۰ نفر
۱ آذر ۱۳۸۷ - ۱۰:۳۵

از سرگیری مناسبات اتحادیه اروپا با روسیه از علاقه مندی های این اتحادیه است.

شقایق لامع زاده: تحلیلگران آلمانی بر این باورند که اتحادیه اروپا در نظر دارد بار دیگر قراردادهای همکاری خود با روسیه را از سرگرفته و در برخی موارد به تقویت آنها بپردازد.

استناد این تحلیلگران بر این اساس است که وزرای امورخارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا  در گردهمایی اخیر خود چشم اندازهای نشست قریب الوقوع اتحادیه اروپا -روسیه که قرار است در نیزا برگزار شود را مورد بررسی قرارداده و از سرگیری روابط گرم با روسیه سخن گفته اند.

 وزرای امورخارجه 27 کشور عضو اتحادیه اروپا در این نشست متفق القول بر این عقیده بودند که باید همکاری میان این اتحادیه و روسیه بازسازی شده و با پشتوانه قویتری پیش رود .

 پس از جنگ با گرجستان  در ماه آگوست دولتمردان کشورهای مختلف جهان فشارهای زیادی را بر روسیه اعمال کرده و آنها را به علت حمله نظامی مورد شماتت و سرزنش قرار دادند .

 " خاویر سولانا " مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این زمینه معتقد است : من اعتقاد دارم که برای  اتحادیه اروپا بهتر است که همکاری های خود با روسیه را در زمینه های مختلف ارتقا دهد اما اینکه آن را در مورد خاصی پررنگ تر جلوه دهد شاید ایده بهتری باشد .

 تاکنون کشورهای بالتیک یا لهستان با گسترش همکاری های روسیه - اتحادیه اروپا مخالف بوده و خواستار جلوگیری از سرگیری این مناسبات شدند .

 " برنارد کوشنر " وزیر امورخارجه فرانسه که کشورش در حال حاضر ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد پس از نشست روز گذشته بروکسل درباره از سرگیری همکاری های اتحادیه اروپا - روسیه گفت : گفتگوها با روسیه باید ادامه پیدا کند و راه دیگری جز این وجود ندارد .

 " بنیتا فررو - والدنر " کمیسر خارجی اتحادیه اروپا نیز معتقد است : این احتمال وجود دارد که نشست آتی درباره مناسبات اتحادیه اروپا -روسیه در تاریخ 18 نوامبر در جریان کنفرانس گرجستان برگزار شود .

 همچنین دیپلماتهای حاضر در نشست بروکسل نیز با توافق بر تشکیل جلسه روز جمعه در نیزا خاطر نشان کردند که روابط سیاسی با روسیه از الویتهای اتحادیه اروپا بشمار می آید .

 این در حالی است که " سرگئی لاوروف " وزیر امورخارجه روسیه نیز با ابراز امیدواری نسبت به نشست قریب الوقوع اتحادیه اروپا - روسیه اظهار داشت : امیدواریم که روابط اتحادیه اروپا و روسیه بدون هر گونه تنش و تشنجی بار دیگر از سر گرفته شده و مستحکم تر از گذشته ادامه پیدا کند .

" اورزلا پلاسنیک " وزیر امورخارجه اتریش نیز پس از دیدار روز گذشته بروکسل گفت : از سرگیری مناسبات اتحادیه اروپا با روسیه از علاقه مندی های این اتحادیه است .

قراردادهای جدید با روسیه از جمله در زمینه انرژی ، برق و تحویل گاز می تواند تاثیر شگرفی را برای هر دو طرف به ارمغان آورد .

 " جین آسلبورن " وزیر امورخارجه لوکزامبورگ نیز معتقد است : نشست روز جمعه شانس بزرگی است تا مشکلات موجود بر سر روابط اتحادیه اروپا - روسیه حل و فصل شود ، در حالی که مسکو نیز به علاقه مند به از سرگیری این مناسبات است .

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 175

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =