چرخش مواضع حیرت‌آور علم‌الهدی و سیداحمد خاتمی / «منتقدان دو آتشه» دولت روحانی، «توجیه‌گران تمام‌قد» دوره رئیسی + بازخوانی مواضع

هم میهن نوشت: مواضع گرفته‌شده توسط برخی از صاحبان تریبون نشان می‌دهد که آن‌ها در برخورد با دولت‌ها رفتار متفاوتی داشته‌اند.

«گرانی‌های افسارگسیخته حاصل مذاکرات است، مشکل معیشتی کشور فقط با مقاومت حل می‌شود نه با مذاکره با آمریکا.» این جمله‌ای است که سیداحمد خاتمی در آخرین ماه‌های ریاست‌جمهوری حسن روحانی (اردیبهشت ۱۴۰۰)، در واکنش به افزایش قیمت ارز و گرانی‌های ایجادشده در بازار گفته بود.

حالا او در دوران ابراهیم رئیسی، موضعی دیگر گرفته و چند روز پیش گفت: «برخی جریان‌ها دنبال القای ناامیدی مردم از نظام و حاکمیت هستند؛ والله این دروغ است، انکار نمی‌کنیم که در نظام ما نیز عده‌ای ناراضی هستند، اما اکثریت مردم همین‌ها هستند که در راهپیمایی حاضر شده‌اند.»

البته این روند تنها مربوط به احمد خاتمی نیست و نگاهی به مواضع گرفته‌شده توسط برخی از صاحبان تریبون نشان می‌دهد که آن‌ها در برخورد با دولت‌ها رفتار متفاوتی داشته‌اند.

سخنان این چهره‌ها حداقل در دوران ریاست‌جمهوری حسن روحانی نشان می‌دهد شکل و شمایل برخوردها متفاوت با دوران فعلی بوده است و روند مشکلات را به‌گونه‌ای ترسیم می‌کردند که تمام تقصیرات روی ناکارآمد بودن دولت و دستگاه سیاست خارجی کشور بوده که برجام را امضا کرده‌اند. مانند احمد علم‌الهدی، امام‌جمعه مشهد که در اردیبهشت ۱۳۹۸ گفته بود: «امروز در زندگی و معیشت خود دچار مشکلاتی هستیم که به آمریکا مربوط نیست؛ خرما که از آمریکا وارد نمی‌شود، چطور یک مرتبه کیلویی سی و چند تومان می‌شود؟».

اما امروز در نقطه مقابل مقصر وضعیت موجود در کشور به‌نوعی از زبان آن‌ها دست‌های پنهان است و به قول آن‌ها دولت در این وضع تقصیر چندانی نداشته و نهایت تلاش را برای برطرف کردن مشکلات انجام می‌دهد و آنچه رخ می‌دهد توطئه دشمن و یا به قول سیداحمد خاتمی: «اگر فقری هم هست، عاملش این کسانی‌اند که در اکثر این ۴۳ سال، قدرت دست‌شان بوده است.»

و یا در نمونه‌ای دیگر؛ سیداحمد علم‌الهدی در تشریح شرایط موجود گفته است: «الان یک کارگر با یک‌سوم مزد روزانه‌اش، برای ناهار حداقل یک چلوکباب می‌تواند بخورد؛ زمانی که در ایران، دلار هفت تومان بود، یک کارگر با یک‌سوم مزدش، فقط می‌توانست نان، پنیر و انگور بخورد.»

واکاوی مواضع تمام صاحبان تریبون طی ۸ سال دولت حسن روحانی و ۱۸ ماه حضور ابراهیم رئیسی در دولت سیزدهم، نیازمند کاری ویژه است، اما در این گزارش تلاش شده است تنها به سیر مواضع صورت‌گرفته توسط «سیداحمد علم‌الهدی و سیداحمد خاتمی» دو خطیب مشهور کشور پرداخته شود.

سیداحمد علم‌الهدی


۶ شهریور ۱۳۹۴

دولت بر اساس بینشی که داشت تحولاتی را در سیاست خارجی به وجود آورد و عزیزان در مسئله مذاکرات و توافق فعالیت‌های چشمگیری انجام دادند و مورد اعتماد مقام معظم رهبری نیز بودند، اما چیزی که در رفت‌وآمدها احساس می‌شود ما را وحشت‌زده می‌کند.

۷ مهر ۱۳۹۴

نتیجه دو سال مذاکره این نیست که مشکلات حل شده، بلکه تمام مشکلات سرجایش است و ده برابر به آن مشکلات اضافه شده است، اگر منصفانه به برجام نگاه کنیم، نتیجه‌اش این می‌شود، ما نسبت به این موضوع اعتراضی نداریم که چرا اینگونه شد، چراکه رهبری اجازه مذاکره دادند و مکررا گفتند من به مذاکره‌کنندگان اعتماد دارم، این دوستان امین رهبری بودند، ممکن است ما سربازان را جبهه بفرستیم و آنان در این جبهه یا شکست بخورند یا اسیر شوند و یا پیروز، اما اگر شکست خوردند یا اسیر شدند نمی‌توانیم به آنان بگوییم چرا شکست خوردید.

۲۳ مهر ۱۳۹۴

نفوذ بعد از برجام نیست و با خود برجام است چراکه خود مقام معظم رهبری فرمودند آمریکا قصد نفوذ در مسیر اجرای برجام را دارد.

۶ اسفند ۹۵

اینجاست که مردم گله‌مند می‌شوند، گله‌مندی به حدی می‌رسد که مقام معظم رهبری هم می‌گویند گله‌مندم، می‌گویند خراش دل دارم، خراش دل رهبری به خاطر همین است؛ شما حساب کنید در این هوای سرد زمستان، یک خانواده‌ای هشت ساعت نه آب دارند و نه برق و نه گرم می‌شوند، بعد بگویند این به خاطر این است که دولت‌های قبل نیامدند قرقره‌ها را تمیز کنند و این‌چنین شده است. قرقره‌ها را چند سال است تمیز نکردند؟ مگر چهار سال نیست که مردم خوزستان از این گردوغبار بی‌تاب شدند و بعد از چهار سال شما می‌آیید و می‌گویید در دو نقطه می‌تواند جهاد کشاورزی کاری کند که مشکل گرد و غبار حل شود، این است که مقام معظم رهبری می‌گویند خراش دل.

۸ اردیبهشت ۱۳۹۶

مسئله حفظ انقلاب اسلامی برای مردم از همه امور نظیر اقتصاد، معیشت، عمران، آبادانی و امنیت کشور بالاتر است، زیرا هویت، عزت و منافع بین‌المللی ایران به توسعه و رشد انقلاب اسلامی بستگی دارد.

۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶

مبارزه جدی با فقر، فساد و تبعیض از دیگر ویژگی‌های یک رئیس‌جمهور خوب است که باید قبل از اینکه با مردم برخورد قضائی داشته باشد عوامل فقر را شناسایی و با ثروت‌های انباشته، فرار مالیاتی و مفسدان مقابله کند.

۲ تیر ۱۳۹۶

یک نمونه‌اش را دیدیم، برجام شما شکست خورد، ما نمی‌خواهیم بگوییم از همان اول در این برجام سوءاستفاده و خیانت بود، نه با اجازه مقام معظم رهبری این طرح اقدام شد، اما طرح شما بود. از همان اول هم مقام معظم رهبری فرمودند آمریکا مورد اطمینان نیست و به جایی نمی‌رسد، شما خواستید، سیاست‌تان بود، اجرا کردید و دیدید شکست خورد، دیگر در شکستش جای حرفی نیست، لااقل بیایید در دولت دوازدهم سیاست خارجی خودتان را عوض کنید.

۸ دی ۱۳۹۶

مطالبات مردم هم در مسئله مقابله با گرانی و تأمین هستی‌شان در مال‌باختگی، مطالبات به‌حق است بدون، چون وچرا. مردم حق‌دارند مطالبه کنند و بخواهند، عزیزان مسئول ما به مطالبات مردم توجه کنند که کارد به استخوان‌شان نرسد که بیایند وسط خیابان فریاد بزنند.

۶ بهمن ۱۳۹۶

مردم با حرف راضی نمی‌شوند و باید در عمل ببینند مشکلات معیشتی آن‌ها و معضلات اقتصادی کشور در سراشیبی قرار گرفته و در حال برطرف شدن است. برای مسئولان، دولت، ملت و مجلس ما به تجربه ثابت کرد شکست در برجام را که ما به هر مقدار از قدرت خودمان تنازل کنیم، این‌طور نیست که مشکلات معیشتی مردم حل شود، بلکه بیشتر می‌شود، ما از فناوری هسته‌ای در برجام تنزل کردیم، مشکلات اقتصادی‌مان بیشتر شد که کمتر نشد.

۳ فروردین ۱۳۹۷

اگر در حوزه مسائل اقتصادی نیز مشکلاتی وجود دارد به این دلیل است که کارگزاران به توصیه‌ها، راهکارها و ظرفیت‌های اقتصادی مورد نظر رهبری در این خصوص توجه نکرده‌اند.

۲۴ فررودین ۱۳۹۷

آن‌قدر که بر سر این برجام لعنتی لابیگری کردند، اگر سر دستور مقام معظم رهبری با کشورها لابیگری می‌کردند امروز دلار در کشور ما ارزش نداشت. در این صورت دلار آمریکا، مثل خود آمریکا ذلیل بود و قیمتی نداشت.

۲۵ خرداد ۱۳۹۷

اگر به وسیله دشمن در تنگنای اقتصادی قرار گرفتیم، این باعث نشود که افراد در اصناف و اقشار گوناگون به‌علت این تنگنای اقتصادی مقابل نظام بایستند و بر ضد آن اعتصاب کنند. هشت سال دفاع مقدس را با دست خالی به پیروزی رساندیم. مردم نباید در مقابل پائین افتادن شکم و فشار اقتصادی مقاومت خود را از دست دهند، مقابل نظام بایستند و با نظام دست به گریبان شوند.

۱۵ تیر ۱۳۹۷

مردم در مضیقه معیشت و در التهاب هستند و مانند کباب روی تابه در نابسامانی اقتصادی می‌سوزند.

۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۸

امروز در زندگی و معیشت خود دچار مشکلاتی هستیم که به آمریکا مربوط نیست؛ خرما که از آمریکا وارد نمی‌شود، چطور یک مرتبه کیلویی سی و چند تومان می‌شود؟ بازار را تنظیم کنید و مسئله گرانی در معیشت را حل کنید. اینکه مربوط به فشار آمریکا نیست.

۶ تیر ۱۳۹۹

عامل فساد در کشور، ساختار نامناسب و ساختارهای فاسدپرور و فسادساز است که در جریان اجرایی کشور وجود دارد، این ساختارها باید اصلاح شود.

۱۰ مرداد ۱۳۹۹

قرمز شدن وضعیت شهرها و استان‌ها، عمدتاً به خاطر لاابالی‌گری‌ها در مراکز تفریحی و اقتصادی است.

۲۷ خرداد ۱۴۰۰

هر زمان مردم با اراده خود، جریانی به وجود آوردند که سیاست مقابل رهبری را در پیش گرفت، تنگی معیشت و سقوط اقتصاد به بار آمد.

۸ مرداد ۱۴۰۰

مطالبه از دولت و رئیس‌جمهور جدید باید ادبیات خاص خود را داشته باشد؛ نباید آب به آسیاب دشمن بریزید.

شروع دولت سیزدهم


۲۶ شهریور ۱۴۰۰

با اینکه هنوز ایران عضو شانگ‌های نشده، از رئیسی دعوت کرده‌اند؛ این یعنی اقتدار و عظمت.

۷ آبان ۱۴۰۰

با هوشیاری رئیس‌جمهور، ۳ هزار پمپ‌بنزین مشکلش حل شد؛ یک استاد می‌گفت این عمل رئیس‌جمهور دو واحد درس علوم سیاسی است.

۵ آذر ۱۴۰۰

مشکل آب با تجمع حل نمی‌شود؛ نزولات آسمانی کاهش یافته؛ در مقابل خدا که تجمع فایده ندارد؛ به جایش نماز باران بخوانید.

۱۷ دی ۱۴۰۰

الان یک کارگر با یک‌سوم مزد روزانه‌اش، برای ناهار حداقل یک چلوکباب می‌تواند بخورد؛ زمانی که در ایران، دلار هفت تومان بود، یک کارگر با یک‌سوم مزدش، فقط می‌توانست نان، پنیر و انگور بخورد.

۲۹ بهمن ۱۴۰۰

مردم دارند مقاوم بار می‌آیند؛ الان در برابر تمام مشکلات معیشتی، مردم ما مقاوم‌اند؛ همه این‌ها زمینه‌ساز ظهور امام زمان است.

۲ اسفند ۱۴۰۰

امروز در زندگی خانوادگی و اجتماعی به آنچه که به‌عنوان نیاز اولیه محتاج هستیم، موضوع مقاومت است.

۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱

اولین اثر اجرای طرح جدید دولت، براندازی فقر مطلق است؛ فاصله طبقاتی هم از بین می‌رود؛ با این طرح، کالا گران است ولی مردم پول دارند که تهیه کنند.

۳۱ خرداد ۱۴۰۱

برجامِ فاسد، مصداق نرمش ذلیلانه بود؛ به خاطر نمازشب‎خوان بودن علی باقری است که در مذاکرات سازش‌پذیر نیستند.

۴ شهریور ۱۴۰۱

همه توفیقات دولت به خاطر این است که به مقام ولایت وابسته بوده و خود را مقلد رهبری دانسته است.

۱۶ دی ۱۴۰۱

مسئله ارز امروز همه را دغدغه‌مند کرده است؛ متأسفانه دشمن بیشتر دارد با عملیات روانی مردم ما را ناامید می‌کند، تمام نقش دلار و ارز در اقتصاد ما بین ۲۰ تا ۲۵ درصد است. آنچه به اقتصاد و معیشت ما مربوط است، نوسان این قیمت ارز چندان اهمیت ندارد.

۵ اسفند ۱۴۰۱

برادران و خواهران، مسئله ارز و افت ارزش پول ملی که به‌عنوان یک بلا، دامن‌گیر معیشت مردم شده است، در امتداد همان موشک‌ها و بمباران‌هایی است که امروزه در قامت توطئه اقتصادی درآمده است.

سیداحمد خاتمی


۲۹ شهریور ۱۳۹۶

تا می‌گوییم حجاب، می‌گویند به داد معیشت مردم و بیکاری برسید؛ مسئله حجاب در حال تبدیل شدن به یک فاجعه است؛ دولت باید از کارکنان خودش شروع کند.

۱۵ دی ۱۳۹۶

مردم می‌گویند مرگ بر گرانی، ما هم می‌گوییم مرگ بر گرانی. چه کسی است که از گرانی خوشش بیاید؟ کارگر می‌گوید چند ماه است که حقوق نگرفته‌ایم تا این جای قصه کسی نگفته است ناحق است، منتها قانونی.

۱ شهریور ۱۳۹۷

مردم زندگی عزتمندانه را برابر تحریم‌ها ترجیح می‌دهند؛ برابر تحریم‌ها باید ایستادگی کنیم.

۸ دی ۱۳۹۷

خود، عامل گرانی‌های اخیر هستند، اما می‌خواهند مشکلات را به پای رهبری بگذارند.

۱۹ بهمن ۱۳۹۷

شما را به خدا به یک آب‌نبات تلخ اروپایی‌ها قانع نباشید؛ این چیزی که به شما دادند، همان سیاست نفت در برابر غذاست که تحقیر یک ملت است.

۵ دی ۱۳۹۸

این اطلاعات که کشور از کجا درآمد کسب می‌کند و در کجا هزینه می‌کند، نباید در اختیار دشمن قرار گیرد؛ باید به آن‌ها گفت: فضولی موقوف.

۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹

برخی می‌گویند کاسبان تحریم و کاسبان کرونا! کی می‌خواهید این حرف‌ها کنار بگذارید؟

۲۳ آبان ۱۳۹۹

می‌خواهند تحریم‌های سطحی را بردارند و قهراً یک تغییر مختصری در معیشت مردم به‌وجود بیاید؛ قصد دارند با همین آبنبات، دهان بعضی‌ها را شیرین کنند و جاده را برای مذاکرات بعدی صاف کنند؛ سیاست ما نفی مذاکره است.

۲۲ اسفند ۱۳۹۹

نسخه مقاومت در ایران جواب داده؛ نسخه‌های سازش و مذاکره ناکام مانده است.

۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰

گرانی‌های افسارگسیخته حاصل مذاکرات است، مشکل معیشتی کشور فقط با مقاومت حل می‌شود نه با مذاکره با آمریکا.

۱ تیر ۱۴۰۰

بعد از انقلاب، استقبال فوق‌العاده مردمی را از نامزدی رئیسی در موارد دیگری سراغ ندارم، البته ریاست‌جمهوری مقام معظم رهبری حساب جدایی دارد.

۳ مرداد ۱۴۰۰

مذاکرات یکی از عوامل گرانی‌های افسارگسیخته است؛ ذلت‌پذیری یعنی آب خوردن را به مذاکره با آمریکا ربط می‌دهند.

شروع دولت سیزدهم


۱۲ مهر ۱۴۰۰

اگر کسی فکر می‌کند تنها با مذاکره با آمریکا، کدخدا مشکلات‌مان را حل می‌کند، تفکر طاغوتی دارد؛ امروز هزاران سانتریفیوژ در حرکت است و آمریکا هیچ غلطی نکرده است.

۱۰ دی ۱۴۰۰

بی‌انصافی است که از سخت‌کوشی رئیس محترم جمهور برای کاهش درد گرانی‌ها تشکر نکنم.

۲۲ بهمن ۱۴۰۰

اگر فقری هم هست، عاملش این کسانی‌اند که در اکثر این ۴۳ سال، قدرت دست‌شان بوده است.

۵ فروردین ۱۴۰۱

با وجود نیروی جوان، ذخایر نفت و گاز ما، قدرت موشکی و داشتن رهبری این چنین فقیه، سیلی خورده قبل از انقلاب، رزمنده دوران جنگ و دوراندیش آیت‌الله خامنه‌ای جایی برای یأس وجود ندارد.

۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱

مشکلات اقتصادی از دهه پنجاه شروع شد، اما دولت رئیسی تلاش دارد که آرام‌آرام این بیمار را از بیماری در بیاورد.

۶ خرداد ۱۴۰۱

کسی نیست که از گرانی‌های افسارگسیخته در رنج نباشد، اما خدمتگزاران را دلسوز می‌دانیم، این مردمی شدن یارانه‌ها سخت است، اما ان‌شاءالله این بُرهه تمام شود و با موفقیت به پایان خود برسد.

۴ مرداد ۱۴۰۱

برخی با ایجاد شبهه، می‌گویند امامان جمعه مسئله بی‌حجابی را مطرح می‌کنند تا گرانی‌ها را بپوشانند؛ این دروغ است.

۱۵ آذر ۱۴۰۱

آمریکایی‌ها بودجه براندازی جمهوری اسلامی را دوبرابر کرده‌اند؛ به اندازه کل بودجه سالانه ایران.

۲۳ دی ۱۴۰۱

اروپا و آمریکا در تحریم مسابقه گذاشته‌اند، اما ایران بی‌اعتنا دارد راهش را دنبال می‌کند؛ پیشرفت‌ها هم ادامه دارد.

۲۲ بهمن ۱۴۰۱

روزی با انرژی هسته‌ای مخالفت کردند، چند سال ایران را گرفتار برجام کردند و الان هم حرف‌شان این است که ایران موشک بالستیک نداشته باشد و معلوم است که آن‌ها با ملت ایران مخالفند و با وهم باطل خود می‌خواهند ریشه این ملت را بخشکانند.

۳ بهمن ۱۴۰۱

برخی می‌گفتند دولت در این گرانی دلار نقش دارد، این سوال از وزیر اقتصاد شد؛ به شدت انکار کرد.

۱۱ اسفند ۱۴۰۱

برخی جریان‌ها دنبال القای ناامیدی مردم از نظام و حاکمیت هستند؛ والله این دروغ است. انکار نمی‌کنیم که در نظام ما نیز عده‌ای ناراضی هستند، اما اکثریت مردم همین‌ها هستند که در راهپیمایی حاضر شده‌اند.

بیشتر بخوانید:

۲۱۲۲۰

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1738691

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =