اعلام رتبه علمی 300 تا 350 دانشگاه شریف، واکنش های مختلفی میان کاربران خبرانلاین داشت.

بسیاری از کاربران معتقدند رتبه دانشگاه شریف و هیچ دانشگاهی در ایران به دلایل بسیار، در اندازه دانشگاه های برتر دنیا نیست. آنها قبول ندارند که چون خروجی دانشگاه های مادر ایران خوب است، پس رتبه علمی مناسبی هم دارند. چون تولید علم در دنیا پارامترهای دیگری دارد.
اما یکی از کاربران خبرآنلاین تحلیلی روی این رتبه بندی داشته است که خواندنش خالی از لطف نیست؛


رتبه بندی موسسه تایم-تامپسون بر مبنای دو فاکتور مهم زیر است.
1-تعداد مقالات نمایه شده
2-تعداد افراد دارای مقالات نمایه شده و ارجاعات
اصولا این رتبه بندی پژوهشی بوده (بدون توجه به کیفیت مقالات و فقط بر اساس کمیت) و یک رتبه بندی کامل نیست. رتبه بندی شانگهای در مقایسه با رتبه بندی تایم-تامپسون جامعیت بیشتری دارد. در زیر آماری مقایسه ای از تعداد مقالات نمایه شده دانشگاه شریف آورده شده که گویای تمامی مسائل است. بیشترین مقالات دانشگاه صنعتی شریف در 5 ژورنال زیر است؛


1-Scientia Iranica
2- Lecture Notes in Computer Science Including Subseries Lecture Notes in Artificial Intelligence and Lecture Notes in Bioinformatics ناشر Springer-Verlag – سری کتاب
3- Materials and Design-Publisher: Elsevier ناشر Elsevier- ضریب تاثیر 1.694
4- Materials Science and Engineering A Publisher: Elsevier ناشر Elsevier- ضریب تاثیر 2.090
5- ASME International Mechanical Engineering Congress and Exposition Proceedings ناشر انجمن مهندسی مکانیک آمریکا – مجموعه مقالات کنفرانسهای سالانه انجمن مهندسی مکانیک آمریکا
 

پس مشخص است که این رتبه بندی نمی تواند معیار درستی برای بالا بودن سطح آموزشی یا پژوهشی این دانشگاه باشد. در جواب وزیر علوم، باید عرض کنم که شاید صحبت ایشان درست باشد (وقتی دانشگاه های بزرگ دنیا برای فارغ التحصیلان دانشگاه های بزرگ ایران سر و دست می شکنند، یعنی دانشگاه های مادر ایران جایگاه علمی خوبی دارند) به چند دلیل:


1-فقط دانشجویان ایرانی (و البته اکثر کشورهای آسیایی) هستند که زندگی خود را فدای درس و دانشگاه کرده و تمامی سعی خود را برای ارتقا سطح علمی دانشگاه مربوطه انجام می دهند.(بنده خودم دانشجوی دکتری مهندسی مکانیک هستم ، در اینجا فقط بنده و دانشجویان چینی و کره ای هستیم که همیشه از صبح تا شب دانشگاه هستیم حتی روزهای تعطیل رسمی کشور هم می آییم دانشگاه، ولی دانشجویان خودشان امکان ندارد روزهای تعطیل دانشگاه بیایند حتی اگر روز بعد دفاع داشته باشند).


2-فقط دانشجویان ایرانی (و البته اکثر کشورهای آسیایی) هستن که با کمترین میزان بورس حاضر به تحصیل هستند، بنده خودم با پولی که از دانشگاه می گیرم فقط می توانم کرایه خانه،هزینه زندگی دانشجویی یک نفره و هزینه رفت و آمدم را بدهم ولی دانشجوهای ارشد بومی بلافاصله بعد از تحصیل براحتی جذب بازار کار می شوند با سه الی 4 برابر حقوقی که من از دانشگاه می گیرم و هرگز حاضر نمی شوند با این حقوق بخور و نمیر بیایند و دکتری بخوانند.


3-فقط دانشجویان ایرانی (و البته اکثر کشورهای آسیایی) هستن که انواع توهین ها و ناملایمات را بخاطر گرفتن یک مدرک دکتری تحمل می کنند.

 

برای خواندن نظرات دیگر کاربران خبرآنلاین درباره رتبه دانشگاه شریف و دیگر دانشگاه های ایران، این خبر را بخوانید. همچنین می توانید به نظرات کاربران دیگر پاسخ و رای دهید.


4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 177390

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام MY ۰۵:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۸
    31 6
    واقع بین باشیم و اینقدر زود ذوق زده نشویم، رنکینگ تایمز اعتبار علمی‌ محسوب نمی‌شود باید دید دانشگاههای ایران در رتبه بندی QS چه جایگاهی دارند.
  • بدون نام IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۸
    0 8
    http://www.theniki.net/newsdetail-en-44.html
  • مسعود IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۸
    29 4
    خدایی کجا ما تولید علم کردیم ما که فقط خریدار علم هستیم هیچ تکنولوژی هم انحصاری در اختیارمون نیست حالا هی بگید دانشگاه ایران اول ، فایدش چیه؟
    • محمد IR ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۲
      5 2
      خدا خیرت بده
  • اصغر IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۸
    7 1
    با سلام اگر فرصت کردید در ساعت اداری از کنار درب خروجی این دانشگاه در خ قاسمی رد شوید .به همت شهردار محترم ومعظم انقدر این خ خلوت است که دانشجویان اینچنین دانشگاهی براحتی تردد میکنن!!!!!!!!
  • بدون نام IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۸
    9 4
    1- تايم تنها 10 سال سابقه رتبه بندي دارد و به تازگي معيارهاي خود را تغيير داده است. 2- يكي از معيارهاي جديد تعداد فارغ التحصيلان استخدام شده در شركتها و موسسات معتبر ميبشاشند كه اين معيار عمده ترين امتياز را به شريف داده است به خاطر مهاجرت، يا فرار مغزها و...
  • دلوار IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۸
    9 3
    شما که درمورد همه چیز و همه کس و هر رویدادی نظر سنجی میذاریدواینهمه نظرات کاربران واستون مهمه چرا درمورد تغییر قالب خودتون نظر کاربران خبر انلاین رو نخواستید؟؟؟!!!!
  • بدون نام IR ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۸
    22 1
    ببین سر کسب رتبه 300 دانشگاه شریف چه دعواییه.. بالفرض رتبه دانشگاه شریف 300 باشه، این برای یه کشور 75 میلیون نفری خیلی افتخاره که یه دانشگاه اش رتبه اش 300 هست. ما ایرانی ها به چه حال و روزی افتادیم؟
  • بدون نام IR ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۸
    6 2
    از آن کاربری که تحلیل گذاشته است ممنون چیزی به اطلاعاتم اضافه شد
  • رضا کارباتی IR ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۸
    10 14
    با سلام ما آخرش نفهمیدیم معیار پیشرفت دانشگاه های ما از نظر بعضی دوستان چیه؟ واقعا انصاف داشته باشید دانشگاه صنعتی شریف جزو بهترین دانشگاه های ایران است. خود دوستان تا حالا چند تا مقاله isi کار کرده اند که این همه مدعی هستند.مقاله isi یعنی تولید علم. البته مهمترین هدف از مقالات isi نشان دادن میزان تولید علم کشور فقط در بعدی کوچک است. نمی شود بهترین طرح های پژوهشی را تبدیل به مقالات isi کرد و رایگان در اختیار همه قرارداد. علم باید تبدیل به ثروت شود. این مسئله با توجه به تاکیدات فراوان هنوز هوب عملیاتی نشده است. بیایید به نخلبگان کشوران افتخار کنیم و به آنها بشتر بها بدهیم. یا علی
  • reza PH ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۹
    2 2
    http://www.timeshighereducation.co.uk/world-university-rankings/2011-2012/asia.html
  • حمید IR ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۵
    13 6
    با این که قبولی در دانشگاه شریف آرزوی هر دانش آموزی بوده و قبول شدگان در این دانشگاه را به عنوان نابغه میشناسیم اما باز میبینیم رتبه جهانی آن 300است و این نمیتواند رتبه خوبی باشد یعنی با صرف نظر از فرار مغزها نابغه های ایرانی با نابغه های کشورهای پیشرفته خیلی فاصله دارند.
  • بدون نام IR ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
    2 4
    دانشگاه شریف رتبش بالاتر از 1400 هست اینم لینکش: webometrics.info/en/search/Rankings