اوپک بازار نفت را شوکه کرد/ چشم‌انداز طلای سیاه صعودی شد

اوپک پلاس روز گذشته بازارهای نفت را غافلگیر کرد و اعلام کرد که تولید خود را حدود ۱.۱۶ میلیون بشکه در روز کاهش خواهد داد.

نگارعلی_ در گزارشی که رویترز منتشر کرده‌است، با اشاره به کاهش جدید تولید، میزان کل کاهش تولید اوپک پلاس۳.۶۶ میلیون بشکه در روز یا ۳.۷ درصد از تقاضای جهانی نفت، برآورد شده‌است.

بیشتر بخوانید:

اوپک نتوانست ترمز طلا را بکشد

پیش‌بینی جدید قیمت خودرو در روزهای آینده/ آخرین قیمت تیبا، ساینا، دنا و کوییک

از طرفی فایننشال تایمز گزارش داده‌است که قیمت نفت بلافاصله پس از اعلام این خبر ۸ درصد افزایش یافته‌است و اشاره کرد که سهم عربستان سعودی از کاهش تقریباً نیمی از کل، یعنی ۵۰۰۰۰۰ بشکه در روز خواهد بود.

در همین حال، روسیه اعلام کرده‌است کاهش تولید ۵۰۰ هزار بشکه در روز را که در اوایل سال جاری اعلام کرده بود تا پایان سال ۲۰۲۳ تمدید خواهد کرد.

از نظر فایننشال تایمز ماهیت این اعلامیه غیرعادی است، زیرا در خارج از جلسات منظم ماهانه این گروه، اعلام شده‌است. همان‌طور که انتظار می‌رفت دولت ایالات متحده از این اقدام انتقاد کرد و گفت که زمان کاهش تولید نیست.

هیل، سخنگوی شورای امنیت ملی در واکنش به این اعلامیه، گفت:«ما فکر نمی‌کنیم کاهش در حال حاضر با توجه به عدم اطمینان بازار مناسب باشد و فکر خود را به وضوح بیان کرده‌ایم.»

در گزارش هیل، ارگان خبری کنگره آمریکا، نامی از سخنگو برده نشده‌است؛ اما طبق گزارش این سخنگو افزوده‌است که تمرکز آن‌ها روی قیمت‌ها برای مصرف‌کنندگان آمریکایی است.

اقدام اوپک پلاس برای محدود کردن بیشتر تولید پس از کاهش شدید قیمت نفت در ماه گذشته صورت گرفت که عمدتاً ناشی از نگرانی در مورد صنعت بانکداری پس از سقوط چند بانک بزرگ در ایالات متحده بود. این رویدادها باعث نگرانی در مورد ثبات سیستم بانکی غربی شد که با تجربه نزدیک به مرگ کردیت سوئیس و ترس از رکود اقتصادی که بر تقاضای نفت تأثیر می‌گذارد، تقویت شد.

آمریتا سن، عضو بخش انرژی اسپکتس به رویترز گفت: «اوپک در صورت هرگونه کاهش احتمالی تقاضا، اقدامات پیشگیرانه را انجام می دهد.»

گفتنی است که روند صعودی قیمت نفت که پس از اعلام این خبر آغاز شده‌بود، امروز نیز ادامه داشته‌است، هر بشکه نفت خام برنت از ابتدای امروز تاکنون ۴ دلار و ۵۴ سنت گران شده‌است و ۸۴ دلار و ۴۳ سنت قیمت خورده‌است و هر بشکه نفت خام وست تگزاس نیز در این بازه زمانی ۴ دلار و ۴۹ سنت گران شده‌است و ۸۰ دلار و ۱۶ سنت قیمت خورده‌است.

اوپک بازار نفت را شوکه کرد/ چشم‌انداز طلای سیاه صعودی شد

چشم‌انداز قیمت نفت خام تغییر کرد

چند ساعت پس از اعلام کاهش تولید اوپک پلاس، گلدمن ساکس پیش‌بینی قیمت نفت خام را برای پایان سال جاری اصلاح کرد و برای نفت خام برنت، قیمت هر بشکه را از ۹۰ دلار به ۹۵ دلار افزایش داد.

این بانک همچنین پیش‌بینی قیمت نفت خام برنت را برای سال ۲۰۲۴ افزایش داد و آن را از ۹۷ دلار به ۱۰۰ دلار در هر بشکه افزایش داده‌است.

ماه گذشته، تحلیلگران گلدمن پیش‌بینی کرده بودند که افزایش تقاضا از سوی چین و افزایش آهسته تولید غیراوپک می‌تواند این کارتل را به بازنگری در اهداف خود و آغاز افزایش تولید از ژوئن به بعد وادار کند.

با این حال، حتی تحت این سناریو، تحلیلگران گلدمن خاطرنشان کردند که قیمت نفت در نیمه دوم سال افزایش خواهد یافت؛ سناریویی که شاهد اضافه شدن ۱ میلیون بشکه در روز به عرضه جهانی بود.

رویترز در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرده‌است که کاهش غافلگیرکننده تولید با دکترین جدید اوپک پلاس برای اقدام پیشگیرانه مطابقت دارد زیرا این غول‌های نفتی می توانند بدون ضرر قابل توجه در روند بازار سهیم باشند.

۲۲۳۲۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1749920

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =