۷ نفر
۱۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۸
چه فصلی برای کاشت گردو بهتر است؟

 شاید ایجاد باغ گردو، یکی از کم‌هزینه‌ترین و پر سودترین فعالیت‌های کشاورزی در کشور باشد چرا که میوه‌ی آن بین کالاهای صادراتی همیشه محصولی با ارزش محسوب می‌شود.

معمولا مراقبت و نگهداری از باغ گردو آسان‌تر از دیگر باغات میوه است. حتی این گیاه مقاومت تقریبی بیشتری در برابر آفات و بیماری از خود نشان می‌دهد. با وجود استفاده از پوست، چوب و میوه‌ی درخت گردو، کاشت نهال گردو از هر جهت مقرون به صرفه است. اما برای نگهداری و کاشت همین نهال پر سود، باید به نکاتی توجه کنیم که نادیده گرفتن آن پس از خرید نهال گردو و کاشت گیاه در همان ابتدا منجر به خشک شدن آن می‌شود. یکی از همین نکات کلیدی زمان دقیق کاشت این گیاه است که در این مقاله با همراهی کارشناسان شرکت پالیز نهال به طور دقیق در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

بهترین زمان کاشت

گردوی ایران، همیشه زبان زد بسیاری از کشورها بود که مراقبت دقیق از گیاه آن سود دهی را چند برابر خواهد کرد. یکی از اصول اصلی در موضوع ایجاد باغ گردو، زمان کاشت نهال است‌. یکی از بهترین زمان‌های کاشت بین اواخر فصل پاییز تا اوایل بهار است که به علت شرایط خوب خاک و آب ‌و هوا، می‌تواند زمان مناسبی برای کاشت نهال گردو، باشد. البته به‌ صورت کلی این را هم باید در نظر گرفت که بهترین شرایط برای کاشت نهال گردو، آب و هوای سرد و کوهستانی است. این نکته هم حائز اهمیت است که منظور سرمای استاندارد در مناطق کوهستانی است نه سرمایی در حد یخبندان که به گیاه آسیب خواهد زد چون در هر حال یک محصول باکیفیت از نهال گردو (bartarnahal.ir/walnut-seedlings) به نور کافی هم نیاز دارد. پس بهترین دما طبق اظهارات کارشناسان این حوزه، از منفی ۲۰ درجه الی ۳۸ درجه سانتی‌گراد است. با این حال بین انواع مختلف درخت گردو، برخی در برابر سرما مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهند.

چند نکته‌ی مهم برای باردهی بهتر نهال گردو

با وجود طول عمر بالا و قدرتمندی درخت گردو، اما توجه به نکات کاشت این گیاه در طول عمر و میزان باردهی آن تاثیر مستقیم خواهد داشت‌. روش کاشت، جنس خاک، وضعیت ریشه و شرایط دیگر همه و همه در کیفیت رشد نهال موثر هستند. بنابراین هنگام کاشت نهال گردو باید به میزان ریشه‌ی نهال، میزان رشد نهال در گلدان، زخمی شدن یا نشدن ریشه‌ی نهال و دما در زمان کاشت توجه شود. در این مرحله بهتر است با مشاوران شرکت پالیز نهال برای راهنمایی بیشتر تماس بگیرید تا شاهد بهترین نتیجه‌ی کار خود باشید.

چه فصلی برای کاشت گردو بهتر است؟

بهترین زمان کاشت، زمان خواب گیاه است؟

همانطور که پیش‌تر هم در این مقاله اشاره کردیم، بیشتر کارشناسان این حوزه تاکید دارند، بهترین زمان کاشت نهال گردو در فصل زمستان است که بسته به دمای محیط نیز این زمان تغییر می‌کند. به طور مثال اگر زمستان یخبندان بوده، بهتر است که نهال گردو در اواخر زمستان یا اوایل بهار کاشته شود. زیرا در این مدت نهال خواب است و به دلیل جا به جایی محیط به ریشه و تنه‌ی آن شوکی وارد نمی‌شود. همچنین بهترین زمان کاشت نهال در مناطق شرقی اسفند ماه است در صورتی که در مناطق جنوبی این زمان اصلا مناسب نخواهد بود.

بهترین خاک برای نهال گردو کدام است؟

نوع خاکی که قرار است ریشه‌های نهال گردو در آن جای بگیرد، اهمیت بسیار بالایی دارد. پس قبل از کاشت باید به طور دقیق خاک نهالستان را وارسی کرد. به طور مثال نباید خاک رسی و سنگین باشد. از رطوبت بالای خاک باید جلوگیری شود. همچنین خاک دارای سنگریزه و کلوخ یا خاکی که قبلا محل کشت گیاه دیگری بوده، مناسب کاشت نهال گردو نخواهد بود. نکته‌ی مهم دیگر اینکه قبل از کاشت گیاه بهتر است خاک نهالستان برتر نهال توسط آزمایشگاه نمونه برداری و بررسی شود.

چه فصلی برای کاشت گردو بهتر است؟

بهترین روش آبیاری نهال گردو

آبیاری دقیق، به طور مستقیم بر کیفیت میوه‌ی گیاه موثر است و گردو نسبت به میزان آبیاری بسیار حساس است. آبیاری کم، امکان خشک شدن و کاهش کیفیت درخت را به همراه دارد و آبیاری زیاد می‌تواند منجر به بیماری‌های قارچی و پوسیدگی ریشه شود. در همین مورد توصیه می‌شود به نهال گردوی جوان آب بیشتری داده شود و هر چقدر سن درخت بیشتر می‌شود، این تعداد دفعات آبیاری کم‌تر شود. اما با وجود آن که نهال گردو بعد از کاشت هنوز قدرت کافی را ندارد و مانند نوزاد به مراقبت بیشتر نیاز دارد، برای راهنمایی با مشاوران شرکت پالیز نهال تماس بگیرید تا با بهترین راهنمایی شاهد رشد نهالی با کیفیت مناسب باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد پرسود ترین نهال گردو اینجا کلیک کنید.

تماس با برتر نهال: ۰۹۱۴۱۸۳۲۳۹۳

تماس با پالیز نهال: ۰۹۱۴۴۵۰۱۰۰۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1751081

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =