۰ نفر
۲۸ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۰
پرسش و پاسخی در باب خصوصی سازی سرخابی‌ها

در جریان واگذاری سرخابی‌ها که شیوه و زمان و شرایط آن را تا حدود زیادی سازمان خصوصی‌سازی، طراحی و اجرا نمود اشاره‌ای شد به مبحث افزایش سرمایه از محل صرف سهام.

سوال این است که یک، افزایش سرمایه از محل صرف سهام، چه مفهومی دارد؟ و آیا در مسیر خصوصی‌سازی سرخابی‌ها ، افزایش سرمایه از محل صرف سهام با توجه به شرایط و وضعیت سرخابی‌ها یک اقدام موثر و هوشمندانه بوده است یا خیر؟

پاسخ این است که برابر ماده ۱۶۰ لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت ، شرکتهای سهامی می‌توانند از طریق افزایش سرمایه با انتشار سهام جدید اقدام به جذب منابع مالی نمایند.

سهام جدیدی که منتشر می‌شود ممکن است به همان مبلغ اسمی سهام کنونی فروخته شود و ممکن است به مبلغی بیش از مبلغ اسمی سهام کنونی.

اگر افزایش سرمایه بر مبنای فروش سهام به مبلغی بیش از ارزش اسمی سهام کنونی انجام شود بدین معناست که به سهام سهامداران موجود، یک عایدی و اضافه ارزش سهام ، تعلق گرفته است.

به این نوع از افزایش سرمایه شرکت، افزایش سرمایه از محل صرف سهام گفته می‌شود.

مبلغ اضافه ارزش دریافتی بابت سهام منتشره جدید ، می‌تواند بین سهامداران سابق شرکت، تقسیم شود یا اینکه به اندوخته شرکت، منتقل گردد و برای مواردی که مشخص و مصوب شده، هزینه شود.

اگر سهامداران کنونی، حق تقدم و اولویت خود برای شرکت در افزایش سرمایه را (در جهت حضور سهامداران جدید از خود سلب و ساقط کنند) بدین معناست که وجه حاصل از افزایش سرمایه به روش صرف سهام باید به اندوخته شرکت منتقل شود و صرف اموری شود که به تصویب مجمع عمومی صاحبان سهام رسیده و در طرح افزایش سرمایه، آمده است.

با توضیحاتی که در بند یک این نوشتار دادم و با عنایت به اینکه طبق مدل سازمان خصوصی‌سازی برای واگذاری سرخابی‌ها، دولت بعنوان سهامدار کنونی از حق تقدم خود برای شرکت در افزایش سرمایه، صرف نظر کرده است درباره محل انباشت و نگهداری مبالغ بدست آمده از افزایش سرمایه سرخابی‌ها می‌توان گفت تنها گزینه‌ موجود این بوده که پول افرایش سرمایه به خود این دو باشگاه داده شود.

و بسیار واضح است که با توجه به شرایط و وضعیت مالی و مدیریتی این دو باشگاه ، چه اتفاقی برای منابع بدست آمده از افزایش سرمایه خواهد افتاد.

آن زمان که مکرراً گفتیم و نوشتیم که این مدل واگذاری اشکال دارد و گفتیم و نوشتیم که بر مصرف این منابع باید نظارت آهنین اعمال شود عزیزان مسئول در سازمان خصوصی‌سازی و وزارت ورزش و دست اندرکار در سرخابی‌ها به اندازه لازم عنایت نفرمودند. و شد آنچه که اکنون می بینید

سازمان خصوصی‌سازی در قبال این مدل واگذاری و در قبال آنچه بر سر منابع مالی حاصله از افزایش سرمایه در سرخابی‌ها آمد اگر بیشتر از بقیه دستگاه‌ها مسئول نباشد کمتر از آنها هم مسئول نیست.

در قبال وضعیت موجود از سازمان خصوصی‌سازی هم باید انتظار پاسخگویی داشته باشیم.

بیشتر بخوانید:

۲۵۱۲۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1755323

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =