فروپاشی روابط فرانسه-آلمان؛ خبری بد برای اتحادیه اروپا

ایرنا نوشت: روزنامه فایننشال تایمز نوشت: سردی در روابط بین فرانسه و آلمان با توجه به نیاز به هماهنگی در روابط بین پاریس و برلین برای پیشبرد اهداف اتحادیه اروپا در زمینه‌های گسترش این اتحادیه، توافقات بر سر بودجه و مسائل حاکمیتی، حاوی خبر خوبی برای این اتحادیه نیست.

 فایننشال تایمز با نگاهی بر هشدار اخیر امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه در مورد اینکه اروپا «تحت سلطه» ایالات متحده است و واکنش وزیر دفاع آلمان و مایه تاسف خواندن آن، نوشت: «موتور» فرانسه- آلمان که در ۶ دهه گذشته در قلب اتحادیه اروپا قرار داشت، از کار افتاده است.

این روزنامه انگلیسی، دولت جدید در برلین را مقصر اصلی در فروپاشی روابط دو کشور دانست و نوشت: اولاف شولتس صدر اعظم آلمان بیشتر نگران اتحاد ائتلاف خود و اقتصاد آلمان است. اگر شولتس بخواهد به جهان خارج از آلمان فکر کند به طور معمول به سمت بروکسل یا پاریس خیره نخواهد شد بلکه نگاه او به آن طرف آتلانتیک خواهد بود.

این رسانه برای اثبات ادعای خود به سخنرانی آگوست (مرداد) گذشته شولتس درباره اروپا در پراگ اشاره کرده و نوشت: صدراعظم آلمان تنها اشاره ای گذرا به فرانسه داشت. اما در سخنرانی سال ۲۰۱۷ مکرون درباره اروپا در سوربن ۶ بار از آلمان نام برده شد.

فایننشال تایمز در ارزیابی بزرگترین مشکل شولتس در آلمان نوشت: حزب دموکرات های آزاد متعلق به وی در دولت ائتلافی برای بقا دست و پنجه نرم می کند. این حزب پس از انتخابات فدرال در سپتامبر ۲۰۲۱، جایگاه خود را در سه پارلمان ایالتی از دست داده است. این حزب اکنون نیز با خطر شکست در انتخابات ایالت های بایرن و هسن در پاییز امسال مواجه است. اعضای این حزب برای جلب دوباره حمایت رای دهندگان به اصول اولیه خود شامل مواضع سازش ناپذیر در مورد اروپا، سیاست های مالی و تغییرات آب و هوایی بازگشته اند.
این روزنامه پیش بینی کرده که دولت شولتس بدون لیبرال ها دچار فروپاشی خواهد شد. شولتس همچنین با توجه به ترکیب نیروهای کنونی در پارلمان قادر نخواهد بود اکثریت جدیدی را تشکیل دهد.

این رسانه در ادامه خاطرنشان کرد: مکرون نیز از سرزنش مصون نیست. وی همان طوری که در اظهارات انتقادی اش درباره تایوان معلوم شد، به اقداماتی بدون برنامه ریزی و غیرمنتظره تمایل دارد. فرانسه پس از این که ۱۰۰ میلیارد یورو صرف یارانه های انرژی کرد از دولت آلمان به دلیل اختصاص یارانه های انرژی انتقاد کرد.

فایننشال تایمز خاطرنشان کرد روابط فرانسه و آلمان در گذشته نیز به طور موقت دستخوش اختلالاتی شده است. به دنبال مناقشه بر سر سیاست کشاورزی اتحادیه اروپا در سال ۱۹۹۹ گرهارد شرودر صدر اعظم وقت آلمان و ژاک شیراک رئیس جمهوری پیشین فرانسه برای چند ماه برای حل این اختلاف مذاکره کردند. آنگلا مرکل صدر اعظم پیشین آلمان نیز ابتدا روابط ضعیفی با نیکلا سارکوزی و فرانسوا اولاند داشت تا این که در نهایت در دوره صدر اعظمی مرکل در سال‌های ۲۰۱۲- ۲۰۰۷ و ۲۰۱۷-۲۰۱۲ این روابط به ثمر نشست.

این روزنامه نوشت: اما به نظر می رسد سردی در روابط فرانسه و آلمان اکنون مساله اساسی تری است. ساختار جدید قدرت در آلمان ظاهرا تمایلی ندارد یا نمی خواهد بر اساس اصول اروپا فکر کند. بدون این مساله مکرون امید چندانی به تحقق دیدگاه خود در خصوص اروپایی «مستقل» از نظر دیپلماتیک از ایالات متحده و بدون وابستگی به چین ندارد.

فروپاشی در روابط دو کشور در حال حاضر دستور کار اتحادیه اروپا در زمینه هایی مانند آب و هوا را تضعیف می کند. این موضوع همچنین اصلاح چارچوب مالی اتحادیه اروپا را مورد تردید قرار می‌دهد و قابلیت پیش‌بینی کمتری را برای سرمایه‌گذاران درباره ثبات مالی در اقتصادهایی با کسری بودجه و بدهی بالا در اروپا ایجاد می‌کند. همچنین احتمال ارائه پاسخی قابل قبول و معتبر به قانون کاهش تورم در آمریکا را کاهش می دهد زیرا مانع واکنش جمعی اروپا به این قانون می شود.

اختلافات دو کشور همچنین ابهاماتی را درباره اولویت‌های راهبردی اتحادیه اروپا ایجاد می‌کند. مهم ترین مسائل در این زمینه به گسترش اتحادیه اروپا به اوکراین، مولداوی و بالکان غربی و پیامدهای بودجه ای و حاکمیتی ناشی از آن مربوط خواهد بود.

به نوشته فایننشال تایمز، بیشتر دستاوردهای بزرگ اتحادیه اروپا در ۶ دهه گذشته به طور مشترک توسط آلمان و فرانسه شکل گرفته است یا ناشی از سازش این دو کشور بوده است. معاهده ۱۹۵۷ رم ( تأسیس جامعه اقتصادی اروپا) بنیانگذاران زیادی داشت، اما بدون توافق کنراد آدناور نخستین صدر اعظم آلمان و شارل دوگل رئیس جمهوری پیشین فرانسه اتفاق نمی افتاد.

این رسانه در پایان با تاکید بر ضرورت تصمیم گیری های جمعی در اتحادیه اروپا، روابط فرانسه و آلمان را چیزی فراتر از روابط دو کشور و در خدمت اهداف برتر دانست و خاطرنشان کرد که بدون توافق دو کشور، اتفاق مهمی در اروپا رخ نخواهد داد.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1754953

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =