۰ نفر
۳ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۴
لزوم مصرف این غذاها در وعده‌های افطار

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: در وعده افطار باید ضمن پرهیز از پرخوری، از غذاهای سبک و در عین حال پر انرژی استفاده شود. سعی شود غذا به آرامی جویده شود. هنگام افطار بدن نیاز به یک منبع انرژی به شکل گلوکز دارد که کاهش قند خون در ساعات روزه داری را جبران کند.

دکتر احمد اسماعیل زاده اظهار داشت: در وعده غذایی افطار در ماه مبارک رمضان، مصرف یک لیوان آب گرم، چای کمرنگ و یا یک لیوان شیر گرم همراه با خرما یا عسل در شروع افطار توصیه می شود. همچنین استفاده از غذاهای سبک مثل فرنی، شیربرنج و نان و پنیر و سبزی، یکی از عادات خوب غذایی ایرانی در این ایام است.

وی افزود: مصرف انواع سوپ کم چرب، آش کم حبوبات و سبک، حلیم بــدون روغن (حلیم منبع خوبی از مواد نشاسته‌ای، فیبر، پتاسیم و منیزیوم است) غذای مناسبی برای افطار است. از سوی دیگر خوردن آش های غلیظ و چرب که مقدار زیادی پیاز داغ و نعناع داغ دارد و حبوبات فراوان به دلیل ایجاد مشکلات گوارشی در وعده افطار توصیه نمی شود.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت یادآور شد: مصرف سیب زمینی آب پز، سبزی های پخته مثل کدو، کلم، گل کلم، هویج و نخود فرنگی، تخم مرغ آبپز، کره و عسل غذاهای مناسبی برای افطار هستند.

وی با اشاره به رواج مصرف زولبیا و بامیه در ایام ماه مبارک رمضان گفت: مصرف بامیه و زولبیا که دارای مقادیر زیادی قند و چربی، اسید های چرب اشباع و ترانس است، باید بسیار محدود شود. در مجموع زیاده روی در مصرف مواد قندی و شیرین از جمله حلوا و شله زرد خیلی شیرین در وعده افطار علاوه بر اضافه دریافت انرژی و چاقی، موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن می شود.

اسماعیل زاده با بیان اینکه مصرف بیشتر از هشت لیوان آب آشامیدنی سالم و سایر مایعات طبیعی و آب سبزی ها و صیفی ها مانند آب هویج، آب گوجه فرنگی و آب کرفس در ساعات بعد از افطار مناسب است، افزود: مصرف غذاهای چرب و شور همچنین انواع تنقلات شور، انواع کنسروها، شورها، انواع سوسیس، کالباس و سایر فست فودها سبب تضعیف سیستم ایمنی و ایجاد تشنگی می شود بنابراین توصیه می‌شود که به جای نمک از سبزی های خشک و معطر و محلی برای طعم دار کردن غذا استفاده شود.

بنا براعلام وبدا وی ضمن تاکید بر اهمیت محدود کردن مصرف نمک در وعده های افطار، شام و سحر در ماه مبارک رمضان خاطرنشان کرد: برای جبران دریافت اضافه نمک لازم است آب بیشتری مصرف شود. به علاوه در افرادی که مستعد افزایش فشار خون و یا مبتلا به این بیماری هستند باید در این زمینه احتیاط بیشتری کنند، لذا توصیه می شود از حداقل مقدار نمک در تهیه غذاها استفاده شود. این مقدار کم نمک باید از نمک یددار تصفیه شده باشد.

لزوم مصرف این غذاها در وعده‌های افطار

۲۳۳۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1746492

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =