انهدام موشک اوکراینی که با سرمایه‌ عربستان ساخته شده/ عکس

روسیه مدعی رهگیری و انهدام یک موشک گروم ۲ اوکراینی شده است. موشک مرموزی که گفته می‌شود با سرمایه‌گذاری عربستان سعودی ساخته شده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که سامانه پدافند هوایی این کشور یک موشک بالستیک تاکتیکی گروم - ۲ را رهگیری و منهدم کرده است.

بر اساس گزارش ریانووستی که در این باره منتشر شده است، این نخستین رهگیری موفق موشک گروم - ۲ از زمان شروع جنگ اوکراین است. در این عملیات در منطقه دونتسک دو راکت هیمارس نیز هدف قرار گرفته‌اند.

گروم - ۲ از بحث‌ برانگیزترین و مرموزترین پروژه‌های نظامی اوکراین در سال‌های اخیر است که با نام‌های گوناگونی چون ساپسان، گروم، گریم و هریم به جهان معرفی شده است. البته معنی تمام این واژه‌ها تندر است.

این موشک بالستیک کوتاه‌ برد در ترکیب با کشنده برپاگر پرتابگر (TEL) در صورت عملیاتی بودن رقیبی برای موشک مشهور اسکندر روسیه به شمار می‌رود. هر کشنده برپاگر پرتابگر گروم - ۲ می‌تواند دو موشک حمل کند.

انهدام موشک اوکراینی که گفته می‌شود با سرمایه‌ عربستان ساخته شده/ عکس
ماکت موشک بالستیک گروم - ۲

اطلاعات چندانی درباره این موشک مرموز در دست نیست اما بر اساس گزارش‌های موجود عربستان سعودی چیزی حدود ۴۰ میلیون دلار برای طراحی و توسعه این موشک پرداخت کرده است.

کمپانی هوا فضای یوژنوی که از میراث باقیمانده شوروی در اوکراین است، کار طراحی و توسعه موشک بالستیک گروم را بر عهده داشت.

البته علیرغم ادعای روسیه مبنی بر سرنگون کردن موشک گروم - ۲، اوکراین عملیاتی بودن و استفاده از این موشک در جنگ را تایید نکرده است.

انهدام موشک اوکراینی که گفته می‌شود با سرمایه‌ عربستان ساخته شده/ عکس
کشنده برپاگر پرتابگر (TEL) موشک گروم - ۲

به گفته ویجیاندر تاکور کارشناس مسائل نظامی، موشک گروم - ۲ (روسیه هم بمبی با نام گروم ای ۲ در اختیار دارد) با برد ۵۰۰ کیلومتری و سر جنگی ۴۸۰ کیلوگرمی قابلیت حمله به اهدافی مهم در خاک روسیه را خواهد داشت.

با این تفاسیر اگر اوکراین موفق به راه‌اندازی خط تولید گروم -۲ داخل یا خارج اوکراین شده باشد، در آینده روسیه حملات بیشتری را به خاک خود تجربه خواهد کرد.

۵۸۵۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1748799

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 13
  • محسن IR ۰۱:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۱
    اوکراین باید عمق خاک روسیه ی متجاوز مخصوصا مسکو را موشک باران کند
    • IR ۰۸:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۱
      اوکراین با حمایت 30 کشور تبدیل به ویرانه شده اما تا الان حتی یک ساختمان مسکوا هم فرو نریخته
  • علی اصغر IR ۰۴:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۱
    375 8
    بهتره بجای دمیدن در فتنه جنگ ،در فکر صلح و جگونگی دستیابی به آن باشید،در چند سال اخیر هیچ جنگی موفق نبوده و لاجرم به صلح کشیده شده پس برای جلوگیری از خرابی بیشتر و بی خانمان شدن انسان ها ،به صلح بیاندیشید نه در آمد برای کمپانی های اسلحه سازی
  • IR ۰۷:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۱
    این همون روسیه هست که میخواست یک هفته ای اکراین را ضمیمه خاک خود کند .حالا انهدام یک موشک اکراین برایش افتخاره
    • IR ۰۸:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۱
      بله جنگ با 30 کشور افتخار داره
    • راشد IR ۲۳:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۱
      90 0
      باکل اروپای شرقی وغذبی.امریکا.وچندکشوراسیایی میجنگه وحتی یک اجرشهرهاش اسیب ندیده.هیچ کشوری قدرت مقابله باروسیه رونداره.
  • IR ۰۷:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۱
    روسیه چه شکست بخورد و چه پیروز شود برای ایران خوب نیست خوب اینه که این جنگ پیروز نداشته باشد یعنی مساوی باشد
  • بهرام IR ۰۷:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۱
    اوکراین هیچ کاری نمیتواند بکند چون عرضه وتوان شو ندارد درود بر پوتین که جلوی ناتو را گرفت که میخواست همه دنیا را ببلعد
  • ...... IR ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۱
    جنگ وخونریزی خوب نیست لعنت خدا بر آمریکا که میخواست با ناتو کل دنیا را تسخیر خودش کنه .زلنسکی هم شد بازیچه دست امریکا وهمینجا باید دروود بفرستیم به پوتین که مردانه در برابر امریکا واروپا ایستاده دمش گرم هرچند جنگ هیچ وقت پیروز ندارد
    • ناشناس IR ۱۶:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۱
      واقعا در توهم هستید امثال شما . پوتین هیچ مردانگی و مقاومتی نکرده . اونیکه اتفاق افتاده اینه که پوتین جان صد ها میلیون انسانو در تمام دنیا با تهدید جنگ هسته ای سپر کرده در مقابل غرب . وگرنه بی سوادها هم میدونن عقلانیت امریکا اولا برای جان مردم خودش دوما برای جان مردم جهان و محیط زیست باعث شده سلاح های پیشرفته به اوکراین داده نشده تا حتی خطر جنگ هسته ای افزایش پیدا نکنه . وگرنه با دادن سلاح های پیشرفته به جای سوختن تانک های روسیه در اوکراین ساختمان های مسکو الان در حال سوختن بود و روسیه و مردمش طعم واقعی جنگ رو میچشیدن . لطفا بفهمید .
    • IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۲
      49 1
      آقای باسواد آمریکا پرست عقلانیت داشتی اینو نمی گفتی غرب به خصوص آنگلاساکسونایی آمریکایی جون هیچکس واسشون مهم نیست یه یاد آوری اولین کسی که بمب اتم استفاده کرد آمریکا بود افتخار کن به ایرانی بودنت اولین کسایی که جلو این شیطان ایستاد ایران بود وگرنه آلمانو ژاپونو ببین هیچ غیرتی ندارن اینجا ایرانه هنوز عقلانیتو غیرت توش نمرده آمریکا آخراشه پیشاپیش به دوست داراش تسلیت میگم کم خون بی گناه نریخته
  • IR ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۱
    اوکراین داره تاوان نفوذ آمریکا رو پس میده مثل عربستان که میلیارد ها دلار پول خرج جنگ سوریه و یمن کرده و....چون آمریکا میخواد سلاح بفروشه
  • ایرانی IR ۱۷:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۱
    روسیه مجبور بود حمله کنه زلنسکی یه احمق تمار عیار هست که سیاست حالیش نیست آمریکا اونو کاشته اونجا مترسک اینا باشه بره گدای کنه سلاح بدید کشورش داغون بشه سر چی اخه عضو ناتو باشه یا نباشه کل زیر ساخت هاش نابود شد کشوری که میتونست با سبد غذای که داشت و قطب اول کشاورزی دنیا بود به بهترین کشور دنیا تبدیل بشه چشمش به دست اوناست اجازه ندادن رشد کنه دشمن اول اونا انگلیس و آمریکا و اروپاست که با سیاست همون کشورها و قبول این سیاست ها از جانب زلنسکی دست نشان ده شده روسیه را ترغیب به جنگ کرد باید زلنسکی را بیرون انداخت و خود ملت از خودشان شخصی را انتخاب کرده و به جنگ پایان دهند
    • رضا IR ۰۱:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۲
      3 87
      زلنسکی انتخاب مردم اوکراین بود اینکه شما قبول نداری چیزیو عوض نمیکنه.شما و امثال شما از خود اوکراینیا دلسوزتر شدی یا فکر میکنی بهتر میفهمی؟
    • IR ۰۷:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۲
      0 1
      در پاسخ به رضا، رئيس جمهوری هم که با کودتای آمریکا و زور چماق سرنگون شد انتخاب مردم اوکراین بود همونطوری که در بلاروس در حال کودتا بودند ولی موفق نشدند، شما هم اگر بفهمی تمام این بحران ها بعد از کودتای آمریکا در اوکراین شروع شد
  • حسین DE ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۲
    52 0
    پوتین به نیابت از تمام کشورهای آسیایی برای جلوگیری از حضور ناتو در منطقه و سیطره آمریکا در حقیقت جلو ناتو را گرفته و کارش قابل تقدیره البته برا اسیاییها