موشک استثنایی چین، چالش بزرگ برای یکه‌تازی آمریکا/ عکس

گجت‌نیوز نوشت: چین با آزمایش موفقیت‌آمیز یک موشک عمود فرود، گام دیگری در مسیر دستیابی به فناوری کمپانی فضایی آمریکایی، اسپیس ایکس برداشت.

کمپانی CAS Space مستقر در گوانگژو، نمونه آزمایشی یک راکت کوچک را در حاشیه یکی از شهرهای ساحلی چین، به هوا پرتاب کرد و موفق به نشاندن آن روی سکوی فرود دریایی شد. آزمایش موفقیت‌آمیز این موشک عمود فرود، گامی مهم برای چین در راستای تحقق بلندپروازی‌های فضایی‌اش محسوب می‌شود.

این راکت آزمایشی، ۹۳ کیلوگرم وزن دارد و از موتور دوگانه‌ای قدرت می‌گیرد که یکی از آن‌ها توربوجت است. تست پرتاب، حدود ۱۰ دقیقه طول کشید و موشک پیش از حرکت معکوس برای فرود روی سکوی دریایی، تا ارتفاع ۱۰۰۰ متری بلند شد. شاید این اعداد و ارقام، چشمیگر نباشند؛ ولی پیشروی در این مسیر، می‌تواند CAS Space را به رقیب پرآوازه آمریکایی خود، SpaceX برساند.

کمپانی چینی پس از آزمایش موفق موشک عمود فرود خود، از احتمال به‌کارگیری این تکنولوژی در راکت‌های آینده، از جمله Lijian-۳ خبر داد.

موشک استثنایی چین، چالش بزرگ برای یکه‌تازی آمریکا/ عکس

این شاید آغاز راه برای چینی‌ها باشد؛ ولی اسپیس ایکس در فناوری ریکاوری راکت، حالا چیره‌دست شده است. در سال ۲۰۱۵، این کمپانی نخستین فرود موشکی موفق خود را پس از یک سال آزمون و خطا، تجربه کرد. امروز اما فرود آمدن راکت فالکون ۹ روی کشتی بدون سرنشین در وسط دریا، به یک اتفاق عادی تبدیل شده است.

البته لیان جی، مهندس ارشد CAS Space، فناوری فرود این شرکت را متفاوت از اسپیس ایکس می‌داند: کار ما چه از لحاظ نرم افزاری و چه سخت افزاری مبتنی بر فناوری بومی است. ما همچنان به‌دنبال پیشبرد فناوری خود در زمینه‌های مختلفی چون مدیریت نیروی پرتاب، موقعیت‌یابی دقیق و پایدارسازی هستیم.

به‌هرحال این روش پرتاب و فرود موشک، صرفه‌جویی مالی فراوانی به‌همراه دارد و عجیب نیست که علاقه شرکت‌های خصوصی هم به آن جلب شود. پس از اینکه دولت چین در سال ۲۰۱۴، مقدمات حضور شرکت‌های موشکی تجاری را در بازار فراهم کرد؛ حالا صنعت فضایی خصوصی چین در حال جان گرفتن است.

۵۸۵۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1752472

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • صادق IR ۰۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
    چرا همش نگاه منفی به ابداعات آمریکایی دارید . اینکه یک فناوری را به بلوغ می رسانند و زمینه ساز پیشرفت بشریت می شوند مگر کار بدی هستش . یعنی چی که تیتر زدید یکه تازی آمریکا . خوب اینکه زحمت می کشند و مسیر را هموار می کنند . بگزریم از اینکه چینی ها مدام در حال سرقت مالکیت معنوی هستن . کدام اختراع چینی سراِغ دارید که برای بشریت رفاه و آسایش آورده باشد . خیلی جالبه ، متنی که تیتر زدید ، از صفر تا صدش مدیون ابداعات آمریکایی هستین تا تونستین امروزه بصورت دیجیتال تایپ و ارسال کنید . انصاف رعایت کنید و ممنون انسان هایی باشید که عمر خود را وقف رفاه بشریت می کنند .
    • رامین IR ۰۸:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
      اولا آمریکا با چاپ دلار اندیشمندان بقیه کشورها را می زده و از خودش چیز زیادی ندارم دوما اینها که داری میگی برای رفاه بشریت،موشک هستند که اکثرا برا کشتن بشریت هستند سوما گربه محض رفاه شما موش نمیکشه مثلاً بمب هسته ای یه شخصی نظریه داد و یه شخص دیگه ساختش که آمریکایی نبودن اما آمریکا باهاش صدها هزار نفر را کشت.یکم دل به کار بده،نظر نده
    • سهیل IR ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
      آمریکائیها خبیث ترین مردم جهانند ، دزدیدن نوابغ کشورهای دیگه و به اسم خود درآوردن اختراعات اونا یکی از شرارتهاشونه.
    • جواد IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
      53 9
      اینکه شما ظرفیت نوکر وبرده فکری شدن شارلاتانهای زمان خودت رو که امریکا باشه رو داری به کنار اگه شما از اول تا اخر تاریخ ونوع ائیدوئولوژی امریکا رو نگاه کنی این امریکاست که تکنولوژی سایر کشورهارو سرقت میکنه بیشتر مطالعه کن دوست عزیز
    • حمید IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
      10 7
      دزدی چیه آقا سهیل خب قدر طرفو میدونه همه چیز در اختیارش میگذاره تا کارهایی این چنینی انجام بگیره در عوض چینیهای کپی کار مردمشونو کردن عین ربات ، وقتی کامپیوترهای کوآنتومی بیاد خیلی چیزهارو تغییر میده ۲ سال پیش رو خیلی مهمه برای دنیا
  • اسطوره IR ۰۱:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
    10 4
    سلام ای کاش به ما هم درین خصوص بها میدادند...بنده بسیار علاقه مند درین باب هستم و هم اینکه تخصص لازم برای ساخت هر وسیله پیچیده ای رو هم دارم...اما فضای حاکم بسیار بده...میترسم دست به آزمایش بزنم وبیایند به جرم اقدام علیه امنیت ملی ببرنمون...یکی از دوستان در زمینه پهپاد داشت تستهایی رو انجام میداد ، اومدن تموم بند و بساطش رو جمع کردن..اون بنده خدا هم بیخیالش شد☹️☹️..والا منم بسیار آدم فنی هستم ولی فضای سمی موجود اجازه هیچ پیشرفتی به ما نمیده
    • Asad IR ۰۶:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
      اگر واقعا اینطور است و عرق وطن داری خودت را به سازمان فضایی سپاه معرفی کن ودانشت را در اختیار هموطنان قرار بده.سپاه ازت حمایت میکند.
  • ناشناس IR ۰۴:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
    4 4
    چه اشکالی داره شرکتهای خصوصی هم در این زمینه وکارهای که مربوط به ماهواره میشود و یا سایر کارهای فضایی دیگه در کشور عزیزمان ایران هم همدست دولت در این امر خطیر انجام وظیفه بکنند و تمام کسانی که در این زمینه در خارج برای کشورهای خارجی کار می‌کنند جذب کشور عزیزمان ایران بشوند چه اشکالی دارد پیشرفت کشور عزیزمان وظیفه اصلی مردم موسولین میباشد لااقل مردم کشور عزیزمان ایران در رفاه اجتماعی زندگی بکنند.
  • IR ۰۶:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
    تا دیروز چاپلوسی روسیه را میکردید حالا نوبت چین شده
  • ابو العجایب IR ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
    11 13
    این یه مورد رو نمیدونم ولی تو خیلی زمینه ها جاسوسی و سرقت اطلاعات از طریق چین ثابت شد و دستشون رو شد اما چینی ها پرروتر از این حرفان، البته اگه به بعضیا بر نخوره
  • متین IR ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
    17 42
    همتون زور می‌زنید برین آمریکا اوقت هی میگین آمریکا ال کرد بل کرد.....
  • ایوب US ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
    11 38
    اگه امریکا نبود چینیها هزار سال دیگه هم این چیزا رو نمیتونستن بسازن این امریکاست که در وعله اول این فناوریها رو ابداع میکنه و مسیر رو یرای دنیا هموار میکنه بقیه کشورها کپی میکنن
    • IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
      52 8
      امریکا باغارت کردن کشورهای خاورمیانه به این قدرت رسیده وکشتن مردم بیگناه اما چین جای غارت نمیکنه