فروش مدارس خیرساز در طرح مولدسازی؛ از کیسه خلیفه می‌بخشند؟/ بوی پول از مدارس دوران قاجار و پهلوی هم می‌آید

یک کارشناس آموزش: «شنیده‌ها حاکی از آن است که بعضی از مدارس و اموال آموزش‌وپرورش با موقعیت تجاری که قابل فروش است و مشتری‌های قابل‌توجه‌ای دارد، مازادسازی می‌شود. عموما مدارس قدیمی که در اواخر قاجار و پهلوی ساخته‌شده‌اند، اکنون در مرکز شهر قرار گرفته‌اند. آن زمان فضا باز بوده و از آن استفاده کرده‌اند. به تدریج شهرها گسترش پیدا کرد و اکنون در مراکز شهرها قرار گرفته‌اند. مرکز شهرها هم عموما تجاری و ارزش ملکی هنگفتی دارد.»

آیدا صالحی: خبر عجیبی است که مدارس خیرساز را در محروم‌ترین استان‌های کشو ، در لیست واگذاری اموال مازاد دولت قرار می‌دهند. هدیه‌ی خیرین و زحمات آن‌ها در دولت نادیده گرفته شده است. این درحالی‌ست که به علت کمبود شدید مدارس ، دولت‌ها طی این سال‌ها دست به دامان خیرین مدرسه‌ساز شده‌اند.

زهرا گیتی‌نژاد ، مدیرعامل موسسه‌ی مهرگیتی که بخش عمده‌ی فعالیت‌های این موسسه مدرسه‌سازی است، ویدیویی از خود منتشر کرده و از تعداد زیاد مدرسه‌های خیرساز که در لیست مولدسازی املاک فروش اعلام شده، متعجب و پرسشگر است.

خیرین وقت و اموال خود را به امید پیشرفت کشور، وقف کودکان این سرزمین می‌کنند. آن‌ها مسئول جبران کمبود بودجه‌ی دولت نیستند. ۷۰ درصد مدارس را خیرین می‌سازند و بعد با لیست فروش مدارسشان مواجه می‌شوند که اعتمادشان را از بین می‌برد.

فروش مدارس خیرساز در طرح مولدسازی؛ از کیسه خلیفه می‌بخشند؟/ بوی پول از مدارس دوران قاجار و پهلوی هم می‌آید

موسسه‌ی مهرگیتی با انتشار توییتی اعلام کرد: «فروش این املاک بدون رضایت و اجازه‌ی خیرین عزیز مدرسه‌ساز از نظر شرعی ، اخلاقی و قانونی صحیح نیست. مهرگیتی اقدامات خود را جهت پیگیری این موضوع آغاز کرده است.»

با این حال حسین قربان زاده رییس سازمان خصوصی سازی و مسئول در توییتی در واکنش به ویدیوی پر گلایه خانم گیتی نژاد با رد واگذاری مدارس خیرساز ادعا کرده است آنچه سبب اشتباه خیرین مدرسه ساز شده انتشار لیست مدارس درحال ساخت به عنوان لیست درحال واگذاری است.
او در حالی چنین ادعایی دارد که در روزهای گذشته خودش یکی از افرادی بود که در راستای شفاف سازی اعلام کرد وزارت کشاورزی و وزارت آموزش و پرورش در راس واگذاری ها قرار گرفتند چون فهرست اموال مازاد شان آماده بود و منتشر شده است و می توانید با رجوع به سایت های شان این اموال را ببینید.

میلیاردها تومان هزینه ساخت مدارس

در مورخ ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ طی نامه‌ای به وزیرآموزش‌وپرورش از وزارتخانه خواستار رسانه‌ای کردن لیست ساختمان‌های مشخص شده برای واگذاری شد که به طور رسمی طی یک بخشنامه‌ای به اطلاع عموم خیرین برساند که مدارس خیرساز در لیست واگذاری قرار ندارد. محمدرضا نیک‌نژاد، کارشناس آموزش در گفتگو با خبرآنلاین در این‌رابطه می‌گوید : « صحبت‌های خانم گیتی‌نژاد به موضوع عجیبی اشاره دارد. اگر مدرسه‌ی مازاد داریم در نتیجه وجود خیرین مدرسه‌ساز ضرورتی ندارد. اگر خیرین مدرسه ساخته‌اند بنابر ضرورت و نیاز ساخته شده است. هزاران میلیارد تومان هزینه کرده‌اند. طبق شنیده‌های من سالانه ۱۰ تا ۱۵ هزار میلیارد تومان خیرین مدرسه‌ساز هزینه‌می‌کنند. چطور کسی به خودش جرئت می‌دهد که اموال خیرساز را به فروش بگذارد. کسانی که این کار را می‌کنند، عقل سالمی ندارند.»

اموال متعلق به ملت است نه دولت !

نیک‌نژاد درباره‌ی عمومی بودن آموزش بیان می‌کند: «آموزش و بهداشت در تمام جهان نهاد عمومی محسوب می‌شود. در تعریف نوین این اموال متعلق به دولت نیست، برای مردم است. هیچ حاکمیتی حق ندارد سلب مالکیت کند. مگر مدرسه جز اموال دولت است؟ هر ۴ سال دولت جدیدی روی کار می‌آید بنابر این اموال برای ملت است و نمی‌تواند متعلق به یک دولت باشد. آموزش ، بهداشت و درمان کالای عمومی به حساب می‌آید. برای مثال اردوگاه شهید باهنر جز اموالی است که برای دانش‌آموزان در نظر گرفته شده است. این اموال در روندی مانند ملی شدن صنعت نفت در سال ۱۳۳۲ باید ملی شود و به دامان ملت بازگردد.»

وی ادامه می‌دهد : «۷۰۰ الی ۸۰۰ مکان ورزشی داریم که برای رفاه دانش‌آموزان ساخته شده است و امروزه چون خیلی مورد استفاده قرار نمی‌گیرند، اجاره می‌دهند. این به بحث مولدسازی امسال مربوط نمی‌شود و در طول دو دهه‌ی گذشته رواج داشته است و دانش‌آموزی که حق استفاده‌ی رایگان از این خدمات را داشته مجبور به پرداخت هزینه می‌شود.»

آمار و ارقامی از کمبود مدارس و رشد جمعیت دانش‌آموزی

این کارشناس آموزش تاکید می‌کند: « براساس آمار اعلام شده توسط دولت، جمعیت دانش‌آموزی در حال رشد است. پیش‌بینی‌ها از افزایش رشد جمعیت دانش‌آموزی تا سال ۱۴۰۴ -۱۴۰۵ خبر می‌دهند. آمار دانش‌آموزی به ازای هر ۱۹ نفر یک معلم است. استاندارد جهانی بین ۱۵ تا ۲۰ دانش‌آموز است. اما در شهرها عموما کلاس‌ها ۳۶ الی ۴۰ نفر است. یعنی ما دو برابر استاندارد جهانی، دانش‌آموز در کلاس‌ها داریم. درنتیجه مازاد مدرسه نداریم چه‌بسا با کمبود مدرسه مواجه هستیم. »

ارتباط با ارزش شدن زمین مدارس و مولدسازی

نیک‌نژاد از افزایش ارزش ملکی مدارس می‌گوید: «شنیده‌ها حاکی از آن است که بعضی از مدارس و اموال آموزش‌وپرورش با موقعیت تجاری که قابل فروش است و مشتری‌های قابل‌توجه‌ای دارد، مازادسازی می‌شود. عموما مدارس قدیمی که در اواخر قاجار و پهلوی ساخته‌شده‌اند، اکنون در مرکز شهر قرار گرفته‌اند. آن زمان فضا باز بوده و از آن استفاده کرده‌اند. به تدریج شهرها گسترش پیدا کرد و اکنون در مراکز شهرها قرار گرفته‌اند. مرکز شهرها هم عموما تجاری و ارزش ملکی هنگفتی دارد.»

فروش مدارس خیرساز در طرح مولدسازی؛ از کیسه خلیفه می‌بخشند؟/ بوی پول از مدارس دوران قاجار و پهلوی هم می‌آید

پولی‌سازی یا خصوصی‌سازی آموزش ؟

نیک‌نژاد خاطره‌ای از خصوصی‌سازی بخشی از مدرسه‌ی دولتی بیان می‌کند: «این درد ماست. من به مدرسه‌ای دولتی در اکباتان تهران رفتم که سالن اجتماعات، سالن غذاخوری و سالن ورزشی داشتند. این مدرسه دو در داشت یکی از طرف خیابان و دیگری از طرف سالن غذاخوری بود. یکی از درها که به سالن ورزشی می‌رسید، قفل شده بود و آن را به بخش خصوصی اجاره می‌دادند.»

او اعلام می‌کند: «این مولدسازی از پیش در قالب اجاره شروع شده اما بحث فروش مطرح نبوده است. همه‌ی این موارد در چهارچوب‌های بین‌المللی، پولی‌سازی آموزش است. خصوصی سازی در آموزش شکل های متفاوتی دارد که یکی از خشن‌ترین‌های آن را نظام جمهوری اسلامی درحال انجام دادن است.»

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1733485

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 37
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۷:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    اگر این خبر صحیح باشد که از این به بعد هیچ شخص خیری اقدام به ساخت مدارس و دیگر امور خیر نخواهد کرد
  • رامین IR ۰۸:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    امروز فرداس که بگن خونه های مردم هم مالکشون دولته و اونا رو میخواد به خود مردم بفروشه
  • مهدی IR ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    خیلی وقته آموزش و پرورش چوب حراج زده به اموال مردم نمونه آن دبیرستان شریعتی در اصفهان ( شاه عباس سابق ) که اکنون در بهترین جای اصفهان قرار گرفته این دبیرستان که خود یک اثر تاریخی بود چند سالی است خراب شده و فروخته شده است
  • IR ۰۸:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    تاسف داره
  • IR ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    دیگه حوصله ای برای نوشتن نمونده ، چی میشه گفت
  • IR ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    مدرسه رو هم میفروشند؟
  • IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    این دارایی ملت است و این اقدامات تحت نام مولد سازی خیانت در امانت می باشد
  • امید IR ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    مولد سازی =خصوصی سازی واگذاری به شبه دولتی ها افراد خاص قیمت های پایین
  • IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    اینا مال مردم هستند
  • IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    عقل که نباشه جون در عذابه !!!!!!!!!!!
  • ناشناس IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    گفت : گوش اگر گوش تو ناله اگر ناله من آنچه البته بجای نرسد فریاد است . جناب نیک نژاد مدارس که هیچ چند وقت دیگر هم بیمارستان و درمانگاهها را هم میفروشند . هیچکس هم حق اعتراض ندارد . حتی آنها از مصونیت قضایی برخوردار هستند .
  • علی IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    مولد سازی دارایی اسم قشنگی داره ولی شبیه فروش اموال برای گذران مایحتاج زندگی است هزینه های جاری اداره ها و سازمان ها رو کم کنید برای کسب محبوبیت از جیب کشور پروژه های که نفعی در بلند مدت برای کشور نداره راه نیاندازین
  • جواد IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    آقا اموال کشور را به چوب حراج نزنید آتش نزنید این مولد سازی نیست برای همه اینها خون دلها خورده شده ،به اموال مردم اضافه نکردید ! چرا کم میکنید
  • IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    جای تاسف داره جدا
  • نامشخص IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    نکنید این کارها ایران خودش دنیا درآمد داره این آثار می افته دست شخصی خراب میکنن برا خودشون برج میسازن نکنید دارید با ندانم کاری هاتون ایرانو ویران میکنید
  • نامشخص IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    نکنید این کارها ایران خودش دنیا درآمد داره این آثار می افته دست شخصی خراب میکنن برا خودشون برج میسازن نکنید دارید با ندانم کاری هاتون ایرانو ویران میکنید
  • IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    تاراج اموال کشور به کجا رسیده
  • IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    نق نزن
  • صدای عدالت IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    دولت باچه اجازه ای وباچه مجوزی اموال بیت المال رابه فروش میرساندمگرمال پدرشان است شایدم بدلیل کمبودبودجه وفروش نفت دگرنمی تواندبه سیدحسن وامثال هم کمک برساند بیچاره ملت ایران بایدگریست به حال واحوال این کشور بایدخون گریست
    • پیمان IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
      از ماست که بر ماست... ظریفی می گفت! انتخاب خودمونه...
  • IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    این مولد سازی خدای ناکرده منجر به چیز خطرناک تری که خدای ناکرده بخواهد به عملِ ضد بشری وحشتناکی شود ... ختم نشود !؟
  • IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    خیر های که مدرسه یا بیمارستان میسازند باید هیچ سندی بنام دولت نزنند به هیچ وجه نه دولت نه مسعولین قابل اعتماد نیستند. بابا بیمارستان بساز دکتر استخدام کنم برای مردم خدمت با هزینه کم انجام بده چرا به دولت چیزی میدی.
  • کورش IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    ملک و زمین اگر کم هست مساجد رو میتونید بفروشید به جای مدارس که جای خیلی مهم تریه
  • IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    خرج که ازکیسه ی مردم بود.............
  • ایرانی IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    خدارو شکر که ابراهیم رییسی شد رییس جمهور. تا دلار رو روی ۵۰۰۰ تومن نگه داره.
  • آریا IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    گیرم که امسال با فروش مدرسه ها ، کسری بودجه جبران شود، سال آینده چه چیزی برای فروش گذاشته خواهد شد؟!!!
  • احمد IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    فروش مدارس اشتباهه خیلی خوانواده ها نمیتونن از مدارس غیر انتفاعی استاده کنن اگه به فکر مردم نیستید به فکر بی سوادی در ایران باشید الان ۷۰ درصد مدارس دنیا حتی پول سرویسشون مجانیه
  • IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    طرح مولد سازی حکایت اون خانواده ای هستش که بخاطر فقر و نداری فرش زیر پاش رو میفروشه،نکته سنج ها متوجه شدن من چی گفتم .
  • IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    سالی که نکوست از بهارش پیداست ،ناپختگی و شل مغزی کسانی که یه همچین طرحهای رو مطرح و اجرا میکنند از همینجا معلومه
  • IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    برسد به دست مسولان محترم به جای اینکه مدرسه ها واگذار شود باید شرکتهای هواپیمایی نیمه دولتی واگذار گردد
  • ناشناس IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    4 138
    خوب مگه نشنیدین که قدیمی‌ها گفته اند: صلاح مملکت خویش خسروان دانند؟؟ به ما چه که بخرند یا بفروشند.؟؟؟
  • ناشناس IR ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    5 130
    زبان سرخ سر سبز را می‌دهد بر باد. به من چه.
  • نصرت اله IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    استاد فرهیخته سرکار خانم گیتی نژاد از معلمین بازنشسته ودلسوز دانش آموزان می باشد و از خیرین و خیر سازان این مملکت است بنده از نزدیک شاهد پیگیری و دغدغه ایشان برای جذب و مشارکت خیرین بوده ام وهمچون شما عزیزان تاسف خود را از اقدام دولت وطن فروش ابراز میدارم کشور را رسماً به چین و روسیه فروخته اند فروش مدارس که چیزی نیست عزت نفس و اقتدارمان را هم فروخته اند
  • IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    واقعا دیگه چی بگیم فقط از درون می سوزیم 😔😔
  • IR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    اینم نتیجه دیدگاه هزینه نگر به آموزش. با همین فرمون پیش بریم نسل بعد باید تو بیابانهای ارزون قیمت خارج شهر یا در آپارتمانهای اجاره ای درس بخونه. اینطور حتی آموزش هم سخت میشه. پرورش پیشکش. آموزش و پرورش سرمایه گذاری برای نسلهای بعده. جای جولان دادن دلالان ملک و زمین نیست. منتظر ورود رهبری به این فاجعه و نجات ملت هستیم.
  • ناشناس IR ۱۶:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    حق فروختن ندارن این اموال تاریخی تماماً از آن فرهنگ ایران و گذشتگان این ملت است مال باباشون نیست که می‌خوان بفروشن
  • امیر IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    خوبه که به ردیف بودجه های متعلقه به بعضی از حوزه ها نگاه عادلانه انداخت و دراین خصوص تجدیدنظر شود.