۱ نفر
۳ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۲
این گیاه محرک سیستم ایمنی است

بهداشت‌نیوز نوشت: در متون طب سنتی برای سیاه دانه خواص مقوی و منحصر به فردی ذکر شده است. بسیاری از حکما و اطبای طب سنتی ایران، هند و چین از سیاه دانه، روغن و عصاره آن به صورت موضعی و خوراکی برای درمان بسیاری از بیماری ها و اختلال های جسمی استفاده می کنند.

سیاه‌دانه از میوه‌ی گیاه گل‌داری با نام علمی آن Nigella sativa از راسته‌ی گل‌های ساعت (Ranunculales) و تیره‌ی آلالگان (Ranunculaceae) به دست می‌آید.

دانه این گیاه حاوی چربی، ویتامین ها، مواد معدنی و پروتئین شامل هشت اسید آمینه ضروری و کربوهیدرات ها شامل مونوساکاریدها به شکل گلوکز، زیلوز، آرابینوز و رامنوز است. دانه گیاه منبع غنی اسیدهای چرب ضروری و غیر اشباع است. اصلی ترین اسید چرب غیر اشباع اسیدلینولئیک و اسیداولیئک است .

ترکیبات دیگری مانند فسفو لیپیدها، کاروتن، کلسیم، آهن و پتاسیم نیز در دانه ها وجود دارد. 30 درصد وزن سیاه دانه روغن دانه گیاه است که اصلی ترین ترکیب آن را تشکیل می دهد . روغن سیاه دانه به دلیل خواص آنتی اکسیدانی باعث رفع علایم در رینیت آلرژیک، آسم و اگزمای می شود. برای پاسخ ایمنی مناسب لازم است که پاتوژن ها و آنتی ژن های خاص شناخته شوند، که در این روند ماکروفاژها، گرانولوسیت، سلول های کشنده طبیعی (NK) و سلول های T و B دخیل اند .

دانه این گیاه سرشار از اسید لینولئیک آلفا، اسید استئاریدونیک و دیگر موادی است که باعث تقویت پاسخ ایمنی خصوصاً در سلول های T می شود. ترکیبات سیاه دانه باعث عدم کاهش عملکرد سلولهای Tبا ا فزایش عمر آنها می شود. روغن سیاه دانه باعث بهبود ،پاسخ ایمنی سلولی است.

طی بررسی انجام شده نشان داده شد که تیموکینون و نیجلون، تأثیر زیادی بر مهار آزادسازی هیستامین داشته و خاصیت آنتی هیستامینی تیموکینون و دی تیموکینون را تأیید می کند و همچنین مشخص شد که سیاهدانه خواص ایمنی زایی سلول های انسانی را افزایش می دهد و اثر محرک بر سیستم ایمنی دارد به این صورت که روغن سیاهدانه فعالیت فاگوسیتی ماکروفاژها را تحریک می کند که باعث کاهش علائم بیماری های آلرژیکی چون رینیت، آسم، برونشیت و اگزما می شود.

بیشتر بخوانید:

بی‌خوابی احتمال خطر این بیماری را افزایش می‌دهد

از فواید جویدن آدامس چه می‌دانید؟

271

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1746483

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =