۰ نفر
۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۰
پشت پرده گرانی گوشت چه بود؟

اقتصاد نیوز نوشت: پشت پرده گرانی گوشت قرمز چیست و آیا مقدار تولید گوشت قرمز در کشتارگاه‌های کشور در این رشد قیمت اثرگذار بوده است؟

عرضه گوشت برای پنجمین ماه متوالی کاهش یافت و به کمترین سطح خود طی دست‌کم 11 ماه اخیر رسید. همزمان با کاهش عرضه، متوسط قیمت گوشت قرمز نیز در ماه‌های اخیر افزایش چشمگیری داشته است.

نتایج طرح آمارگیری کشتار دام کشتارگاه‌های رسمی کشور حاکی از آن است که عرضه گوشت قرمز در بهمن امسال به 39 هزار تن رسیده که نسبت به ماه مشابه سال قبل 24 درصد و نسبت به دی‌ماه سال جاری 5 درصد کاهش یافته است.

بر اساس این گزارش مقدار تولید گوشت در بهمن ۱۴۰۱ نسبت به بهمن سال قبل، برای گوسفند و بره 22 درصد، برای بز و بزغاله 13 درصد، برای گاومیش و بچه گاومیش 20 درصد و برای شتر و بچه شتر 3 درصد کاهش داشته است.

روند عرضه گوشت قرمز در 6 سال اخیر

ارزیابی روند تولید گوشت قرمز در شش سال اخیر نشان‌دهنده آن است که عرضه گوشت در بهمن سال 1396 معادل 33 هزار تن بوده که این رقم در در سال 1397 با کاهش شدید روبه‌رو شد و به حدود 26 هزار تن رسید. این رقم اما از سال 1398 مجددا صعودی شد و این روند تا سال 1400 ادامه داشت؛ به طوری که عرضه گوشت قرمز در بهمن 1400 به رکورد 51 هزار تن سید. در سال 1401 بار دیگر شاهد روند نزولی بودیم و در واقع امسال به کمترین مقدار در دو سال گذشته رسیده است.

پشت پرده گرانی گوشت

برخی کارشناسان، کاهش عرضه گوشت را یکی از دلایل اصلی رشد قیمت این کالا می‌دانند. بررسی روندها نشان می‌دهد که در چند ماه گذشته با کاهش عرضه، متوسط قیمت گوشت قرمز نیز بالا رفته است. مثلا بررسی قیمت اقلام خوراکی مناطق شهری نشان می‌دهد که در بهمن سال جاری متوسط قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفند حدودا 287 هزار تومان و گوشت گاو 265 هزار تومان بوده است. این ارقام در دی‌ماه به ترتیب 235 و 234 هزار تومان برآورده شده بود. به بیانی دیگر، همزمان با کاهش 5 درصدی عرضه گوشت قرمز در نیمه زمستان امسال، متوسط قیمت گوشت گوسفند حدود 22 درصد و گوشت گاو یا گوساله 13.2 درصد به صورت ماهانه افزایش پیدا کرده است.

بیشتر بخوانید:

35217

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1744530

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =