ارزیابی نشریه «سپاه» از اهمیت و پیامدهای  توافق ایران و عربستان

اعتمادآنلاین به نقل از نشریه اخبار و تحلیل‌ها، متعلق به معاونت سیاسی نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه نوشت: توافق ایران و عربستان، می‌تواند روابط دو سوی خلیج‌فارس را از مرحله «جنگ سرد» به مرحله «صلح سرد» منتقل کند.

  • آنچه از ظاهر این خبر بر می‌آید آن است که عربستان سعودی و ایران قصد دارند از طریق احیای روابط دیپلماتیک از بار تنش‌ها و اختلافات میان خود کاسته و وارد فاز جدیدی از مناسبات صلح‌آمیز و دوستانه سیاسی و اقتصادی شوند».

  • شاید این نگاه زیادی خوشبینانه باشد». این نشریه در توضیح چرایی گزاره‌ای که مطرح کرده متذکر شده «با توجه به عمق اختلافات سیاسی و ایدئولوژیک و رقابت طولانی‌مدت میان دو کشور رسیدن به یک فضای مفاهمه مشترک در کوتاه‌مدت چندان ساده نخواهد بود».

  • توافق ایران و عربستان، می‌تواند روابط دو سوی خلیج‌فارس را از مرحله «جنگ سرد» به مرحله «صلح سرد» منتقل کند.

  • از منظر چینی‌ها سیاست خارجی ابزاری در جهت ایجاد ثبات در منطقه به منظور دستیابی به توسعه اقتصادی است از این‌رو تلاش می‌کند تا با رفع انسدادهای سیاسی و ایجاد هماهنگی تا حد ممکن موانع اقتصادی را از میان بردارد. برای چین، ایران و عربستان علاوه بر اینکه به عنوان دو بازیگر منطقه‌ای و مؤثر در معادلات سیاسی و امنیتی منطقه شناخته می‌شوند، سهم بسزایی در تأمین انرژی صنایع چینی را بر عهده دارند.

بیشتر بخوانید:

۲۱۲۲۰

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1742287

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =