تانک‌های عجیبی که آمریکا به اوکراین فرستاد / عکس

تانک‌های پل‌گذار، از نظر فنی به تانک می‌مانند ولی قادر به نصب پل‌های متحرک و راه‌اندازی آنها در چند دقیقه هستند.

پریسا عباسی- وزارت دفاع امریکا در 3 مارس 2022، اعلام کرد که قصد ارسال پل‌های متحرک زرهی به اوکراین را دارد. این پل‌ها بخشی از سی و سومین سند پیشنهادی پنتاگون برای کمک نظامی به اوکراین هستند.

از زمانی که روسیه در فوریه 2022 به این کشور حمله کرد، دولت بایدن، تجهیزات جنگی و وسایل نقلیه پل‌ساز به اوکراین ارسال کرده است، چون به عقیده آنها اوکراین در بهار آینده به این پلها برای حمله به قوای روسیه از سمت رودخانه‌ها نیاز خواهد داشت.

این پل‌های فلزی تاشو(AVLB) اساساً سازه‌های قابل حمل و بادوامی هستند که روی تانک قرار داده شده و توسط آنها نصب و سپس برداشته می شوند. خبرنگاران در مناطق جنگی گزارش می‌دهند که خودروهای زرهی پل گذار ارسالی به اوکراین، پل‌هارا بر روی شاسی تانک M60 نصب کرده‌اند.

رودخانه‌ها، شکاف‌ها و گودال‌های عمیق در زمین می‌توانند موانع صعب العبوری برای نظامیان باشند و به مدافعان این امکان را می‌دهند که نیروها را در پل‌ها یا گذرگاه‌های موجود متمرکز کنند.

عبور از چنین شکاف‌هایی می‌تواند به هواپیماهای باربری نیاز داشته باشد، اما این امر ملزم به داشتن نیروی حمل‌ونقل هوایی پرسرعت و یک منطقه فرود امن است.

این می‌تواند به معنای ساختن فیزیکی یک پل جدید باشد که کاری زمان‌بر خواهد بود و نظامیان را در برابر حملات، آسیب پذیر می‌کند. اما آوردن پل به میدان جنگ در پشت یک تانک، و استفاده از آن در صورت لزوم می‌تواند باعث تسهیل کار در میدان جنگ شود.

این خودروها برای همراهی با ستون‌های زرهی طراحی شده‌اند و به آنها توانایی عبور از رودخانه‌ها، نهرها، خندق‌ها و سنگرها را می‌دهند. پل‌ها بر روی شاسی خودروهای زرهی حمل می‌شوند و بر روی رودخانه‌ها یا در حاشیه آنها نصب می‌شوند و پس ازعبور نیروها، خودرو می‌تواند پل را جمع کند.

Bridge2.jpg

تعداد و مدل دقیق این تانک‌های پل گذار ارسال شده به اوکراین هنوز مشخص نیست، اما می‌دانیم که این تانک‌های ارسالی از نوع تانک‌های M60 یا نوعی از تانک‌های M60 Patton هستند.

این باعث می‌شود که مدل‌های خاص طراحی شده برای دوران جنگ سرد که مخصوص خودروهای زرهی سبک‌تر و تانک‌های آن دوران بودند، قدیمی شوند. ازانواع تانک‌های پل‌گذارM60 ، در ویتنام، تمرینات آموزشی ناتو و همچنین در جنگ عراق استفاده شده است.

زمانی که این وسیله نقلیه، پل‌ تا شده را باز کرده و در جای خود قرار می‌دهد، پلی با طول ۱۸ متر، و عرض ۴ متر خواهیم داشت که می‌تواند تا وزن 70 تن را تحمل کند. راه‌اندازی پل بین 2 تا 5 دقیقه و جمع‌کردن آن، که می‌تواند از هر دو انتهای آن انجام شود، حدود 10 دقیقه طول می‌کشد.

برخی از وسایل نقلیه سنگین‌تر، از جمله تانک‌های رزمی مدرن، فقط می‌توانند با سرعت کم، از روی پل‌ها و شکاف‌های باریک عبور کنند. ارتش و نیروی دریایی ایالات متحده در حال کار بر روی یک پل و پرتابگر جدیدی هستند که قادر به پشتیبانی از خودروهای جنگی برادلی و تانک‌های آبرامز باشند تا نیازهای ارتش ایالات متحده را بهتر برآورده کنند.

حتی با وجود بعضی از محدودیت‌ها، پل‌ها میتوانند به نیروهای اوکراینی آزادی عمل بیشتری دهند. این پلها میتوانند توانایی عبور سریع از رودخانه‌ای باریک و غیرقابل عبور را فراهم کنند و به طور چشمگیری حمله ارتش را گسترش دهد و دشمن را غافلگیر کنند.

علاوه بر این، در بیانیه‌ای اعلام شد که ایالات متحده در حال ارسال «مهمات تخریبی و تجهیزات پاکسازی موانع» به اوکراین است که می‌تواند باعث عقب نشینی سریعتر و حملات غافلگیرانه‌ شود.

بغیر از پل‌ها و تجهیزات تخریب، آخرین کمکها به اوکراین شامل سه نوع مهمات توپخانه‌ای است. سامانه‌های توپخانه موشکی HIMARS که برای حملات اوکراین به روسیه بسیار ارزشمند هستند، با راکت‌های بیشتری تجهیز می‌شوند. ایالات متحده و ناتو همچنین گلوله های توپخانه هویتزرهای 155 و 105 میلی متری را در اختیار اوکراین قرار می‌دهند.

این تسلیحات اهدایی جدید از مهمات متفاوتی نسبت به تسلیحات به جا مانده از شوروی استفاده می‌کنند، که بخش عمده توپخانه اوکراین را قبل از جنگ تشکیل می‌داد و هنوز هم بیشتر ادوات توپخانه‌های موجود در اوکراین از آن زمان هستند. ذخایر مهمات اوکراین رو به اتمام است، زیرا روسیه تقریبا تمام انبارهای گلوله موجود در سراسر جهان را خریداری می‌کند.

و نوع چهارم مهمات، توپ 25 میلیمتری است، که توسط خودروهای جنگی پیاده نظام بردلی استفاده می‌شود. این وسیله نقلیه جنگی، علیرغم ظاهرش که شبیه تانک می‌باشد، بیشتر نوعی خودروی حمل و نقل جنگی است که مجهز به توپ‌های 25 میلیمتری است.

در مجموع، با ارسال آخرین تجهیزات و ادوات نظامی به اوکراین در سال جاری، این کشور توانایی مبارزه و حمله به نیروهای متخاصم را خواهد داشت.

منبع: popsci

5858

کد خبر 1740729

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 95
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 25
  • IR ۰۱:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
    زنده باد اوکراین مردمان باغیرت نابودبادپوتین وروسیه مظلوم کش
    • IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
      چه جوکی خخ
    • داریوش IR ۲۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
      16 40
      نابود باد عامل اصلی جنگ و ازبین رفتن انسانهای بیگناه عامل اصلی جنگ‌وخونریزی جاه طلبی آمریکاوکشورهای غربی است و دلقکی یهودی بنام زلسنکی غلام فرمانبردار غرب است که تمام زیرساخت های اوکراین رانابودکردوخونهای بسیاری برزمین ریخت برای اجرای فرمان سیاستمداران خون آشام آمریکایی
    • کشکسرایی IR ۲۳:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
      13 32
      من به اوکراین خیلی رفتم؛ اصلا ملت با غیرت و شجاعی ندارند از یه چاقو میترسن؛ اونایی که می جنگند اکثرا افراد اجیری هستند که از کشورهای دیگه اومدن .
    • بیات IR ۰۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
      54 14
      انشاا... روسیه و پوتین که نوع دوم صدام کثیف هست نابود خواهند شد . اینها تمام متجاوزند. یادتان باشد پوتین دقیقا مثل صدام عمل کرد .تهدید به حمله اتمی هم می‌کند.
  • مریخ نورد IR ۰۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
    سلاح آمریکایی عشقه
    • محمد IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
      ذوق نکن ایرانم داره
  • IR ۰۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
    به امید پیروزی اوکراین و نابودی کامل روسیه
    • IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
      در خواب و رویا
    • IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
      روسیه تا دهه اینده احتمال فروپاشی داخلی داره و باید دید چین و تایوان چه شکلی پیش میرن و اگه درگیر بشن و تایوان بتونه مراکز مهم تجاری و نظامی چین رو به صورت مختصر بمباران کنه اقتصاد چین دچار ترک میشه و اگه چین بتونه تایوان رو بگیره شروع میکنه به قدرتمند شدن و روسیه رو از بالا به پایین نگاه میکنه چون تو اسیا تنها یه قدرت میتونه حضور داشته باشه یا روسیه یا چین!‌ اگه چین تونست جلوی تایوان رو بگیره اون موقع دیگه روسیه به مرور زمان شروع به به حاشیه رفتن میکنه و کلا نهایتا تا یکی دو دهه اینده اقتصاد روسیه دچار فروپاشی میشه و چین هم استقبال میکنه از اینکه روسیه فروبپاشه و خودش بشه تنها قدرت اسیا! ....
    • مم IR ۱۹:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
      25 6
      ملت ما چه متخصص هایی داره حتی دو دهه آینده رو با قاطعیت پیش بینی می‌کنه حواست باشه ندزدنت خیلی مخی
    • رضا IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
      5 5
      پاشو رسیدیم
  • IR ۰۴:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
    اخه‌چرا‌امریکا‌از‌همه‌چیز‌جلو‌هست
    • کاکه بهرام. IR ۰۸:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
      چون وقت خودشونومانندمابرای چیزای بیهوده تلف نمیکنن.۳۰۰ساله همش قدمت دارن.به علم خییلی ارزش قایل هستن
    • IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
      چون برای نخبه هاش ارزش قائله. مثل ما تشویقشون نمی کنه که برن.
    • بهروز IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
      چون پول بدون پشتوانه چاپ میکنه بعد تمام نخبه های غربزده در تمام دنیا را جذب میکنه بعد میشه آمریکا وگرنه مردم خودش خیلی هنری ندارن مثل بعضی مدارس کشور خودمون که هرچی معدل بالای ۱۹ جذب میکنه بعد پز میدن آمار قبولی کنکور مدرسه ما بالاست
    • سورنا IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
      بیشتر کشورهای جهان یک زمانی ابرقدرت شدن در جهان و همه شون هم یک زمانی در عرصه نظامی و علمی بالاتر از بقیه کشورها بودن، مثل مصر در زمان فراعنه، بریتانیا،فرانسه، شوروی، یونان، رم در زمان تزارها، ایران در زمان هخامنشیان، چین، فلسطین در زمان سلیمان نبی، عراق در زمان خلفای عباسی، ولی آخرش چی شد هیچ قدرتی ماندگار نشد.. چون همه چیز از آن خداست.... یه مدتی هم آمریکا قلدری میکنه ولی آخرش بک خط پایان در انتظار هر حکومت هست، حالا اگر اون حکومت ظالم باشه که خط پایان نیست، خط سرنگونی و نابودی بهش میگن، که اون روز دور از انتظار نیستش.. منتی الیه به حکم رسانه سراسری و قوی که دارند، امثالهم غرب گرا فعلا در بزرگی و عظمت شون فرو رفتن، ولی کدوم عظمت، فقط در مقابل کشورهای بدون سلاح مثل افغانستان، عراق، سوریه، ویتنام ژست پادشاهی میگیرن... ولی در مقابل همین کره شمالی نفسشون حبس میشه، دیگه در مقابل ایران که خودشون رو خیس می کنن. خودشون رو قدرت پدافندی و تجهیزات میدونن ولی از پهپاد ها و انواع موشک های ما ترس دارند، در دریا از قایق تندرو مون و اژدرها و کروزها مون..... عین الاسد😁
    • IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
      بهروز جون امریکا نمی فهمه و پول چاپ میکنه، بقیه کشورهای دنیا اقتصاددان هاشون شرکت ها هم نفهم هستن که سعی میکنن برن امریکا شرکت بزنن یا مهاجرت میکنن به امریکا!!! بعدشم اگه پول چاپ کردن باعث بشه امریکا بشه قدرت اول دنیا چرا ما با پول چاپ کردن نشدیم؟؟؟ این چندماه گذشته رو هر چی از عابربانک پول گرفتم، پول های نو بودن که یه بار هم تا نشده بودن!
    • نیما FR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
      9 11
      این دوست عزیز یادش رفت بگه تنها کشوری که در 3 دوره حکومتی دنیا رو تصرف کرد ایران بود ولی آمریکا کجا رو کامل تصرف کرد ، ایران در افشاری ، صفوی ، هخامنشی ، از مصر تا هند رو تخت سیطره داشتند یعنی اتحاد جماهیر شوروی هم جزعی از متصرفات بود ، در حقیقت فقط یک چیز در صفویه باعث شد حتی پادشاهان بجز پهلوی دیگر وا دادند ، امان از فرهنگ فرهنگ بد ، لعنت اون اسماعیل صفوی
    • وحید SG ۲۱:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۴
      0 1
      نوسترآداموس زمان
  • عوام IR ۰۴:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
    روسیه برنده در جنگ مغرورتر میشه و توقعشم از ما بالاتر میره اگرم شکست بخوره غربیها و عواملش مغرورتر میشنو انها هم برای ما خطرناکتر میشن پس بهتره ما بفکر خودمون باشیم که سال ۲۰۲۳ آبستنه حوادثه مهمی در دنیاست
    • IR ۲۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
      خودت را زدی به نفهمی .امریکا با غلدری پول خودش را پول جهانی جازده بدون پشتوانه چاپ میکنه اگر ایران هم به ان فدرت برسه مثل امریکا دو تا شهر با اتم نابود کنه ملتها از نرس پولش را برسمیت میشناسند و بها میدن .علبته ایران ابهت امریکا را به باد داد همه فهمیدن شیر علم بوده نه واقعی .
  • غ ف IR ۰۵:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
    پل های مهندسی کنظامی چیزعجیب وغریبی نیست درسال۱۳۶۱ در دوه اموزشی انهارادیده ام درشیراز
    • IR ۱۹:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
      14 5
      اونا هم ساخت آمریکا بوده
  • علی IR ۰۵:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
    درود بر اوکراین و ملت شجاع آن . روسیه شکست خواهد خورد...
    • IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
      خواهیم دید
    • IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
      «علی» جان؛ روسیه دوست ما نیست؛ بلکه دشمن ایرانه! البته زیاد هم هیجانی نشویم؛ غرب داره اسلحه مدرن میده به اوکراین، صرفا بمنظور گسترش و طولانی کردن جنگ! ساده نباشیم
    • IR ۲۲:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
      36 11
      زنده باد آمریکا
  • ابراهیم گودینی IR ۰۵:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
    آمریکا که می‌گوید هیچ کشوری نباید سلاحهای پیش رفته داشته باشد تا سلاح‌های جنگی خودش را با قیمت بالایی بفروشد وبعدا از صلح و ثبات حرف می‌زند هر کجای جهان که امریکا رفته است فقط فقط جنگ و. یرانی بجا گذاشته است که بگوید عبر قدرت دنیا هستیم
    • مهران IR ۰۷:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
      این ادوات و تسلیحات ارسالی برای اوکراین در قالب بسته های حمایتی و مجانی هست از طرفی کجا امریکا اصرار کرده که دیگران ارش اسلحه بخرن بلکه دیگر کشورها بنا بر نیاز تمایل به خرید اسلحه از آمریکا دارن
    • IR ۰۷:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
      57 16
      گودینی جان ابرقدرت درسته
    • محمد IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
      9 3
      ابر قدرت شما که سواد نداری لطفا نظر ندهید آبرو ریزی است
  • IR ۰۵:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
    مضحکه که بعضی تو ایران، اوکراین جنگزده را که تا خرخره انباشته از انواع کمکهای عاملین اصلی جنگ شده با ایران عزیز خودما مقایسه میکنند که یکه و تنها در مقابل صدام و همین حامیان امروزی اوکراین ایستاد و پیروز شد . مغزهای کوچک زنگ زده!
    • IR ۰۷:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
      بله اف ۱۴ تانک چیفتن موشک تاو هم دستاورد خودمون بود....
    • امیر IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
      البته ناگفته نمونه که تمام تجهیزات حتی اف 14 هم بدون پشتیبانی و لوازم بدرد نمی خوره
  • حمید IR ۰۶:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
    پوتین جنگ طلب و روانی باعث کشته شدن هزاران نفر از مردم اوکراین شده و باید عاقبتش همانند صدام بشه و قانون بین الملل گریبانگیرش بشه به امید پیروزی ملت وطنپرست و شجاع اوکراین
    • سعید IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
      چقدر ساده اندیشی، کمی درک و فهم سیاسی رو بالا ببری به حرف الانت خواهی خندید
    • رضا IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
      خودتی
    • علی FR ۲۳:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
      3 6
      دلیل جنگ روسیه و اکراین یه چیزی شیبه به قضیه ما و آذربایجان هست، اوکراین پاشو از گلیمش درازتر کرد و حمایت چندتا کشور رو دید در نتیجه خر شد و کشورش نابود شد، در حال حاضر هر دو کشور شکست خوردن و به هدفشون نرسیدن و هزینه زیاد دادن ولی این کجا و آن کجا
  • ناشناس IR ۰۷:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
    زنده باد اکراین که واقعا در مقابل روسیه قدرت برتر دنیا اینچنین شجاعانه مقاومت کرد که می خواست دوازده روزه اوکراین را بگیرد
    • US ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
      اوکراین بدون کمک تسلیحاتی ناتو که البته در عمل به ویرانی بیشتر اوکراین منجر شد تنبونش رو نمیتونست بکشه بالا
    • IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
      24 3
      اوکراین پیروزه
  • حامد IR ۰۷:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
    اگر ایران پهباد بفروشه ایراد داره ولی اگر آمریکا بفروشه خوبه واقعا این آمریکایها ازخودراضی هستن . انشاالله اوکراین نابود بشه
    • IR ۰۷:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
      حامد عزیز اوکراین کشورش اشغال شده و روسیه متجاوز هست در زمان جنگ هم صدام کشور ما را اشغال کرده بود شما اگر کشوری بیاد و خاکت را اشغال کنه چه میکنی؟ دنیا واکنش داره نشون میده به کشورهایی که از متجاوز یعنی روسیه حمایت می کنن یه مقداری انصاف داشته باشیم
    • سعید IR ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
      در جواب شما که گفتی حامد جان .. ببین داداش گلم کسی که هیتلر و شکست داد شوروی بود ، کسی که دوتا بمب کشتارجمعی انداخت تو ژاپن آمریکا بود ، همون موقع یه قوانینی بین خودشون این زورگوا بستن یکی اینکه اجازه ی زدن پایگاه یا عضو شدن کشوری از همسایگان این پنج کشور در نیروی نظامی خود نداشته باشن ، یعنی چی ؟ یعنی هیچ کشور همسایه روسیه حق عضویت در ۴ کشور دیگه رو نداره یا بلعکس مثلا مکزیک یا کوبا حق عضویت با نیروی نظامی روسیه یا اینکه داشتن پایگاه نظامی برای روسیه در کوبا وجود نداره چون کوبا همسایه آمریکاست ، آما چون زنلسکی یک دلغک میباشد و مردم ا‌کراین از اون دلغکتر و احمق تر که با خر شدن توسط اروپا و امریکا شد عضو ناتو ، محل به اعتراضات روسیه هم نذاشت اصلش اینه .حالا آمریکا این همه کرد و هیچ وقت بهانه هاش درست از آب در نیومد آیا کسی معترض شد ؟ عراق به ایران .... حمله کرد کسی معترض شد ؟ عربستان چون گاو خوبیه به یمن حمله کرد و گفت تو فعلا مستعمره من هستی کسی معترض شد ؟ ببین کل یمن میان تو خیابون در حمایت از دفاع ولی سوریه فقط یه بازی بود توسط آمریکا که داعش ظهور کنه .اروپا شعارمی
  • IR ۰۷:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
    نه اوکراین هر کشور دیگری باشد در مقابل دشمن با چنگ ودندان می‌ایستد این روسیه نامرد یاد مان نرفته چقدر مهمات به عراق داد خوب ادم همیشه عقب را نگاه کن اگر موقیت بشه همین چین روسیه از پشت به ما خنجر میزنند زنده باد ایران
    • رضا IR ۰۷:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
      اون شوروی بود تکرار کن فعلا هرجا اسم جنگ میاد نام آمریکا میدرخشد البته توکشتن انسان های بیگناه
  • فاتح 210 IR ۰۷:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
    سلام اگه نمیدونی بدون از اینا پر ایران و در دست نیروهای مسلح
  • علی IR ۰۷:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
    درود بر مردم غیور اکراین که پوز متجاوزین روسیه رو به خاک مالوندن کاش تو نبرد گلستان و ترکمنچای هم یکی حامی ملت ایران بود
  • IR ۰۷:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
    میگم چرا این بقیه دنیا که به تجاوز روسیه واکنش نشان دادند و به اصطلاح پشت اوکراین را گرفتند دقیقا همین ها قبلا پشت تجاوز گری چون صدام را گرفته بودند پس بهتره بگوییم پشت منفعت خودشون را گرفته اند
  • عباسعلی IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
    انشاالله که رودخانه ای باشه و برای گذر از آن استفاده بشه!ولی فکر کنم چیزی شبیه شمشیر های دکوری قابل نصب به دیوار میمونه که فقط بدرد پز دادن میخوره
  • IR ۰۸:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
    همه جا جنگ راه میندازه تا بتونه صلاحها و ابزارالات جنگی که تولید کردن بفروشن.این جوری هم به جهان حکومت میکنن و هم اقتصادشون تامین میشه به همین راحتی خون مردم هم بیشتر ریخته بشه به نفع اقتصاد شونه لعنت به امریکا
  • IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
    هیچ نوع سلاح روسی نمی تواند با تکنولوژی آمریکا مقابله کند
    • سرباز وطن IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
      هی ددم.... ببین ما خودمون هشت سال مقابل بهترین ها جنگیدیم
  • علی IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
    آنچه قبل از تجهیزات باعث پایداری اوکراین در دفاع از سرزمین خود شده است ایمان راسخ رئیس جمهور و مردم اوکراین است کمتر کسی فکر می کرد که یک رئیس جمهور با پیشینه کمدین بودن چنین جسارتی داشته باشد .
  • IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
    حرفم به اونای هست که طرف روسیه هستند لطف کنند برن تاریخو بخونند موقعی که تزار به حرم مطهر امام رضا حمله کرد مردم بیگناه به حرم پناه بردن پس سنگ روسیه روبه سینه نزنید
  • IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
    چیزی که برای ما هیچ نفعی ندارد چرا بحث بکنیم؟؟ مثله روسیه و چین و غیره نیست. آمریکا نگران به پایان رسیدن دوران مفتخوری اش است برای همین اینجا و آنجا دخالت میکند تا جیب سیاستمداران یهودی اش را با فروش سلاح پر کند.
  • IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
    هرچه اشغال امریکا ودیگر کشورهاداشتن اوکراین سرگرم کردن اخه این تانک بهدرد اوکراین نمیخورد چقدر این رییس جمهوراوکراین ساده است البته دلقک است که مردم خودشو برای س رگرمی اورپایی ها به نمایش گذاشته است
  • IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
    انهایی که میگن امریکا از همه قویتراست بله در راه زنی در دزدی نفتی در دروغگویی مردم امریکا مثل. کبک میماند نمیداند ایسآ امریکا چهکار میکنند امریکا چیزی درمقابل چین روسیه کرهشمالی وایران نیست اگر میتوانست به این کشورها حمله میکرد روسیه در جنگ پیروز است چون باهمان کشورهایی که ما هشت سال جنگیدیم از اوکراین حمایت میکنند جاک بر سر جنگ طلب ها این کشورها مردم خودشان را سرگرم جنگ میکنند
  • محمودزاده IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
    بفرستد انقدر بفرستد تا جانشان در بیاید بگذارید اینک صلیبیون که در فاز دوم جنگهای صلیبی در پشت دورازه های جهان اسلام بسر می برند تا حد مرگ همدیگر را جر داده و ما تماشا و برای انان دعا بدرود باز هم از این خبرها
  • اسفندیار FR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
    میخوا حق باروس باشه یابا اوکراین ، امریکا درست بگه یا غلط ، کار ب هیچیش ندارم ، حتی اگه حرف من الان بی منطق یا خیلی درست باشه برام مهم نیست ، مرگ بر متجاوز ، نابود باد پوتین ، مردم ایران خاطرات خوشی از شوروی یا الان روسیه ندارن ، قلبا بدمون میاد ، حتی اگه بهترین ادما یاکشور رو زمین باشه
    • IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
      روسیه همیشه ی تاریخ متجاوز بوده وبه همسایگانش بویژه ایران چشم طمع داردتا منابع آنهاکه هیچ بلکه خاک آنهاراهم تصاحب کند فقط منتظرفرصت است
  • پدرام IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
    درود بر متحد اصلی ایران روسیه ی بزرگ، لطفا احساسی برخورد نکنید و کمی سواد سیاسی داشته باشید اوه دوتا صحنه ببینید که اوکراینی ها سرباز روسی رو کشتن یا آتیش بزنن همتون از اکراین متنفر میشین اینجوری نیس که هر کی زورش بیشتره بدتره اونی مقصره که شروع میکنه و این اکراین در بود که در خودش دید و به پشتیبانی آمریکا اومد پشت درهای روسیه و این آمریکا بود که خواست از نزدیک ترین شرایط ممکن برای زدن روسیه برا تضعیف و جلوگیری از پیشرفت روسیه استفاده کنه،
  • IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
    انشالله پیروزی اوکراین
  • رضا DE ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
    مرگ بر آمریکای جنایتکار
  • IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
    اوکراین فقط نیاز به موشک‌های دوربرد و جنگنده های به روز ناتو دارد تا بتواند خاک روسیه را هدف قرار دهد قطعا روسیه شکست خواهد خورد و عقب‌نشینی خواهد کرد
  • M IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
    545 8
    اگه به جای اینکه بشینیم اکراین وروسیه وآمریکا تحلیل کنیم یکم همفکری کنیم وعلممونو توهمه ی زمینه هاببریم بالا الان ابر قدرت بودیم چون ملت ایران هوش بالایی دارن فقط خیلی دنبال حاشیه می ریم
  • IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
    271 5
    ابرقدرتها با هم هیچ فرقی نمیکنن ماباید به فکر خودمون باشیم باعث پیشرفت جوان‌ها و نخبه هامون بشیم تا جذب غربی‌ها نشن و مملکت پیشرفت کنه چرا ما ابرقدرت در عین حال عادل دنیا نشیم
    • معین IR ۰۷:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
      0 3
      همین عدالت توایران اجرامیشه برا هفت جد وابادمردم بسه
  • IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
    154 4
    چیشون عجیبه ماهم داریم خود اوکراین کلی از زمان شوروی داره همونارو راه مینداختن
  • وحید IR ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
    12 7
    اینجا اگثر کامنتا ونطرها اهالی روسیه اند
    • حسن IR ۲۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
      7 1
      روسیه، آمریکا، اروپا و تمام دنیا در مقابل ایران که حتی نیاز به سیم خاردار هم داشت ایستادند و همینطور که امروز پشت زلنسکی ایستادن، همینطور صدام را حمایت وتجهیز میکردند. تازه گاو شیرده شون با همه کشورهای عربی بجز لیبی و سوریه و حزب الله هم پشت صدام بودن و مقابل ایران کم آوردن. حالا چطور میخوان روسیه که یک ابرقدرت هست و سلاح اتمی هم دارد شکستش بدن. شکست روسیه یعنی نابودی کل اروپا با اتم. حالا خودش هم نابود بشه به جهنم. آمریکا هم همینو میخواد که هر دو طرفش نابود بشن و تنها قادر دنیا خودش باشه.اللهم اشغل ظالمین باظالمین.
  • . IR ۱۹:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
    2 0
    خبر انلاین غرب گراداره بازم از قوای نظامی اوکراین حرف میزنه ولی از روسیه یه کلمه هم نمیگه
  • خوزستان مظلوم US ۲۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
    128 6
    عجیب چی ما تو ایران خیلی وقته داریم انگار سفينة فرستادن واسه اوکراین کل کشورها این تانکهارو دارن که پل روشونه
  • کاوه IR ۲۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
    دورودبر ملت شجاع اکراین.
  • اشکان IR ۲۳:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
    3 2
    درود بر پوتین ک جلوی قلدری ناتو و امریکا رو گرفت
  • IR ۰۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    0 3
    دمش گرم به این میگن ابرقدرت جهان هرف اول اخر خودش میزنه بعضییا هم دل خوش کردند به پلاستیک فریزر داخلی
  • ناشناس IR ۰۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    0 3
    درود بر مردم مظلوم وستمدیده اوکراین ولعنت خدا بر روسیه متجاوز انشالله که خدا به اوکراین نیرو و صبر عنایت کنه تا از حق خودش دفاع کنه
  • IR ۰۱:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    3 0
    انشاالله که هیچ کجای دنیا جنگی رخ نده و همین کشمکشهای کنونی سیاستمداران هم تموم شه ، قلب ادم میگیره هر جا میری همش همین صحبتهاس
  • رها IR ۰۳:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    3 0
    سلام دوستان گلم.جسارت نباشه چرامثل بچه ها دارین بحث الکی میکنید.مگه نظرماچیزیوعوض میکنه جزاعصاب خوردکنی.همشون برن به جهنم چه اوکراین..روسیه..آمریکا..آلمان و.....همشون ازیه جنس هستن.مااگه زرنگیم دست همدیگروبگیریم کشورخودمونوآبادکنیم.به پیشرفت بلاتروبزرگتربرسونیم تاخدای نکرده بادشمن شدن بایکدیگربه روز سوریه یاعراق و.....دچارنشیم که خاست همشون اینه.انشاالله خابشوببینن.باتشکرازشمابزرگواران
  • IR ۰۴:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    0 2
    امریکا باید موشک های دوربرد به اوکراین بفرسته تا اوکراینی ها جنگ را به داخل روسیه بکشند، و همزمان ناتو هم با یک تهدید هسته ای نگذارند پوتین از بمب هسته ای استفاده کند، تا هر چه زودتر جنگ‌ تمام شود
  • IR ۰۴:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    12 3
    بعضی کامنت های طرفداران پوتین را که میخوانم تازه میفهمم روسها در ایران چه جنایات و تجاوزهایی انجام داده اند، مثل اعراب
  • مانی IR ۰۶:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    3 0
    داداش گلم این تانکی که عکسش رو گذاشتی مال چند ده سال پیش هستش که حتی در ایران هم از رده تقریبا خارج شده
  • مهدی سجده IR ۰۶:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    2 0
    همش برای پول جنگ راه میندازن که اسلحه بفروشن همین
  • نفت چغایی IR ۰۷:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    2 2
    این هایی که طرفدار روس ها هستند سواد تاریخی ندارن یا متملق های نون به نرخ روز خور هستند کشور و مردم ما خیلی از روس ها لطمه خوردند و خواهند خورد
  • IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    2 2
    به امید پیروزی اوکراین و شکست روسیه🇺🇦🇺🇦🇺🇦
  • محرم IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    3 1
    مرگ برهرجی خائن وطن فروش
  • IR ۱۸:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    2 0
    از این تانکهای عجیب مارک چیفتن انگلیسی را ایران قبل انقلاب داشت و در جنگ نتونستن از انها استفاده کنن
  • IR ۱۹:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    0 2
    لعنت به روسیه وپوتین و طرفدارانش
  • حاج‌جانعلی IR ۱۹:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    0 3
    بزرگترین‌ارزوی هر ازاده ومسلمانی و وطن پرستی پیروزی اوکراین ونابودی پوتین دراین‌جنگ است
  • IR ۲۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    2 0
    این مدل تانک چیز جدیدی نیست چون در زمان خدمت سربازیم این مدل رو توی تیپ زرهی داشتیم
  • رضا IR ۲۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    0 2
    به نطزر خودت الکی شده آمریکا ما خودمون ایرانی هستیم جنس آمریکایی ار ش بیشتر یا ایرانی؟؟؟
  • IR ۲۳:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    1 2
    باعث تاسفه چرا لایکهارو تغییر دادی اینقدرتابلوه که یه بچه ام متوجه میشه😂😂😂😂😂
  • هایپرسونیک ایرانی IR ۰۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
    2 3
    به به چقدر کارشناس..کمی هم درباره جنگ ۸ساله ایران وعراق هم بنویسید اونجا هم امریکا هیچکاره بوده!! اوکراین مظلوم.شجاع.بیچاره.تنها.خخخخخ..دوستانی که دلشون برای اوکراین میسوزه برن وفداکاری کنن.. مرگ بر آمریکا ونوکراش..
  • مجید IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
    0 2
    به امید موفقیت روس‌ها در جنگ