نگرانی از محدودشدن نمایندگان در اعمال وظایف نمایندگی​شان از ابتدای بررسی طرح نظارت بر نمایندگان، بارها و بارها مطرح شد.

به گزارش خبرآنلاین، محمد دهقان منشی هیات رئیسه پیشنهاد داد تا اظهارنظرهای نمایندگان راجع به امور کشور به هیچ وجه شامل حال این طرح نشود.

اسدالله بادامچیان نماینده تهران هم در تکمیل پیشنهاد وی گفت: برای رفع تمام توهمات بهتر است که تمام وظایف و اختیارات مصرح در قانون اساسی برای نمایندگان مشمول نظارت هیات نظارت بر نمایندگان نشود. برای این منظور تحقیق و تفحص یا اظهار نظر در مورد امور داخلی و خارجی کشور و آزادی در ایفای وظایف قانونی و کسب اخبار مورد نیاز انجام و ظایف نمایندگی، سوال استیضاح وزرا و رئیس​جمهور از نظارت هیات نظارت خارج شود.

این پیشنهاد مصوب شد و این متن به طرح نظارت بر نمایندگان افزوده شد: «کلیه امور مربوط به حقوق نمایندگی ملت که در قانون اساسی به آن تصریح شده است، اعم از اظهار نظر و اعلام مواضع در همه مسائل داخلی و خارجی کشور و آزادی نمایندگان مجلس در ایفای وظایف قانونی و اعمال رای خود و کسب اخبار و اطلاعات مورد نیاز وظایف نمایندگی و تحقیق و تفحص در کلیه امور کشور و سؤال و استیضاح وزرا و رئیس جمهور و قانونگذاری و رای اعتماد و سلب رای اعتماد و ماموریت‌های محوله مجلس به نمایندگان از نظارت مذکور خارج است».

رضا عبدالهی نماینده ماه نشان در پیشنهاد اصلاحی دیگری برای این طرح با بیان اینکه «از ماست که بر ماست» و «از طلاگشتن پشیمان گشته​ایم»، اظهار داشت: برای نمایندگان این حق را قائل باشیم که اگر هیات نظارت نظری داد جا برای اعتراض به آن باشد. چرا در این طرح برای نمایندگان حق اعتراض به رای هیات نظارت بر نمایندگان، قائل نشده​اید؟

وی با بیان اینکه «در راس امور بودن مجلس را اینقدر ذلیل نکنید»، ادامه داد: منظور از «در راس امور بودن» ساختمان و میز و صندلی نیست! بلکه حریت نمایندگان است.

به اعتقاد وی این قانون در مقام اجرا مشکل خواهد داشت. چرا که عبارات گردی در این متن آمده که متری برای سنجشش نیست مثل رفتار غیرمتعارف و خلاف حق!

/2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 175454

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =