واکنش آذری جهرمی به پرونده جنجالی سرقت اسنپ از تپسی

محمدجواد آذری جهرمی وزیر پیشین ارتباطات به ماجرای شکایت تپسی از اسنپ در کانال تلگرامی خود واکنش نشان داده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، خبر داغ فضای کسب و کارهای اینترنتی کشور شکایت تپسی از اسنپ در شورای رقابت و صدور رای به نفع تپسی است.

اسنپ در این پرونده متهم شده است که در رویه‌ای ضدرقابتی اطلاعات کاربران راننده تپسی را به دست آورده و آن‌ها را تطمیع کرده است.

با بررسی این شکایت در جلسه ۵۵۵ شورای رقابت، اسنپ به دلیل وارد کردن زیان مالی به تپسی، به رویه ضد رقابتی محکوم شده و باید جریمه نقدی پرداخت کند.

سپهر دادجوی توکلی،‌ مدیر روابط عمومی شورای رقابت در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به جلسه ۵۵۵ شورای رقابت گفته است: «در این جلسه شرکت اسنپ بر اساس شکایت شرکت تپسی به رویه ضد رقابتی محکوم شده است. بر اساس شکایت تپسی شرکت اسنپ به دلیل استفاده از مالکیت ۱۰۰۰ سیم‌کارت و ساخت حساب‌های کاربری به عنوان کاربر مسافر در سامانه شرکت تپسی و دسترسی به اطلاعلات تماس حدود ۱۴۰۰۰ راننده شرکت تپسی بر اساس ماده ۶۱ سیاست‌های کلی اصل ۴۴ به ارتکاب رویه ضد رقابتی محکوم شده است و باید جریمه پرداخت کند.»

بیشتر بخوانید:

در واکنش به این رویداد محمدجواد آذری جهرمی در کانال تلگرامی خود نوشت: «تپسی مدعی شده است که اسنپ با تهیه هزار سیم کارت ایرانسل (ایرانسل سهامدار اسنپ است) و عضویت آنها در تپسی، اقدام به درخواست سفر کاذب نموده، اما بعد از آن نسبت به اعلام انصراف از سفر اقدام کرده است. در همین مدت پذیرش درخواست سفر تا اعلام انصراف، شماره رانندگان فعال تپسی را شناسایی کرده است و سپس از طریق ارسال پیشنهاد مناسب‌تری برای این رانندگان، تلاش کرده است تا این رانندگان را به سوی خود جذب کند و شاخصهایی چون مدت انتظار مسافرین برای پذیرش درخواست سفر خود را بهبود داده و به طور مشابه، شاخصهای رقیب را کاهش دهد.

به فرض صحت این ادعا، بیایید این ادعا را در بخش نظرات همین پست با هم بررسی کنیم.

آیا این اقدام غیر اخلاقی و غیر حرفه‌ای بوده است؟ چرا؟

آیا اسنپ برای جذب رانندگان و ارائه پیشنهاد مناسب برای جذب آنها، راهکار دیگری هم داشته است و به نظر شما چرا از آن استفاده نکرده است؟

تپسی چه راهکاری داشته که خود را در برابر این نوع اقدام‌ها ایمن کند، اصولا ضعف تپسی کجا بوده است و چرا نسبت به رفع آن اقدام نکرده است؟»

وزیر پیشین ارتباطات و فناوری اطلاعات با بررسی پاسخ‌های ارائه شده به این پرسش‌ها به این جمع‌بندی رسیده است: «راستش در نظر من کاری که صورت گرفته هر چند یک تلاش تجاری بوده؛ اما این روزها در دنیا هم بحث اخلاق و کسب و کار جایگاه خاصی داره. اسنپ تو این کیس از رانتی استفاده نکرده اما تلاشش در اونجایی که درخواست سفر داده و وقت راننده‌ای رو گرفته و شانس یک سفر تجاری محتمل رو ازش سلب کرده، به نظرم جای بحث و چالش اخلاقی داره.

حتما راهکار تبلیغات هوشمند و هدفمند یا ارائه پیشنهادهای جذابتر به رانندگان تپسی می‌تونست راه حل بهتری باشه. اسنپ استفاده نکرده چون صنعت تبلیغات هوشمند در اون زمان به اندازه کافی قوی نبوده است. امروز تبلیغات هوشمند جایگاه خودش رو داره روز به روز بهبود می‌بخشه و رشد می‌کنه. شرکتهای زیادی مثل یکتانت و … امروز تو این صنعت در حال رشد هستند.

و در نهایت، تپسی هم در عدم تعبیه امکاناتی مثل تماس امن و حفاظت از اطلاعات تجاری حساسش، ضعف داشته. احتمالا به خاطر سربار هزینه‌ای از اجراش صرفنظر کرده بوده؛ کاری که تلاش کرده این روزها بهبودش بده.

اونطوری که مشخصه این اتفاق مربوط به سال ۹۹ بوده و این روزها با نظر شورای رقابت که پرونده رو بررسی کرده رسانه‌ای شده است.

اینها رو گفتم که عرض کنم در یک اکوسیستم پویا، رقابت هست، ضعف هم هست. اما همه با هم تلاش می‌کنند که توی این فضا خودشون رو ارتقا بدن، خدمات بهتر بدن و از اشکالات درس بگیرند؛ چیزی که در سیستم‌های دولتی ما، فارغ از اینکه کدوم دولت باشه، کمتر می‌بینیم؛ مثالش رو در خودروسازی به وضوح می‌شود دید.

چه کنیم که دولت‌ها پویا بشن؟ یکجا مثل مثال اسنپ و تپسی تعارض منافع باعث رشد میشه و یکجا مثل دولت‌ها و صنعت خودرو، تعارض منافع باعث پسرفت میشه!

پ.ن: بگذریم که عده‌ای سرسختانه تلاش می‌کنند بجای ارتقای دولت، این اکوسیستم فعال رو هم در ایران فشل کنند تا این شکاف کارآمدی-ناکارآمدی رو به این طریق کم کنند»

۵۸۵۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1752945

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 26
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۷:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
    38 30
    ازت نا امید شدم آذری جان، خیلی تحلیل آبکی بود.
  • حسین IR ۰۷:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
    98 2
    اسنپ از جیب راننده ها هم میدزده
  • IR ۰۷:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
    44 1
    من هم با این نظر که تپ سی پیشرفتی در بروز رسانی اپلیکیشن نداشته موافقم . ولی الان چند وقت هست که تماس امن از اسنپ هم برداشته شده . من شماره راننده ها رو می بینم .
    • میراب عطش IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
      28 1
      بنظرم بخاطر بحث مربوط به پرونده تماس امن را حذف کردن تا نشون بدن این یک رویه عادی هست
    • محسن صالحی IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
      14 1
      تماس امن از منو برنامه قابل فعال شدن هست
  • محمد IR ۰۸:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
    20 0
    سلام اسنپ اصلا خوب نیست و تپسی برای لغو سفر از جانب مسافر و یا راننده هیچ جریمه ای نذاشته ولی اسنپ جریمه گذاشته که لغو سفر از جانب راننده از حساب راننده کسر می‌شود ولی اگر مسافر سفر را لغو کند هیچ چریمه ای از او کسر نمی‌شود شاید هم کسر می‌شود ولی اسنپ آن مبلغ را به راننده نمی‌دهد تپسی فقط باید تبلیغات و کمیسون کم داشته باشه و مسائل امنیتی رو کاملا رعایت کند
  • حسن IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
    15 10
    اولین باید ببینیم سابقه کدوم بیشتره و14000 راننده ایی که میفرمان مگر تعهدی دادن تا قیامت برای کدوم شرکت کارکنن با این کرایه های مضخرف که الان تاکسی اینترنتی داره توقع دارن کسی ازتون شرکت خارج نشه بنده خودم راننده اسنپ بودم الان یکسالی هست دیگه کار نمیکنم دولت اگر واقعا میخواد مشکل حل بکنه اولا راننده مجرد نباید ثبت نام بکنه یا ضمانت درستی بگیره ازشون روز قبل بچه خود من اسنپ گرفته بره مدرسه وسط راه پیادش کرده که پسرم گفت دوتا گوشی دستش بود دیده توسط شرکت دیگه مسافر پول بیشتری میده مسافر رو پیاده کرده که زنگ زدم شرکت میگه پیگیری میشه که اگر اون راننده تعهد درستی داده باشه از این غلط های اضافی نمیکنه در کل میان ایران هر کاری تا سه چهار سال اول درست انجام میشه بعد که مشتری جذب بشه دیه راه دزدی شروع میشه
    • لوکا IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
      6 0
      آقا اینکه راننده مجرد نباید بگیرنو از کجا آوردی؟شما چکاره ای که قانون تعیین میکنی اونم ی چیز بی مورد و پوچ و بی اساس طبق سلیقه دو قرن پیش شما.چه فرقی داره راننده مجرد یا متاهل؟اگه از نظر اخلاقی میگی من مجردم و مطمعنا از خیلی متاهلا با اخلاق ترم.اینکه سفر بهترو گرفته کار خیلی زشتی بوده برای چندهزار تومن نفع خودش مسافرو پیاده کرده که میدونم خیلی کم و استثنا پیش میاد و البته میدونم قطعا پیگیری هم میشه حتی شاید کلا برای همیشه از کار محروم بشه بخاطر همون یکبار ولی برعکسش تا دلت بخاد روزی ده بار پیش میاد.مسافر بی معرفت اسنپ میگیره راننده چقدر راهو میری برسی بهش بعد تاکسی یا اتوبوس میرسه یا ماشین آشنا میاد یا... مسافر سوار میشه و هیچ اهمیتی به راننده که اونهمه راه اومده نمیده بعضی وقتا انقدر معرفت و فرهنگ ندارن حتی لغوم نمیکنن اونهمه راهو نری یا حتی جواب تلفنم نمیدن لااقل بگن ببخشید.و متاسفانه اسنپ هم هیییچچچ اهمیتی به این ضرر و اذیت و آزار نسبت به راننده نمیده چون خودش ضرر نمیکنه.۴صبح چقدر رفتم تا مبدا ۱۰دقیقه هم منتظر وایسادم هرچقدر زنگ میزنم جوابم نمیده و آخر لغو میکنه خیلی راحت
  • IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
    12 2
    اسنپ هزار تا سیم کارت از کجا اورده ؟
    • IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
      0 1
      کجاش آبکی بود؟ بخدا که اصلا متوجه نشدی چی گفت
    • IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
      2 0
      یعنی طرف با اشاره داره موضوع رو نشون میده اونوقت تو نوک انگشت رو دیدی؟ در ضمن واقعا فکر میکنی تو این مملکت سخته هزار تا سیم کارت جور کنی؟تو پول داشته باش همه ی کارها تو این کشور شدنیه
  • میراب عطش IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
    11 1
    این دو برند اتفاقا از بهترین مشاوران تبلیغاتی سود می‌برند و بارها بنوعی با ضد تبلیغ بیشترین تبلیغ را می‌کنند و بارها با بحث سرقت رانندگان که نهایتا مشخص می‌شده حقیقت ندارد در سرخط خبرهای جای می‌گرفتند و اینبار اما یک شاه خبر کاز کرده اند بحدی که حتی خبر به تلویزیون و خبرگزاری‌های خارجی هم راه یافته و چقدر باید اسنپ و تپسی هزینه می‌کردند تا در این حد ترند شوند
    • IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
      1 0
      بحث سرقت رانندگان کاملا واقعیه و شخصا باهام تماس گرفتن دایی جان ناپلئون که البته واقعا کار زشتیه مخصوصا وقتی من راننده میفهمم اون لغو و مسخره شدن و آزار و اذیت از طرف همون شرکت هم باشه
  • IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
    29 8
    اقای وزیر جوان، آیا شما به وظیفه خود در ارتقای اکوسیستم عمل کردی؟ آیا زمینه رشد و رقابت پیامرسان‌های ایرانی رو فراهم کردی؟
  • بنده خدا IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
    10 1
    احمق بوده اسنپ الان خیلی از مردم و حتی تحصیلکرده ها از بیکاری مسافر بری میکنن راحت فراخوان میدادی دیگه
  • مجید IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
    32 0
    تپسی خیلی باشخصیت تر و منصفانه تر با راننده هاش برخورد می کنه. اسنپ اصلا ملاحظه شخصیت و کرامت راننده هاشو نمی کنه. نوع برخوردش با راننده ها کاملا غیر انسانی و مناسب شخصیت مدیراش هست. اگر با مسافر مشکل پیدا کنی، بدون هیچ تردیدی طرف مسافر رو میگیره و اصلا به حقوق راننده توجهی نمیکنه. ولی تپسی انصافا این طور نیست. مسافر پولم رو نداده، تپسی با نهایت احترام بهم پرداخت کرده یا یک بار که با مسافر به مشکل برخورده بودیم و هم من و هم مسافر حق داشتیم، کارشناس تپسی با نهایت ادب و متانت و انصاف به مشکل رسیدگی کرد.
    • لوکا IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
      3 0
      بله کاملا با شما موافقم.متاسفانه تفاوت فاحشی بین رفتار و برخورد و شخصیت اپراتوراهای دوتا شرکت وجود داره که خیلی آدمو دلسرد میکنه
  • محمد IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
    25 0
    اسنپ در حق راننده ها ظلم میکنه کرایه مجانی فقط به نفع مسافر و اسنپه راننده برای هزینه زندگیش لنگ میمونه
  • احمد دلشاد IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
    14 1
    من خودم راننده اسنپ هستم کرایه ها واقعا افتضاح هست با این قیمت ماشین وتورم و.....راننده بدبخت فقط سگدو میزنه برای خوشنامی اسنپ تپسی وماکسیم راستی ماکسیم که واقعا کمیسون افتضاح هست راننده باید وقت ووسیله نقلیه بزاره ماکسیم۱۸درصد کمیسون برداره اینا بردگی مدرن هستن مسیری که راننده های تو شهر با وانت۲۵۰میبرن اسنپ۷۰تومن قیمت میده .خاک....
  • سایروس IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
    16 0
    اسنپ اگر راننده ۲ سفر به هر دلیل لغو بکنه تا یک روز سفر بهت نمیده ولی مسافر لغو بکنه هیچی توش نیست و راننده سفر دریافت میکنه ۲یا ۳کیلومتر را میره میرسه سر مبدا بعد مسافر سفر لغو میکنه این وسط راننده ضرر میکنه با این قطعات گران والا دیگه نمی صرفه کرایه ها پایین قطعات گران شدند
  • احمد دلشاد IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
    13 0
    با دروغ راننده هارو جذب میکنن در آمد روزی چقدر پاداش پیوستن چقدر و.... من خودم سفرهامو تو اسنپ کامل انجام دادم ولی اسنپ پاداش پیوستن منو دزدید
  • احمد IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
    10 0
    من چند سال توی اسنپ و تپ سی بودم اوایل ک تپ سی وارد مشهد شد خیلی خوب بود بعد از چند ماه ک اسنپ وارد مشهد شد ی روز دیدم از اسنپ زنگ زدن گفتن راننده فعال می‌خوایم ب همراه جوایز بهشون گفتم از کجا شماره منو آوردید کلا منو پیچوندن حتی ب شرکت تپ سی هم زنگ زدم گزارش دادم دیگه دزدی از این واضحتر
  • رهگذر IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
    3 0
    برنامه کار اسنپ و تپسی استثمار کردن رانندگان است . کار در این دو فقط چند ماه خوب است یعنی تا زمانیکه ماشینت روپاست و اصولا ماشینی که باین تو تمام کوچه پس کوچه های پر از چاله چوله و دست انداز هست صبح تا شب برود و اوائل کار راننده راضی هست چون ماشینش هیچ خرجی نداره بعد از مدتی ماشین دیگه نه شاسی داره نه زیروبند و نه موتور سالم و هرروز یه جای ماشین میلنگه اونوقت راننده متوجه میشه که عجب ... و میدونید چرا تیکه به تیکه دارن بدون هیچ شرایطی و با جوایز خاص ثبت نام میکنند . برای همین که رانندگان قدیمی دیگه کار نمیکنند ولی راننده جدید چون نمیداند ته کار چیست مییچسبه به کار و هر قیمتی پیشنهاد بشه قبول میکنه و این روند همیشه ادامه داره
  • رضا IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
    1 0
    تپسی یک مدت کرایه ها را خیلی پایین آورد غافل از اینکه راننده ها دارن ضرر میدن، بنابراین راننده ها رفتن سراغ اسنپ و الو پیک و...
  • جواد IR ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
    1 0
    من راننده اسنپ هستم یک مسافر خورد رفتم سر قرار دیدم راننده تپسی پیشنهاد همکاری داد منیم رد دادم گزارش دادم به اسنپ فکر کنم هیچ اقدامی صورت نگرفت
  • IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
    2 1
    جامعه عاقل بود از اسنپ و تاسی استفاده نمی‌کرد همه شعار میدیم