بعد از آواز هاشمی رفسنجانی جلوی منتظری و مهدوی کنی، و ... طالقانی چه گفت؟

مطلب حاضر که خاطرات محمد محمدی گرگانی، در کتاب «خاطرات و تاملات درزندان شاه» در صفحه 299 انشارات نشرنی است، نشان می‌دهد روحانیت و انقلابیون چه هوشیارانه علاوه بر برنامه‌های مختلف بحث و بررسی مسایل روز چگونه به تفریحات سالم و شادی‌آور نیز رویکردی صحیح داشته اند.

گروه سیاسی: برنامه نیروهای سیاسی و روحانیت انقلابی در زندان اوین به‌منظور مقاومت و حفظ زندگی سالم، حفظ روحیه از جمله با برقراری نشست‌های تفریحی، شاد و فرحبخش بود. از جمله این برنامه‌های شادی آفرین، آوازخوانی، طرح طنزها، و لطیفه‌های خنده‌دار بود.

هرجمعه در اتاق بزرگ بند یک زندان اوین، گعده‌ای تشکیل می‌شد، این اصطلاحی بود که روحانیون به‌کار می‌بردند، همه در گعده شرکت می‌کردند. آقایان مرحوم آیت‌الله طالقانی، مرحوم آیت‌الله منتظری، مرحوم آیت‌الله مهدوی کنی، مرحوم آیت‌الله انواری، مرحوم آیت‌الله لاهوتی، مرحوم آیت‌الله ربانی شیرازی، مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و روحانیونی چون حجت‌الاسلام معادیخواه حضور داشتند.

از غیر روحانیون آقایان مرحوم حبیب‌الله عسگراولادی، بادامچیان، لاجوردی، جلال رفیع، و ... حضور داشتند. رسم چنان بود که جلسه شادی و گفت‌وگوهای با نشاط باشد. بعضی شعر می‌خواندند، بعضی داستان فکاهی نقل می‌کردند.

نوبت شعرخوانی (آوازخوانی) شد. مرحوم آیت‌الله طالقانی گفت من بلد نیستم. مرحوم آیت‌الله منتظری گفت به جایش یک جوک یا داستان فکاهی می‌گویم. با لحن شیرین اصفهانی داستان‌های خنده‌دار گفت. مرحوم حجت‌الاسلام لاهوتی باصدایی بسیار زیبا خواند؛ آن قدر زیبا و قشنگ خواند که همه تعجب کردند. مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نیز شروع کرد به خواندن؛ به قدری صدا و آهنگ به‌هم ریخته و ناجور بود که گویی کسی مثلا یک ویولن را در دست گرفته و ناشیانه آن را به صدا در می‌آورد. بعد از خواندن مرحوم هاشمی، مرحوم طالقانی گفت، من حالا باور کردم که چرا موسیقی حرام است. حرف او همه را سخت به خنده انداخت.

۲۱۶۲۱۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1749386

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۳
    0 1
    خدا رحمتش کنه.
  • IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۳
    0 1
    جالب بود