آمریکا کم‌کم از اوکراین فاصله می‌گیرد؟

ایسنا نوشت: "اگرچه جو بایدن متعهد به حمایت ثابت از اوکراین شده، اما واشنگتن به صراحت به کی‌یف گفته است که نمی‌تواند به طور نامحدود در این سطح به اوکراین کمک کند."

نشریه پولتیکو می‌نویسد: «به نظر می‌رسد آمریکا و اوکراین هفته سختی را پشت سر گذاشته‌اند و اختلافات در حال خودنمایی است.

آمریکا و اوکراین از زمانی که دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور جو بایدن قول داد "تا هر زمان که طول بکشد"، از مقاومت اوکراین در برابر روسیه حمایت کند، واشنگتن و کی‌یف در یک جبهه متحد عمل کرده‌اند، اما با گذشت بیش از یک سال از جنگ، اختلافات فزاینده‌ پشت پرده میان دو طرف در مورد اهداف جنگ در حال خودنمایی است و اختلافات حساس و اساسی در مورد چگونگی و زمان پایان درگیری وجود دارد.

مایکل مک کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا می‌گوید: دولت یک هدف سیاسی روشن و یک هدف مشخص ندارد. آیا این دقیقاً همان چیزی نیست که ولادیمیر پوتین می‌خواهد؟ آیا باید به اوکراینی‌ها فقط به اندازه زنده ماندن بدهیم و نه برای بردن؟ من در حال حاضر سیاستی برای پیروزی نمی‌بینم، و اگر آن را نداریم، پس چه می‌کنیم؟

به طور علنی، بین بایدن و ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، اختلاف کمی وجود داشته است، اتحادی که ماه گذشته زمانی که رئیس‌جمهور آمریکا سفر مخفیانه و دراماتیک خود را از کی‌یف انجام داد، کاملاً به نمایش درآمد. اما بر اساس گفتگو با ۱۰ مقام، قانونگذار و کارشناسان، نقاط تنش جدیدی در حال ظهور است: خرابکاری یک خط لوله گاز طبیعی در کف اقیانوس اطلس؛ دفاع وحشیانه و فرسوده از یک شهر اوکراینی از نظر استراتژیک بی اهمیت و طرحی برای جنگیدن برای منطقه‌ای که نزدیک به یک دهه است که نیروهای روسیه در آن مستقر بوده‌اند.

مقامات ارشد دولت معتقدند که وحدت بین واشنگتن و کی‌یف رو به زوال است. برای ۹ ماه، روسیه "باخموت" را محاصره کرده است، اگرچه تصرف شهر جنوب شرقی اوکراین نمی‌تواند مسیر جنگ را تغییر دهد. هر دو طرف متحمل خسارات سنگینی شده‌اند و شهر را به ویرانه‌ تبدیل کرده‌اند. اوکراین حاضر نیست شهر ویران شده را حتی با هزینه هنگفت رها کند. ژنرال الکساندر سیرسکی، فرمانده نیروی زمینی اوکراین می‌گوید: هر روز دفاع از شهر به ما امکان می‌دهد تا زمانی را برای آماده سازی ذخایر و آماده شدن برای عملیات تهاجمی آینده به دست آوریم. در همان زمان، در نبردهای این قلعه، دشمن (روسیه) آماده‌ترین و جنگنده‌ترین بخش ارتش خود - نیروهای تهاجمی واگنر را از دست می‌دهد.

چندین مقام دولتی نگران این هستند که اوکراین آنقدر نیروی انسانی و مهمات را در باخموت خرج کند که توانایی‌اش را برای انجام یک ضد حمله بزرگ در بهار کاهش دهد. لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا گفته است: من قطعاً نمی‌خواهم کار عظیمی را که سربازان و رهبران اوکراین برای دفاع از باخموت انجام داده‌اند نادیده بگیرم – اما فکر می‌کنم این کار بیش از آنکه یک ارزش استراتژیک و عملیاتی باشد، یک ارزش نمادین است. کی‌یف، در حال حاضر، نظر واشنگتن را نادیده گرفته است.

در همین حال، یک ارزیابی توسط اطلاعات ایالات متحده نشان داد که یک "گروه طرفدار اوکراین" مسئول تخریب خطوط لوله گاز طبیعی نورد استریم در پاییز گذشته بود که یک راز بزرگ را روشن کرد. اطلاعات جدید که برای اولین بار توسط نیویورک تایمز گزارش شد، از جزئیات کوتاهی برخوردار بود، اما به نظر می‌رسید که این نظریه را که مسکو مسئول خرابکاری در خطوط لوله انتقال گاز روسیه است، از بین می‌برد.

تحلیلگران اطلاعاتی معتقد نیستند که زلنسکی یا دستیارانش در این خرابکاری نقش داشته باشند، اما دولت بایدن به کی‌یف پیام داده است - دقیقاً مانند زمانی که سال گذشته یک خودروی بمب گذاری شده در مسکو دختر یک ملی گرای برجسته روسی را کشت - که برخی از اعمال خشونت آمیز خارج از مرزهای اوکراین قابل تحمل نخواهد بود.

همچنین گاهی اوقات ناامیدی در مورد تحویل تسلیحات واشنگتن به اوکراین وجود داشته است. ایالات متحده با اختلاف زیادی بیشترین تسلیحات و تجهیزات را به جبهه ارسال کرده است، اما کی‌یف همیشه به دنبال مجموعه بعدی تدارکات بوده است. به گفته دو مقام کاخ سفید که مجاز به صحبت علنی در مورد مکالمات خصوصی نیستند، اگرچه اکثر دولتمردان استیصال کی‌یف برای دفاع از خود را درک کرده‌اند، اما در مورد درخواست‌های دائمی نارضایتی‌هایی وجود داشته است و گاهی اوقات زلنسکی قدردانی مناسبی از خود نشان نمی‌دهد.

مک کال که دائماً با مقامات ارشد دولت بایدن در تماس است، می‌گوید: من فکر می‌کنم دولت دوپاره است، شورای امنیت ملی در مورد اینکه چه سلاح‌هایی به اوکراین بفرستد تقسیم شده است. من با بسیاری از مقامات ارشد نظامی صحبت می‌کنم و آنها تا حد زیادی از دادن ATACMS به آنها حمایت می‌کنند. دولت موشک‌های دوربرد را ارائه نکرده است، زیرا در زرادخانه خود آمریکا تعداد کمی وجود دارد. همچنین این نگرانی وجود دارد که اوکراین ممکن است به اهداف دوردست روسیه حمله کند و به طور بالقوه جنگ را تشدید کند.

گزارش اخیر مبنی بر اینکه پنتاگون دولت بایدن را از به اشتراک گذاشتن مدارک احتمالی جنایات جنگی روسیه با دادگاه کیفری بین‌المللی ممانعت می‌کند، همچنین یک ضربه دیگر در روایت وحدت ایجاد کرد. مقامات کاخ سفید با انتشار داستان نیویورک تایمز نگران شدند، زیرا می‌ترسیدند به پرونده اخلاقی ایالات متحده برای حمایت از اوکراین در برابر جنایات جنگی روسیه و جنایات علیه بشریت آسیب برساند. 

دولت به طور قاطع اعلام کرده که ائتلاف میان آمریکا و متحدانش و کی‌یف قوی است و تا زمانیکه جنگ ادامه دارد قوی خواهد ماند.

آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفت که کاخ سفید "در ارتباط دائمی با اوکراین است زیرا ما از دفاع آنها از حاکمیت و تمامیت ارضی خود حمایت می‌کنیم." وی افزود: با توجه به اینکه پوتین هیچ نشانه‌ای از توقف جنگ نشان نمی‌دهد، بهترین کاری که می‌توانیم انجام دهیم این است که به اوکراین کمک کنیم تا در میدان نبرد موفق شود تا در آن زمان بتواند در قوی‌ترین موقعیت ممکن در میز مذاکره قرار گیرد.

اما گسست فزاینده ممکن است شکاف بزرگتری را بر سر بحث در مورد چگونگی پایان جنگ پیش‌ بیاورد.

اگرچه بایدن قول حمایت ثابت داده و خزانه در حال حاضر باز است، اما واشنگتن برای کی‌یف مشخص کرده که نمی‌تواند به طور نامحدود در این سطح به اوکراین کمک مالی کند. اگرچه حمایت از اوکراین تا حد زیادی یک تلاش دو حزبی بوده است، اما تعداد کمی از جمهوری‌خواهان در مورد استفاده از گنجینه آمریکا برای حمایت از کی‌یف بدون اینکه پایانی برای جنگ دیده شود ابراز تمایل کرده‌اند. کوین مک کارتی، رئیس مجلس نمایندگان از جمله کسانی است که در مورد حمایت دراز مدت ابراز تردید کرده و گفته است که ایالات متحده به اوکراین چک سفید ارائه نخواهد کرد و دعوت زلنسکی برای سفر به کی‌یف و اطلاع از واقعیت‌های جنگ را رد کرد.

کرت ولکر، فرستاده ویژه رئیس جمهور برای اوکراین در دوران دولت ترامپ گفت: همیشه اصطکاک وجود دارد. زلنسکی کمی با مک کارتی وارد این مقوله شده است.

اما بسیاری از ناظران به اتحاد فراآتلانتیکی قابل توجه می‌پردازند و با وجود تلفات اقتصادی و سیاسی که جنگ به بار آورده است، هلدینگ اتحاد را ستایش می‌کنند. شلبی مجید، معاون مرکز اوراسیا در شورای آتلانتیک می‌گوید: من شکاف‌های کوچکی را می‌بینم، اما این شکاف‌ها با نقاط اختلاف و دیدگاه‌های متفاوت بین ایالات متحده و اوکراین حتی قبل از تهاجم بزرگ فوریه و از آن زمان وجود داشته است.

زلنسکی قبلاً سخنان برجسته‌ای نسبت به واشنگتن بیان کرده و کاخ سفید با او - به طور علنی و خصوصی - در مورد جنبه‌های خاص مخالفت کرده است، اما این موضوع حمایت و مشارکت کلی ایالات متحده را تغییر نداده است. نقاط بحران هنوز در افق معلق هستند. مقامات آمریکایی معتقدند اصرار زلنسکی بر اینکه تمام اوکراین - از جمله کریمه که از سال ۲۰۱۴ تحت کنترل روسیه است - قبل از شروع هرگونه مذاکرات صلح به اوکراین بازگردانده شود، جنگ را تمدید خواهد کرد. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا به کی‌یف پیام داده است که بازپس‌گیری کریمه توسط اوکراین خط قرمزی برای پوتین خواهد بود و احتمالاً منجر به تشدید تنش شدید از سوی مسکو خواهد شد.

علاوه بر این، پنتاگون به طور مداوم ابراز تردید کرده است که آیا نیروهای اوکراین - علیرغم اینکه به سلاح‌های پیشرفته غربی مسلح شده‌اند - می‌توانند روسیه را از کریمه که نزدیک به یک دهه است در آن مستقر بوده، خارج کنند.

در حال حاضر، بایدن همچنان به اظهار نظر خود مبنی بر اینکه ایالات متحده تمام تصمیمات مربوط به جنگ و صلح را به زلنسکی واگذار خواهد کرد، ادامه می‌دهد. اما زمزمه‌هایی در سرتاسر واشنگتن آغاز شده است که با شروع جنگ - و انتخابات ریاست‌جمهوری دیگر - این حمایت تا چه حد قابل تحمل خواهد بود.»

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1742550

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =