با کهنسال ترین درخت گردوی کشور ایران آشنا شوید

با کمی پرس و جو با کهنسال ترین درخت گردو در کشور آشنا می‌شوید.

در ایران درختان زیادی هستند که بیشتر از ۱۵۰۰ سال عمر کرده و به دلیل تنه بلند، قطور و تنومندی که دارند مورد توجه مردم قرار گرفته اند. این درختان کهنسال، در کنار باردهی، در کشور ایران بسیار ارزشمند هستند.

ارزش غذایی میوه گردو

اگر به دنبال یک خوراکی با ارزش هستید بهتر است میوه گردو را فراموش نکنید، این میوه ارزش غذایی بسیار زیادی دارد و به ارتقای عملکرد بدن کمک زیادی می‌کند.

  • وجود ویتامین‌های فراوان گردو باعث می‌شود به تامین انرژی از دست رفته فرد مصرف کننده کمک زیادی کند
  • گردو آنتی اکسیدان‌های فراوانی دارد و از ایجاد بسیاری از بیماری های سرطانی و آلزایمر جلوگیری می‌کند
  • به خاطر ویتامین e فراوانی که دارد باعث می‌شود به عملکرد سیستم عصبی بدن کمک زیادی کرده و با ارتقای عملکرد نرون‌ها به کمک مغز می آید
  • اسیدآمینه های موجود در میوه ی گردو باعث می‌شود تا سطح کلسترول و تری گلیسرید خون کاهش یافته و آنها را بالانس کند

با درخت ۶۰۰ ساله کشور ایران آشنا شویم

در شهر نهاوند درخت گردو ۶۰۰ ساله‌ای وجود دارد که طبق بررسی انجام شده سن این درخت به بالای شش قرن می‌رسد. با وجود عمر زیاد و کهنسال بودن هنوز هم باردهی خود را حفظ کرده است، به طوری که در سال بیشتر از سه تن گردو تولید می‌کند.

به خاطر ارزش و جایگاهی که این درخت برای مردم شهر نهاوند دارد، بنا به تقاضای شهروندان بسیاری از مردم شهر نهاوند نام این درخت را در میراث فرهنگی ثبت کرده‌اند تا اقدامات لازم برای حفظ و نگهداری آن انجام شود. به دلیل وجود درخت گردوی ۶۰۰ ساله در شهر نهاوند، این شهر به یک مرکز گردشگری و توریستی تبدیل شده است.

البته در شهر سمنان نیز یک روستای کوچک به نام شهمیرزاد قرار دارد که بهترین نهال گردو شناخته شده در این شهر است. درختان گردوی کاشته شده در شهمیرزاد هر کدام بالای ۲۰۰ الی ۳۰۰ سال عمر کرده‌اند و هنوز پابرجا هستند. وقتی وارد روستای شهمیرزاد شوید در حیاط هر خانه‌، کوچه و در مناطق اطراف آن با درختان تنومند و قطوری رو به رو می شوید. هر کدام از این درختان، برای خانواده های این روستا بسیار ارزشمند هستند به طوری که هر درخت گردو در این روستا یک سرمایه خانوادگی محسوب می‌شود.

با کهنسال ترین درخت گردوی کشور ایران آشنا شوید

راه اندازی باغ گردو توسط سرمایه گذاران

با توجه به موارد گفته شده، مشخص است آب و هوای کشور ایران برای کاشت نژادهای متنوع درخت گردو کاملا مناسب است. وقتی درختان گردو بذری کاشته می‌شوند بالای ۲۰۰ سال عمر مناسب از خود نشان می دهند.

خوشبختانه امروزه نهالستان‌های معتبر و مجوزدار وجود دارند که به تولید و فروش نهال گردو به صورت کاملاً تخصصی می‌پردازند. آنها در تمامی مراحل به صورت رایگان در کنار کشاورز بوده تا سرمایه گذار و باغدار بتواند یک باغ کاملا تجاری و مدرن را راه اندازی کند.

کوددهی باغ گردو چگونه است

برای تاسیس مزرعه ی گردو به صورت کاملاً تخصصی شما باید چند مورد را در نظر بگیرید تا بتوانید به هدف تجاری خود برسید. یکی از مهم‌ترین موارد که بیشتر کارشناسان بر روی آن تاکید می‌کنند علاوه بر خرید نهال گردو، نحوه کوددهی و تغذیه درخت گردو است. شما برای احداث باغ گردو و راه اندازی باغ تجاری و هر میوه‌ای، با دو نوع خاک کاملا متفاوت رو به رو می شوید که به شرح زیر است:

  • خاک حاصلخیز و کاملا سبک که مناسب برای کاشت درخت گردو است. چنین خاکی شرایط ایده آل را برای کاشت نهال گردو داشته و کشاورز برای خاک ورزی آن لازم نیست هزینه بالایی بدهد
  • خاک محدود کننده و خاک فقیر که در این نوع خاک عناصر تغذیه خیلی زیادی وجود ندارد و به خاطر سنگین بودن، ریشه درخت گردو به راحتی نمی‌تواند در عمق آن نفوذ کرده و به تغذیه بپردازد. برای این موضوع کشاورز قبل از انتقال نهال گردو به محوطه باغ باید آماده سازی لازم را انجام دهد

مهمترین کود مورد نیاز درخت گردو

کشاورزان بهتر است از کود برای تغذیه درختان خود استفاده کنند تا علاوه بر ارتقای کیفیت و کمیت گردوی تولید شده، سیستم دفاعی درخت گردو در برابر انواع آفات تقویت شود. وقتی تغذیه درختان جوان گردو به خوبی انجام شود دیگر باغدار برای مراقبت و نگهداری درختان خود احتیاج به استفاده از نهاده‌ها و آفت‌کش‌ها نخواهد داشت.

از نظر متخصصین و کشاورزان مهمترین عناصر مغذی و کودهای شیمیایی که برای درخت گردو لازم است عبارتند از:

  • اسید هیومیک: استفاده از اسید هیومیک، باعث ارتقاء عملکرد درخت گردو می‌شود و قدرت ریشه های درخت را افزایش می‌دهد
  • کودی که حاوی فسفر بالا باشد، برای زمانی است که اندازه میوه گردو به اندازه یک فندق باشد
  • کود میکرو آهن، زمانی است که احساس شودکیفیت میوه تولیدی درخت گردو کاهش پیدا کرده است، یا رنگ مغز آن به رنگ تیره تغییر کرده است
  • کود کشاورزی سولو پتاس: زمانی که میوه گردو به صورت فندقی می‌رسد، از کود کشاورزی سولوپتاس استفاده می‌شود
  • کود کشاورزی نیترو پلاس: معمولاً در اول فصل از کود کشاورزی نیتروژن دار استفاده می‌شود تا انواع نهال گردو بتواند انرژی و نیروی لازم را کسب و بهتر و سریع‌تر رشد کند.
  • مولتی کمپلکس

با ارقام متفاوت نهال گردوی پر فروش در کشور ایران آشنا شوید

تمایل باغداران ایرانی برای راه اندازی باغ تجاری گردو کاملا سبب شده تا کشور ما جزو ۱۰ کشور برتر تولید گردو در دنیا باشد.

کشاورزان برای احداث باغ تجاری دیدگاه متفاوتی دارند. آن‌ها به جای احداث باغ پرهزینه سنتی، راه اندازی باغ تجاری و مدرن کم هزینه را انتخاب می‌کنند تا میزان سوددهی افزایش یابد. از نظر کارشناسان فروش نهال گردو ارقام زیر جزو پر فروش‌ ترین ارقام هستند:

  • نهال گردو ژنوتیپ پالیز تیپ ۹
  • نهال گردو پیوندی و اصلاحی چندلر
  • نهال گردو فرنور برتر نهال
  • نهال گردو ژنوتیپ تویسرکان
  • نهال گردو ژنوتیپ اسرائیلی

با کهنسال ترین درخت گردوی کشور ایران آشنا شوید

کلام آخر

برای خرید نهال گردو و همچنین استعلام قیمت نهال گردو بهتر است از مراکز معتبر و شناخته شده، کمک و راهنمایی بخواهید تا آنها بر اسا اطلاعات شما، سلیقه شخصی و همچنین خصوصیات منطقه، بهترین نهال اصلاح شده ژنوتیپ را پیشنهاد دهند.

یکی از شهر هایی که باغ های گردو زیادی دارد، شهر شیراز است که می توانید برای خرید نهال در شیراز اقدام کنید.

بسیاری از نهالستان ‌های کشور ایران، مجوز رسمی خود را از وزارت جهاد کشاورزی گرفته‌اند و به صورت رایگان مشاوره کرده و اطلاعات لازم را در اختیار کشاورزان قرار می دهند. برای کاشت درخت گردو در باغستان خود و همچنین در سال های بعدی به هنگام بروز مشکلاتی مانند بیماری، کم آبی و هرس درخت می‌توانید از متخصصین نهالستان کمک بگیرید.

برای تماس با مرکز برتر نهال از درگاه‌های ارتباطی زیر استفاده کنید.

تماس با برتر نهال: ۰۹۱۴۱۸۳۲۳۹۳

تماس با پالیز نهال: ۰۹۱۴۴۵۰۱۰۰۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1744713

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =