ابراز نگرانی گروسی درباره اصابت موشک به نیروگاه زاپوریژیا

ایرنا نوشت:مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در واکنش به اصابت موشک به ژنراتورهای دیزلی نیروگاه هسته ای «زاپوریژیا» درباره خطر قطع مکرر برق سیستم خنک‌کننده آن هشدار داد.

به نقل از خبرگزاری فرانسه، «رافائل گروسی» روز پنج شنبه در نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی افزود: باید برای حفظ ایمنی و امنیت نیروگاه هسته ای زاپوریژیا به عنوان بزرگترین نیروگاه اتمی اروپا مصمم باشیم و هم اکنون اقدام کنیم.

وی، سالم ماندن نیروگاه زاپوریژیا را یک شانس دانست و گفت: این ششمین بار است که برق نیروگاه قطع می شود، هر دفعه تاس می اندازیم و اگر همین رویه را ادامه دهیم، ممکن است یک بار خوش شانس نباشیم.

به گزارش خبرگزای فرانسه، برق برای فعال کردن پمپ های انتقال آب در سیستم خنک کننده نیروگاه ضروری است.

در شرایطی که گروسی از ماه ها پیش در حال مذاکره با اوکراین و روسیه برای ایجاد فضای امن در اطراف نیروگاه زاپوریژیاست، امروز «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه در یک نشست مطبوعاتی، طرف اوکراینی را مسئول به بن بست رسیدن مذاکرات اعلام کرد.

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل روز چهارشنبه طی دیدار با «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهوری اوکراین، آمادگی این نهاد را برای میانجی گری به منظور تضمین امنیت نیروگاه هسته ای زاپوریژیا با ایجاد منطقه غیرنظامی در پیرامون آن، اعلام کرد.

متن گفت وگوهای این نشست که توسط سازمان ملل انتشار یافته است، حاکیست که گوترش تضمین بازگشت فعالیت های این نیروگاه را به حال عادی، دارای اهمیت دانست.

به گفته گوترش، ایمنی و امنیت محوطه پیرامونی نیروگاه زاپوروژیا بسیار مهم است و میانجی گری برای ایجاد منطقه غیرنظامی در اطراف این تاسیسات و اطمینان خاطر از بازگشت فعالیت آن به حالت عادی نیز، دارای اهمیت خواهد بود.

وی افزود که سازمان ملل آماده به کار بردن همه توانایی خود به منظور حل و فصل این مسئله میان روسیه و اوکراین است.

310310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1741035

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =