نماینده ایرنا ، خبرگزاری دولت از نیویورک در گزارشی از طرح اولیه دوازده نماینده جمهوری خواه سنا برای تحریک شرکت های تولیدکننده فناوری ایران به همراه چین ، کوبا ، روسیه و دو کشور دیگر خبر داده است.

وارنر سناتور جمهوری خواه گفت : این طرح شامل فناوری های خارجی از شش کشور از جمله چین، روسیه، کره شمالی، ایران، ونزوئلا و کوبا خواهد بود.

پیش از این، یک کمیته مجلس نمایندگان آمریکا لایحه ای را تصویب کرده است که در صورت تصویب نهایی به جو بایدن رئیس جمهور آمریکا اجازه می دهد رسانه اجتماعی چینی به نام تیک تاک را در سراسر این کشور ممنوع کند.

کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا درباره لایحه معرفی شده از سوی جمهوری‌خواهان جلسه برگزار کرد. این لایحه به جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا امکان می‌دهد تا نرم افزار رسانه اجتماعی چینی تیک تاک (TikTok) که بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر آمریکایی دارد را ممنوع کند.

این لایحه با ۲۴ رای موافق در مقابل ۱۶ رای مخالف به تصویب رسید. هدف آن "شفاف سازی در مورد غیرقابل اجرا بودن و ممنوعیت مربوط به اشتراک گذاری داده های شخصی حساس بر اساس قانون اختیارات اقتصادی اضطراری" اعلام شده است.

این لایحه باید در مجلس نمایندگان نیز تصویب شود. ممنوعیت سراسری این رسانه اجتماعی ابتدا به تصویب در مجلس نمایندگان و سنا نیاز دارد و پس از رای مثبت آنها، رییس جمهور آمریکا می تواند آن را به قانون تبدیل کند.

استفاده از تیک‌تاک در بیش از نیمی از دستگاه‌های ارتباطی دولتی ایالات متحده به صورت موقتی یا کامل، ممنوع شده است که نشان‌دهنده موجی از اقدامات شدید علیه این شبکه اجتماعی متعلق به چین است.

جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا در اواسط ماه فوریه در اظهارنظری تاکید کرد که هنوز تصمیمی برای ممنوعیت استفاده کامل تیک‌تاک در این کشور نگرفته است و اطمینان داد که او از این برنامه طراحی شده توسط غول فناوری چینی بایت دانس (ByteDance) استفاده نمی‌کند. بایدن در پاسخ به خبرنگاران گفت: من آن را روی تلفن همراهم ندارم.

پس از ممنوعیت استفاده از برنامه تیک تاک روی گوشی‌های دولتی توسط آمریکا و اتحادیه اروپا، چین از این اقدام انتقاد کرد.

تیک‌تاک با قابلیت ضبط، ویرایش و اشتراک‌گذاری موزیک ویدئوهای کوتاه، از محبوبیت بالایی در بین کاربران در سراسر جهان برخوردار شده و مخاطبان، در مقایسه با سایر شبکه‌های اجتماعی، زمان بیشتری را در این برنامه می‌گذرانند. بر اساس آمار استاتیستا (Statista)، کاربران تیک‌تاک به طور متوسط ۲۹ ساعت در ماه را صرف این برنامه می‌کنند.

تیک‌تاک در حال حاضر بیش از یک میلیارد کاربر فعال در سراسر جهان دارد و بیش از ۱۰۰ میلیون نفر از آن‌ها در ایالات متحده هستند؛ این شمار بالای کاربران آمریکایی و محبوبیت این برنامه در این کشور با وجود تلاش کاخ سفید برای ممنوع کردن آن، حائز اهمیت است.

۴۱۴۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1740354

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =