیم.»

به اعتقاد وی جذابیت‌هایی که می‌تواند یک گردشگر یا مسافر را در مشهد ماندگار کند بسیار محدود است چراکه تنوع در امکانات و واحدهای گردشگری این شهر محدود است. دیدن کوه‌سنگی، آرامگاه فردوسی، تفرجگاه طرقبه، شاندیز شاید برای گردشگرانی که برای اولین بار به مشهد سفر می‌کنند جالب و جذاب باشد ولی گردشگرانی که بارها به مشهد سفر کرده‌اند و این شهر را به واسطه حضور حرم و آستان قدس رضوی به عنوان مقصد گردشگری خود می‌پسندند نیازمند امکانات رفاهی و خدمات گردشگری متنوع تری هستند.

تحقق چنین اهدافی تنها زمانی امکان پذیر خواهد بود که بستر مناسب آن نیز فراهم باشد، کارشناسان معتقدند جذب زائران و گردشگران در گرو تأمین خدمات مورد نیاز آنها و ایجاد زیرساخت‌ها و سرمایه گذاری کافی در این زمینه است. امکانات تفریحی فرهنگی مانند برگزاری نمایشگاه‌های متنوع، اجرای شاهنامه‌خوانی، آیین‌های سنتی، جشنواره‌های فرهنگی هنری سبب تغییر شرایط گردشگری و بالا بردن مدت زمان اقامت مسافران در مشهد خواهد شد از سوی دیگر باید بر روی ترویج فرهنگ بهره بردن از سفرهای گروهی در قالب تورهای گردشگری برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شود.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 173258

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احمد IR ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۳
    0 0
    متاسفانه در ایران هتل ها و بلیط هواپیما بسیار گران است و ادای کشور های غربی را در میاورند وهمه چیز را برمبنای دلار محاسبه میکنند درآمد ناچیز و هزینه ها سرسام آور . قبلا" (20سال پیش ) همین کارمندان و اقشار همردیف با درآمدشان میتوانستند در هتلهای حداقل 4ستاره اقامت کنند . منبعد وضع بدتر از این هم میشود.
  • بدون نام US ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۳
    0 0
    ای بابا با زایرین خوشرفتاری کنند نمیخواد چیزی بسازند. فروردین چند سال پیش توی کمپ زایر برادران به بهانه واهی زیر چادر مسافرین اب ول کردند و همه رو فراری دادند شما خودتون بخونید حدیث مفصل. بعضی رفتارهای سختگیرانه باعث این مسایل میشه رفتارها رو هم که ..... شما از کاسبین مشهدی بپرسید اوضاع این روزها چطوره .....