عملکرد گوگل بعد از این که از یک شرکت کوچک به یک غول اینترنتی بدل شد، بارها از سوی سازمانهای تنظیم مقررات امریکایی و اروپایی مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته است.
سازمانهای تنظیم مقررات اتحادیه اروپا از ماه نوامبر سال 2010 و کمیسیون تجارت فدرال امریکا از سه ماه پیش تحقیق و تفحص خود را از قلب تجارت پر سود گوگل، یعنی موتور جستجوی آن، آغاز کرده اند.
طبق آمار ارائه شده از سوی کام اسکور، گوگل 64.8 درصد از بازار جستجوی امریکا را تسخیر کرده است.
بعد از گوگل، یاهو با 16.3 درصد و بینگ، موتور جستجوی مایکروسافت، با 14.7 درصد در جایگاه دوم و سوم قرار دارند.
مایکروسافت میلیونها دلار صرف تحقیق و تبلیغات برای تغییر شرایط موتور جستجوی خود کرده است و از نتیجه هم راضی نیست. یکی از شاکیان اصلی گوگل در اروپا، مایکروسافت است.
موضوع اصلی بحث در جلسه کمیته قضایی سنا این است که آیا گوگل در نمایش نتایج جستجو برای برخی وب سایتها و محصولات، ارجحیت قائل میشود یا خیر.
اشمیت در مصاحبهای با کریستین امانپور از شبکه تلویزیونی ABC از تحقیقات اتحادیه اروپا و سنای امریکا استقبال کرد و گفت «ما هیچ اعتراضی نداریم. من فکر میکنم این خیلی هم خوب است که آنها به دنبال چنین مسائلی هستند. من کاملا نسبت به عملکرد شرکت اطمینان دارم.»
اشمیت در پاسخ به این سوال که آیا گوگل برخی وب سایتها و محصولات را به برخی دیگر ترجیح میدهد گفت: ما به هیچ وجه برای کاربرانمان تصمیمگیری نمیکنیم. ما تنها به ارائه خدمات فکر میکنیم و در کمترین زمان ممکن نتایج جستجو را نمایش میدهیم.
آمیت سینگال، سرپرست تیم رنکینگ گوگل نیز در عکس العمل به این اقدام سنای امریکا در وبلاگ خود نوشته است: «من شک نداشتم که به زودی این اتفاق برای گوگل رخ میدهد. هر چند معتقدم گوگل در مقایسه با دیگر موتورهای جستجو، الگوریتم و سیستم رنکینگ شفافتری دارد.»
سینگال ضمن اشاره به تغییرات هر ساله در الگوریتمهای گوگل به منظور دستیابی به نتایج بهتر در جستجوها، نوشته است «هر وب سایتی به راحتی نمیتواند در بالای نتایج جستجو و حتی در صفحه اول نتایج جستجوی گوگل قرار بگیرد و باید مختصات مربوط به رنکینگ گوگل را داشته باشد.
به هر حال استفاده از گوگل یک انتخاب است و موتورهای جستجوی دیگری هم هستند. فاصله تا انتخاب بعدی تنها یک کلیک است!»
(برای مشاهده باید نرم افزار Flash Player در سیستم نصب شده باشد.)
2121
نظر شما