دانشگاه های مالزی چند وقتی هست که به انواع و اقسام جرم ها در رسانه های ایران متهم می شوند؛ از کیفیت پایین تحصیلی تا محلی برای ارتباط ضدانقلاب با دانشجویان ایرانی و البته محل تجمع جریان فتنه.

بخشی از این اتهام ها هم از سوی مسوولان مطرح می شود و برخی هم از سوی رسانه ها. اما در این میان هستند مسوولان عالی رتبه ای که نگاهی متفاوت تر به دانشگاه های مالزی، هم کیفی و هم سیاسی دارند. 

غلامعلی حدادعادل، رییس کمیسیون فرهنگی مجلس در جمع دانشجویان ایرانی مالزی کیفیت دانشگاه های این کشور را مناسب عنوان کرد. او که برای شرکت در همایش بین المللی مولانا در مالزی بسر می برد، گفت: "یکی از دلایل نگاه منفی شکل گرفته نسبت به مالزی یکی از باورهای غلط ایرانی ها است که هنوز نمی توانیم قبول کنیم که کشورهای آسیایی مثل مالزی و هند تا چه حد از لحاظ آموزشی پیشرفت کرده اند و همیشه به آنها به عنوان دانشگاه های سطح پایین نگاه می کنیم."

نکته اینجاست که چندی پیش یکی از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفتگویی از کیفیت پایین دانشگاه های مالزی گفت. علیرضا سلیمی، نایب رییس اول کمیسون آموزش و تحقیقات مجلس به مهر گفت: "ما خودمان از نزدیک شاهد پایین بودن سطح علمی بسیاری از دانشگاههای مالزی و نه همه آنها بودیم، این دانشگاهها نه تنها دارای سطح علمی مناسبی نیستند بلکه از نظر آموزشی هم از دانشگاههای ما نازلتر هستند. متاسفانه همین امر باعث شده تا دقتهای لازم در صدور مدارک این دانشگاهها صورت نگیرد و برخی کسانی که به کشور مالزی برای تحصیل می روند متاسفانه جذب همین دانشگاههای غیراستاندارد می شوند که باعث شده حتی در خود وزارت علوم هم درباره این مسئله حساسیتهایی پیش آید و این وزارتخانه با صراحت اعلام کرده مدارک بعضی دانشگاههای مالزی می بایست ارزشیابی مجدد شود زیرا اعتبار علمی لازم ندارد."

همچنین محمد حسین مجلس آرا، مدیر کل امور دانش آموختگان وزارت علوم به خبرآنلاین گفت: "اکنون بیش از 10 دانشگاه مالزی از فهرست دانشگاه‌های معتبر خارج شده اند و تعداد دانشگاه‌هایی که از نظر وزارت علوم، معتبر شناخته می‌شوند را به کمتر از 15 دانشگاه رسیده است. از نظر رتبه بندی جهانی دانشگاه های غیر انتفاعی و غیر دولتی کشورمان نیز از دانشگاه های مالزی بالاتر هستند."

این اظهار نظر یک مقام وزارت علوم با واکنش تند کاربران خبرآنلاین مواجه شد که برحی از آنها در این لینک می توانید بخوانید.

غیر از این وزارت علوم تعداد دانشگاه های معتبر مالزی را به کمتر از 20 دانشگاه کاهش داد. با این حال حدادعادل می گوید درباره دانشجویان ایرانی حاضر در مالزی، با وزارت علوم رایزنی می کند و تمام تلاش خود را برای بهتر شدن وضعیت دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در مالزی انجام دهد و در بازگشت خود به ایران در دیدار با وزیر علوم و نمایندگان مجلس پیام دانشجویان ایرانی در این کشور را به گوش آنها برساند.

محل اتضال به معاندان یا برداشت اشتباه سیاسی؟

اما نکته ای که در این سخنرانی حداعادل به آن اشاره کرد درباره برداشت سیاسی از حضور ایرانیان در مالزی بود. او گفت: "دخالت دادن نگاه سیاسی در اظهار نظر درباره دانشگاه های مالزی از سوی مسوولان  ناصحیح است. تصویر منفی کنونی از مالزی و دانشگاه های این کشور را ناشی از فعالیت گروه های است که پس از انتخابات ۸۸ بدلیل شرایط آسان ورود به مالزی به سمت این کشور سرازیر شده و با فعالیت های خود به چهره دانشجویان سخت کوش ایرانی در مالزی لطمه می زنند."

او همچنین از دانشجویان خواست با ایستادگی در برابر این جریان و دفاع ازنظام نه تنها باعث دلسرد شدن آنها شوند بلکه تصویر منفی به وجود آمده از فضای دانشگاه های مالزی و شرایط حاکم بر آن را نیز اصلاح کنند.

این نگاه ملایمتر به دانشجویان ایرانی، درحالی است که در مجلس و خارج از آن نگاه سیاسی تری به دانشجویان ایرانی وجود دارد.

به عنوان نمونه، نایب رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس دراین باره گفته است: برخی دانشگاههای مالزی نه تنها از نظر علمی سطح بالایی ندارند بلکه وسیله ای برای وصل بعضی دانشجویان پاک با یک سری گروههای ضدانقلاب و برانداز شده است. گروههایی که دارای اعتقادات محکم نیستند گاه ابزاری برای ظهور عرفانهای غیرواقعی می شوند و همین امر سبب شده تا اگر زمینه ای در جوانان ایرانی مقیم مالزی می بینند در آنان رسوخ کنند و از جوانان ما ابزارهایی برای عرفانهای نوظهور غربی و غیرعارفانه می سازند."

همچنین نورالله حیدری دستنایی، یکی دیگر از اعضای کمیسیون اموزش و تحقیقات مجلس گفته: "ما الان از دانشگاههای کشور خود نسبت به رعایت ارزشهای اسلامی راضی نیستیم چه برسد به یک کشور دیگر، حتی اگر یک کشور مسلمان هم باشد. چون در مالزی متاسفانه بستر و زمینه برای برخی مسائل ضد فرهنگی و ناهنجاریهای اخلاقی فراهم است که الان هم گزارش آن موجود است."

غیر از این چندی پیش روزنامه کیهان در یادداشتی درباره مالزی نوشت: "اخیرا کشور مالزی تبدیل به جولانگاه ضد انقلاب، مفسدان اقتصادی گریخته از ایران و عناصر فتنه گر شده است که با توجه به ماهیت ضد ایرانی آنها می تواند باعث بدنامی ایرانیان در نگاه مردم مسلمان مالزی شود. این موضوعی است که حتی گزارش های منابع غربی هم آن را تایید می کند."

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 174841

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام MY ۰۱:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۳
    12 0
    هر گاه سخن از كيفيت دانشگاههاي ايران به ميان مي آيد آقايان خبر از كيفيت بالا در دانشگاههاي تهران، شريف و ... ميدهند. آيا اين آقايان مطلع هستند كه در ساير دانشگاههاي ايران چه روي ميدهد. آيا آقايان مطلع هستند كه دانشگاههاي غیر انتفاعی داريم با ۲۰۰۰ دانشجو و بدون حتي يك عضو هيئت علمي تمام وقت واقعي؟ آيا ميدانيد پيام نور چه بر سر سطح علمي ايران آورده است؟