تاثیر مراسم چهارشنبه‌سوری بر حیوانات و محیط‌زیست

ایسنا نوشت: فرمانده یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به نزدیکی به چهارشنبه‌سوری و افزایش استفاده از مواد محترقه گفت: آتش‌سوزی و صدای مهیب انفجار و ایجاد آلودگی هوا و آلودگی صوتی موجب نابودی، سکته و از بین رفتن زیستگاه پرندگان و جانداران یک منطقه می‌شود.

سرهنگ جمشید محبت‌خانی با بیان اینکه چهارشنبه آخرسال می‌تواند برای محیط زیست آسیب‌زا باشد اظهارکرد: پدیده‌های مخاطره‌آمیزی مانند آلودگی هوا، آلودگی صوتی و حتی آتش‌سوزی در مناطق جنگلی از جمله مواردی است که در روز چهارشنبه آخر سال وجود دارد. اما بیشترین نگرانی ما در زمینه آلودگی هوا است که می‌تواند به شدت بر تمام حیوانات تاثیر منفی بگذارد و برای پرندگان و حیواناتی که در نزدیکی ما زندگی می‌کنند، مخاطره‌آمیز باشد.

فرمانده یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: آلودگی که از سوزاندن لاستیک‌ها ایجاد می‌شود علاوه بر انسان‌ها بر گیاهان و حیوانات و پرندگان نیز تاثیرات منفی می‌گذارد و فردای روز آخرین چهارشنبه سال به تعداد زیادی لاشه حیوانات در سطح شهر پیدا می‌کنیم. همچنین پرندگانی که لانه‌سازی و تخم‌گذاری می‌کنند نیز با شنیدن صدای مهیب انفجار و آلودگی هوا دچار احساس ناامنی شده و لانه خود را رها می کنند در نتیجه در زادآوری آن‌ها مشکل ایجاد می‌شود. بهتر است که رعایت کنیم و چهارشنبه آخر سال را با رسوم قدیمی ایرانی به جا آوریم.

وی با اشاره به مخاطرات آلودگی صوتی نیز گفت:‌ حیوانات و به خصوص پرندگان از آلودگی‌های صوتی آسیب می‌بینند. خواهش ما این است که استفاده از موادمنفجره در چهارشنبه‌سوری را کمتر از سال گذشته کرده و به حداقل برسانیم.

به گفته فرمانده یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست برای حیات وحش امنیت بسیار مهم است. هرکجا که احساس ناامنی کنند محل را ترک می‌کنند. حتی کودکان خود را اگر دست انسان بخورد رها می‌کنند و می‌روند بنابراین با این آلودگی صوتی و آلودگی هوا یا سکته می‌کنند و جان خود را از دست می‌دهند و یا محل را برای زندگی ناامن می‌دانند و آن منطقه را ترک می‌کنند. این بسیار تاسف‌آور است که فرایندی که می‌تواند مثبت باشد و خانواده‌ها را باید دور هم جمع کند حادثه آفرین باشد و علاوه بر جان خود، حیوانات را نیز آزار می‌دهیم.

وی درباره آتش روشن کردن و آتش‌سوزی‌های رخ داده در این روز گفت: چهارمورد آتش‌سوزی در مناطق استحفاظی خود طی سال گذشته داشتیم. علت آن‌ هم این بود که برخی از افراد لاستیک‌هایی را به تپه‌ها برده بودند و و وارد مناطق چهارگانه شده بودند و موجبات آتش‌سوزی و ترس حیوانات و چهارپایانی که آن منطقه محیط زندگی آن‌ها بود را فراهم کردند. ما سامانه ای به نام ۱۵۴۰ داریم که به‌صورت ۲۴ ساعته فعال است و همه می‌توانند جهت پیشگیری با این شماره تماس گیرند و برای جلوگیری از آتش‌سوزی با این شماره و یا شماره ۱۱۰ تماس گیرند تا پیشگیری شود چرا که تاکید ما بر پیشگیری است.

محبت خانی درباره خرید و فروش گونه‌های نادر برای سفره هفت سین اظهار کرد: اما در سال‌های اخیر گونه‌هایی خرید و فروش می‌شود که تمام مراحل آن از صید گرفته تا خرید و فروش جرم است. در این زمینه تلاش‌های محیط‌بانان تا جایی تاثیر دارد که همکاری و مشارکت مردم در عدم خریداری آن‌ها وجود داشته باشد. گونه‌هایی همچون لاک پشت، مار آبی، سمندر لرستانی و سمندر کردستانی گونه‌هایی به‌شدت نایاب ودر معرض انقراض هستند که با خرید و فروش آن‌ها موجب انقراض و نابودی آن‌ها می‌شویم چرا که ما نمی‌توانیم به صورت همیشگی و دائمی به صورت مناسب از آن‌ها مراقبت کنیم و نمی‌توانیم هم آن‌ها را به زیستگاه اصلی خود بازگردانیم چرا که دیگر توانایی زندگی در زیستگاه خود را از دست می‌دهند.

وی ادامه داد: محیط‌بانان عزیز ما از شنبه تا سال تحویل در تمام مناطق و استان‌ها حضور و گشت خواهند داشت و تمام قاچاقچیان درصورت مشاهده دستگیر و اموال آن‌ها توقیف خواهد شد. هیچ فردی نیز حق فروش این گونه‌های ممنوعه را ندارد. این قانون‌شکنی جرایم نقدی نیز دارد. خواهش می‌کنیم کسانی که این گونه‌ها را خریداری کرده‌اند آن‌ها را به محیط بانی‌ها تحویل دهند تا آن گونه‌ها را به محیط زندگی خود برگردانند.

فرمانده یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست افزود: طی سال گذشته هم دستگیری در زمان فروش و هم در زمان صید داشتیم اما اگر تقاضای مردم به صفر برسد این جرایم نیز کاهش می‌یابد و کنترل این مسئله راحت‌تر خواهد بود. البته این نکته قابل توجه است که طی سال‌های اخیر میزان مشارکت‌های مردمی افزایش یافته است.

وی درباره روز طبیعت و آسیب‌هایی که در این روز به محیط زیست وارد می‌شود نیز گفت: خواهش می‌کنم خانواده‌ها هنگام حضور در طبیعت برای گرم کردن غذا از شکستن و سوزاندن شاخه‌های درختان استفاده نکنند و یا قبل از رفتن از خاموش شدن آتش مطمئن شوند. این طبیعت برای خودشان نیز هست بنابراین در این روز از طبیعت مراقبت کنند تا هیچ آسیبی به آن وارد نکنند.

محبت خانی در پایان درباره رهاسازی ماهی قرمزها نیز اظهار کرد: با دهیاری‌ها و شهرداری‌ها هماهنگ کرده‌ایم تا محیطی برای رهاسازی ماهی قرمزها مشخص شود چراکه رهاسازی آن‌ها در طبیعت بسیاری از بیماری‌ها را به گونه‌های بومی آن منطقه می‌توانند منتقل کنند که موجب نابودی آن‌ها شوند. به جای سبزه نیز بهتر است که یک درختچه بکاریم تا آن را در حیاط خانه خود بکاریم و از کاشت سبزه بپرهیزیم چراکه کلی گندم و حبوبات و آب هدر می‌رود.

بیشتر بخوانید:

سلاجقه: برای حیوانات نام «کشور» انتخاب نکنیم تا مشکل‌ساز نشود

گزارش یک آشفتگی؛ تایید و تکذیب‌های بارداری «ایران»

۲۳۳۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1740252

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =