مولتی میلیاردر ایرانی رسانه های دنیا را شگفت زده کرد/ دارا خسرو شاهی راننده اوبر شد/ عکس

دارا خسروشاهی در طول چند ماه، بدون آنکه شناسایی شده و خودش را معرفی کند، در قالب راننده، ده‌ها مسافر را در شهر سانفرانسیسکو جابجا کرد.

غزال زیاری- دارا خسروشاهی، مدیرعامل ایرانی‌تبار شرکت اوبر اخیرا اعلام کرده که در طول پاندمی کووید ۱۹، چند ماهی را به‌صورت مخفی و تحت‌عنوان یک کمپین، در قالب راننده اوبر مشغول به کار شده تا تجربه رانندگان را شخصا لمس کند. البته این تجربه باعث شد تا او تک تک فرضیاتی که در ذهن داشت را دوباره مورد بررسی قرار دهد.

اوبر یک سرویس هم‌سفری آنلاین در آمریکاست که با نصب اپلیکیشن آن در تلفن‌های هوشمند، می‌توان تاکسی دربست گرفت و به‌طور خودکار، مسافران را با نزدیکترین راننده مرتبط کرده و موقعیت مسافر را به راننده می‌فرستد.

آقای خسروشاهی در طول چند ماه، بدون آنکه شناسایی شده و خودش را معرفی کند، در قالب راننده، ده‌ها مسافر را در شهر سانفرانسیسکو جابجا کرد.

9277-1503928370-dara970.jpg

او حالا در گفتگو با وال استریت ژورنال گفته:« فکر می‌کنم در این صنعت به‌طور کلی، تا حدودی رانندگان دست کم گرفته می‌شوند.» او از این تجربه که به‌عنوان یک راننده اوبر مسافران را جابجا می‌کرد، بهره برد تا تغییرات مهمی را در اپلیکیشن اوبر اعمال کند.

در طول مدتی که او به عنوان راننده اوبر مشغول فعالیت بود، به دلیل رد کردن درخواست برخی از مسافران و دریافت انعام از برخی از مشتریان از سوی اپلیکیشن تنبیه شد و در عین حال با چندین چالش دیگر نیز روبرو شد که به او کمک کرد تا مشکلاتی که راننده‌ها با آنها دست و پنجه نرم می‌کنند را از نزدیک لمس و درک کند.

بیشتر بخوانید:

خسروشاهی با به اشتراک گذاشتن تجربیاتش در طول آن دوره اعلام کرد که برای ثبت‌نام به‌عنوان راننده اوبر با مشکلاتی مواجه شده و به دلیل رد کردن درخواست برخی ازمسافران، از سوی اپلیکیشن تنبیه شده و در عین حال یادآوری کرد که بی‌ادبی برخی از مسافران اوبر، برایش سخت و غیرقابل تحمل بوده.

کمپین آقای خسرو شاهی که پروژه بومرنگ نام داشت، باعث شد تا یکی از بزرگترین تغییرات در کسب و کار اوبر از زمان آغاز به کار آنها در سال ۲۰۰۹ اعمال شود. این اتفاق در شرایطی رخ داد که مدیرعامل اوبر برای افزایش سود کمپانی از سوی سرمایه‌گذاران به شدت تحت فشار بود.

از سال ۲۰۲۱ و با بهبود شرایط اقتصادی، اوبر با کمبود نیروی کار مواجه شد. مسئولان کمپانی دریافتند که باید تلاش‌هایی فراتر از ارائه پیشنهاد پاداش، برای جذب راننده انجام دهند و در عین حال با تغییرات سختی که رانندگان طلب می‌کردند کنار آمدند و در نهایت مزد این تلاش‌ها را گرفتند.

cover-r4x3w1000-59a41fc1e68eb-063-545393960.jpg

این تغییرات باعث شد تا درآمد سهم کمپانی اوبر در سال ۲۰۲۲ بیش از دو برابر شده و اولین سود تعدیل شده تمام سال خود از زمان تاسیس به بعد را به ثبت برساند. طبق آنالیز انجام شده توسط شرکت تحقیقات بازار YipitData، حالا ۷۴% بازار شرکت‌های جابجایی مسافر آمریکا دراختیار اوبر است که این عدد در اوایل سال ۲۰۲۰، تنها ۶۲% بود.

خسروشاهی ادامه داد:« مجموعا تجربه خیلی بدی بود.»

او تجربه‌اش به‌عنوان راننده اوبر را با یک خودروی تسلای دست دوم آغاز کرد و با این خودرو، مسافران را در سطح شهر جابجا می‌کرد. بعد از اتمام این ماجراجویی بود که آقای خسروشاهی تغییرات متعددی را در کمپانی اعمال کرد و البته طبق گفته خودش هنوز مسیری طولانی پیش روست.

منبع: ndtv

۵۸۵۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1752486

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 38
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 14
  • محمد IR ۰۶:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
    257 4
    اینها رو باید توی گوش مسئولین ایرانی در تاکسیرانی و معاونت های مختلف شهرداری و شرکت های اسنپ و تپسی کرد تا یخورده از این تکبر و غرور پیاده بشن و بیان در میدان کار این قشر ضعیف و زحمت کش تا ببینن این بیچاره ها چی میکش
    • علی IR ۰۸:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
      133 5
      قابل توجه تاکسی های اینترنتی داخلی!
    • مسعود احمدی از زنجان IR ۰۷:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
      26 3
      بیآد اینجا اسنپ کار کنه، ب خدا اگه روانی نشد هرچی از دهنتون دراومد ب من بگین. خیابونا و چاله‌چوله‌هاش، مسافرای از دهن ِ فیل اُفتاده، و اینکه، خیابونای اینجا از خیابونای سانفرانسیسکو و نیویورک هم شلوغ‌تَره.
  • من AU ۰۷:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
    236 4
    کاشکی بعضی ها یاد بگیرن مدیریت رو!
  • IR ۰۷:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
    فقط زاکانی مدیره خخخخ
    • IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
      33 90
      بله زاکانی محشره
  • IR ۰۷:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
    191 4
    من راننده اسنپ هستم اون موضوع بی ادبی ی عده کمی از مسافران واقعا روح و روان ادم ازرده میکنه اینکه عده ای فکر میکنن راننده و ماشین با هم خریدن و حالا که دربست گرفتن راننده نوکر اونا هست
  • IR ۰۷:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
    مغزهای خلاق راا فراری دادیم و ابلهان را راس امور کاشتیم
  • IR ۰۸:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
    141 5
    مديريت كارآمد با روشهاي درست كه باعث ايجاد تغييرات در جهت افزايش كارآمدي، رضايت و نهايتا درآمد ميشود. خوب است مديران ما هم روشهاي ديگري براي افزايش درآمد ياد بگيرند و دستشان را از جيب مردم خارج كنند.
  • گمنام IR ۰۸:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
    107 4
    ای‌کاش‌این‌مطلب‌رو‌مدیر‌عامل‌اسنپ‌بخونه‌وچندروزی‌با‌سواری‌ووانت‌اسنپ‌بیاد پایین‌شهر‌تهران‌بچرخه‌بعد‌این‌کرایهارو‌بگذاره‌بخدا‌اگه‌بتونه‌فقط‌یک‌هفته‌دوام‌بیاره اسنپ‌وتپسی‌در‌ایران‌شده‌مثل‌سیاست‌انگلیس‌استعمار‌گراول‌مجبورت‌میکنه با‌این‌شرکت‌کار‌کنی‌بعد‌استعمارت‌میکنه‌ شاید‌عده‌ای‌بپرسند‌چطور‌مجبور‌میکنه‌وقتی‌اول‌کار‌شرکت‌از‌راننده‌کمسیون‌دریافت‌نمیکنه‌وکرایه‌رو‌پایین‌میزنه‌همه‌به‌سمت‌ان‌کشیده‌میشن‌‌اول‌مسافر‌بعد‌به‌اجبار‌راننده‌چون‌مسافر‌۹۰‌درصد‌در‌این‌شرکت‌درخواست‌ثبت‌میکنه‌وراننده‌که‌کارش‌فقط‌ مسافر‌کشی‌یا‌بارکشی‌هست‌مجبوره‌به‌این‌شرکت‌بیاد‌بعد‌جا‌انداختن‌کار‌حالا‌با‌کرایه پایین‌۲۰‌درصد‌کمسیون‌کم‌میکنه‌ودودش‌فقط‌در‌چشم‌راننده‌بدبخته
  • جوان بیکار IR ۰۸:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
    آخه ما به چه چیز او دلمون خوش باشه ؟ اینکه یک ایرونیه ولی در خدمت دشمنای ایرانه افتخار داره؟ قدقدش واسه ما > تخمش واسه دشمنا !!!!!
    • IR ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
      تنها کشوری هایی که دشمن ما هستند چین و روسیه هستند نه کشوری دیگر
    • IR ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
      اگر اینجا بود یک اغازاده با ژن خوب اون شرکت را مدیریت میکرد و اقای خسرو شاهیی در ان شرکت پادویی میکرد
    • IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
      199 5
      شرکت مینو برای خانواده خسروشاهی بود چی شد،مصادره شد اونا رفتن امریکا
    • نفت چغایی IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
      76 14
      امثال تو چکار کردن تملق و...با همین چیزها مملکت به وضعیت رسیده
    • بينام IR ۰۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
      28 5
      معلومه حسوديت شده كه اينطور ميگي... اقرار به اينكه اونها بهتر ازما دارن عمل مي كنن
  • IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
    مثلا با چند ماه رانندگی و مسافر کشی چه تجربیات تازه ای میخواد کسب کنه که اینطور عده ای به وجد آمده و شعرمدح میسرایند!! مطمئن باشید در همان خراب شده هم جوانان با استعداد قربانی فرصت طلبی و طمع سیاستمداران و متظاهرین و بله قربان گوها میشوند. این رسم زندگی در هر وقتی از تاریخ و هرجایی از این کره خاکی است.
    • ناصر IR ۰۷:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
      32 12
      معلومه مسئول جایی در کشور هستی و وقتی خودت رو با خسروشاهی مقایسه میکنی و بی تدبیری خودت رو می بینی بهت فشار اومده و طبق رسوم مسئولین اظهارنظر کردی بدون توجه به نظر مثبت مردم به این مدیر لایق ومغزی که توسط امسال شما فراری شده
  • ایران IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
    82 8
    ایران و آمریکا نداره، بعضی مسافرها خیلی بی ادب هستند و البته بعضی راننده ها ولی درصد مسافرهای بد خیلی بیشتر هست، امیدوارم مدیرعامل تپسی و اسنپ هم توانایی روحی و جسمی داشته باشند که اقلا چند روز ناشناس به رانندگی مشغول شوند تا برخورد مسافر و اپراتور و سیستم رو شاید بفهمند!
  • IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
    30 59
    اگر واقعا این شرکت این همه سود کرده پس چرا اخیرا تعداد زیادی از پرسنل خود را اخراج کرد؟
  • سعید IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
    57 3
    نظرات چقدر باحاله یه عده این آقا رو مغزهای فراری دیدن یه عده وطن فروش نکته متن اینه سوار تاکسی شدید ادب رو رعایت کنید راننده تاکسی نوکر ما نیست...خودمون رو ببینیم...
  • IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
    39 1
    اگردستم رسد برچرخ گردون
  • جلیل IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
    65 19
    با کارهای اشتباه که باعث فرار مغزها و سرمایه ها شدند امروز ما با این اقتصاد فلج وضعیف روبرو هستیم
  • NL ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
    18 2
    موفق باشی هموطن عزیز حق نگهدارت
  • حمید رضا IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
    22 2
    سلام به همه دوستان..خنده داره ملت اصل مطلب رو ول کردند ویکسری میگن چقدر هوشمندی داشت ویک عده هم وطن فروش می گن بهش! چه کاری کرده وکدوم نقطه از کشور رو به کی فروخته؟ چرا هرجا هرکی یه کم ژن ایرانی داره وازش در هدفش استفاده میکنه رو میکوبیم ؟ اگه یکی از مسعولین ماهم همین کاررو میکرد حال وروز ما حتما بهتر بود..مقصود اینه که طرف خودش رفته تو دل کار و مشکلات رو بالا پایین کرده و لمس کرده و یه تغیرات درست انجام داده تا هردو طرف سود ببرن..حالا هرکی اینکار رو کنه وتو هرجای جهان باشه واقعا وجدان کاری داشته که سختی هاشو تحمل کرده وباید ثمره اش رو هم ببینه دیگه .این طبیعیه ..حالا طرف اونجا زندگی میکنه وداره برا خودش تلاش میکنه .اینجا رو مردم اینجا باس بسازن .
  • IR ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
    15 3
    تو ایران کسی مدیریت یاد نمیگیره، شاید اونجا یاد کرفته
  • احمد IR ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
    11 3
    سلام خدمت تمام رانندگان عزیز،،، راننده های اسنپ و تبسی لطفاً سفرهای با کرایه پایین رو قبول نکنید نکنید نکنید، شرکت که پورسانت خودش رو برمی‌داره گور بابای راننده با این هزینه های سنگین،
  • IR ۱۹:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
    12 0
    درود بر مردمان سرزمین مادریم🙏🏻
  • محسن هنجار IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
    5 0
    خوب بود
  • IR ۲۲:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
    11 2
    همه انسان ها از لحاظ ارزش برابر هستند متاسفانه سیاست های پادشاهان این دنیا کاری کرده که یه عده ای با فقرو زجر روزاهاشونو بگذرونه یه عده ای هم با پولهاشون خوشبگذرونن
  • محسن IR ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
    7 0
    امیدوارم مسولان اسنپ و تپسی هم بیان یک هفته کار کنن بعد ببینن چطور یک راننده بدبخت می‌تونه با این کرایه های مفت ,( من مشهد رو میگم کاری به تهران ندارم) زندگی میگذرونه و از پس لوازم گرون و بی کیفیت ماشین بر میاد
  • IR ۰۵:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
    11 0
    بعضی مسئو لین هم باید بیان داخل مردم تا شرایط تحمیل شده به مردم رو از نزدیک ببینند تا در سیاست‌های احمقانه شون تجدید نظر کنن
  • محمد IR ۰۵:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
    6 0
    این آقای خسروشاهی احیانا از مالکین مینو نبوده؟؟؟
  • IR ۰۵:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
    7 1
    قابل توجه مدیران بااااا لیاقت اسنپ. استثمار نوین.....
  • جوادمرادی IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
    4 0
    سلام بنده هم اوایل همه گیری کرونا چند ماه در اسنپ کار کردم که آنقدر مبلغ کرایه های اسنپ پایین و توقعات مسافران بالا و بیخود بود که ناراحتی اعصاب گرفتم، کار کردن با تاکسی اینترنتی در ایران مخصوصا اسنپ مساوی است با بردگی کردن، اسنپ در اوایل کار به هیچ وجه رقم کرایه براش مهم نبود که برای راننده صرف داره یا نداره فقط به فکر خودش بودکه با پیشنهاد کمترین کرایه باعث جذب بالای مسافر شدو تعداد درخواست‌ها برای خودرو روزانه به چند میلیون مسافر رسید و با کمترین هزینه کرد و اصطحلاک از هر سفر 15%تا 20%کرایه رو به جیب میزد و با سواستفاده از آمار بالای بیکار رقم چند صد میلیاردی سود رو در ماه به جیب میزد
  • IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
    0 0
    اگر راست میگه بیاد اسنپ کار کند ده روز دیگه همه چیز را با ماشین ول میکندو فرااارررر
  • IR ۰۶:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۳
    7 1
    دارا خسروشاهی از خانواده خسروشاهی ها که کارآفرین ، خیر و صاحب برند و کارخانجات و شرکت‌های مینو بودند که در اوایل انقلاب توسط تندروها و جناج سوسالیستها و چپی ها که مخالف سرمایه داری و طرفدار سوسیالیستی بودند ، مصادره شد.اقتصاد ایران را اینها می توانست پویا کند نه یک مشت بیسواد و رانت خوار که افتادند به جان شیره اقتصاد ایران‌
  • تقی تاکسی IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۳
    2 2
    واقعا هوش بالا رو که میگن ذاتی هست حقیقته، خاندان خسروشاهی هم نمونه آن، از کارخانجات مینو تا اوبر و امثالهم