۱ نفر
۳ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۴
رگ به رگ شدن زانو؛ علل، علائم و توصیه‌ها

ایرنا نوشت: رگ به رگ شدن زانو آسیبی است که اغلب با ورزش همراه است، اما مختص ورزشکاران نیست. در این مطلب همه چیز را در مورد این مشکل بیاموزید.

رگ به رگ شدن زانو در واقع یک نام عمومی برای آسیب‌های خاص دیگری است که در این مفصل رخ می‌دهد. رگ به رگ شدن زانو به طور کلی در واقع وجود ندارد، زیرا درمان آن به رباط آسیب دیده بستگی دارد. در واقع، این یک ناحیه بدن بسیار پیچیده است، به ویژه در بافت‌های نرم آن.

پزشکان زمانی که رباط‌ها بیش از حدی که قادر به تحمل آن هستند، کشیده می‌شوند، آن را یک رگ به رگ شدن می‌دانند. آنها از حد خود فراتر می‌روند که منجر به آسیب می‌شود. این منجر به از دست دادن خاصیت ارتجاعی آنها می‌شود. در مورد زانو، رباط‌های صلیبی (که در داخل مفصل هستند)، رباط‌های جانبی خارجی یا رباط‌های جانبی داخلی می‌توانند کشیده شوند.

رگ به رگ شدن زانو؛ علل، علائم و توصیه‌ها

علل رگ به رگ شدن زانو

پیچ خوردگی زانو دلایل متعددی دارد، به خصوص اگر در نظر بگیریم که هر رباط مکانیسم خاصی دارد که توسط آن آسیب می‌بیند. رباط‌های صلیبی مانند رباط‌های جانبی آسیب نمی‌بینند.

ورزشکاران بیشتر در معرض خطر هستند و در هر رشته، خطر گشاد شدن این یا آن بافت بیشتر یا کمتر است. اما همانطور که ما به خوبی می‌دانیم، ممکن است در خانه و تصادفات روزانه نیز آسیب ببینیم. مثلاً پایی را در نظر بگیرید که در یک گودال می‌رود و در نتیجه اندام تحتانی به سمت خود می‌چرخد. در همین حال، ورزش‌های تماسی مانند فوتبال در معرض خطر بالایی برای آسیب رباط صلیبی هستند.

یکی دیگر از علل شایع در تصادفات وسایل نقلیه موتوری جلویی است که شامل سفت شدن اندام‌ها می‌شود. در مورد رباط‌های جانبی، افرادی که ورزش‌هایی مانند راگبی را انجام می‌دهند، به دلیل برآمدگی‌های جانبی بین بازیکنان، مستعد رگ به رگ شدن هستند.

درجات آسیب رگ به رگ شدن زانو

رگ به رگ شدن زانو بر اساس شدت آن بر حسب درجه طبقه بندی می‌شود. این طبقه‌بندی در رگ به رگ شدن رباط رایج است و درمان‌ها را تعیین می‌کند.

رگ به رگ شدن درجه یک

پیچ خوردگی زانو درجه یک خفیف‌ترین شکل است. به طور کلی، فردی که از مشکل زانو رنج می‌برد، علائم قابل تحملی دارد که بیشتر از درد خفیف و کمی بی حرکتی نیست. زمانی اتفاق می‌افتد که افراد برخی از رشته‌های رباط را کش می‌دهند، اما نه همه آنها. همچنین، هیچ پارگی وجود ندارد، بنابراین بعید است که هماتوم در ناحیه ظاهر شود.

رگ به رگ شدن درجه دو

طبق طبقه‌بندی تروماتولوژیک، این درجه از پیچ‌خوردگی زانو به پارگی بیش از نیمی از رباط درگیر اشاره دارد. ناتوانی عملکردی متوسط ‌است و فعالیت را نمی‌توان ادامه داد. درد تا حد استراحت اجباری ناتوان کننده است.

رگ به رگ شدن درجه سه

جدی ترین شکل آن پارگی رباط‌ها است. اغلب پارگی کامل یکی از رباط‌های صلیبی یا رباط‌های جانبی است. وضعیت جدی است و شامل جراحی برای ترمیم آسیب است. فرد دیگر نمی‌تواند از زانوی خود استفاده کند تا زمانی که استراحت کند و بهبود یابد. ممکن است هماتوم ظاهر شود که نشان‌دهنده تخریب است.

فرد دیگر نمی‌تواند از زانوی خود استفاده کند تا زمانی که استراحت کند و بهبود یابد. ممکن است هماتوم ظاهر شود که نشان‌دهنده تخریب است.

رگ به رگ شدن زانو؛ علل، علائم و توصیه‌ها

علائم رگ به رگ شدن زانو

بدون در نظر گرفتن رباط درگیر، می‌توان گفت که درد علامت مشخصه این پیچ خوردگی‌ها است. چیزی که می‌تواند متفاوت باشد محل ناراحتی و ظاهر آن توسط یک حرکت یا حرکت دیگر است. رباط‌های صلیبی از رفت و آمد به جلو و عقب بیزار هستند، در حالی که بقیه با حرکات جانبی این کار را انجام می‌دهند.

محدودیت عملکردی به درجه شدت بستگی دارد. در فرم‌های سبک‌تر، می‌توانید به راه رفتن آرام ادامه دهید. در رگ به رگ شدن درجه دو اساسا استراحت لازم است.

زانو و بافت‌های نرم آن می‌توانند متورم شوند. این با موقعیتی که فرد اتخاذ می‌کند تغییر می‌کند. هنگامی که اندام تحتانی کشیده و بلند می‌شود، مایعات دوباره توزیع می‌شوند و به لطف گرانش، منطقه را تخلیه می‌کنند.

هماتوم متغیر است. رباط‌ها عروقی ندارند، بنابراین پارگی آنها باعث جریان خون زیر جلدی نمی‌شود، اگرچه بافت‌های اطراف در این امر نقش دارند. در رگ به رگ شدن درجه دوم و سوم مشاهده تغییرات در رنگ پوست به دلیل تخلیه خون رایج است.

درمان های احتمالی برای رگ به رگ شدن زانو

اگرچه درمان رگ به رگ شدن زانو به رباط آسیب دیده و درجه شدت آن بستگی دارد، برخی اقدامات برای همه اشکال رایج است:

دارو: مسکن‌ها و ضدالتهاب‌ها توسط پزشک معالج به عنوان تسکین دهنده علائم تجویز می‌شوند. آنها مشکل اصلی را حل نمی‌کنند، اما درد را کاهش می‌دهند.

استراحت: این یکی از کلیدهای بازیابی است. در صورت امکان باید به مفصل استراحت دهیم تا بهبودی طبیعی ایجاد شود.

بی‌حرکتی: استفاده از بانداژ می‌تواند به جذب مجدد مایعات خارج شده و همچنین فشار بر روی زانو برای کاهش درد کمک کند. در موارد جدی‌تر، متخصصان برای اطمینان از پایداری، گچ گیری سفت و سخت یا سیستمی با راهنماهای خارجی را انتخاب می‌کنند. زانوبندهای الاستیک گزینه‌ای در دسترس برای آسیب‌های درجه یک هستند.

جراحی : در رگ به رگ شدن درجه سه نیاز به جراحی است. ترمیم رباط‌های پاره شده با مداخله ضروری است. بهبودی معمولا کند است.

رگ به رگ شدن زانو؛ علل، علائم و توصیه‌ها

بهبود رگ به رگ شدن زانو

روند بهبودی زانوی پرانتزی مراحل مختلفی را طی می‌کند. اولین مورد استراحت است که تقریباً برای همه اجباری است. بیماران باید به این امر احترام بگذارند تا از تکاملی اطمینان حاصل کنند که کیفیت زندگی آنها را بازیابی کند.

در هر صورت لازم است به بهبود آهسته این آسیب توجه شود. یک ماه زمان استاندارد برای بهبودی است، اما اگر جراحی کرده باشید، ممکن است دو برابر این زمان طول بکشد. اگر به فکر از سرگیری فعالیت‌های ورزشی سخت هستید، ممکن است مجبور شوید خیلی بیشتر منتظر بمانید، که به برنامه توانبخشی که می‌تواند از ۳ تا ۶ ماه طول بکشد، اشاره دارد.

آیا می توان از رگ به رگ شدن زانو جلوگیری کرد؟

در محیط‌های ورزشی، پیشگیری از آسیب‌های ناشی از تمرین موضوعی است که در مطالعات بی‌شماری به آن اشاره شده است. حقیقت این است که با انجام اقدامات احتیاطی در ورزش، گرم کردن و خستگی عضلانی می‌توان از پیچ خوردگی زانو جلوگیری کرد.

به هر حال اتفاقاتی وجود دارد که به سادگی اجتناب ناپذیر است. اگر کفش مناسب داشته باشیم می‌توانیم خطر زمین خوردن را کاهش دهیم اما این همه خطرات را از بین نمی‌برد. برای مثال، شاید کسی با ما برخورد کند و کاری از دست ما برنمی آید.

وضعیت جسمانی نیز یک عامل محافظتی است. افرادی که عضلات اندام تحتانی فشرده شده دارند کمتر دچار رگ به رگ شدن می‌شوند زیرا این بافت‌ها به عنوان تثبیت کننده مفاصل عمل می‌کنند.

به گزارش وب گاه بیتوته، در صورت بروز درد یا التهاب زانو، بهتر است با یک متخصص مشورت کنید. ممکن است در هنگام وقوع پیچ خوردگی درجه یک متوجه آن نشوید و ممکن است به آرامی در حال توسعه باشد. مشاوره به موقع روش دیگری برای جلوگیری از رشد آسیب و آسیب دیدن رباط بیشتر از آسیب اولیه است.

۲۳۳۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1746505

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =